Kromgetrokken achterwiel dwong Wout van Aert tot fietswissel in Parijs-Roubaix
foto: Instagram / timo_roosen
dinsdag 19 april 2022 om 19:12

Kromgetrokken achterwiel dwong Wout van Aert tot fietswissel in Parijs-Roubaix

Wout van Aert kwam zondag bij zijn rentree na een coronabesmetting als tweede over de finish in Parijs-Roubaix, maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. In het Bos van Wallers, een van de sleutelmomenten tijdens de koers, kampte hij met pech en verloor hij tijd. Wat blijkt, het achterwiel van zijn fiets was kromgetrokken.

Ploegmaat Timo Roosen publiceerde vandaag beelden van de passage door het Bos van Wallers waarin te zien is dat hij Van Aert zijn fiets geeft. Op de fiets van de Nederlands kampioen vervolgt de Belgisch kampioen vervolgens zijn weg. Wie echter het rijwiel van Van Aert eens goed bekijkt, ziet dat het achterwiel is dubbelgeslagen.

Van Aert is niet de enige renner van Jumbo-Visma die dat overkwam. Ook het achterwiel van de Fransman Christophe Laporte begaf het op de talloze kasseien van de Helleklassieker.

RIDE Magazine
30 Reacties
19-04-2022 19:19
Dat wordt werk aan de winkel voor de leverancier.
19-04-2022 19:21
Roosen verdient wel een bloemetje van Wout, veel beter en sneller kon die wissel niet.

Verder heeft dit natuurlijk niks te maken met de kwaliteit van het materiaal. Als je op een lekke band doorrijdt op de kasseien breken je spaken gegarandeerd af en krijg je dus dit effect.
19-04-2022 19:27
Wow, Van Aert en La Porte hetzelfde probleem. En een serieus probleem, dat mag gewoon niet. Doet op een bepaalde manier denken aan de desintegrerende voorwielen van Sky (ineos?) toen in de tirreno.
    19-04-2022 20:57
    En Van der Hoorn die een “neutraal” achterwiel kreeg (van Shimano, de leverancier van Jumbo-Visma) dat ook kapot ging. Oeps voor Shimano?
    20-04-2022 07:51
    Het is niet per Se een serieus probleem. Waarschijnlijk reden ze beide door op een lek achterwiel waardoor je spaken breken op de kasseien.
19-04-2022 19:30
Wout gaf al aan dat hij in het Bos niet het midden van de strook kon houden,werd wat naar de zijkant gedreven en reed boenk op een kei. Is inderdaad nietszeggend over het materiaal. Snel handelen met Roosen redt zijn koers daar. Zag gisteren trouwens hoe erg zijn hand was opgezwollen van het dokkeren. Het is op alle fronten loodzwaar in de Hel en ik sta telkens weer versteld als ik de snelheden zie waarmee zo over dat parcours denderen.
    19-04-2022 19:36
    Ik denk dat dit wel degelijk iets zegt over het materiaal.

    Natuurlijk krijgt het materiaal het zwaar te verduren, en heb ik meer gebroken wielen gezien. Maar het is denk ik ook meer dan louter toeval dat Laporte en Van Aert een wiel hebben dat letterlijk dubbel plooit.

    Zelf zou ik er mijn racefiets en mijn wielen overigens niet aan wagen. Als ik ooit de tourversie ga doen, dan is dat toch echt op mijn MTB. Ik denk niet dat het vrouwtje blij zou zijn als ik meteen na afloop een nieuwe wielset moet bestellen.

    EDIT: overigens hulde voor de Nederlands kampioen. Sommigen hier hadden kritiek over de afwezigheid van Jumborenners in de diepe finale, maar Roosen heeft hier het podium van Van Aert gered als je het mij vraagt.
    19-04-2022 19:49
    @Murcia: tjonge, inderdaad, wat een vaart! Vergeleken met de TV beelden lijkt het wel of dit filmpje 2 of 4x fast forward werd afgespeeld.
    20-04-2022 05:54
    Met alle respect maar PR op een mtb is heiligschennis.

    Het heroïsche zit hem deels in het aanpassen van onaangepast materiaal.

    On topic; normaliter zijn tubewielen net sterker dan tubeless wielen door het ‘platte’ profiel. Zelf denk ik dat dit tubeless en geen tubular velgen zijn?

    Geexperimenteerd met spaakspanningen?
    20-04-2022 08:14
    @60%,
    Als je een sponsor hebt die je gebroken wielen en kaders betaalt geef ik je gelijk. Maar ik zou er mijn racefiets niet aan wagen.
    21-04-2022 05:29
    Mi. mis je een groot deel van de sensatie.

    Gewoon een setje ambrosio reine du nord of mavic 32 gaats eronder. Koop en verkoop je makkelijk 2dehands, hoef je je nergens zorgen over te maken.

