Kromgetrokken achterwiel dwong Wout van Aert tot fietswissel in Parijs-Roubaix
Wout van Aert kwam zondag bij zijn rentree na een coronabesmetting als tweede over de finish in Parijs-Roubaix, maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. In het Bos van Wallers, een van de sleutelmomenten tijdens de koers, kampte hij met pech en verloor hij tijd. Wat blijkt, het achterwiel van zijn fiets was kromgetrokken.
Ploegmaat Timo Roosen publiceerde vandaag beelden van de passage door het Bos van Wallers waarin te zien is dat hij Van Aert zijn fiets geeft. Op de fiets van de Nederlands kampioen vervolgt de Belgisch kampioen vervolgens zijn weg. Wie echter het rijwiel van Van Aert eens goed bekijkt, ziet dat het achterwiel is dubbelgeslagen.
Van Aert is niet de enige renner van Jumbo-Visma die dat overkwam. Ook het achterwiel van de Fransman Christophe Laporte begaf het op de talloze kasseien van de Helleklassieker.
Van Aert ad Aremberg, ruota rotta e bicicletta di Tino Roosen – https://t.co/011BB7eXcP #Technews pic.twitter.com/MD0m2MgHc4
— Cyclinside (@cyclinside) April 19, 2022
— Laporte Christophe (@LAPORTEChristop) April 17, 2022
Verder heeft dit natuurlijk niks te maken met de kwaliteit van het materiaal. Als je op een lekke band doorrijdt op de kasseien breken je spaken gegarandeerd af en krijg je dus dit effect.
Natuurlijk krijgt het materiaal het zwaar te verduren, en heb ik meer gebroken wielen gezien. Maar het is denk ik ook meer dan louter toeval dat Laporte en Van Aert een wiel hebben dat letterlijk dubbel plooit.
Zelf zou ik er mijn racefiets en mijn wielen overigens niet aan wagen. Als ik ooit de tourversie ga doen, dan is dat toch echt op mijn MTB. Ik denk niet dat het vrouwtje blij zou zijn als ik meteen na afloop een nieuwe wielset moet bestellen.
EDIT: overigens hulde voor de Nederlands kampioen. Sommigen hier hadden kritiek over de afwezigheid van Jumborenners in de diepe finale, maar Roosen heeft hier het podium van Van Aert gered als je het mij vraagt.
Het heroïsche zit hem deels in het aanpassen van onaangepast materiaal.
On topic; normaliter zijn tubewielen net sterker dan tubeless wielen door het ‘platte’ profiel. Zelf denk ik dat dit tubeless en geen tubular velgen zijn?
Geexperimenteerd met spaakspanningen?
Als je een sponsor hebt die je gebroken wielen en kaders betaalt geef ik je gelijk. Maar ik zou er mijn racefiets niet aan wagen.
Gewoon een setje ambrosio reine du nord of mavic 32 gaats eronder. Koop en verkoop je makkelijk 2dehands, hoef je je nergens zorgen over te maken.
En kijken waar je rijdt, dat is iets wat de profs niet kunnen. Als toerist valt het allemaal echt wel mee.
Ik moet zeggen dat ik er wel van sta te kijken. Die Dura-ace wielen staan toch niet meteen bekend als de rommelwielen van het profpeloton, hangt bovendien een stevig prijskaartje aan in vergelijking met andere merken.
Vergis je niet dat naast alle innovatie, de wielrennerij juist rete conservatief is. Kijk alleen al naar de brede banden waar ze nu mee rijden. Daar werd je een paar jaar geleden voor uit gelachen en nu rijdt iedereen er mee.
Vooral de gedachte dat je zoveel watt bespaard met hoge velgen zet ik mn vraagtekens bij. De meeste meters asfalt wordt voor de meeste kopmannen normaal gesproken in het peloton door gebracht. Daar is het voordeel echt minimaal. De beslissingen vallen op de kassei stroken.
#slechtereclameisookreclame
Grootste verschil is misschien wel dat ze nog steeds niet tubeless reden bij Jumbo. Als je dan lek rijdt komt er natuurlijk veel meer druk op die velgen op de kasseien dan bij tubeless.
Als-dan redeneringen die altijd na PR op te hangen zijn, maar wel een nadenkertje voor de mannen die over het materiaal gaan. Dat beetje extra gewicht van zo'n fiets is snel terugverdiend....
Al is 2 gebroken wielen niet heel raar bij roubaix, als het begint met een lekke band kan het rap gaan.