Kritiek van CPA op motor die renster aan de kant duwt in Tour de France Femmes
donderdag 27 juli 2023 om 11:11

Kritiek van CPA op motor die renster aan de kant duwt in Tour de France Femmes

Een opvallend beeld in de vierde etappe van de Tour de France Femmes heeft achteraf tot kritiek geleid. Op een kleine 20 kilometer van de finish in Rodez werd Kathrin Hammes van EF Education-TIBCO-SVB door een motard (lichtjes) aan de kant geduwd op een van de klimmetjes. “In welk universum is dat toegestaan?”, vraagt CPA-voorzitter Adam Hansen zich af.

“Ik geniet echt van de Tour Femmes, maar in welk universum mag een motorrijder een renster aan de kant duwen? Of is het om aan te geven dat de volgende motor haar van de fiets gaat rijden?”, aldus Hansen, die sinds dit jaar voorzitter is van de rennersvakbond CPA. “Als je als motor niet veilig kan passeren, ga er dan niet lang. We moeten sommige mensen op de motor betere instructies geven…”

De Duitse Hammes werd op het klimmetje door twee motards gehinderd. Eerst door een motor die haar licht aan de kant duwde en vervolgens nog door een andere motor die haar bijna van de fiets reed. Hammes wist de motor net te ontwijken en overeind te blijven.

De kritiek van Hansen wordt gesteund door zijn voormalige ploeggenoot Thomas De Gendt van Lotto Dstny. “Misschien is het een idee om na te denken over een ‘no pass zone’. Als de organisatie weet dat een klim of weg te smal is om veilig te passeren, dan wordt die rood gemarkeerd op in het routeboek en dan kunnen er geen voertuigen langs. Die zones kan je aangeven met bepaalde tekens of borden.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
27 juli 2023 12:20
Echt ongelofelijk dit…. Die motorrijders vinden zichzelf blijkbaar belangrijker dan de sporters die daar rijden. En ook hier: organisatie doe hier wat aan. Het idee van zones te markeren waar niet ingehaald mag worden lijkt me een zeer goed idee, naast het zeer kritisch bekijken van de hoeveelheid auto’s en motoren op het parcours. En verder opvoeden, als motorrijder of autobestuurder ben je te gast tussen de sporters, dus ja dan ga je maar aan de kant staan, blijf je erachter wat dan ook maar wat je niet doet is sporters hinderen. Zo moeilijk te begrijpen moet dat toch niet zijn!
Goed idee vd gendt. Plus een betere briefing. Maar soms heb ik het idee dat we er met onze hollands-duitse grundlichkeit er simpelweg anders tegenaan kijken dan de franse of italiaanse organisatie, die er een veel meer laissez faire benadering op na houden.
    27 juli 2023 14:20
    Dat maakt het leven ook wel vaak veel aangenamer.
27 juli 2023 14:09
Typo, "wist de motor niet te ontwijken " moet "niet" "net" zijn denk ik
27 juli 2023 12:16
Ik neem aan dat deze bijrijder (fotograaf ?) door Marion Rousse persoonlijk uit de Tour is gekieperd.
27 juli 2023 12:57
Ik keur het contact tussen een motorrijder en een renster natuurlijk met klem af. Maar we moeten ook een keer starten met eerlijk benoemen wat er gebeurt en waar nog veel ruimte voor progressie ligt. Zoals aangehaald lag de hele rechter kant open voor passage van de motoren tot zwalker Hammes helemaal naar rechts gaat. Vervolgens stuurt ze langzaam naar links tot het punt dat ze daar weer bijna inhaakt. De oplettende kijker heeft gezien dat Hammes dit soort manoeuvreren, waarschijnlijk door een nog lichte achterstand in vaardigheden al de hele week uithaalt. Nee ik praat het niet goed, maar het laten passeren van voertuigen is ook onderdeel van het organisme van het prof peloton. Er zijn ook complete ploegen zoals Liv die bewust de auto’s steeds niet doorlaten om hun plekje te behouden in de groep of plekken te winnen. Wellicht is het leuk ook is een interview af te nemen vanuit het peloton over deze kant van het verhaal.
    27 juli 2023 13:46
    Ook hier, het zijn de motoren en auto’s die zich moeten aanpassen aan de sporter en niet andersom. Als motorrijder moet je kunnen anticiperen (ook in het normale verkeer moet je dat doen, zeker als motorrijder), dus je moet ook bedacht zijn op wielrenners die plots gaan oversteken, de weg is op dat moment van de sporters, zij hebben daar een wedstrijd te rijden. De anderen hebben daar maar rekening mee te houden. Bij geen enkele andere sport, worden sporters gehinderd in hun sportprestaties, dus ook in het wielrennen hoort dat niet. Daar komen geen mitsen of maren aan te pas.
    27 juli 2023 14:17
    Je weet toch niet hoe scheel van de inspanning Hammes is? Als je stuk gaat op een klim is zwalken de normaalste zaak van de wereld. En wat Whyze Katje zegt, bij andere sporten is hinderen ondenkbaar. Zie je het al voor je? Olympische finale 100 meter vrije slag en er duiken een paar fotograven en journalisten het water in omdat ze aan de andere kant kiekjes willen maken en mensen willen interviewen.
27 juli 2023 14:56
Er zijn so wie so teveel motoren in de koersen, dat ten eerste. Echter bij een klassieker of rit in lijn moeten vaak motoren vooruit om verkeerslichten af te zetten en zodra peleton voorbij is weer alles en iedereen inhalen om weerd volgende kruispunten, rotondes etc af te zetten.
Een alternatieve route is helaas niet altijd mogelijk om na voren te rijden en je hebt dan vaak nog meer motoren nodig. Lokale verkeersregelaars, politie is het beste maar niet elke gemeente heeft voldoende vrijwilligers of agenten en valt men terug op dit systeem.

