Kruijswijk spreekt van waardeloos seizoen: “2021 moet het jaar van de comeback worden”

dinsdag 22 december 2020 om 17:46
Kruijswijk spreekt van waardeloos seizoen: “2021 moet het jaar van de comeback worden”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk wil het afgelopen seizoen zo snel mogelijk vergeten. Door een zware crash in het Critérium du Dauphiné miste de kopman van Jumbo-Visma de Tour de France, waarna hij vroeg in de Giro d’Italia op moest geven vanwege een positieve coronatest. “Het hele seizoen was waardeloos”, oordeelt hij in gesprek met de NOS. “2021 moet voor mij het jaar van de comeback worden.”

Zijn coronabesmetting in de Giro maakte het jaar er niet beter op voor Kruijswijk. “Zeker nadat ik de Tour had moeten missen, wat voor mij een enorme teleurstelling was, kwam dit er nog even bovenop. Dit is een grap. Waarom ik? Dat ging wel door me heen”, geeft hij aan. “Ik heb wat lichte symptomen gehad. Dat mocht eigenlijk geen naam hebben, zeker niet als je het vergelijkt mensen die heel ernstig ziek zijn geworden.”

“Je moet het uiteindelijk accepteren”, vertelt Kruijswijk. “Het zijn dingen die je bijna niet in de hand hebt. Je probeert weer vooruit te kijken, hoe moeilijk dat ook is. Vooral omdat het seizoen nog doorliep. De Tour hield niet op, de Giro hield niet op. Dat is soms confronterend.”

‘Ik wil naar de Tour en misschien wel naar de Giro’
De Brabander wil 2020 snel vergeten en kijkt al uit naar 2021. “Ik heb het gevoel dat ik nog wel een aantal jaren op een hoog niveau kan fietsen. Daar houd ik me maar aan vast”, zegt hij. “Ik heb dit jaar weinig bereikt, dus je wil terug naar al die plaatsen. Ik wil naar de Tour, misschien wel naar de Giro, misschien beide en de Vuelta is ook altijd mooi.”

Waar diverse renners de Tour de France en de Olympische Spelen in Tokio hopen te combineren, wil Kruijswijk dat niet. “Ik ben al een keer naar de Spelen geweest, een super mooie ervaring. In principe is het niet mijn doel voor 2021. Ik heb niet echt kans op een medaille. […] Ik denk dat je voor de Olympische Spelen een serieuze opoffering moet doen in je wedstrijdprogramma, om daar goed te zijn. Het is voor mij een te grote opoffering om wedstrijden als de Tour of de Vuelta te laten liggen.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

SnellePelle 22 december 2020 om 17:59

Steven, zie het nu gewoon in: het zit er niet in. Je bent een renner van net niet.

Goede renner, maar blijf nu gewoon weg van ambitie dan kan het ergens nog meevallen.

Of ga eens een frisse neus halen bij een andere ploeg maar houd jezelf niet voor de gek.

Lalsacien 22 december 2020 om 18:08

Jij spreekt over net niet. Dat geldt vermoedelijk voor 90% van het peloton. Wat zijn zijn doelen dan?

JVD 22 december 2020 om 18:35

Aparte reactie hoor. Nee, geen veelwinnaar. Maar bijna de Giro gewonnen, top drie in de Tour, vaste waarde in de top 10 van het AK van grote rondes… en dan je ambitie parkeren? Het moet niet gekker worden.

Kelder is de Man 22 december 2020 om 18:45

Snelle
Sneuere reacties dan de jouwe heb ik zelden gelezen. Dieptepunt dit.

Brabander 22 december 2020 om 19:20

Zoals JVD zegt: het moet niet gekker worden

Johnny7 22 december 2020 om 19:45

SnellePelle wat ben jij een loser, hou gewoon je mond man!

Derrick 22 december 2020 om 20:16

Veel giftige reacties, maar er zit wel een kern van waarheid in, al wordt het wel wat beledigend geformuleerd. Leuk zijn al die ereplaatsen en het is zeker een teken dat hij wat in zijn mars heeft. Maar er telt maar 1 ding in koers: winnen.

SnellePelle 22 december 2020 om 20:55

Begrijp mij niet verkeerd, maar Steven laat zich (zoals zo vaak bij de NOS) verleiden tot het uitspreken van ambitie. In tegenstelling tot sommige reacties gaat het mij bij Steven om reeel te blijven in verwachtingen.

“Comeback” zegt nog niks concreets qua resultaten maar insinueert prestaties. Als we een paar maanden verder zijn pakt Han Kock er op terug en verleid een renner als Steven tot het uitspreken van klassementsresultaten en het liefste podium en pookt in de discussie of hij of Dumoulin kopman zal zijn.

Steven kan het zichzelf zo gemakkelijk maken:

“2020 was een waardeloos jaar en kan niet veel slechter, voor 2021 ga ik er vanuit dat het alleen maar beter wordt. De Tour ziet er interssant uit met een mooi etappe schema. Daar ga ik graag heen met de ploeg en daar gaan we het vast de komende maanden over hebben”

Zegt hij niks wat verwachting schept.

FondriestTF3 22 december 2020 om 23:29

Hoi Snelle, ik wil graag even melden dat ik je enorm bewonder. Iemand die Kruijswijk (podium Tour, en route naar winnen van Giro 2016 om maar iets te noemen) kan vertellen dat het een renner van ‘net niet’ is, legt de lat dermate hoog dat het toch wel geweldig moet zijn om in je eigen schoenen te staan.

Vertel! Ben enorm benieuwd naar jouw prestaties.

jappe666 23 december 2020 om 00:39

@Fondriest: Op zich zegt hij natuurlijk niets wat niet klopt. 3e, 4e, 4e, 5e,… in grote rondes, erg knappe prestaties, maar het is wat het is, net niet… Sinds hij in 2010 prof werd heeft hij amper 2 koersen gewonnen, met name een rit in de Ronde v Zwitserland en de eindzege in de Arctic Race of Norway. Daar tegenover staan een karrenvracht aan ereplaatsen. Je kan het draaien of keren zoveel je wil, het is nu eenmaal net niet winnen.

Dan is het natuurlijk de vraag wat we willen zien van dergelijke renners. Moeten ze zich opofferen als meesterknecht voor een kopman, of willen we de (sub)toppers zoveel mogelijk gespreid zien over alle ploegen en ze zien knokken voor een top-10 plekje. Ik zie liever in elke WT-ploeg 1 échte klassementstopper, dan 8 op een rij van dezelfde ploeg, maar dat is persoonlijk. Ik zou renners als Kruijswijk, Dumoulin, Kuss, Yates, DF Martinez, Pidcock,… ook liever als kopman van pakweg Wanty zien, dan als knecht voor een Roglic of Bernal.

Murcia 23 december 2020 om 00:51

@jappe666
Deze uitspraak van snelle is natuurlijk belachelijk over de topsporter Kruijswijk: “Goede renner, maar blijf nu gewoon weg van ambitie dan kan het ergens nog meevallen.”

Denigrerend, onjuist en ontkracht de rest van zijn betoog.

SnellePelle 23 december 2020 om 12:25

@murcia
Aan je reacties te zien in dit topic ben je duidelijk pro Stevie en is je mening daardoor minder objectief. Geeft niets, maar dat veranderd niets aan mijn beeld dat Steven het zichzelf moeilijk maakt om zich te laten verleiden tot grote woorden.
Er staat zoveel talent in de startblokken die spelen met de stijve rijstijl van Steven.

Daarom, het gaat alleen maar tegenvallen voor hem.

SnellePelle 23 december 2020 om 12:54

@fondriest
(Een notoir dopinggebruiker overigens)
Wat ik in mijn leven heb gepresenteerd doet niets af aan welk rationeel beredeneringvermogen ik heb.

Je wordt al gecorrigeerd, en inderdaad heeft Steven weinig gewonnen. Dus net niet.

Dit doet overigens niets af aan het feit dat hij als mens of sportman anderen kan inspireren of als fan aan hem te binden. Maar comeback insinueert prestatie en resultaten, en dat is altijd al net niet geweest.

AWestie 22 december 2020 om 18:00

Pak die Vuelta, Steven ;) Hou hem in de ploeg!

Groetjesaandevoetjes 22 december 2020 om 18:22

Ik hoop combi Giro – Vuelta. Rust / voorbereiding in Juni/Juli. Zie hem het resultaat van 2019 niet verbeteren (3e) in de Tour. Zie hem wel verbeteren in de Giro en / of Vuelta.

Iemand die weet wanneer Giro parcours bekend is?

hartstikkebedankt 22 december 2020 om 18:28

Ja, medio januari

Frank V 22 december 2020 om 18:30

Pechvogel

Yeez 22 december 2020 om 18:48

Met alle kopmannen bij jumbo zal hij het met de combi giro-vuelta moeten doen (mijn inziens)

Brabander 22 december 2020 om 19:20

Beter toch?

harryjohan71 22 december 2020 om 19:13

Hij kan natuurlijk vol voor het podium in de Giro gaan. Daarna kunnen ze beslissen of ze hem in de Tour opstellen. De Vuelta is natuurlijk ook ideaal, omdat veel toppers naar de Olympische Spelen gaan. De Tour in combinatie met de Vuelta is dit jaar ook goed te doen.
In ieder geval goed dat hij niet voor de OS gaat, maar bewust kiest voor de Tour en/of Vuelta.

Jungle Man 22 december 2020 om 19:37

Hopelijk zien we kruiswijk schitteren in de giro. Sowieso de mooiste grand Tour.

Derrick 22 december 2020 om 19:39

Waarom niet eens een ronde aanvatten als vrijbuiter? Zonder klassementsambities proberen ritten te winnen. Komt zijn palmares ten goede want daar staat akelig weinig op.

Magician 22 december 2020 om 20:06

Geen versnelling, verre van explosief. Zal niet eens in de goede vlucht komen.

Derrick 22 december 2020 om 20:18

Bij een slijtageslag moet hij toch wel in staat zijn om de rit te kunnen winnen.

Gelei 22 december 2020 om 20:42

Kruiswijk is gewoon de Nederlandse Jurgen Van den Broeck. Ascetisch, obsessief, berekend, mooie ereplaatsen en enkel de landgenoten worden er warm van. Niets mis mee, maar beter wordt het niet.

tendam 22 december 2020 om 22:33

Veel uitspraken over Kruijswijk zijn vooral het bewijs dat veel wielerfans niet zo’n lang geheugen hebben, of teveel naar Wuyts, Ducrot en dat soort figuren luisteren. Hij begon z’n carriere door halve Giro’s in de aanval te rijden. De laatste paar jaar is dat er niet zo meer bij, al reed hij 2 jaar geleden nog die bizarre etappe naar Alpe d’Huez, iets wat je geen enkele andere klassementsrenner ziet doen.

Murcia 22 december 2020 om 22:55

Hij is mentaal al honderd keer sterker dan Jurgen dus daar mis je al een belangrijk verschil tussen die twee. En ik ken zijn gebrek aan overwinningen als geen ander maar de renner verdient wel meer respect dan dat hij nu van sommigen krijgt. Verleden jaar presteerden Wuyts en de Cauwer het om zijn derde plek in de Tour exclusief aan De Plus toe te schrijven en daar was ik al vrij pissig om. In de pikorde van de ploeg echter is hij wel gedaald. Roglic heeft een vrij beslissende stem in wie de Tour rijdt en het idee van een Tridente zit er mijns inziens niet in volgend jaar. Ik denk dat als Steven moet kiezen tussen een vrije rol of luitenant van Roglic of een kopmanschap in de Giro hij voor het laatste kiest. Zijn contract loopt af en dan kun je maar beter het programma rijden dat voor jezelf het beste is.

Gelei 22 december 2020 om 23:52

@Tendam,
Net zoals JVDB deed toen Cadel nog de kopman was bij Lotto. Net als bij Kruiswijk ging het risico uit zijn manier van koersen omdat enkel berekend rijden hen naar het podium kon leiden.

Gelei 22 december 2020 om 23:57

@Murcia,

Op welke basis schat jij Kruiswijk mentaal sterker in? (Ik zeg niet dat het niet mogelijk is maar zie niet de grond van je stelling). Voor het overige lees ik geen argumenten die het tegendeel bewijzen. De renners SK en JVDB (en hun palmares) lijken meer op elkaar dan dat ze dat niet doen.

Murcia 23 december 2020 om 00:14

Het verschil zit hem er in dat Jurgen na zijn drie goede seizoenen (2010-2012) steeds verder wegzakte. Tuurlijk veel blessures maar hij slaagde er gewoon niet in om zichzelf te verbeteren. Dan Steven, zijn absolute hoogtepunt had de Giro van 2016 moeten worden en de sneeuwmuur maakte een einde aan zijn droom van eindwinst. Toch werd hij drie jaar en veel nieuwe aanwas qua talent later derde in de grootste koers van allemaal. Dat is het ultieme bewijs van het verschil tussen beiden. De een stopt gedesillusioneerd op zijn 34e in alle anonimiteit en de ander is bijna 34 en nog steeds kopman.

VerstandOpNul 22 december 2020 om 21:17

Ik vond hem in de aanloop naar de Tour wel wat larmoyant (ja ik weet dat hij ook gevallen was, wijsneuzen).
Die corona in de Giro was wel echt zuur voor hem. Had in dit deelnemersveld zomaar top-5 kunnen rijden.

S. Morgenstern 22 december 2020 om 21:30

Zomaar top vijf… Wanneer was de laatste keer dat hij geen top vijf waard was aan het eind van een grote ronde?! De Plus hoeft nooit meer voor hem te knechten, dus lijkt er weinig aanleiding om nog de rol van droevige Kruijswijk-troll te vervullen.

KennyKlimmen 23 december 2020 om 08:53

Ik vind het een schitterende renner. Net-niet klopt tot dit moment. Maar hoe hij tot zover is gekomen vind ik bewonderenswaardig met als uitschieters tdf 2018 en giro 2016. Ik kan mij ook veel beter identificeren met dit soort renners dan met de veelwinnaars…. Als ik een winnaarstype was, verdeed ik mijn tijd niet op een sneu wielerforum, ha, ha.

ThorHushovd 23 december 2020 om 09:33

Haha lol.

Derrick 23 december 2020 om 11:14

Je mag toch wel stellen dat hij voor dat loon toch wel te weinig wint.

Headlines

Materiaalzone

Populair