Kritiek op Wout van Aert, de WK-uitsluiting komt er en voorzichtige conclusies eerste wegkoersen
foto: Cor Vos
zaterdag 27 januari 2024 om 16:45

Kritiek op Wout van Aert, de WK-uitsluiting komt er en voorzichtige conclusies eerste wegkoersen

Podcast Iets later dan gepland, maar er staat weer een nieuwe WielerFlits Podcast voor je klaar. Met daarin weer veel veldrijden uit Benidorm, Hoogerheide én Abu Dhabi, kritiek aan het adres van Wout van Aert en ook de eerste wegkoersen van 2024 komen aan bod. Luister snel!

Onze verslaggevers Maxim, Youri en Zeger schieten uit de startblokken met een column van Het Nieuwsblad, waar hun collega Wim Vos een opinie schreef over de crosswinter van Wout van Aert. Vanuit de media is nu alle druk op de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix gericht en dat heeft de Belgische kopman van Visma-Lease a Bike toch meer gedaan dan je zou denken.

Maxim was de afgelopen week in Abu Dhabi en sprak daar onder meer met de UCI-top over het veldrijden, al was dat een beetje tegen de regels in. Onze verslaggever achterhaalde onder andere dat de UCI een regel in het leven gaat roepen die crossers uitsluiten van een WK-deelname als ze moedwillig een Weredbeker-manche laten schieten. De meningen daarover lopen uiteen.

Tot slot passeren ook de eerste wegkoersen de revue. Er waren opvallende zeges voor Paul Magnier (Soudal-Quick Step) en Lennert Van Eetvelt (Lotto Dstny), terwijl ook Dylan Groenewegen zijn eerste zege van het seizoen al binnenhaalde. Ook passeert een WielerFlits-onderzoek de revue. Kortom, alle redenen om je favoriete podcast-app aan te slingeren!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
22 Reacties
27-01-2024 16:56
Allemaal veel te ver gezocht door met name de Vlaamse journalisten. Omdat in Vlaanderen wielrennen de oud Romeinse spelen zijn. Het volk eist brood, bloed en spelen.
Dat Wout zijn eigen programma kiest is terecht. En daarom nu druk opvoeren want RVV en PR is rumoer maken om niets.
Verliest Wout in Tabor ondanks een wel goede voorbereiding op de cross dan zijn de Vlamingen ook over hun theewater, sorry, bierwater.
Hij moet gewoon doen wat hij en zijn team hun het beste lijken. Dat MvdP mogelijk sterker is dan ooit, daar is niets aan te doen behalve zo goed mogelijk na eigen idee voorbereiden.
    27-01-2024 17:35
    Als je een WK overslaat in de hoop beter te zijn tijdens de Ronde en Roubaix, voer je zelf de druk op. Daarnaast is het ook een raar programma dat hij nu gaat rijden, vooral dat je in weet-ik-veel wat voor weer het openingsweekend gaat rijden terwijl je op dat moment natuurlijk never nooit in vorm moet zijn, als je de Ronde van Vlaanderen wil winnen. Dan is Van der Poel heerlijk aan het trainen in Spanje.
    27-01-2024 17:52
    Slecht weer kan je toch overal tegen komen en buiten een paar subtoppers staat niemand aan 100% aan de start van de omloop dus dat maakt toch niet uit. Dat vreemde programma is meer in functie van de giro die kort na de klassiekers komt, anders had hij nooit de strade geskipt. Ook vdp moet keuzes maken want de strade volgt 4 weken na het WK veldrijden, dan kan je daar ook nooit top zijn tenzij je geen rust neemt na dat WK. Voor wedstrijden als de rvv lijken mij beide aanpakken goed genoeg om er helemaal top aan de start te staan (als alles perfect verloopt in de opbouw).
    27-01-2024 19:03
    Dat van die extra druk door het WK over te slaan is natuurlijk een beetje onzin, het is niet omdat het als hersenspinsel in de hoofden van sommige mensen rondwaart dat het iets echt is. Het is ook niet omdat mensen vinden dat iemand iets moet doen of laten dat het relevant is...

    Wat het in vorm zijn betreft, natuurlijk is een professionele wielrenner vaker niet in topvorm dan wel. Als dat een ding is om te starten dan hebben ze een handvol wedstrijddagen in plaats van wat ze nu bij elkaar fietsen. En waarom zeuren jullie dan ook over het WK veldrijden waar hij zo noodzakelijk moet starten, hij is nu helemaal niet in topvorm. En Mathieu wel dus 0% kans op winst...
    27-01-2024 19:12
    Een programma rijden waarin je niet gelooft, omdat je bang bent voor de druk, dat is natuurlijk de beste oplossing.
    27-01-2024 22:12
    De Zeboe. Kop - Spijker.
    27-01-2024 23:30
    Waarom zou hij niet in dat programma geloven?

