Kostte zijn lengte Wout van Aert de zege in Brabantse Pijl? “Hij kon nooit profiteren”
Marc Sergeant, de ex-ploegmanager van de Lotto-ploeg en analist van Het Nieuwsblad, laat in die Vlaamse krant een wel erg opvallende verklaring optekenen voor de sprintnederlaag van Wout van Aert tegen Remco Evenepoel in de Brabantse Pijl.
“Ik weet niet echt of ik geschrokken ben van de zege van Remco. We weten dat hij een fenomeen is van wie je altijd wel iets kunt verwachten. Anderzijds, winnen in de spurt van een Wout van Aert in vorm, dat is toch redelijk straf. En het was duidelijk, hé. Laten we zeggen dat Remco sneller spurtte dan verwacht en dat de spurt van Wout minder was dan wat we van hem gewend zijn. Eerlijk, ik dacht even dat Remco voluit reed en dat hij iets wilde terugdoen voor Wout na wat hij voor Remco had gedaan in de olympische wegrit. Niet dus!”
Sergeant ziet een belangrijke reden dat Van Aert niet kon winnen: “We waren vergeten hoe hard er is gekoerst. Het probleem van Van Aert was ook dat hij er letterlijk een kop bovenuit stak, zodat hij nooit kon profiteren van de slipstream. Hij moest volle bak gaan, om het wiel van Evenepoel te houden, Remco heeft hem kapot gereden in die laatste ronde. Terwijl bij Wout de mond openging, kostte het Remco schijnbaar geen enkele moeite.”
Volgens Sergeant komt dit wel binnen bij Van Aert. “Als je moet koersen tegen jongens als Pogacar en Van der Poel en nu ook weer Evenepoel, dan weet je dat je vanalles kan tegenkomen. En voor de tweede keer verliest Wout in een spurt waar hij als favoriet begon. Het is duidelijk dat de sprint van Wout een werkpunt is geworden. Remco zette enorm hard aan en gaf Wout eigenlijk geen schijn van een kans. Wout zei wel dat hij niet echt ontgoocheld was, maar voor hem moet dit toch weer aankomen. Dat kan bijna niet anders.”
Bizar. Hij rijdt zeven (!) Vlaamse kasseikoersen dit voorjaar en slaat iedere keer zo'n modderfiguur in de sprint dat hij feitelijk nul keer in de buurt van een zege is geweest.
Zijn wapen is zijn zwakte geworden.
Wout is de nieuwe Boogerd: met hem naar de meet is garantie op winst.
Desalniettemin is het tempo van Remco natuurlijk al vaak versmachtend gebleken.
Kortom: het verkopen van de overwinning? De motivaties daarvoor lijken niet erg sterk. Sterker, eigenlijk zou ik denken dat WVA nog wel een rekening heeft open staan met REV aangezien deze al een paar keer geprofiteerd heeft van het negeren van WVA’s kopmanschap.
En Evenepoel ook trouwens.
Dus heel voorzichtig met zulke beschuldigingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat Wout gisteren minstens zo snel geweest zou zijn als Evenepoel vanaf de voet van de eerste keer Moskeestraat, als ze dat solo hadden moeten rijden. Maar je ziet in het laatste uur van de koers eigenlijk voor je ogen gebeuren wat ik gisteren schreef.
De eerste keer Moskeestraat: Wout rijdt er Remco af. Lijkt daar duidelijk de overhand te hebben, doet veel kopwerk. Daarna zijn ze weg met Blackmore, die na wat uitpuffen ook zijn beurtjes gaat doen.
De tweede keer Moskeestraat: Remco heef geen moeite meer met het tempo van Wout op de kasseienklim, ze zijn elkaar daar waard. Maar Blackmore moet eraf.
De derde keer Moskeestraat: Wout ziet scheel in het wiel van Evenepoel, die daar al de overhand heeft. Wout heeft zichzelf gesloopt door met de aerokogel op stap te zijn. Je denkt dat je evenveel kopwerk doet en dus evenveel inspanning levert, maar in de praktijk pakt Remco veel meer rust in het wiel van Wout dan andersom. En is Wout een kat voor de vogel in de sprint.
Nee, het is geen aanlokkelijk idee om man tegen man te moeten rijden tegen Remco. Want die is daar écht goed in. Maar een koppeltijdrit is ook niet heel briljant, tenminste niet als je evenveel werk wilt doen.
Hopelijk gaan ze bij Visma hier toch eens een keer aan rekenen met bijvoorbeeld Behrens en Vocsnor. Of wie weet komt er wel een windtunnel-experiment met nog hardere data.
En overigens voor alle duidelijkheid, en om zeikreacties te voorkomen: het was een prachtige zege van Evenepoel, niks aan gestolen. En ook zijn eerbetoon aan de overleden vriend en fan kon ik prima smaken!
Hij zal terug volop voor ontsnappingen moeten gaan in zo klein mogelijke groepjes
Die man is iemand waarmee de renners een plan opstellen en waar ze blind op moeten kunnen varen. Niet helemaal terecht blijkt nu.
Als Van Aert en TJV willen weten wat er gebeurde, dan moeten ze eens een test doen met Van Aert, Vocsnor en Behrens. Om te zien hoeveel watt je bespaart achter een grote of een kleine renner. En hoeveel voordeel een kleine aerodynamische renner heeft in het wiel van iemand van 1.90.
Ze hebben bij Vislab alle testmateriaal in huis. En dan denk ik dat ze tot exact dezelfde conclusie komen als ik gisteren, en die Sergeant, met al zijn ervaring in de wielersport, van mij moet overnemen.