Koninginnenrit Ronde van Valencia finisht op onverharde klim

vrijdag 14 januari 2022 om 09:17
Koninginnenrit Ronde van Valencia finisht op onverharde klim

foto: Cor Vos

De Ronde van Valencia kent dit jaar een koninginnenrit met een bergop aankomst over onverharde stroken. Op de Alto Antenas del Maigmó zal het klassement van de rittenkoers in een plooi vallen, maakte de organisatie donderdag bekend.

Het laatste deel van de Antenas del Maigmó-klim, die een gemiddeld stijgingspercentage van 10% aantikt, is onverhard. In totaal gaat het om een stuk van drie kilometer over grindwegen naar de top van de klim. “We waren al een aantal jaar op zoek naar een klim met een finish op onverharde wegen”, zegt parcoursbouwer Paco Benitez. “En we hebben er eindelijk een gevonden. Het wordt spectaculair.”

De eerste etappe kent ook al de nodige hoogtemeters, met vlak voor de finale nog de Torralba del Pinar-klim van tweede categorie. Op de tweede dag gaat het constant op en af, maar deze rit lijkt geschikt voor de sterkere sprinters. Vervolgens wacht de koninginnenrit op dag drie, gevolgd door twee sprintkansen in Torrevieja en Valencia,

Eerder maakte de organisatie al bekend welke 23 ploegen begin februari meedoen aan de Ronde van Valencia. Onder meer Remco Evenepoel, Jakob Fuglsang, Vincenzo Nibali, David De la Cruz en Alejandro Valverde hebben hun deelname al toegezegd.

flag-es Ronde van Valencia 2022 (2-6 februari)
Etappeschema

Etappe 1: Les Alqueries – Torralba del Pinar (166,7 km)
Etappe 2: Bétera – Torrent (172,1 km)
Etappe 3: Alicante – Antenas del Maigmó (155,1 km)
Etappe 4: Orihuela – Torrevieja (193,1 km)
Etappe 5: Paterna – Valencia (92,0 km)

Dit artikel delen:

39 Reacties

Minne 14 januari 2022 om 09:30

Meh… Zie ze liever gewoon over asfalt rijden. Of beton, met voldoende bitumineuze voegvulling.

madeinstars 14 januari 2022 om 09:34

Ik vind het in zo’n beklimming weinig toevoegen en vooral een gimmick. Vorig jaar in de giro en dat extra onverharde stukje op LPBF hoeven van mij ook niet zo.

In heuveletappes af en toe wat strade-achtige stroken kan het wel wat extra’s geven aan een etappe, maar bergop wordt toch al het verschil gemaakt, daar heb je geen grint nodig.

Panache 14 januari 2022 om 10:29

Als het ‘weinig toevoegt’ dan heb je op een onverharde klim dezelfde uitslag als op een asfaltklim. Ik denk dat dit niet zo is.

Westland95 14 januari 2022 om 10:42

Bij de Giro vind ik het wel passen als ze Toscane aan doen. Net zoals dat ik een kasseienrit in de Tour ook wel vind passen.

madeinstars 14 januari 2022 om 11:12

Ik bedoelde die onverharde laatste kilometer van de klim waar Bouwman bijna won. In een strade-achtige rit in Toscane is het prima.

@panache ik denk toch dat het niet veel zal verschillen qua uitslag.

Emergo 14 januari 2022 om 12:54

Het voegt in ieder geval llantas ponchadas toe.

Turtlehead 14 januari 2022 om 09:43

Bassie en Adriaan zouden er trots op zijn. Vooral doorzoeken naar dergelijke circus-acts, proficiat.
Tip van mijn kant: bedenk eens een finish bergaf over onverharde wegen. En prik de zwembadjes langs de route dan meteen lek.

Yeez 14 januari 2022 om 09:57

Onverhard? Vader!

Wheely 14 januari 2022 om 10:10

Schrijf hem maar op inderdaad. Prima opmaat naar de Strade.