    Was vorig jaar op alle drie de piekmomenten (WK Veldrijden, de Klassiekers en het WK op de Weg) goed in vorm. Met iets minder pech en andere tactische keuzes wint hij het WK Veldrijden, E3, Gent Wevelgem en Parijs Roubaix. Beschadigd Van der Poel in Glasgow zijn fiets, is hij nog wereldkampioen ook. Niet echt aanleiding om de boel radicaal om te gooien, zou ik zeggen.

    Drie keer pieken met tussendoor geen gekkigheid a la Tirenno 2021 was een logische seizoensindeling waarmee Van der Poel twee monumenten en twee WK's wist te winnen. Die gaat nu gewoon ontspannen een bewezen succesformule herhalen, met Parijs in plaats van Glasgow, terwijl om Van Aert allerlei vraagtekens hangen.
    28-01-2024 01:08
    Blijkbaar denkt hij dat hij op deze manier nog beter gaat zijn als hij het belangrijk vindt.

    Wat jij of ik daarvan vinden lijkt me dan niet zo belangrijk, als hij daarin gelooft zou het van domheid of onzekerheid getuigen om dat niet te doen.

    Bovendien zie ik niet wat een deelname aan het wk veldrijden van invloed gaat zijn op de druk.
    28-01-2024 08:29
    Nogmaals, die ‘rare’ indeling heeft meer met de giro te maken dan met het klassieke voorjaar. Ik denk dat ze sowieso wel eens wilden kijken wat het zou geven als hij een hoogtestage zou doen voor MSR ipv voor de omloop of strade want hij reageert doorgaans goed op die hoogteprikkel, maar zonder de giro was dat dan wellicht maar een kortere tussen net na de strade tot net voor MSR. Tegen de rvv is een hoogtestage in februari toch al ‘uitgewerkt’ denk ik. Het enige verschil dat ik zie is dat hij nu 2 mooie koersen offert en dat hij geen tirenno of parijs nice rijdt, doorgaans een koers waarin de meesten nog een procentje willen winnen. Wva kan dat wel opvangen door training en anders had hij toch weer moeten knechten om hun kopman aan winst te krijgen wat ook niet altijd ideaal is. Het kan natuurlijk ook gewoon een flop worden maar dat weten we nu nog niet.
27-01-2024 16:57
"Onze hoofdredacteur ontfutselde onder andere dat de UCI een regel in het leven gaat roepen die crossers uitsluiten van een WK-deelname als ze moedwillig een Wereldbeker-manche laten schieten."

Ik kan mij niet voorstellen dat de UCI haar strohalmen om de cross aanzien te geven (Pidcock, van der Poel, Van Aert) gaat uitsluiten van wk-deelname.
    27-01-2024 17:01
    Met die machtsbeluste bobo's weet je het nooit......
    27-01-2024 19:53
    Wanneer ze dat wel gaan doen, acht ik de kans groot dat die drie heren uit principe het veld niet meer in zullen gaan. Vooral WvA&MvdP zorgen ervoor dat een hoop mensen die normaal de cross amper volgen. Toch gaan kijken. Voor de populariteit van het veldrijden zie ik het dus niet echt als een top plan. Maar goed, als ze dit wel doen is het wel een duidelijke zet. Samen met renners een behartigers tot een compromis te komen over de wereldbeker, dat lijkt mij persoonlijk beter.
    27-01-2024 21:22
    Benieuwd dan of die principes dan groter zijn dan de startpremie's.

    "Bewust overslaan" zal overigens meer slaan op een losse cross rijden op zaterdag en afzeggen voor de wb op zondag.
    28-01-2024 13:03
    Dit gaat toch niets veranderen. Op zaterdagavond na het rijden van een SP of EC cross zeg je de WB op zondag af, omdat je plots ziek geworden bent of last van je rug hebt. Wordt alleen minder leuk voor de organisatoren van de WB die te maken krijgen met die laatste-moment afzeggingen.

    Wat wel niet meer kan is dat Casasola op zondag een C2 in Italië (wel startgeld) rijdt, terwijl er dezelfde dag een WB (geen startgeld) op de kalender staat.

    En hoe zit het met renners/rensters van buiten de EU? Rochette heeft dat probleem al aangekaart: een visum is voor maximaal 90 dagen, en even op en neer naar Canada vliegen voor een nieuw visum is voor een subtopper in het veldrijden financieel niet echt haalbaar.
    28-01-2024 14:56
    Wat je hiermee krijgt is dat het peleton minder breed wordt doordat ze de financiering niet meer rond kunnen krijgen door minder startgeld op te kunnen halen zoals @Cornelius al zegt.

    Echt een zeldzaam idioot plan.
27-01-2024 18:29
De druk is er voor de grote kandidaat-winnaars in Vlaanderen en Roubaix al-tijd geweest. Voor Van Avermaet, Cancellara, Boonen, enz. draaide het ook om die 2 zondagen en niet om een semi-klassieker. Bij Van Aert is er misschien nog net iets meer om te doen, aangezien hij er al zo vaak net naast heeft gegrepen.

Voordeel dat Van Aert heeft met zijn veelzijdigheid, is dat hij geen jaar moet wachten tot er een nieuw groot doel komt. Na het voorjaar is het meteen het vizier richting Giro, dan volgt een dubbele OS en daarna wellicht nog een dubbel WK.

Voor zo’n Vanmarcke was het dan weer een vol jaar wachten tot de volgende kans kwam.

Hoort er nu eenmaal bij voor de toppers, die druk. Evenepoel zal straks ook druk kennen om naar de Tour te gaan, Vingegaard en Pogacar ook, enz.
    27-01-2024 22:24
    De meetlat bij journalisten en ook hier is vaak te eel scoreboard meten.
    Al volg in MvdP al vanaf zijn 14e en omdat Adrie gewoon Adrie is betekent niet dat het respect voor een WvA minder is. Ook niet voor een REV ook al moet die nog wat meer bevestigen maar hij heeft tijd en ontwikkeling aan zijn zijde.
    Sterker, een renner die veel meer een klassieker specialist is en dus veel minder kansen heeft zoals een Sep Vermarcke die elke jaar bleef proberen. Een paar keer veruit de sterkste maar oa (eigen) domme pech zoals een gleuf tussen de betonplaten maar wel altijd meedoen de koers kleuren, verdient die dan minder respect omdat zijn palmares geringer is?

    De eigen beperking t.a.v. een ruimer observerend vermogen van al diegene die zo graag de scoreboard journalistiek volgen leiden vaak idiote kortzichtige discussies. Soms vermakelijk, vaak ook tekenend voor hetzelfde inzichtelijke vermogen.
29-01-2024 20:29
De stukjesschrijver Wim Vos van het Nieuwsblad slaat uiteraard volledig de plank mis. Vos redeneert vanuit Belgisch perspectief, waar het kleinste ter wereld letterlijk al groot is, het Atomium, doen ze dat met sport (veldrijden) nog eens dunnetjes over. Van Aert rijdt voor een ploeg waar ze het ook helemaal prima zouden vinden als hij geen enkele cross zou rijden.

Visma is een internationale topploeg. Die interesseren zich vooral in de klassiekers en de grote rondes. Dat zag je vorig jaar al enigszins toen ze tot de Omloop massaal op hoogtestage waren.

Het interesseert daar niemand iets of Van Aert dan nog een wereldtitel in het veldrijden pakt of niet. Verandert ook op geen enkele wijze de druk richting het voorjaar. Zijn concurrenten rijden, op VDP na, ook geen crossen.

Ik denk dat ze in België, en deze Vos dus ook, nog steeds de crosser Van Aert zien die naar de weg is gegaan. Internationaal gezien is Van Aert gewoon een groot wegrennen die af en toe in de winter nog even het veld induikt. Zelfde geldt voor Van der Poel. Buiten België en Noord Brabant ligt er niemand wakker van als beiden nooit meer een cross rijden.
30-01-2024 18:05
Ik heb er spijt van dat ik dit weer eens geprobeerd heb. Eerst een kwartier over wva, dat ging nagenoeg nergens over.

Ze hebben heel lang nodig om tot een punt te komen en grossieren in ehhhs en uhms. Vele zinnen waar geen eind aan komt. Niet echt prettig om naar te luisteren.
28-01-2024 03:35
Wout moet zijn eigen plan trekken. Hij heeft al een kloek wegprogramma voor de boeg. En de UCI schiet alleen zichzelf in de voet met uitsluiting, want dan blijven straks alleen de pure crosstoppers over op het WK.
27-01-2024 21:35
Die column moet je ook in de moetjustniks-context zien. En daar heeft Van Aert toch beetje ambigue relatie met de (Vlaamse) pers.
31-01-2024 12:39
Volgens mij mogen cross liefhebbers überhaupt blij zijn dat mannen als MVP en WVA nog crossen.

Dat deze twee grootheden het crossen zien als voorbereiding en 'liefhebberij' willen de Vlamen niet weten.

Het zijn allang geen crossers meer die op de weg rijden, maar andersom.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine