Kogel door de kerk: Miguel Ángel López tekent bij Movistar

dinsdag 24 november 2020 om 13:39
Kogel door de kerk: Miguel Ángel López tekent bij Movistar

foto: Cor Vos

Movistar heeft een flinke slag geslagen op de transfermarkt. Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu heeft Miguel Ángel López ook daadwerkelijk getekend bij het Spaanse Movistar. De Colombiaanse klimmer verlaat na zes seizoenen Astana.

Eerder werd López nog gelinkt aan BORA-hansgrohe en aan AG2R La Mondiale, maar de 26-jarige renner heeft uiteindelijk gekozen voor de ploeg van manager Eusebio Unzué. Die laatste was enkele dagen geleden nog niet zeker van de komst van López. “Als ik er een percentage op moet plakken, dan is de kans ‘fifty-fifty’ dat hij tekent.”

“Ik ben blij dat ik nu deel uitmaak van een van de beste ploegen ter wereld”, aldus López, die voor één jaar heeft getekend. “Ik zal de ploeg zo goed mogelijk vertegenwoordigen en daarmee ook de Colombiaanse wielerfans. Movistar is een speciale ploeg in Colombia en heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van het wielrennen in Latijns-Amerika.”

‘Hele belangrijke versterking’
“Miguel Ángel is een hele belangrijke versterking”, is manager Unzué in zijn nopjes. “We trekken een ervaren renner aan die al geweldige resultaten achter zijn naam heeft staan. Het is een aanvallende renner die ook onverwachte dingen kan doen. Bovendien heeft hij al eens op het podium gestaan van een grote ronde.”

López zal volgend seizoen moeten samenwerken met Alejandro Valverde, Enric Mas en Marc Soler, die ook klassementsambities koesteren in het tenue van Movistar. Eerder trok de ploeg al Iván García, Gregor Mühlberger, Gonzalo Serrano en Abner González aan voor 2021.

Miguel Ángel López viert een zege in het tenue van Astana – foto: Cor Vos

Succesvolle periode 
Voor López komt er een einde aan een succesvolle periode bij Astana. Hij maakte in 2015 zijn profdebuut namens de Kazachse formatie en won in zijn tweede jaar al de Ronde van Zwitserland. In 2017 maakte hij indruk in de Vuelta a España door twee bergritten te winnen en een jaar later werd hij derde in de Giro d’Italia en Vuelta a España.

Afgelopen seizoen won hij een bergetappe in de Tour de France met aankomst op de Col de la Loze en leek hij op weg naar een podiumplaats, maar in de tijdrit naar La Planche des Belles Filles ging het fout en zakte López nog naar een zesde plaats. Ook won hij begin dit jaar nog een bergetappe in de Volta ao Algarve.

Dit artikel delen:

23 Reacties

lander luypaert 24 november 2020 om 13:44

Goede transfer! Dat hij voor 1 jaar tekent vind ik best raar.

Deo 24 november 2020 om 13:48

Movistar is toch wel de ploeg die kwalitatief de grootste stap gaat maken van dit seizoen naar volgend seizoen.. vooral qua overwinningen viel dit seizoen tegen.

Toch lijken ze hiermee verzekerd van een plaatsje in de World Tour in 2022, ik geloof namelijk dat ze het aantal WT teams gaan reduceren naar 16 teams.

Derierre de la course 24 november 2020 om 14:05

Waarom geloof je dat?

Deo 24 november 2020 om 14:17

Dat waren ze al langer van plan en het is telkens weer net afgeslagen.

De UCI wil gaan werken met een promotiemodel op basis van UCI ranking. Waar de top 16 de WT status krijgen en de rest niet.

Dat willen ze al langer en het volgend moment waar veranderingen worden doorgevoerd is 2022 (uit mijn hoofd gebeurd dit eens per 4/5 jaar)

Maar goed de vorige keren ging dit ook niet door maar ik geloof dat het deze keer wel zo gaat

Panache 24 november 2020 om 15:39

Zal pas door gaan als er makkelijk sponsoren gevonden worden. Sponsoren willen zich (meestal) slechts binden aan een ploeg indien die de Tour de France rijdt. Zonder die garantie gooit een sponsor zijn geld min of meer weg, demotiveer je sponsoren. Die luxe heeft het wielrennen nog niet.

hartstikkebedankt 24 november 2020 om 13:48

Inderdaad een goede transfer. Wel ben ik benieuwd wat ze precies met Soler willen. Mas en Lopez lijken me de nummer 1 en 2 in het rondewerk. Soler meer in de geest van Valverde?

Etio 24 november 2020 om 14:20

Ik denk dat Mas volgend jaar wel weer Tour-Vuelta gaat combineren, vgm heeft Mas onlangs al aangegeven volgend jaar weer mee te willen doen om het podium in de Vuelta. Ik denk ook dat de ploeg hem graag weer in de Tour ziet vanwege zijn Spaanse nationaliteit en omdat er relatief veel tijdritkilometers zijn in de Tour wat niet echt nadelig is voor hem (en wel voor Lopez).

Lopez zal denk ik zich focussen op de Giro (en Vuelta). Ben benieuwd wat Valverde gaat doen, ik denk toch weer Tour-Vuelta. Soler zal wel schaduwkopman in de Giro worden of toch weer de Tridente compleet maken in de Tour.

Dit jaar had Soler de perfecte kans om als enige kopman in de Giro te schitteren (wellicht Top 5), maar hij en/of de ploeg koos toch voor de Tour-Vuelta. Hij gaf zelf midden augustus aan dat de plannen vlak voor de Tour waren gewijzigd: geen Giro en wel Tour terwijl hij aangaf niet in topvorm te zijn bij de start van de Tour. Rare beslissing in mijn ogen, misschien is er ook wel invloed van de sponsor geweest.

Titaantje 24 november 2020 om 16:41

Valverde zal zich vooral op de OS richten. Dan rijd je of de giro of twee weken Tour misschien. Daarna allicht de Vuelta.

Geit in mijn Kelderman 24 november 2020 om 13:50

Straks het olijke duo in de Tour Mas en MAL. Best een leuk ploegje zo, moet zeggen dat zo’n onthoofd Movistar zoals dit jaar ik ook maar niks vond. Hoe graag sommigen op hun haten, ploeg die je er graag bij hebt in de WT om voor de grote knikkers mee te doen.

Gitan 24 november 2020 om 13:51

Was toch wel de transfersoap van dit najaar eigenlijk, maar lijkt me een goede match. Hoewel ik ze ook met hem geen grote ronde zie winnen, het podium zal wel weer het hoogst haalbare worden.

doorak 24 november 2020 om 21:01

Aldus Jomanda.

Murcia 24 november 2020 om 13:59

Eus mag blij zijn want de ploeg heeft een renner van deze buitencategorie hard nodig. Lijkt er op dat Superman wel de kat uit de boom wil kijken gezien de duur van een jaar. Cruciaal wordt de opstelling van Alejandro, hij kon tot nu toe zijn collega’s bij de ploeg maken en breken. Maar zijn jaar was slecht en het pensioen lijkt er toch echt aan te komen.

AWestie 24 november 2020 om 14:17

Via twitter.com/laflammerouge16: #LaVuelta19 – Miguel Angel Lopez: “Movistar Is unrespectful. It’s typical of them take these advantages. They Always play stupid, these idiots. We know how they race. It’s angry to see the team of the World Champion racing like this. What a World Champion we have!” – Hij heeft sorry gezegd na deze teksten, maar nog steeds interessant dat MAL er heen gaat.

Wheely 24 november 2020 om 14:40

Weet niet meer precies wat er voorgevallen is toen maar bij Astana heerst dezelfde cultuur qua profiteren van de situatie in de koers. Dat is hun goed recht overigens. Denk dat Lopez er nul probleem mee heeft mocht Movistar dit weer doen als hij voor ze koerst en er zelf van profiteert.

Murcia 24 november 2020 om 14:43

@Wheely
Was na de val van Roglic vorig jaar in de Vuelta waar ook Lopez bij betrokken was, terwijl Movistar vol door reed. Het hele peloton was verbolgen alhoewel Primoz heerlijk op de vlakte bleef en daarmee Valverde te vriend hield. Overigens de eerste keer dat van Hooydonck voor TJV reed LOL Die bleef maar beuken om TJV en Lopez terug te brengen.

Wheely 24 november 2020 om 15:19

Thanks Murcia, nu weet ik het inderdaad weer! Toch mooi zulke koers momenten in retrospect.

jvh93 24 november 2020 om 14:21

Tekenen voor 1 jaar, dat is toch wel een beetje vreemd te noemen

Charlie33 24 november 2020 om 15:03

Dit wordt helemaal niets.

Michelangelo 24 november 2020 om 16:00

Lopez blinkt uit in aanvalslust maar niet altijd in koersinzicht. Prima versterking dus voor Movistar.

kelderfan 24 november 2020 om 16:48

Met Lopez erbij wordt Movistar weer een stuk sterker en een ploeg om rekening mee te houden.

SCIC 24 november 2020 om 18:00

NTT en Wanty lijken mij de grootste kanshebbers om te degraderen, mocht het aantal WT ploegen beperkt worden. Maar ook zonder kom je in aanmerking voor de Tour met een Franse licentie en een selectie die Tour waardig is. Idem met een Italiaanse of Spaanse licentie wil je de Giro respectievelijk de Vuelta rijden. Met een Nederlandse licentie kom je niet ver als je niet WT bent. Kijk maar naar wat er met Roompot gebeurd is.

Titaantje 24 november 2020 om 19:13

Roompot presteerde gewoon onvoldoende. Wanty is juist een prachtig voorbeeld dat je met een goede visie en beleid een Tour wildcard kan pakken als niet-Franse ploeg.

L. Valentijn 24 november 2020 om 20:04

Hopelijk wordt Lopez niet de volgende Zuidamerikaan die binnen Movistar door de Spanjaarden met de rug gaat worden aangekeken.

Headlines

Materiaalzone

Populair