Kritiek op niet verlichte tunnels in Giro: “Onverantwoord”

Kritiek op niet verlichte tunnels in Giro: “Onverantwoord”

foto: Sirotti

vrijdag 11 mei 2018 om 20:04

Veel zinnigs had Tom Dumoulin niet te melden na afloop van de zevende etappe van de Giro d’Italia. De Sunweb-kopman kwam de – voor de klassementsrenners geschiedenisloze – etappe zonder problemen door. Toch kraakte hij na afloop nog wel een kritische noot. “Die niet verlichte tunnels op het einde kunnen echt niet”, aldus de Nederlander tegenover de NOS.

Dumoulin werd door een voorbijrijdende Jos van Emden herinnerd aan de gevaarlijke finale. “De tunnels op het laatst waren gewoon niet verlicht. We reden met 70 per uur een donkere tunnel in. Dat daar niks is gebeurd, is echt waanzin. Dit kan echt niet”, stelt hij.

Waar Dumoulin het probleem nog op een humorvolle toon aankaartte, was LottoNL-Jumbo-renner Gijs Van Hoecke een stuk kritischer. “Het was echt onverantwoord. Ik had echt schrik, en dat heb ik niet vaak. Het was enorm gevaarlijk. Je ziet in de verte een wit gat, en je hoopt maar dat iedereen rechtdoor rijdt. Ik heb geen idee waarom we met 90 kilometer per uur door drie onverlichte tunnels worden gestuurd.”

“Waarschijnlijk is er niemand gevallen, en dat is dan de reden waarom het allemaal goed is zeker”, stelt Van Hoecke cynisch.

Dit artikel delen:

17 Reacties

ditisdavid 11 mei 2018 om 20:23

Aan de ene kant begrijp ik de kritiek, aan de andere kant, welke weg hadden ze dan moeten nemen?

Polleke 11 mei 2018 om 20:24

Urenlange verplaatsingen, 1 ferry om honderden voertuigen over te zetten, onverlichte tunnels… zo lang ploegen dit blijven pikken mogen ze ook niet aan de klaagmuur (;)) gaan staan… gewoon een keer een dag niet starten om een duidelijk signaal te geven…,

Olly 11 mei 2018 om 20:30

Dit hoort allemaal bij de Giro. Wil je het niet, dan start je toch niet.

josi 11 mei 2018 om 20:37

@ditisdavid, Dezelfde weg, maar dan met verlichting in de tunnels.

Wheely 11 mei 2018 om 20:37

Allemaal lampjes op de fiets dan maar, 4.50 bij de Hema!

Scotty 11 mei 2018 om 21:38

Belachelijk! Afdaling van de Lauteret (Galibier naar Bourg d’Oisans) heeft (of had) ook van die tunnels. Doodeng. Zeker als de zon fel schijnt zie je echt helemaal niks door contrast. Bij het inrijden niet. En bij het uitrijden niet.

Brummel 11 mei 2018 om 22:28

@scotty moest ik ook meteen aan denken. En dat dan met een pelotonnetje cyclorenners al prevelend: “niet remmen, niet remmen, niet remmen…”

rvb 11 mei 2018 om 22:47

Italia lol

nickdt 12 mei 2018 om 00:22

Kritiek na de koers, heb lekker veel nut. Stop dan met zijn allen na de eerste onverlichte en maak een statement.

rahimns 12 mei 2018 om 00:32

@nickdt hoe ga je dat regelen… er wordt op volle snelheid (70/80 km/p uur gereden op dat moment. Wie neemt op dat moment daarin dan het voortouw en hoe krijg je ze het voor elkaar dat die hele massa tot stilstand komt. De organisatie hoor er gewoon voor te zorgen dat het veilig is en hier hadden maatregelen genomen moeten worden, bijvoorbeeld door lampen op te hangen in die 3 tunnels. Het is te makkelijk om die verantwoordelijkheid bij de renners neer te leggen.

Tpinotfan 12 mei 2018 om 00:35

Tegen iedereen die zegt dat ze maar even met zn allen moeten stoppen. Zoek het begrip prisoner's dilemma op, probeer dat uit met 170 renners en trek de conclusie dat zoiets onmogelijk is.

Ik dacht dat de uci tegenwoordig van te voren parkoersen checkt, misschien moet verlichting in tunnels verplicht worden voor wedstrijden, of er moet gewoon gehandhaafd worden.

Col du Bramont 12 mei 2018 om 02:30

Het is bepaald niet voor het eerst dat een peloton in de Giro door een onverlichte tunnel rijdt. Kan me herinneren dat er ook wel eens valpartijen hebben plaats gevonden, lang geleden en dat vergeet je dan ook makkelijk weer.
Tunnels zijn aangelegd voor auto’s die kunnen een lampie aan doen, voor wielrenners is dat wat lastiger.
In Italie zijn onverlichte tunnels bepaald niet ongebruikelijk, de Penserjoch vanuit Bolzano kent ook veel onverlichte tunnels, zo mocht ik zelf ervaren, kwestie van wachten tot een auto komt en je in het schijnsel van de auto dan veilig door de tunnel kan rijden.

dhyani 12 mei 2018 om 07:29

schiet me te binnen; dit heet nu eenmaal in jargon, ”de mijnwerkers vd weg..” quote van Ducrot?

Lalsacien 12 mei 2018 om 08:00

@dhyani les forçats de la route, door een journalist opgeschreven midden jaren twintig van de vorige eeuw na een interview met Francis en Henri Pélissier. Un forçat is iemand die was veroordeeld tot werken in een groeve als straf voor een misdaad.

Samlambeej 12 mei 2018 om 10:39

Nee dit kan echt niet. Hier hangt helemaal geen heroiek aan vast. Je kunt best een aantal sports met generators neerzetten en gewoon dezelfde weg doen.

girardengo 12 mei 2018 om 11:25

Ongelooflijk dat dit nog steeds kan.

irrichman 12 mei 2018 om 13:31

@Samlambeej, Inderdaad. Wat bouwvakker-spullen voor onze mijnwerkers, dat hebben ze in Italie ook wel. Regel de lokale aannemer voor wat bouwlampen en geef hem een reclamevlag op de kop van de tunnel(s).

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair