Kristof De Kegel over Mathieu van der Poel: “Op termijn zal deze Tour hem helpen”

donderdag 7 juli 2022 om 18:06
Kristof De Kegel over Mathieu van der Poel: “Op termijn zal deze Tour hem helpen”

foto: Cor Vos

Een aantal keer dacht Mathieu van der Poel donderdagmiddag in de rit naar Longwy eraan om zijn Tour de France 2022 vroegtijdig te beëindigen. De 27-jarige Nederlander reed behoudens de openingstijdrit in Kopenhagen ver van achteren rond. Tegen zijn zin. “We wisten dat de combinatie Giro d’Italia-Tour niet ideaal was, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat deze Tour er te veel aan was”, vertelt Kristof De Kegel aan Sporza.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Hij is de Performance Manager van Alpecin-Deceuninck. De Kegel stuurde Van der Poel na de Giro op hoogtestage naar Livigno, zonder een enkele koers voor de Tourstart. “We wisten dat dat heel nipt zou zijn. Maar omdat zijn Giro al geslaagd was en vooral voor zijn algemene ontwikkeling, hebben we toch besloten de combinatie te doen. Die vijf weken tussen Giro en Tour zijn niet helemaal volgens de beste verwachtingen gelopen. Daarom waren de verwachtingen voor de Tour ook niet al te hoog.”

De Kegel vindt niet dat MVDP en entourage te veel hooi op hun vork hebben genomen. “Nee, want we hebben oog voor de algemene ontwikkeling van de atleet Van der Poel. Zolang hij gezond blijft, is er niet zo heel veel aan de hand. En op termijn zal die combinatie hem helpen. Ik denk dat hij hier volgend voorjaar al de vruchten van kan plukken.” De medische staf van de ploeg houdt dat dagelijks in de gaten. “We monitoren of de situatie op termijn een voordeel oplevert of het uiteindelijk toch een gevaar wordt.”

Van der Poel zelf gaf echter donderdagmiddag aan niet nog een dag zo in de rondte te willen fietsen. “Hij is een winnaar, hij wil niet zomaar in het peloton meerijden”, geeft De Kegel mee over het mentale aspect. “Dat gaat uiteraard ook meespelen in het hoofd. Maar het zou kunnen dat in de tweede helft – als de vermoeidheid bij de mannen die de Tour écht hebben voorbereid, begint door te wegen – Mathieu met zijn klasse de kloof toch weer kan dichten. Maar dat is geen zekerheid.”

Kristof De Kegel – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

24 Reacties

Aart van Woud 7 juli 2022 om 18:15

Toch lijkt doorgaan niet erg zinvol op dit moment. Even rust en recupereren lijkt verstandiger, en dan de focus op het najaar.

Limal 7 juli 2022 om 18:16

"Zolang hij gezond blijft, is er niet zo heel veel aan de hand."

Het is toch wel duidelijk dat er wat meer scheelt dan enkel maar de topvorm? Een vdPoel op 90% zou nog altijd met gemak het peloton moeten kunnen volgen vandaag, tot aan de explosieve finale. Hopelijk luisteren de medische staf en deze Performance Manager voldoende naar hun 'cash pig' wanneer die aangeeft dat er iets niet klopt…

Quincy Adams (aka voorwiel) 7 juli 2022 om 18:21

Inderdaad limal. Dit is niet een beetje uit vorm…

Marlin 7 juli 2022 om 18:24

Op zich is dat juist. Maar natuurlijk niet als je enkele weken voordien al de Giro gereden hebt. Tot nu toe had VDP nog maar enkele dagen in de Tour van vorig jaar meegereden. Dus nog helemaal geen duurzaamheid opgebouwd. En nu plots twee grote rondes na mekaar. Na een slechte winter, qua voorbereiding. Gekkenwerk, en zeker niet professioneel.

roeleur 7 juli 2022 om 18:27

Dit komt zeer vreemd op mij over. Matthieu is nu al vermoeid maar zijn vermoeidheid zal (misschien) afvlakken naar het niveau van de nu nog fitte renners. Maar dat is geen zekerheid. Wat wel zeker is dat hij er zo geen enkel plezier in heeft en investeert in een tekentafelvoorjaar waarin hij vruchten zal kunnen plukken die hij al grotendeels eerder geplukt heeft met een geheel andere voorbereiding. Tot zover De Kegel en zijn gevaarlijke experimentjes waarvan alleen hij nog geniet.

Comments 7 juli 2022 om 18:58

Inderdaad, put m nog verder uit. En maar in je exeldoc turen.

NiM 7 juli 2022 om 19:08

Deze man raadt jeugdrenners aan om meer caffeine te nemen als hun hartslag niet meer stijgt (wat indicatie is van vermoeidheid). Om over de rest nog maar te zwijgen

Marlin 7 juli 2022 om 19:43

Als je dit leest, wil je als toprenner toch niet door iemand als De Kegel begeleid worden. Ik ga ervan uit dat VDP hier nog ongeschonden uitkomt. Maar na het geknoei vorig jaar met zijn rugblessure, is dit nu al de tweede flater van de ploeg. Dit lijkt stilaan op het spelen met vuur.

limburgia 7 juli 2022 om 19:51

Mathieu zegt zelf dat hij al niet goed genoeg was in de Giro , daar
lees ik niets van in het praatje van zijn trainer .

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 18:38

Het zal toch niet zijn dat hij verplicht door moet rijden van één of andere sponsoor hè, dat zou wel erg zonde zijn.

Fifty 7 juli 2022 om 20:22

tuurlijk wel, Tour is 90% van de publiciteit van het hele seizoen.

sponsor betaalt geen miljoenen voor de Alpaca's + Unicorn om Alpaca's in de Tour te laten draven en Unicorn putje zomer ergens alleen in een Oostenrijks veld te laten huppelen en grazen.

uitdewaaier 7 juli 2022 om 21:33

Morgen is de tour voor mij een gesloten boek, want dan stapt v.d.Poel uit de tour.

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 22:03

Dat is dan bijvangst.

girardengo 7 juli 2022 om 19:13

Het lijkt me niet gezond om vermoeid (of wat er aan de hand is) een volledige Tour te rijden. Daar wordt je toch niet beter van?

Bozar 7 juli 2022 om 19:18

Men blijft maar zeggen dat een grote ronde uitrijden je motor vergroot. Iemand die daar eigenlijk bewijs van heeft? Zeker als je op deze manier de ronde moet uitrijden, dan lijkt me dat eerder kwalijk.

Marlin 7 juli 2022 om 19:47

Maar geen twee grote rondes na elkaar, nadat je nog nooit een grote ronde gereden hebt. Vorig jaar telt de Tour niet mee. Die heeft hij aangevat, met de wetenschap dat hij er na enkele dagen zou uittrekken. Dus hoefde hij niet te doseren, en na acht ritten trok hij sowieso naar huis. Dat is het equivalent van een mooi klein rondje. Type Dauphiné, Ronde van Zwitserland. Nu trekt hij vermoeid, en zeker onvoldoende gerecupereerd van de Giro, naar de Tour. Gekker moet je het niet bedenken.

Fifty 7 juli 2022 om 20:51

als daar bewijs van was, dan zouden er al veel hun koerslicentie kwijt zijn

DJ63 7 juli 2022 om 19:53

Absurde uitleg van de Kegel. Hij komt hier niet beter uit maar slechter. Het was , zoals Marlin al eerder zei, een onbegrijpelijke keuze om na zo’n winter (=geen basis) twee grote rondes achter elkaar te doen. Na Parijs Roubaix, waar hij, opmerkelijk genoeg, al niet goed meer was had de riem er af gemoeten om rustig toe te werken naar de Tour. Dit komt zeer onprofessioneel over.

Lennimator 7 juli 2022 om 23:30

Helemaal mee eens Dj, net als met Marlin. Dit is onprofessioneel zeker met die hoogtestage erbij is het experimenteren. Maar ja, die ploeg rijdt opeens in de breedte extreem goed dus… Wat is de juiste formule, of is het een vorm van arrogantie? Zo een de Kegel moet je sowieso niet serieus nemen.

Polleke 7 juli 2022 om 20:28

Wat een onzin kramen die, teiltje snel, performance managers toch uit… ze moeten hun winkel natuurlijk draaiende houden maar een blinde kan zien dat deze MVDP op afhaken staat…

Jean Dumas 7 juli 2022 om 21:26

Ze zijn in ieder geval een bijzonder experimenteel seizoen aan het draaien. Lang uit koers vanwege de rug. Nipt terug voor de Vlaamse weken, en in hoogvorm. Vervolgens de Giro met direct succes en daarna de Tour. Overbelasting lijkt me, ook al heeft hij geen veldritseizoen gehad.

uitdewaaier 7 juli 2022 om 21:32

Morgen is de tour voor mij een gesloten boek, want dan stapt v.d.Poel uit de tour.

cvdp 8 juli 2022 om 01:12

Ik ben een mvdp fan en ik kijk naar de tour om hem te zien. Maar de combinatie van Giro + Tour is waarschijnlijk teveel van het goede.

Also Giro + Tour inderdaad zo goed is voor een renner, zou iedereen dit doen. Maar bijna niemand doet het. Pogacar niet, wva niet, en zelfs Evenepoel niet.

klootje kriekeljon 8 juli 2022 om 06:54

Een terugslag van zoveel jaar alles willen rijden zou ook niet gek zijn. Kan niet jaar in jaar uit, zonder dat de prijs een keer betaald moet worden.

Headlines

Populair

Materiaalzone