Idee van Thomas de Gendt is zonder meer noodzakelijk want dit blijft niet giedgaan als je ziet hoe hard soms renners worden ingehaald via miniscule gaatjes. De renners, rensters beter elke dag in hun hoofd prenten dat ze ruimte laten voor motoren etc. kan wellicht nog iets toevoegen omdat sommige op de fiets af en toe het protocol vergeten. Ieder die gekoerst heeft weet waar je vaak niet moet rijden ivm dat "peleton verkeer".

Maar als het kan zonder meer minder "verkeer". Één Johny Hoogerland was er al 1 teveel aan.
27 juli 2023 12:33
Als ik me goed (van gisteren) herinner, dat zaten de rensters links op de weg toen de motor begon met inhalen. Ze zwenkten toen naar rechts waardoor er (opeens) geen ruimte meer was. Dat stukje zie je niet in het flimpje hierboven, maar nuanceert volgens mij wel een beetje wat er gebeurde.
    27 juli 2023 12:48
    Daar moet je dus op bedacht zijn als motor, dat is nu precies waar dit over gaat. De mentaliteit van ‘oh ik kan er wel ff langs’. De weg is op dat moment voor de sporters en het is daar te smal om in te halen, dus je blijft er achter.
27 juli 2023 11:40
Tuurlijk is het gevaarlijk gedrag van de motards niet goed en was het smal, maar zoals ook bij de video te horen waren ze volop aan het toeteren. Als die motards dan ook wegmoeten van de jury, wat ook logisch lijkt op dat moment van de koers is het stress alom...

Alternatief was dat ze denk ik in de berm waren gaan staan voor een tijd, gok ik?
    Dat lijkt me een prima alternatief, westie.
    27 juli 2023 14:22
    De dynamiek van die groep op dat moment was zodanig, dat toeteren meer onderdeel van het probleem is dan van de oplossing. Dit was een compleet verkeerde inschatting van die motards. Toeteren is dan ook geen excuus of verzachtende omstandigheid.

Reacties zijn gesloten.