Kruijswijk probeerde het vanuit de aanval: “Helaas heb ik niet de topvorm”

zaterdag 27 maart 2021 om 09:25
Kruijswijk probeerde het vanuit de aanval: “Helaas heb ik niet de topvorm”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk zat in de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië, samen met zijn ploegmaat Chris Harper, mee in de grote kopgroep die streed voor de ritzege. Kruijswijk viel meermaals aan, maar moest genoegen nemen met de tiende plaats in de daguitslag.

“In zo’n grote groep is het moeilijk koersen en moet je vaak gokken”, liet Kruijswijk naderhand via de ploeg weten. “We wisten dat het een dag voor de vluchters was, dus we wilden graag renners mee hebben. De jongens hebben ervoor gezorgd dat ik de finale kon rijden. Ik heb het een aantal keren geprobeerd. Het was voor mij weer eens op een andere manier koersen, maar helaas heb ik niet de topvorm deze week.”

Voor Grischa Niermann, ploegleider van Jumbo-Visma in Catalonië, leek het wel of iedereen in de lange ontsnapping mee wilde zitten. “Het was veel springen. Uiteindelijk hadden we met Steven en Chris twee mannen mee. Dat was voor ons prima. Chris heeft goed werk verricht voor Steven die zich op zijn beurt op de slotklim kranig weerde en veerkracht heeft getoond.” Vandaag koerst het peloton verder naar Mataró.

Dit artikel delen:

22 Reacties

KennyKlimmen 27 maart 2021 om 09:48

Fijn om te zien. Hopelijk kan zijn explosiviteit nog getraind worden …

lander luypaert 27 maart 2021 om 09:49

Vrees ervoor. Hij wordt al 34.

josi 27 maart 2021 om 10:11

Toch raar dat hij zo’n sterke tijdrit neerzet als de topvorm ontbreekt. In ieder geval probeerde hij het gisteren, maar hij heeft eigenlijk niet echt de wapens in huis om zo’n etappe te winnen.

Cayolle 27 maart 2021 om 10:47

Precies. Een topklimmer die weliswaar de laatste jaren een redelijke tot goede tijdrit rijdt en dan vooral in de langere tijdritten. Nu rijdt hij top 5 in een tijdrit zonder topvorm?

Wheely 27 maart 2021 om 11:19

Ligt dan aan manier van trainen denk ik op het moment, even de focus verleggen?

Magician 27 maart 2021 om 11:44

Iemand met zoveel intrinsieke kwaliteit kan ook best in slechte vorm een goede dag hebben.

kelderfan 27 maart 2021 om 10:41

Het is toch goed om ’t te proberen en het was al duidelijk, dat zijn hoogvorm nog ontbreekt. Maar hij is op de goede weg, als je probeert er wat van te maken.

Wradley Biggins 27 maart 2021 om 10:56

Wat heb je aan zo een renner, waarvan iedereen zegt dat hij in de 3de week pas echt goed is, als je de overige 51 weken nog niet in vorm bent. Wel leuk voor Steven om zo weinig te moeten leveren voor een mooi salaris.

Michiel De Rooij 27 maart 2021 om 11:24

Stevie is een klasbak

SteadyEddy 27 maart 2021 om 15:02

Tsja. wat heb je aan Wradley Biggins? Heeft hij wel eens wat geleverd?

platteprijs 27 maart 2021 om 11:07

Hij kan niet sprinten en hij kan niet demarreren. Je kunt je daarom afvragen of het zinvol is voor Kruijswijk om aan te vallen in plaats van op een goede notering in het klassement te mikken. Het is zinloos als je de statistieken volgt. Eenmaal, een jaar of zes geleden, heeft hij een etappe gewonnen (Zwitserland).

Wheely 27 maart 2021 om 11:16

Zeg maar gerust 10 jaar geleden!

Deel Koeper 27 maart 2021 om 11:38

Je kan ook wegrijden zonder een scherpe demarrage te hebben, maar dan moet je de koers kunnen lezen. Daarvoor heeft de ene ook meer aanleg dan de andere, maar dat is iets wat nog wel enigszins valt aan te leren. Niet meer als je 34 bent natuurlijk.

skylimit 27 maart 2021 om 11:56

Zelfs in topvorm had hij de etappe nog niet gewonnen. Dit is helaas een beetje het manco van Kruijswijk, geen explosiviteit, geen splijtende demarrage. Hij is geen Kamna of een Cavagna. Cavagna kwam die vervelende klim niet goed over, anders hadden ze die vermoedelijk pas bij de finish weer terug gezien.

rvb 27 maart 2021 om 12:26

dat gepraat over “vorm”, dat raakt kant nog wal. je moet hard trappen om te winnen. ik weet legio renners die totaal uit “vorm” waren en de wedstrijd wonnen.

Emergo 27 maart 2021 om 12:42

Noem ze eens op.

Veloburto 27 maart 2021 om 13:15

Sagan in de Giro

Wheely 27 maart 2021 om 13:25

Klassementsmannen die rittenkapers trachten te zijn zodra de vorm niet goed genoeg is voor een klassement slagen er toch dikwijls niet in.

VespavanBern 27 maart 2021 om 18:08

zelden zo’n slecht onderbouwde stelling gehoord.

KennyKlimmen 27 maart 2021 om 15:13

@Wheely: Nibali, Pinot, Bauke Mollema, en ik meen ook Quintana en Bardet hebben dit wel eens succesvol gedaan…

Wheely 27 maart 2021 om 15:27

Daar heb je een punt al waren de meesten volgens mij wel gestart met het doel om voor ritten te gaan en niet zozeer omdat het klassement mislukt was. Weet dat ook niet zeker moet ik bekennen.

S. Morgenstern 27 maart 2021 om 15:34

Het is in een grote ronde vaak wel te doen. Dan komen ze in het tweede deel van de ronde wel weer bovendrijven en zijn ze vaak bij de beste in een kopgroep. Meestal al geschiktere ritten daar.

Het is in zo’n rondje van een week bijna niet te doen om je nog in vorm te rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair