Kritiek op Bouhanni na gevaarlijke duw in sprint, Stewart reageert woedend
Screenshot - foto: France3
zondag 28 maart 2021 om 19:27

Kritiek op Bouhanni na gevaarlijke duw in sprint, Stewart reageert woedend

Nacer Bouhanni heeft zich negatief in de kijker gereden. De sprinter van Arkéa-Samsic eindigde zondag als derde in Cholet-Pays de la Loire, maar werd na afloop uit de uitslag geschrapt vanwege een gevaarlijke manoeuvre in de massasprint. Bouhanni duwde Jake Stewart flink de hekken in, en had geluk dat de Brit overeind bleef.

Op sociale media reageert Stewart, rijdend voor Groupama-FDJ, woedend op de actie van Bouhanni. “Yo Nacer, ik wil graag vragen wat je op dit moment aan het denken was? Het is wel duidelijk dat je geen hersencellen hebt”, haalt de Brit uit. “De ironie is dat je na de finish tegen mij zei dat ik geen respect had. Hierbij een leerzame video hoe ‘geen respect’ eruitziet.”

Stewart raakte de hekken, maar bleef wonderwel overeind. Wel was hij uitgeschakeld voor een goede uitslag in de Franse eendagskoers; hij eindigde als 29ste.

‘Slachtoffer’ Stewart is niet de enige die kritiek heeft op de actie van Bouhanni. Op sociale media trekken veel wielervolgers fel van leer. De vergelijking met de crash van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen wordt veel getrokken. De UCI heeft zich (nog) niet uitgesproken over het incident.

Bekijk hieronder de beelden van het incident tussen Bouhanni en Stewart.

RIDE Magazine
75 Reacties
28-03-2021 21:51
Uni kennende zal hier niks gedaan worden behoudens deze declassering.
Maar tuurlijk.hoort hier een schorsing op te staan, de strafmaat valt over te twisten.

Weet niet hoeverre de rennersorg. Invloed hebben, maar die zou hier ook iets van moeten zeggen ri de uci.
28-03-2021 22:16
Deze actie van Bouhanni is tenminste zo kwalijk als die van Groenewegen. Gelukkig lijken hier wel deugdelijke hekken te staan anders was het weer een verschrikkelijke crash geworden. Een straf voor Bouhanni vergelijkbaar met die van Groenewegen lijkt me logisch. Als zijn voorgeschiedenis wordt meegenomen wellicht nog iets zwaarder. Dit moet echt stoppen.
28-03-2021 23:16
Er wordt veels te veel op emotie gereageerd.
Je moet de actie als losstaand zien. Het is geen algemeen klassement waarbij zijn vorige acties erbij opgeteld moeten worden.
Als dat gebeurt, dan moet de UCI eerst een strafpuntensysteem instellen of werken met waarschuwingen(zoals bij het langlaufen of skicross).
    29-03-2021 00:11
    Ja want als losstaande actie is het wel helemaal prima om iemand de hekken in te rijden.
    Als dit enkel een declassering is dan blijf je in dezelfde gevaarlijke situaties komen.
    Totdat het weer een keer helemaal misgaat en dan wordt diegene weer keihard aangepakt.
    Zulke beuken uitdelen in de sprint is gewoon levensgevaarlijk.
    29-03-2021 06:38
    Daarom ben ik ook voor schorsen maar enkel op basis van deze actie.
29-03-2021 07:11
Eerst dacht ik "hij gaat naar links om rond zijn leadout te gaan en het contact met Stewart zou ongelukkig ipv bewust kunnen zijn". Maar hoe meer je het bekijkt, hoe meer je daaraan twijfelt - hij gaat wel héél veel naar links... Even onomstotelijk zeker als bij DG dat hij bewust de opkomende renner in de hekken rijdt is het niet, maar enkele maanden schorsing is zeker op zijn plaats. Nu moet de UCI tonen dat het hen menens is. Dat Bouhanni gewoon doorsprint en na de meet geen berouw toont mag daarbij een verzwarende factor zijn.
    29-03-2021 09:37
    Er zit een stukje onbalans in zijn beweging, maar laat dat dan inderdaad achteraf een reden zijn voor excuses in plaats van verwijten.
29-03-2021 08:28
Hij zit rechts van zijn leadout en wil er links langs. Hij had ook die andere man rechts kunnen volgen. Ik zeg niet dat hij dit bewust doet, maar hij doet zeker iets wat echt niet meer kan.
29-03-2021 08:34
Het probleem is dat de UCI intussen alweer meer heeft laten begaan, waardoor je dit eigenlijk ook niet kan bestraffen
29-03-2021 09:29
De meeste hier hebben blijkbaar zelf nooit een koers gereden. Ben zelf een keer de hekken ingereden, dus heb er helaas ervaring mee.
Bouhanni heeft al twee keer gevoelt (letterlijk) dat er een renner links van hem zit.
Dan mag je nooit zover naar links sturen dat die renner af moet remmen of de hekken ingaat. Überhaupt hoor je niet van je lijn af te wijken. Naar mijn inziens doet Bouhanni dit dus moedwillig. Wat mij betreft mag Bouhanni dan ook geschorst worden.
    29-03-2021 09:54
    Precies, deze actie is heel bewust. Schorsen niks meer niks minder.
    29-03-2021 10:05
    Helemaal met je eens. Je ziet ook als je de hele sprint bekijkt dat Bouhanni en Stewart het eerder al twee keer kort aan de stok hebben met elkaar. De eerste keer helemaal rechts van de weg als Stewart probeert in te pikken bij de leadout van Bouhanni. De tweede keer iets rechts van het midden van de weg als ze knokken om het wiel van Demare.

    Vanaf dat moment wéét je gewoon dat Bouhanni weet dat Stewart links van hem zit. En ik ben er dan ook 100% van overtuigd dat hij zover naar links stuurt om het Stewart betaald te zetten. Ik vond de schorsing van Groenewegen helemaal terecht, want ook daar weet je gewoon dat hij intuitief weet wat Jakobsen sneller is en rechts van hem zit. Hier weet ik ook gewoon zeker dat het, weliswaar in the heat of the moment, bewust gebeurd.

    Alles onder de 3 maanden schorsing zou belachelijk zijn in mijn ogen.
29-03-2021 10:06
Dit fragment is een mooie samenvatting van Bouhanni's volledige carrière. Deze jongen moet dringend uit het peloton verwijderd worden door middel van levenslange schorsing.

Een schorsing van 9 maanden volstaat niet want deze jongen zal altijd hardleers blijven.
29-03-2021 10:27
Veel protestanten in dit topic weer.
29-03-2021 10:51
Om dit soort gedrag uit het wielrennen te verbannen heb je geen torenhoge schorsing en pek met veren nodig, maar gewoon een straf en een consistente UCI. Wanneer je dit straft met een boete van 5k en 4 weken schorsing dan is dat voldoende om de spurters te herprogrammeren.
    29-03-2021 11:12
    Volledig mee eens.

    Op het moment dat duidelijk is dat je bij gevaarlijk rijgedrag NOOIT voordeel hebt en ALTIJD nadeel (consequent uit de uitslag, en schorsing voor een paar extra wedstrijden), dan gaat iedere sprinter zijn gedrag uiteindelijk aanpassen. En de simmere sprinters doen dat vanuit zichzelf, en de dommere sprinters zullen hierin dan worden geholpen door hun ploegleiding.

    Een maand, meer is niet nodig.
    29-03-2021 11:15
    Dat lijkt mij een goede benadering - wanneer zekere 'tressholds' (*) worden overschreden volgen standaard strafmaten, onafhankelijk van de gevolgen. De boete kan daarbij ook deels naar de benadeelde renner(s) gaan. Wanneer dit voor de betrokken partij(en) niet afdoende lijkt staat niets een bijkomende burgerlijke rechtszaak in de weg. Er gaat natuurlijk nog steeds discussie komen of het vergrijp intentioneel was of niet (met mogelijk beroep bij bv. het TAS), maar zoals je zegt kan dit afschrikkend werken. Beter voorkomen dan hoeven te bestraffen...

    (*duidelijk gedefinieerd en te beoordelen door een panel van experts, inclusief ex-renners; een korte brainstorm leidt me bv. tot de categoriën, 'kopstoot en/of ellebogen zonder van de lijn af te wijken', 'gevaarlijk van de lijn afwijken met voldoende uitwijkruimte' en 'gevaarlijk van de lijn afwijken waarbij iemand tegen de afsluiting gedwongen wordt' )
29-03-2021 10:56
Heeft de UCI al een nieuwsbericht naar buiten gestuurd dat deze actie wordt onderzocht? (Beetje zoals in de F1 de "Under investigation".)
    29-03-2021 12:17
    Ja ;) (...)
29-03-2021 11:32
Als ik naar veel reacties hier kijk dan valt het me op dat de reageerders de intenties van Bouhanni denken te kunnen interpreteren. Laten we wel wezen, dat zijn altijd aannames en geen feiten. Wanneer je zou willen straffen op intenties die je denkt te zien dan begeven we ons met z'n allen op een hellend vlak. Het lijkt mij dat te feiten beoordeelt en ook straft, niets meer en minder. Kijk ik naar de feiten, dan wijkt Bouhanni dusdanig af van zijn lijn dat hij zijn tegenstander zichtbaar hindert. Dat hinderen resulteert in volledig uit balans zijn van Stewart. Dat kun je prima straffen.
    29-03-2021 12:01
    Niet eens. Een fout is heel anders dan een bewussie. Jungels dan ook maar een jaar aan de kant?
    29-03-2021 12:19
    Er vanuit gaand dat het verhaal van KimJungPoels hierboven klopt: ook niet eens.
29-03-2021 12:12
De UCI weet wat ze moeten doen: practice what you preach.Geen enkele ruimte om nu te marchanderen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine