Koninklijke onderscheiding voor Geraint Thomas

zaterdag 29 december 2018 om 09:34

foto: Sirotti

Geraint Thomas krijgt een koninklijke onderscheiding voor zijn bijdrage aan de wielersport. Zijn naam prijkt namelijk op de prestigieuze New Year’s Honours list. Dit jaar pakte de Brit van Sky de eindzege in de Tour de France, nadat hij sterker bleek dan zijn kopman Chris Froome. Hij won de etappes naar La Rosière en Alpe d’Huez en droeg tien etappes de gele leiderstrui.


Thomas wordt benoemd tot officier in de Orde van het Britse Rijk en mag daarom de letters OBE achter zijn naam zetten. In 2009 werd hij ook al eens onderscheiden; nadat hij in 2008 goud won op de Olympische Spelen, werd hij al benoemd tot lid in de Orde van het Britse Rijk.

“Dit is een geweldige eer”, reageerde hij al. “2018 zal ik me altijd blijven herinneren voor wat ik bereikte in het Critérium du Dauphiné en in met name de Tour de France. Dit is de kers op de taart en ik ben iedereen dankbaar die deze benoeming mogelijk maakte.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

achtpuntzes 29 december 2018 om 11:40

Oke, dus Geraint Thomas OBE en Sir Bradley Wiggins.

Iemand een idee waarom de een OBE krijgt en de ander Sir en welke belangrijker is? heeft ene Chris Froome ook een titel?

edit;
Dus ook Chris Froome OBE, maar zijn onderscheiding heeft destijds niet voor een nieuwsbericht gezorgd op WF.

reusjen 29 december 2018 om 12:32

Ik vind het geven van dit soort titels aan sporters altijd zo'n devaluatie van een titel. Dit soort titels zijn voor echte helden, niet voor sporters. Niet dat het geen sporthelden zijn, maar ze wagen bijvoorbeeld niet hun leven voor iemand anders of hun land, ze zijn gewoon goed in hun werk, niets meer en niet minder.

de nijs 29 december 2018 om 15:37

@reusjen. Dat ben ik niet helemaal met je eens, omdat sporters veel meer dan in andere beroepen een voorbeeldfunctie hebben (omdat er zoveel meer aandacht voor is in de media). Daarbij komt kijken dat topprestaties vaak effect hebben op hoeveel met name de jeugd gaat sporten en het heeft daarmee ook wel een maatschappelijk belang. Het is natuurlijk wel de vraag wanneer je dan zo’n titel hebt verdiend, zijn daar richtlijnen voor?

reusjen 29 december 2018 om 15:56

De Britse heb ik nog niet gevonden, misschien dat de orde van oranje nassau vergelijkbaar is? Al draag je daarbij geen titel bij je naam.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0007391/2010-10-10

de nijs 29 december 2018 om 19:57

Thnx! Het zal in Engeland ook wel zo zijn dat met name het voordeel voor de samenleving eruit moet komen, en dat is wel van toepassing hier.

reusjen 29 december 2018 om 22:04

Er staat niet een voordeel voor de samenleving, maar een belangrijk voordeel, ik zie niet in wat een enorm voordeel de samenleving hiervan heeft. Het is geen primaire levensbehoefte ofzo.

Edit: er staat zelfs "bijzonder exceptioneel"

achtpuntzes 29 december 2018 om 16:03

Ik heb eens op die lijst zitten kijken, maar zijn bijna allemaal mensen die iets gepresteerd hebben op werkgebied.