LucasR 14 januari 2022 om 10:01

Wat een gezeur altijd over die onverharde wegen… Ik vind het persoonlijk altijd erg leuk voor de afwisseling, net zoals ik ook fan ben van kasseienetappes in de tour. En laten we eerlijk zijn, het is niet alsof zowat elke koers op onverharde paden bergop finisht.

Panache 14 januari 2022 om 10:05

Hulde voor de gekozen foto bij dit artikel. Ik had Evenepoel als topfavoriet voor de ronde van Valencia, maar mijn blik is nu net zo vertwijfeld. Komt de koers op Eurosport?

Wheely 14 januari 2022 om 10:15

Dit was ook een mooie foto geweest.

https://images.app.goo.gl/qVmMVUgJj8HEJRK58

Romāns Vainšteins 14 januari 2022 om 10:19

Als MvdP, REVKET of WvA heet loop je gewoon bovengemiddelde kans om hier je bakkes boven topics gejonast te krijgen die meteen op je slaan. Met name MvdP heeft dat hier, die staat er veelal pontificaal op bij koersen waar die helemaal niet aan deelneemt.

Wat onverhard betreft? Hoe meer des te beter, I love it. Heb nu gravelbanden onder de wegfiets gestoken en die haal ik er niet meer af deze jaargang.

Tuubke 14 januari 2022 om 13:25

Ga je ook meedoen dan, Romans?

Angelo Pauwels 14 januari 2022 om 10:09

Remco en Ilan 15 minuten test vorig weekend.

Remco : 14’50″i – 430W – 7W/kg als 61kg
Ilan : 15’00″i – 402W – 6.3W/kg als 64kg

Marik 14 januari 2022 om 10:11

En nu?……………

Barry Batsbak 14 januari 2022 om 10:14

Was er ook een stuurvaardigheidstest op onverharde paden?

Dikke Man 14 januari 2022 om 10:15

Nu niet. Vorig weekend!

Michelangelo 14 januari 2022 om 10:30

Conclusie: Remco is de koning van het trainingskamp.

Maar was dat niet dezelfde jongen die vlak voor de giro vorig jaar ‘zijn beste waarden ooit’ liet optekenen? Die volgens zijn trainer ‘de ardennenklimmetjes op VLOOG!”.

precies dat dus… Misschien moet Evenepoel zich maar gaan richten op professioneel zwiften….

Panache 14 januari 2022 om 10:32

Wat een klasbak is het ook: een 15 minuten test in 14:50 afronden. Een wattagemonster bovendien.

Barry Batsbak 14 januari 2022 om 10:35

Als Remco voor het werelduurrecord zou gaan, zou hij het in 59 minuten precies doen.

Michelangelo 14 januari 2022 om 10:57

De aerokogel… zelfs de tijd heeft geen vat op hem!

Wheely 14 januari 2022 om 11:04

Vet die wint de Vuelta in slechts 20 dagen als hij zo doorgaat.

Pizzi 14 januari 2022 om 11:23

Remco heeft 10″ te vroeg uitgestuurd. Dit telt niet.

Michelangelo 14 januari 2022 om 11:26

Zelfs een 15 minutentest kan hij niet uitrijden! Gaat niks worden in de Vuelta, gaat ook daar de eindstreep niet halen.

Panache 14 januari 2022 om 11:46

Jaren te vroeg gepiekt, nieuwe carrière als handballer lonkt.

Klein Verzet 14 januari 2022 om 12:11

Blijft de progressie van deze Remco stagneren? Toch al weer een jaartje of vier geleden wisten onze Zuiderburen al te melden dat hun toekomstige Merckx dezelfde waarden liet zien als Froome.
Is het überhaupt wel mogelijk om bij zulke extreme meetwaarden (7w/kg ) sowieso nog progressie te boeken? Er is toch ergens een menselijke limiet? Een VO2max hoger dan 90 ml O2/kg/min is al fenomenaal. Voorbij de 95 draait Pantani zich om in z'n graf.
Voor de cijferaars: Een opname van 5 liter O2 per minuut is nodig om 400w aan aerobe energie in de spieren op te wekken. Remco (61kg) zou tijdens bovenvermelde test dan zo'n 88 ml O2/min/kg gedurende 14'50" verbrand hebben. Bij een VO2max test is de inspanningstijd amper de helft; 6 minuten.

LaDoyenne 14 januari 2022 om 12:19

De entourage zwengelt de Evenepoel-hype weer aan. Gisteren Yves Lampaert over Evenepoel: “We krijgen in 2022 een grote Remco te zien” en “Hij heeft hele goede testen gedaan en hij was in het najaar van 2021 ook al goed.”

FDJ 14 januari 2022 om 12:27

Die trainingstesten zijn opzich leuk, maar zeggen niet heel veel natuurlijk. Ik herinner mij nog ene Marc Goos. Reed verbluffende testen, maar op de fiets in een koers bleek het niet tot uiting te komen. Prima dat ze dit soort testen doen, maar het is niet zaligmakend.

S. Morgenstern 14 januari 2022 om 12:35

Eens dat ze niet overdreven veel gewicht moeten krijgen, maar Goos is een slecht voorbeeld. Die zag op zijn 23ste tijdens zijn tweede seizoen zijn carrière beëindigd door een valpartij.

Panache 14 januari 2022 om 12:41

Je hebt interessant cijferwerk Klein Verzet, maar hier is 'helaas' geen horsie aanwezig om met behulp van een Roemeen of Fin de duiding op scherp te zetten. Dat progressie bij de menselijke bovengrens stagneert lijkt mij ook evident. De progressie zal uit een ander vaatje moeten komen.

Michelangelo 14 januari 2022 om 12:51

Ik ben geen cijfergoochelaar zoals klein verzet, maar ik heb me wel altijd dezelfde vraag gesteld: hoeveel harder dan hard kun je trappen? En hoeveel harder dan andere mensen die daar ook rond fietsen omdat ze talent hebben en zich de blubber trainen.

En daarom geloof ik niet in heel veel natuurlijke progressie bij Evenepoel. Zeker niet op dat vlak. Hooguit stuurtechnisch, mentaal en tactisch. Of heel misschien qua explosiviteit, al denk ik dat al heel snel het een ten koste gaat van het ander (explosiever, zwaarder, dus minder goed klimmen). Tenzij ze hem onderdompelen in ketonen 2.0….

Romāns Vainšteins 14 januari 2022 om 12:51

‘maar hier is ‘helaas’ geen horsie aanwezig’

Denk je werkelijk dat iemand die man ooit begrepen heeft?

LaDoyenne 14 januari 2022 om 10:26

Sorry maar ik vond die etappe in de Giro weergaloos. Ik kijk alvast uit naar bovenstaande etappe.

Alfons Haavers 14 januari 2022 om 10:35

Minder dan 3 weken nog en we zijn vertrokken! Dan kan het hier weer ouderwets over koers gaan.

Voor die boeiende, wetenschappelijk onderbouwde corona-uiteenzettingen kan ik dan terug naar de site van The Lancet.

Bontempi 14 januari 2022 om 10:41

4 februari staat alvast genoteerd in de agenda. Ik kijk er naar uit.

Dikke Vrouw 14 januari 2022 om 10:55

Ik hoop dit live te kunnen zien

IlPirata 14 januari 2022 om 18:20

Als de organisatoren het niet teveel gaan doen, blijft het gewoon vermakelijk om te aanschouwen. Finestre in de giro is ook altijd vermakelijk. En Strade Bianche is misschien wel de mooiste eendagswedstrijd van het jaar (parijs-roubaix in achting nemende natuurlijk).

Posterix 14 januari 2022 om 19:27

Kogel door de kerk: “REV rijdt UAE tour ipv Valencia na bekendmaking gravelrit”