Kritiek van CPA op motor die renster aan de kant duwt in Tour de France Femmes
Een opvallend beeld in de vierde etappe van de Tour de France Femmes heeft achteraf tot kritiek geleid. Op een kleine 20 kilometer van de finish in Rodez werd Kathrin Hammes van EF Education-TIBCO-SVB door een motard (lichtjes) aan de kant geduwd op een van de klimmetjes. “In welk universum is dat toegestaan?”, vraagt CPA-voorzitter Adam Hansen zich af.
“Ik geniet echt van de Tour Femmes, maar in welk universum mag een motorrijder een renster aan de kant duwen? Of is het om aan te geven dat de volgende motor haar van de fiets gaat rijden?”, aldus Hansen, die sinds dit jaar voorzitter is van de rennersvakbond CPA. “Als je als motor niet veilig kan passeren, ga er dan niet lang. We moeten sommige mensen op de motor betere instructies geven…”
De Duitse Hammes werd op het klimmetje door twee motards gehinderd. Eerst door een motor die haar licht aan de kant duwde en vervolgens nog door een andere motor die haar bijna van de fiets reed. Hammes wist de motor net te ontwijken en overeind te blijven.
De kritiek van Hansen wordt gesteund door zijn voormalige ploeggenoot Thomas De Gendt van Lotto Dstny. “Misschien is het een idee om na te denken over een ‘no pass zone’. Als de organisatie weet dat een klim of weg te smal is om veilig te passeren, dan wordt die rood gemarkeerd op in het routeboek en dan kunnen er geen voertuigen langs. Die zones kan je aangeven met bepaalde tekens of borden.”
I've really enjoyed watching @LeTourFemmes, but in what universe is a motorbike allowed to push a rider out of the way?? Or is it just to let her know the next motor is about to take her out? If you can't pass safely, don't pass. We need better education for some motorbike… pic.twitter.com/w3CkDGv6aX
— Adam Hansen (@HansenAdam) July 26, 2023
Een alternatieve route is helaas niet altijd mogelijk om na voren te rijden en je hebt dan vaak nog meer motoren nodig. Lokale verkeersregelaars, politie is het beste maar niet elke gemeente heeft voldoende vrijwilligers of agenten en valt men terug op dit systeem.
Idee van Thomas de Gendt is zonder meer noodzakelijk want dit blijft niet giedgaan als je ziet hoe hard soms renners worden ingehaald via miniscule gaatjes. De renners, rensters beter elke dag in hun hoofd prenten dat ze ruimte laten voor motoren etc. kan wellicht nog iets toevoegen omdat sommige op de fiets af en toe het protocol vergeten. Ieder die gekoerst heeft weet waar je vaak niet moet rijden ivm dat "peleton verkeer".
Maar als het kan zonder meer minder "verkeer". Één Johny Hoogerland was er al 1 teveel aan.
Alternatief was dat ze denk ik in de berm waren gaan staan voor een tijd, gok ik?