Kooij baalt na gemiste kans, maar zijn ploeg is optimistisch: “Olav en Wout namen goede beslissingen”
foto: Cor Vos
donderdag 15 mei 2025 om 19:35

Kooij baalt na gemiste kans, maar zijn ploeg is optimistisch: “Olav en Wout namen goede beslissingen”

Vorig jaar won Olav Kooij de Giro-etappe naar Napoli, maar dit keer kwam hij als tiende over de streep. De Nederlander van Visma | Lease a Bike raakte ingesloten en kon niet meesprinten voor de zege. Dat is balen, zegt hij op de site van Visma | Lease a Bike.

Net voorbij de vod van de laatste kilometer was er een opvallend moment. Wout van Aert, de laatste man voor Kooij, sloeg onbedoeld een gaatje met de rest van het peloton en zette zijn ‘aanval’ dan maar door. “Toen Wout met nog achthonderd meter te gaan aanging, besloot ik bewust wat ruimte ertussen te laten”, vertelt Kooij over dat moment. “Dat was naar mijn mening ook het enige juiste om te doen op dat moment.”

Van Aert zou het uiteindelijk niet halen. Het werd ‘gewoon’ een sprint, waarin de later gedeclasseerde Matteo Moschetti de deur dichtdeed voor Kooij. “Nadat Wout werd gegrepen, dacht ik mijn kans schoon te zien aan de binnenkant”, vertelt de Nederlander. “Het is de snelste weg naar de finish, en het is het instinct van een sprinter om die te kiezen. Maar helaas was ik niet de enige die dat dacht, waardoor het gat dat er eerst wel was ook weer verdween. Het is balen dat ik vandaag niet kon sprinten voor de zege.”

‘Goede beslissingen’
Zelf vond Van Aert dat hij in de finale een verkeerde keuze maakte, maar ploegleider Marc Reef ziet dat anders. “Ik denk dat Olav en Wout vandaag de goede beslissingen namen in de finale”, zegt hij. “Het moet natuurlijk allemaal gebeuren in een fractie van een seconde. Helaas komt Olav uiteindelijk niet aan sprinten toe. Dat is balen, niet in de laatste plaats omdat we vandaag veel energie hebben gestoken in deze etappe. Het resultaat is teleurstellend, maar de manier van rijden vandaag gedurende de etappe en ook het gevoel van de renners stemt ons optimistisch.”

RIDE Magazine
22 Reacties
15-05-2025 19:41
De renner zelf geeft zelfs toe een fout gemaakt te hebben maar de experts in de auto vinden weer van niet.... Blijkbaar zijn ze allemaal als de dood daar die gast aan of zelfs maar af te vallen?? Met zo'n instelling ga je nooit winnen natuurlijk!
    15-05-2025 20:13
    Als Moschetti z’n lijk houdt dan wint Kooij misschien gewoon, met exact dezelfde beslissingen. Akkoord dat hij Wout had moeten volgen, maar het was écht nog ver en in een split second maak je dan soms foute beslissingen. En ook: in een groot peloton was het de juiste beslissing geweest, maar omdat er zo weinig organisatie was had ie beter gewoon gevolgd.
    15-05-2025 20:13
    Wout wordt de laatste weken, misschien zelfs maanden, met fluwelen handschoentjes aangepakt, alsof hij elk moment kan breken en instorten. En dat voor iemand van 31 jaar oud, iemand die klassiekers als Kuurne-Brussel-Kuurne wist te winnen en de enige echte halfgod van Vlaanderen claimt te zijn.

