Kruijswijk geeft eigen ambities nog niet op: “Weet zeker dat ik nog wat kan presteren”

donderdag 29 september 2022 om 10:56
Kruijswijk geeft eigen ambities nog niet op: “Weet zeker dat ik nog wat kan presteren”

foto: Cor Vos

De laatste jaren reed de pechduivel vaak mee met Steven Kruijswijk, maar de inmiddels 35-jarige klimmer laat zich er niet door uit het veld slaan. De renner van Jumbo-Visma heeft nog altijd ambities, ook als kopman. “Daar liggen mijn ambities nog wel”, laat hij weten in gesprek met het Algemeen Dagblad.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Kruijswijk kende de laatste jaren pech, erg veel pech. Na zijn derde plaats in de Tour van 2019 kreeg hij af te rekenen met valpartijen, bijbehorende blessures en een coronabesmetting. Dit jaar viel de ervaren renner in de vijftiende etappe van de Ronde van Frankrijk letterlijk uit met een sleutelbeenbreuk, ontwrichte schouder en een gebroken schouderblad. Het bleek al snel einde seizoen, maar Kruijswijk hoopt volgend jaar op sportieve revanche.

“Ik heb behoorlijk lang stilgelegen na de valpartij, maar zit sinds kort weer op de fiets. Doordat het seizoen voorbij is, heb ik genoeg tijd voor het proces. Het is nu vooral geduld hebben. Ik ga mij langzaam voorbereiden op het volgende seizoen, want dat komt zeker niet in gevaar”, citeert het AD.

Giro-podium
Kruijswijk hoopt in 2023 weer succesvol te zijn, en dan niet alleen als knecht. “We zijn op dit moment de beste ploeg van de wereld. Dan moet je soms gewoon vrede hebben met de ambities van de ploeg.” De klimmer heeft echter ook nog zijn eigen ambities als kopman. “Daar liggen mijn ambities nog wel. En ik weet ook zeker dat ik nog wat kan presteren. Hier wil ik wel de ruimte voor krijgen. Mijn ultieme doelen zijn een podiumplek in de Giro en het winnen van een etappe in de Tour.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Klein Verzet 29 september 2022 om 11:17

Ha, mooi! Podium in de Giro in samenwerking met Wilco Kelderman en Koen Bouwman. Ouderwets Hollands collectief tegen de rest van de wereld. Zoiets zou mij op het puntje van mijn stoel brengen. Dus ik zeg tegen de heren ploegleiding: doen!

3
Stims 29 september 2022 om 13:24

Pijnlijk gebrek aan realiteitszin bij Kruijswijk.

Prima dat hij blijkbaar nog 3 jaar door wil, maar dan na 2023 hopelijk niet meer bij Jumbo. Die hebben al een hele rits aan talentvolle klassementsrenners die staan te popelen om zijn plekje in te nemen.

3
Marcel de Gendt 29 september 2022 om 11:22

Wat mij betreft is het prima als hij deze ambitie nog heeft, zolang hij zich ook kan schikken in de andere scenario’s waarbij hij tweede viool speelt. Niks mis om met Kruijswijk als (schaduw)kopman te starten, en dan over te gaan tot knechtenwerk als de situatie en de uitslagen daarom vragen. En ik denk dat hij stiekem belangrijk is in de ploeg: hij is rustig en ervaren, en dat kan iemand als bijv. Vingegaard goed gebruiken. En ook Van Aert was bij zijn overstap naar TJV lovend over Steven.

Ik zou hem wel nog een mooie etappezege gunnen, want voor een goede renner en bijna-giro-winnaar heeft hij een mager palmares.

2
Grote Plateau 29 september 2022 om 13:18

Realiteitszin lijkt verloren bij Steven.

2
Lowieke 29 september 2022 om 11:30

Iets van dromen en bedrog…
Bij een andere ploeg kan hij het kopmanschap misschien nog opeisen maar niet bij Jumbo.
Wel een heel goede helper nog.

1
ghostwriter 29 september 2022 om 12:15

Ik zou hem volgend jaar graag in een vrije rol de Giro en Vuelta zien rijden. In de schaduw van andere kopmannen bij Jumbo-Visma kan hij misschien de concurrentie verrassen.

1
Mwielerfan 29 september 2022 om 12:20

Denk dat giro podium wel kan misschien, als alles meezit, of een etappe. Maar ik denk wel dat ie moet kiezen. Tour etappe zie ik niet gebeuren

1
Wieler-Joke 29 september 2022 om 13:36

Zijn podium in de tour van 2019 was ook al niet spetterend in mijn ogen en sindsdien is het alleen maar bergaf gegaan, nee ik zie hem geen deftige uitslag meer rijden en een deftige rittenkoers en in een eendagskoers al helemaal niet.

1
skylimit 29 september 2022 om 13:56

Weet (bijna) zeker van niet, maar hij mag graag het tegendeel gaan bewijzen. “Definitie van wat ik kan presteren”: top 5-10 in een grote ronde ? Eendagskoersen zijn volgens mij nauwelijks aan hem besteed en kleine etappekoersen ook niet.

1
VerstandOpNul 29 september 2022 om 16:27

Een kerel als Gesink heeft een paar jaar terug de knop omgezet en ervoor gekozen om nog een aantal jaren in dienst van anderen te rijden in zijn vertrouwde ploeg. En in de Vuelta zagen we ineens weer hoe beresterk die kerel nog altijd is..

Kruijswijks houding daarentegen was de laatste jaren wat halfslachtig. Echt een teamplayer heb ik nog niet in hem gezien (mijn mening, die duimpjes omlaag geloof ik verder wel). En dat mag natuurlijk, maar… had dan ook wat meer lef getoond om bijvoorbeeld naar een Team uit te zien dat beter bij zijn ambities aansluit..

1
Yeez 29 september 2022 om 10:59

Hij liet in de tour zien dat hij in het absolute hooggebergte nog altijd bij de beste 5/6 klimmers zat (granon)

0
adelaarvanantwerpen 29 september 2022 om 11:01

Hij was goed op de Granon, maar uiteindelijk deed hij daar maar een korte beurt en werd hij direct gelost door Majka. Ik vond hem niet zo geweldig op Granon.

0
Beer 29 september 2022 om 11:04

Realistisch zijn Steven. Je bent een hele goeie en ervaren renner, het vat is duidelijk nog niet af, maar kopmanschap binnen dit team lijkt me voorbij. Dit seizoen zagen we in Dauphiné & Tour wel dat er een sterke helper in hem zit.

0
Romāns Vainšteins 29 september 2022 om 12:45

Zich het apuhschompus werken om de tourselectie te halen en daarin een goede rol te vervullen lijkt me het beste voor hem. Podium in giro/vuelta lijkt me te laat en hij zal altijd tegen nekkenbijters aanlopen op jacht naar dagzeges.

0
Groetjesaandevoetjes 29 september 2022 om 16:06

Etappe in de Tour zie ik niet gebeuren zolang Jumbo Visma voor het klassement gaat in de Tour. Lijkt me leuk om Kruijswijk in de Giro te zien volgend jaar, maar mijn verwachting is wel dat hij te kort gaat komen, maar hopelijk laat hij het tegenovergestelde zien.

0
Abdel-Kader Zaaf 29 september 2022 om 16:24

In de Tour zal Kruijswijk sowieso moeten knechten, aannemende dat Vingegaard en Roglic daar de speerpunten blijven. In de Giro kan hij wellicht weer eens wat proberen. Podium lijkt toch wel ver weg inmiddels hoor. En een etappezege heeft hij nooit gehaald. Maar desondanks leuk dat hij wel ambitie koestert nog. Als je ouder wordt moet je het grotendeels van je motivatie hebben.

0
Promiz Rigloc 29 september 2022 om 16:27

Leuke subtopper in z’n beste jaren, als alle toppers aanwezig waren (Wat in geen enkele grote ronde het geval is) kon hij inderdaad top tien rijden.

En nu hij in z’n nadagen is hij een redelijke knecht waarvan er nog een stuk of twintig in het peloton te vinden zijn.

Liefst had ik gezien dat hij na dit seizoen al richting een ploeg à la Wanty was vertrokken om op z’n “Meintjes – Pozzovivo” te proberen nog ergens een top tien te rijden. Dat zou al pittig genoeg geweest zijn.

Bij Jumbo nog voor eigen kansen rijden. Sorry dat gaat niet meer gebeuren, in mijn belevingswereld toch niet meer iig.

Roglic, Vingegaard en na volgend seizoen Attila Valter en Foss staan echt hoger in de pikorde. Kelderman geef ik daarnaast ook meer kans om nog eens top vijf te rijden als Steven.

Ik zou het prachtig vinden mocht hij voor 200% mijn ongelijk aantonen, maar ik zie hem nog exact nul keer in een top tien van een grote ronde finishen.

0
Zwarte panter 30 september 2022 om 08:42

Alles begint met zelfkennis

0
Johnny7 29 september 2022 om 11:07

Ik denk ook dat hij nog kan presteren als kopman maar bij Jumbo niet. Als hij dat zelf dacht waarom gaat hij dan niet naar een ploeg waar hij de absolute kopman kan zijn? Lijkt er meer op dat hij het allemaal wel best vind. Als hij echt grote doelen had was hij wel naar een andere ploeg gegaan. Bij Jumbo moet hij gewoon weer knechten volgend seizoen.

-1
EricV 29 september 2022 om 11:28

Kruiswijk heeft nog nooit wat gewonnen. Maar toch slim gespeeld met al die jaren een kopman salaris binnen harken

-8
ghostwriter 29 september 2022 om 12:12

Alsof winnen het enige wat van belang is in het wielrennen. Ik denk dat er behoorlijk wat klassementsrenners zijn die ervan dromen om net als Kruijswijk op het podium van de Tour te eindigen. Als Kruijswijk in het verleden net zo goed was ondersteund als de klassementsrenners van Jumbo-Visma nu had hij waarschijnlijk meer podiumplaatsen in grote rondes behaald.

1
Massimo Bataille 29 september 2022 om 13:28

Zou dat niet durven zeggen, sportief gezien zal Gesink ook wel weten dat podium TdF zoveel belangrijker is dan paar zeges in andere wedstrijden.
Maar emotioneel is je handen in de lucht kunnen gooien en op de hoogste trede staan zoveel beter dan op lagere trede te staan in TdF.
Dus zou het niet zomaar durven zeggen.

1
Mwielerfan 29 september 2022 om 12:22

Gesink zou denk ik maar wat graag zijn etappe in Vuelta, emilia en Canada inruilen voor een tour podium. Mollema heeft daar te grote wedstrijden voor gewonnen en staat er boven bij mij

0
BoemBoemWvA 29 september 2022 om 14:14

Op de geschoonde lijst staat Gesink op het Tourpodium..

0
Cornelius 29 september 2022 om 21:22
Quote van EricV:
Kruiswijk heeft nog nooit wat gewonnen.

Arctic Race of Norway?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone