Giro 2016: Kruijswijk steviger in het roze na klimtijdrit, winst Foliforov

zondag 22 mei 2016 om 17:16
Steven Kruijswijk

ANSA/ALESSANDRO DI MEO

Steven Kruijswijk heeft in de Giro d’Italia tijd gewonnen op zijn concurrenten. De Brabander werd in de klimtijdrit op Alpe di Siusi tweede, op 49 honderdsten van de Rus Alexander Foliforov. Kruijswijk pakte echter veel tijd op zijn concurrent Vincenzo Nibali, die meer dan twee minuten moest toegeven.


In het algemeen klassement bedraagt zijn voorsprong op de nieuwe nummer twee Chaves 2 minuten en 12 seconden. De voorsprong op Nibali bedraagt 2 minuten en 51 seconden.

Tijdens de eerste uren waren het de Russen van Gazprom-Rusvelo die de tijdrit domineerden. Alexander Foliforov dook als eerste onder de dertig minuten. Zijn ploeggenoot Sergey Firsanov leek eveneens op weg naar een toptijd, maar werd bergop opgehouden door een auto van de Tinkoff-ploeg. Hij verloor hierdoor veel tijd.

Nibali kende onderweg een fietswissel - Foto: ANSA

Nibali kende onderweg een fietswissel – Foto: ANSA

De dag stond echter in het teken van het duel tussen Nibali en Kruijswijk. Tijdens de enige tijdmeting na 4,4 kilometer bedroeg de achterstand van Nibali op Kruijswijk dertig tellen. Nibali kreeg onderweg te maken met tegenslag, toen materiaalpech hem tot een fietswissel dwong. Het zorgde ervoor dat hij niet eens bij de beste twintig eindigde. Uiteindelijk verloor hij meer dan twee minuten op Kruijswijk, die met een royale voorsprong de rustdag ingaat.

Dit artikel delen:

266 Reacties

Di_Rossi 22 mei 2016 om 17:16

Wat een topper! Genoten van de rit!!

Pils 22 mei 2016 om 17:17

Hopelijk controleren ze due rus goed want dit kan toch niet zomaar

AZH 22 mei 2016 om 17:17

Zuur! Al zal ie niet te lang er van balen

maastrichtmandarijn 22 mei 2016 om 17:17

Die rus wel echt uit het niks, ook die Firsanov. Ga je toch vragen bij stellen

Bettinwel 22 mei 2016 om 17:17

Formidabel!!! Maar Turijn is nog ver.

tychobrink 22 mei 2016 om 17:17

Wat een held! En wat een spanning!

Puffin87 22 mei 2016 om 17:17

Geweldig gereden door Kruijswijk! Petje af hoor!
En die Foliforov…tja, plakbidon, doping, of gewoon een werelddag? Wie zal het zeggen..

Maar waarom iemand op 1,5uur staat in het AK als je zo goed kan klimmen is mij een raadsel ;)

maklukzat 22 mei 2016 om 17:17

Jammer, dat hij net naast de etappe grijpt.

Timocycling 22 mei 2016 om 17:17

Ongelooflijk dit! Meer dan 2 minuten voor op zijn naaste concurrent! Spannende slotweek wordt dit!!

WCEendT 22 mei 2016 om 17:18

Foliforov en Firsanov tjonguuh jonguuh wie had dat verwacht?

Kruijswijk sterk, heel jammer voor TLJ om twee v/d drie tijdritten te verliezen op minder dan een seconde.

klootje kriekeljon 22 mei 2016 om 17:18

Wat een rit. Wat een winnaar. Wat een Kruiswijk. Wat gebeurt hier.

Gesink4President 22 mei 2016 om 17:18

Chaves al op meer dan 2 minuten, en Nibali bijna al op drie minuten. Geweldige uitgangspositie voor de laatste week.

Rubendejong 22 mei 2016 om 17:18

Jammer van die halve seconde, maar man wat een topper!! 2.12 voor op Chaves…dit kan toch niet meer fout gaan..?? Dit wordt een geweldige wielerweek!

zwiggelbig 22 mei 2016 om 17:18

edit redactie: niet doen

Purito 22 mei 2016 om 17:18

God wat is Nibali matig. Die kan nog wel eens van het podium afdonderen als hij niet oppast.

Maar wat een renner is Steven Kruijswijk. Hij gaat de Giro winnen. Punt. Niks meer aan te doen!

edit redactie: niet doen

zwiggelbig 22 mei 2016 om 17:18

geschiedenis heeft ons nu wel geleert dat abonormale prestaties die uit het niets komen vaak toch wel echt doping zijn.

jerteg 22 mei 2016 om 17:18

Ik vind dit toch wel jammer. Vooral omdat het zo een verrassing is van Foliforov. Als hij clean rijdt dan heeft hij het gewoon heel goed gedaan.

leegloper 22 mei 2016 om 17:18

Ergens balen dat die Foliforov wint. Maar wat prachtig dat Kruijswijk de klassementsrenners zo op afstand zet. Die verschillen in het klassement… Vergelijk die eens met 2 dagen terug. Dat zijn flinke verschillen geworden. :)

Sephiroth 22 mei 2016 om 17:19

En toch mag TLJ terecht balen, twee ritzeges net misgelopen beide keren op minder dan 1s. Anderzijds 2e, 1e en 2e in de tijdritten is wel extreem goed. Oh en weer 8 WT puntjes voor TLJ, daar tikt de kassa ook lekker door.

PS: de beste klimmer hoeft echt niet in de top te staan. Je hebt er ook die gewoon bepaalde ritten uitzoeken en voor die momenten sparen.

janne6 22 mei 2016 om 17:19

Die Foliforov geeft mij toch een nare bijsmaak aan deze rit, maar dit is echt wel een geweldige prestatie zeg!!!

Onie 22 mei 2016 om 17:19

Formidabel tijdrit van Steven, eerstvolgende concurrent op meer dan twee minuten in het AK.

Cyclingbruh 22 mei 2016 om 17:19

@maastrichtmandarijn

Firsanov natuurlijk iets minder uit het niks.

On:

Sneu voor Nibali. Zoiets gun je hem niet. Prachtig natuurlijk voor Kruissie. En ook een sterke Valverde gezien, mooi.

magikdatzeggen? 22 mei 2016 om 17:19

Wat een hypocrisie hier. Foliforov heeft meer in tijdritten getoond dan Roglic, maar Roglic is een held en Foliforov wordt kapot gemaakt.

Janjanssen98765 22 mei 2016 om 17:19

Die Rus is gewoon ongeloofwaardig, zal me niet verbazen als er straks wat filmpjes opduiken.

Kruijswijk geweldig gereden, nu moet hij het kunnen redden.

mollemarijden 22 mei 2016 om 17:19

Nooit van gehoord deze renner en opeens rijdt hij even snel als Kruijswijk ???
Wat klopt hier niet??? Kruijswijk in absolute topvorm, jaren lang renner op een enorm hoog niveau bekend op zn klimmerscapaciteiten.