    En kijken waar je rijdt, dat is iets wat de profs niet kunnen. Als toerist valt het allemaal echt wel mee.
19-04-2022 19:36
Wat een flater. Alles onder controle willen hebben en dan ondeugdelijk materiaal gebruiken. Nog een geluk dat er niemand iets breekt en dat Van Aert het nog goed kon maken.
19-04-2022 19:37
Ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat er aardig wat lekke banden en kapotte wielen vermeden kunnen worden als er met wat meer onverwoestbaar materiaal wordt gereden. Een 36 spaaks aluminium wiel zakt niet zo in elkaar hoor.
    19-04-2022 19:44
    Precies mijn idee... maar 36 spaaks alu is extra gewicht is extra watts. Liever een lekker hoog carbonwiel met weinig spaken...
    19-04-2022 19:55
    Ja precies. Ik heb het gevoel dat de afweging een beetje scheef loopt op een gegeven moment. Met een 50mm carbon wiel gaan rijden omdat dat een paar watt scheelt... Als je vervolgens drie keer lek rijdt (Van Aert), wat is de winst dan nog?
    19-04-2022 20:12
    Ik kan me tijden herinneren dat er in PR eigenlijk alleen maar met lage velgen werd gereden, vanwege o.m. comfort. Ik begrijp dat renners/ploegen op alle fronten de grenzen opzoeken, maar ik denk dat ik toch zou gaan voor net wat meer zekerheid en tolerantie in het materiaal als je zo erg de grenzen opzoekt.
    19-04-2022 20:48
    Beetje kort door de bocht. Carbonvelgen zijn niet per se minder stevig dan een aluminium variant. Bovendien is het verschil op vlak van gewicht en aerodynamica echt wel significant en gaat het niet over marginal gains of een halve watt vermogen. Gezien de 200km die ze niét op kasseien rijden is de winst meer dan de moeite. Tenslotte zou een renner zich ook allesbehalve comfortabel en performant voelen als hij niet de respons krijgt van z'n wielen die hij gewoon is op vlak van stijfheid.
    Ik moet zeggen dat ik er wel van sta te kijken. Die Dura-ace wielen staan toch niet meteen bekend als de rommelwielen van het profpeloton, hangt bovendien een stevig prijskaartje aan in vergelijking met andere merken.
    19-04-2022 21:19
    Je zegt het goed. Carbonvelgen zijn niet per sé minder sterk. Maar het kan wel. Kan me Terpstra herinneren die, eenmaal nieuw bij Total, eerst 10 setjes hoge velgen naar de gallemiezen reed om samen met de sponsor te kijken waar het beter kon. En dat waren (uiteraard) gewoon de high end wielen.
    Vergis je niet dat naast alle innovatie, de wielrennerij juist rete conservatief is. Kijk alleen al naar de brede banden waar ze nu mee rijden. Daar werd je een paar jaar geleden voor uit gelachen en nu rijdt iedereen er mee.

    Vooral de gedachte dat je zoveel watt bespaard met hoge velgen zet ik mn vraagtekens bij. De meeste meters asfalt wordt voor de meeste kopmannen normaal gesproken in het peloton door gebracht. Daar is het voordeel echt minimaal. De beslissingen vallen op de kassei stroken.
19-04-2022 20:00
Welk merk van wielen is dit?
#slechtereclameisookreclame
    19-04-2022 20:27
    Shimano… bij Alpecin hadden ze hetzelfde probleem…
    19-04-2022 21:36
    De winnaar reed ook met Shimano wielen.
    19-04-2022 21:50
    Wel ander type bij Jumbo. Blijkbaar ook met het 2021-model, net zoals de groupsets.
    Grootste verschil is misschien wel dat ze nog steeds niet tubeless reden bij Jumbo. Als je dan lek rijdt komt er natuurlijk veel meer druk op die velgen op de kasseien dan bij tubeless.
    19-04-2022 22:59
    Ze lopen inderdaad een jaartje achter bij TJV ten opzichte van Ineos. Volgende keer rijden ze ook 12-speed en tubeless.
19-04-2022 20:16
Zo, dat is een snelle wissel. Knap gedaan in al die hectiek.
    19-04-2022 20:45
    Ja. Maar als het niet nodig is komt WvA niet op bijna 1 minuut achter uit het Bos, verliest hij veel minder energie dan op die fiets van Roossen en bij de daarna volgende fietswissel én roken ze in de achtervolging Laporte niet op (die dan misschien nog wel terugkomt).

    Als-dan redeneringen die altijd na PR op te hangen zijn, maar wel een nadenkertje voor de mannen die over het materiaal gaan. Dat beetje extra gewicht van zo'n fiets is snel terugverdiend....
19-04-2022 21:17
Zelfde merk als deze?: https://www.wielerflits.nl/nieuws/drie-gebroken-wielen-bij-sky-in-ploegentijdrit/

Al is 2 gebroken wielen niet heel raar bij roubaix, als het begint met een lekke band kan het rap gaan.
19-04-2022 21:39
Wel spectaculaire beelden trouwens van die fietswissel. En iedereen thuid maar denken dat Wout een slechte dag had
19-04-2022 21:39
Dylan: karren maar. Jumbo karma?
20-04-2022 06:36
Lees Murcia, het is zoals hij schrijft!
20-04-2022 12:05
Wout heeft dan toch zijn slag geslagen in het bos van Wallers

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine