Kritiek op Wout van Aert, de WK-uitsluiting komt er en voorzichtige conclusies eerste wegkoersen
Podcast Iets later dan gepland, maar er staat weer een nieuwe WielerFlits Podcast voor je klaar. Met daarin weer veel veldrijden uit Benidorm, Hoogerheide én Abu Dhabi, kritiek aan het adres van Wout van Aert en ook de eerste wegkoersen van 2024 komen aan bod. Luister snel!
Onze verslaggevers Maxim, Youri en Zeger schieten uit de startblokken met een column van Het Nieuwsblad, waar hun collega Wim Vos een opinie schreef over de crosswinter van Wout van Aert. Vanuit de media is nu alle druk op de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix gericht en dat heeft de Belgische kopman van Visma-Lease a Bike toch meer gedaan dan je zou denken.
Maxim was de afgelopen week in Abu Dhabi en sprak daar onder meer met de UCI-top over het veldrijden, al was dat een beetje tegen de regels in. Onze verslaggever achterhaalde onder andere dat de UCI een regel in het leven gaat roepen die crossers uitsluiten van een WK-deelname als ze moedwillig een Weredbeker-manche laten schieten. De meningen daarover lopen uiteen.
Tot slot passeren ook de eerste wegkoersen de revue. Er waren opvallende zeges voor Paul Magnier (Soudal-Quick Step) en Lennert Van Eetvelt (Lotto Dstny), terwijl ook Dylan Groenewegen zijn eerste zege van het seizoen al binnenhaalde. Ook passeert een WielerFlits-onderzoek de revue. Kortom, alle redenen om je favoriete podcast-app aan te slingeren!
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Dat Wout zijn eigen programma kiest is terecht. En daarom nu druk opvoeren want RVV en PR is rumoer maken om niets.
Verliest Wout in Tabor ondanks een wel goede voorbereiding op de cross dan zijn de Vlamingen ook over hun theewater, sorry, bierwater.
Hij moet gewoon doen wat hij en zijn team hun het beste lijken. Dat MvdP mogelijk sterker is dan ooit, daar is niets aan te doen behalve zo goed mogelijk na eigen idee voorbereiden.
Wat het in vorm zijn betreft, natuurlijk is een professionele wielrenner vaker niet in topvorm dan wel. Als dat een ding is om te starten dan hebben ze een handvol wedstrijddagen in plaats van wat ze nu bij elkaar fietsen. En waarom zeuren jullie dan ook over het WK veldrijden waar hij zo noodzakelijk moet starten, hij is nu helemaal niet in topvorm. En Mathieu wel dus 0% kans op winst...
Was vorig jaar op alle drie de piekmomenten (WK Veldrijden, de Klassiekers en het WK op de Weg) goed in vorm. Met iets minder pech en andere tactische keuzes wint hij het WK Veldrijden, E3, Gent Wevelgem en Parijs Roubaix. Beschadigd Van der Poel in Glasgow zijn fiets, is hij nog wereldkampioen ook. Niet echt aanleiding om de boel radicaal om te gooien, zou ik zeggen.
Drie keer pieken met tussendoor geen gekkigheid a la Tirenno 2021 was een logische seizoensindeling waarmee Van der Poel twee monumenten en twee WK's wist te winnen. Die gaat nu gewoon ontspannen een bewezen succesformule herhalen, met Parijs in plaats van Glasgow, terwijl om Van Aert allerlei vraagtekens hangen.
Wat jij of ik daarvan vinden lijkt me dan niet zo belangrijk, als hij daarin gelooft zou het van domheid of onzekerheid getuigen om dat niet te doen.
Bovendien zie ik niet wat een deelname aan het wk veldrijden van invloed gaat zijn op de druk.
Ik kan mij niet voorstellen dat de UCI haar strohalmen om de cross aanzien te geven (Pidcock, van der Poel, Van Aert) gaat uitsluiten van wk-deelname.
"Bewust overslaan" zal overigens meer slaan op een losse cross rijden op zaterdag en afzeggen voor de wb op zondag.
Wat wel niet meer kan is dat Casasola op zondag een C2 in Italië (wel startgeld) rijdt, terwijl er dezelfde dag een WB (geen startgeld) op de kalender staat.
En hoe zit het met renners/rensters van buiten de EU? Rochette heeft dat probleem al aangekaart: een visum is voor maximaal 90 dagen, en even op en neer naar Canada vliegen voor een nieuw visum is voor een subtopper in het veldrijden financieel niet echt haalbaar.
Echt een zeldzaam idioot plan.
Voordeel dat Van Aert heeft met zijn veelzijdigheid, is dat hij geen jaar moet wachten tot er een nieuw groot doel komt. Na het voorjaar is het meteen het vizier richting Giro, dan volgt een dubbele OS en daarna wellicht nog een dubbel WK.
Voor zo’n Vanmarcke was het dan weer een vol jaar wachten tot de volgende kans kwam.
Hoort er nu eenmaal bij voor de toppers, die druk. Evenepoel zal straks ook druk kennen om naar de Tour te gaan, Vingegaard en Pogacar ook, enz.
Al volg in MvdP al vanaf zijn 14e en omdat Adrie gewoon Adrie is betekent niet dat het respect voor een WvA minder is. Ook niet voor een REV ook al moet die nog wat meer bevestigen maar hij heeft tijd en ontwikkeling aan zijn zijde.
Sterker, een renner die veel meer een klassieker specialist is en dus veel minder kansen heeft zoals een Sep Vermarcke die elke jaar bleef proberen. Een paar keer veruit de sterkste maar oa (eigen) domme pech zoals een gleuf tussen de betonplaten maar wel altijd meedoen de koers kleuren, verdient die dan minder respect omdat zijn palmares geringer is?
De eigen beperking t.a.v. een ruimer observerend vermogen van al diegene die zo graag de scoreboard journalistiek volgen leiden vaak idiote kortzichtige discussies. Soms vermakelijk, vaak ook tekenend voor hetzelfde inzichtelijke vermogen.
Visma is een internationale topploeg. Die interesseren zich vooral in de klassiekers en de grote rondes. Dat zag je vorig jaar al enigszins toen ze tot de Omloop massaal op hoogtestage waren.
Het interesseert daar niemand iets of Van Aert dan nog een wereldtitel in het veldrijden pakt of niet. Verandert ook op geen enkele wijze de druk richting het voorjaar. Zijn concurrenten rijden, op VDP na, ook geen crossen.
Ik denk dat ze in België, en deze Vos dus ook, nog steeds de crosser Van Aert zien die naar de weg is gegaan. Internationaal gezien is Van Aert gewoon een groot wegrennen die af en toe in de winter nog even het veld induikt. Zelfde geldt voor Van der Poel. Buiten België en Noord Brabant ligt er niemand wakker van als beiden nooit meer een cross rijden.
Ze hebben heel lang nodig om tot een punt te komen en grossieren in ehhhs en uhms. Vele zinnen waar geen eind aan komt. Niet echt prettig om naar te luisteren.
Dat deze twee grootheden het crossen zien als voorbereiding en 'liefhebberij' willen de Vlamen niet weten.
Het zijn allang geen crossers meer die op de weg rijden, maar andersom.