    Het kan verkeren.
    15-05-2025 23:07
    @Silent Wout claimt just niks.
    16-05-2025 06:46
    Dat ja! Hoogst vermoeiend, die teksten van de ploegleiding. En als je als team 1 renner zo op een voetstuk zet, dan gaat er iets grondig mis in de teamdynamiek. Daar kom je nog mee weg als de prestaties goed zijn, maar jeetje....
    16-05-2025 08:17
    @Silent Hill “ de enige echte halfgod van Vlaanderen claimt te zijn.” Je begint wel steeds extremer om je heen te slaan met complete onzinquotes en opmerkingen om iets van je gelijk te proberen te halen.
    16-05-2025 13:29
    @Steven Als Kooij het wiel van Van Aert houdt, dan wint hij ook.
15-05-2025 20:23
Het was een erg chaotische sprint, met de focus op de uitval van die Alpecin renner, het gat dat Kooij liet vallen, en het manoeuvre van Moschetti. Dat verdoezelt de situatie van een paar 100 meter eerder: dat Kooij in het wiel van WvA in volledig kansloze positie aan de laatste kilometer begint. Wout die zich als leadout volledig liet wegdrummen zelfs in zo'n klein peloton. Het is met het geluk dat Alpecin alles laat stilvallen dat Wout terug naar voren kan komen. Blijft Alpecin wel gegroepeerd en het tempo hoog houden kwam Wout nooit meer terug met Kooij. Iets wat netjes gecamoufleerd werd door alle andere 'incidenten' die er op volgden.
    15-05-2025 20:49
    Palestina, Oekraïne, Trump die weer een idiote beslissing neemt, het niet-presteren van Arensman, de massale valpartij, het is inderdaad allemaal de schuld van Wout.
    15-05-2025 21:37
    Alpecin zat er met 4 terwijl Van Aert zich heel lang alleen moest zien staande te houden. En dat zo iemand - na wat vorig jaar gebeurde - zich soms net wat makkelijker laat wegdrummen kan je hem toch echt niet verwijten denk ik.
    15-05-2025 22:21
    Wva had altijd Kooij nog afgezet gekregen ook al had Alpecin het tempo hoog gehouden, dat zijn geen mvdps als leadout voor Groves he nu had wva nog adem genoeg om 600 meter voor een lead out uit te rijden… Kooij had wva gewoon moeten volgen en eventueel op 400 meter nog iemand laten passeren om nog net even uit de wind te kunnen zitten, geen idee waarom Wout hier de schuld op zich wil nemen eigenlijk het is zijn taak om Kooij op respectabele afstand van de meet bij de eerste 3 af te zetten en dat zou hij perfect gedaan hebben.
    16-05-2025 17:31
    @ djerkson
    Je vergeet de opwarming van de aarde, corona en de banken crisis van 2008 nog . Dat was ook allemaal de schuld van WVA
15-05-2025 20:23
Ik vind het wel fijn dat als je zegt een fout te hebben gemaakt je meerdere aangeeft dat het niet zo'n slecht idee was. Achteraf is het mooi wonen tenslotte.
15-05-2025 20:53
Als WVA geloof in zichzelf zou hebben, had hij deze rit gewonnen als hij vol door getrokken zou hebben, maar dat deed hij niet. Nu was het vlees noch vis want hij kon ook niet de leadout meer doen voor Kooij. En Kooij moet nog veel leren, koos de verkeerde kant en zat toen vast langs de boarding,
    16-05-2025 08:12
    Inderdaad, Wout had gewoon niet moeten twijfelen en keihard naar de finish moeten rijden.
15-05-2025 21:23
Teveel foutjes van Kooij...

Te laat reageren in de ene rit, verkeerde kant kiezen in weer een andere rit... Een beetje wat we vorig seizoen ook al zagen in de Giro...

Qua snelheid had hij hier al twee ritten moeten winnen... Wat dus het verschil is tussen mannen als Milan, Merlier, Pedersen, Philipsen en Kooij...

Nu is Olav wel veruit de jongste van het stel, dus hij heeft de toekomst... Maar voorlopig blijft hij nog in het rijtje met B-sprinters staan...

In ritten 12, 14, 18 en 21 is er waarschijnlijk nog een kans voor hem... Het zou toch wel een absolute schande zijn als hij als zogezegd snelste met lege handen blijft staan.

Bij Decathlon wrijven ze ondertussen in hun handen, de marktwaarde van Kooij zakt per sprint in deze Giro.
    16-05-2025 08:45
    AG2R Decathlon wrijft zich echt niet in de handen, die zien liever dat hun potentiële sprinter géén domme keuzes maakt die niet renderen.
15-05-2025 23:57
De ploegleiding moet balen van weer een gemiste kans en niet zo'n zwamverhaal van goede keuzes. Waren foute keuzes...en iedereen roept maar kooij...2 in de woestijn en een in TA..zo indrukwekkend ook niet..als je in zo'n klein peloton met brede weg niet gewoon door midden sprint is een amateuristische fout. Eigen schuld. En VA panikeerde een beetje toen die van Alpecin weg was...had langer moeten wachten, maar deed het wel voor Kooij..en nu maar wachten of hij die andere sprintetappes nog in koers is. Opvallend dat hele vlb ploeg de laatste 20km gat van 20s niet dicht krijgt.
15-05-2025 21:28
Volgendjaar komt het goed met Olav , nog ff doorbijten
16-05-2025 06:49
En dat was het weer tot rit 12.
16-05-2025 11:42
Natuurlijk zat Van Aert helemaal fout en maakte hij verkeerde keuzes. Door hemzelf overigens ruiterlijk erkend. Hoe komt het dan over als er weer sussende en niet-realistische commentaren worden gegeven, nota bene haaks op het commentaar van de renners zelf. Allemaal heel onprofessioneel en een topteam onwaardig.
16-05-2025 11:40
Als ik directeur was van Visma zou dit het moment zijn om in te grijpen en de ploegleiding eens uit te nodigen voor een pittig gesprek. Om eens en altijd een einde te maken aan die amateuristische en tenenkrommende communicatie naar de buitenwereld.

Reacties zijn gesloten.