Kruijswijk stijgt met stip in Ronde van Catalonië

dinsdag 26 maart 2019 om 20:00
Kruijswijk stijgt met stip in Ronde van Catalonië

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk begint als nummer acht aan de koninginnenrit van de Ronde van Catalonië. De kopman van Jumbo-Visma wist in de tweede etappe naar Sant Feliu de Guixols één bonificatieseconde te sprokkelen. “Dat kan op het einde altijd zinvol zijn”, zo vertelt de klimmer.


Kruijswijk spreekt zelf van een hectische etappe. “De ploeg heeft echter goed werk verricht door mij continue uit de wind én de problemen te houden. Op het einde namen we zelf het initiatief in de laatste technische kilometers. Het belangrijkste was om geen tijd te verliezen.”

“Dat laatste is gelukt. Sterker nog: ik wist nog één bonificatieseconde te pakken. Het was kortom een prima dag.” Morgen kan Kruijswijk meer dan één seconde pakken, als de renners finishen op de top van Vallter 2000. “We gaan zien hoe de verhoudingen liggen. Ik kijk ernaar uit”, zo besluit Kruijswijk.

Val van Tolhoek 
Ploegleider Frans Maassen zag net als zijn kopman een sterke formatie. “Het was een technische finale”, aldus de oud-renner. “Bovendien stond er een harde wind. Het enige minpunt was de val van Antwan Tolhoek, die over Chris Froome viel. Hopelijk ondervindt hij morgen niet al te veel last.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

kelderfan 26 maart 2019 om 20:38

Kruiswijk lijkt mij goed in orde; dus morgen op naar Valter 2000.

assen 26 maart 2019 om 20:51

Ha ha ha, ha ha ha!
Is dit al een voorbode op 1 april?
Ha ha ha, ha ha ha!
Door die ene seconde boni…

Morgen is het met de billen bloot. Top 5 zou al ongeloodlijk knap zijn in dit veld, in een 1weekse koerse. Ik durf er mijn geld niet op te zetten.

Mr10B 26 maart 2019 om 22:08

Vorig jaar was het verschil tussen nummer 7 en nummer 11 6 seconden. En de nummer 6 weer 6 seconden daarvoor. O conner werd 11de op 1 sec achter pinot en een top-10 plaats. Dus dit kan zeker verschil maken

Sebas 27 maart 2019 om 06:54

Komop @ assen. Als het bericht al overtrokken zou zijn, staat het in het niet met je reactie hier.

Morgen is inderdaad met de billen bloot, maar Kruijswijk die zó attent is in een dergelijke etappe; das klasse.

Bazzz 26 maart 2019 om 22:01

Wat een onzin bericht zeg, heeft totaal geen meerwaarde!

Pascal De Kooning 26 maart 2019 om 22:05

Bernal en Valverde zijn favoriet voor mij voor de eindzege maar Kruiswijk zou zomaar 3de kunnen worden. Toch vind ik hem meer een renner voor een grote ronde van 3 weken.

wielrenner 27 maart 2019 om 06:46

Met stip, met 1 seconde, pff wat een bericht..

Jean Dumas 27 maart 2019 om 06:56

Het helpt in ieder geval, en is goed voor de moraal.

Bulcke 27 maart 2019 om 07:51

1 seconde. Haha. Alsof iemand met 1 seconde tijdwinst ineens wel de winnaar van een ronde kan worden. O wacht even.

Joop Zoetemelk 27 maart 2019 om 08:19

Kruijswijk is veel meer een luxe knecht dan een winnaar of top 3 kandidaat.

Ik zie liever Poels komen..
Poels kan als hij echt goed is, (verrassen) klassiekers of kleine rondjes winnen voor een Nederlandse ploeg.

mackie 27 maart 2019 om 09:29

Noem mij 1 meerdaagse wedstrijd waar Poels als Kopman / schaduw kopman echt wist te overtuigen. Ik vind Poels ook een fantastisch goede wielrennen maar , kan mijns inzien totaal niet omgaan met druk/verwachtingen, als je bij 1 iemand de omschrijving ideale luxe knecht mag plaatsen is het Poels wel.

toke 27 maart 2019 om 11:17

Zoder Dumoulin zou Kruiswijk onze hoop in bange dagen zijn…..De laatste 20 jaar hebben we buiten Dumoulin geen renner gehad die gepresteerd heeft wat kruiswijk heeft gedaan…..Alleen door pech heeft hij de giro niet gewonnen….En tot nu toe de enige nederlander die in de 3 grote rondes in de top 5 is geeindigt.
hup hup Kruiswijk

assen 27 maart 2019 om 13:08

@ mackie
Ronde van Valencia is gewonnen door Poels, toch? En vorig jaar lag ie op koers voor winst Parijs-Nice, maar viel toen op zijn muil. Al met al heeft Poels in kortere rondjes meer gepresteerd dan Kruijswijk, denk ik.

Pelsluis 27 maart 2019 om 09:27

Stagekrachten…..moet je koffie laten halen en zo.
Of Telegraaf technieken?
Ik heb weer tijd verspild iig.

Tour 27 maart 2019 om 09:55

Liever 1 sec voor, dan 1 achter.
Liever Kruijswijk dan Poels ( wat rijdt die dan nog ? )