Circus-Wanty Gobert komt volgend jaar uit op WorldTour-niveau, maar de vraag is of de ploeg dat zal doen op een Belgische licentie. Volgens Het Nieuwsblad is de kans groot dat Circus-Wanty Gobert het nieuwe seizoen zal afwerken op een Amerikaanse selectie.
Eind september werd bekend dat het Belgische ProTeam van teammanager Jean-François Bourlart de aandelen van Jim Ochowicz en diens Continuum Sport LCC heeft overgekocht. Daardoor is de ploeg van onder andere Danny van Poppel, Maurits Lammertink en Quinten Hermans voor de komende drie jaar verzekerd van deelname aan alle grote wielerwedstrijden.
De besloten vennootschap Continuum Sport was eigenaar van de ploeg CCC en verwierf eind 2019 een WorldTour-licentie onder Amerikaanse vlag voor de periode 2020-2022. Om toe te kunnen treden tot de WorldTour moest de holding achter Circus-Wanty Gobert, Want You, de volledige BVBA Continuum Sport overkopen en daarmee ook de Amerikaanse achtergrond vrijwaren.
Ploegmanager Bourlart heeft bij de UCI inmiddels wel een aanvraag ingediend om de Amerikaanse licentie om te vormen naar een Belgische, al moet de internationale wielerunie in principe vasthouden aan de uitgedeelde licenties voor de periode tot en met 2022.
De regels omtrent het omvormen van een licentie
Transfer of licence
- 2.15.043 – The holder may transfer its licence to a third party accepted by the licence commission. To this end the third party must follow the licence application procedure, including the payment of the application fee.
- 2.15.044 – The holder may only transfer his licence after two years.
14 Reacties
Waarom mocht CCC dan vorig jaar wel onder de Poolse vlag fietsen?
CCC reed toch altijd rond onder de Poolse vlag?
Wat een onzinregel van de UCI (wederom). Je kunt dus een licentie wel van eigenaar laten wisselen, maar het vlaggetje voor de licentie aanpassen is te veel gevraagd?
Lijkt me toch niet echt van belang?
Wat zijn eigenlijk de voor of nadelen van rijden op een licentie van een bepaald land? gelden daar andere regels voor of iets dergelijks?
@redactie
zijn er consequentie verbonden aan de nationaliteit van de licentie?
Ben geen redactie, maar de nationaliteit van je licentie maakt op internationaal niveau niet zo heel veel uit, je kunt meestal altijd wel de koeren rijden die je wil. Het kan op nationaal niveau wel onhandig zijn om een buitenlandse licentie te hebben, maar wanty-groep-Robert is natuurlijk geweldig om als deelnemer te hebben als organisator van een amateurkoers, dus denk niet dat het veel probleem oplevert.
Het maakt wellicht verschil voor de administratieve en financiële (belasting!) regels waar een team aan moet voldoen.
Een voorloper van het huidige Bardiani (Colnago-CSF Inox) heeft een tijd onder een Ierse licentie gekoerst met alleen maar Italiaanse renners en een Italiaans management. Ik meen me te herinneren dat dat ook iets met belasting te maken had.
of Amore & Vita hebben het ene jaar een Ierse, dan weer een Albanese licentie. Zal wel met poen te maken hebben
Dat boeit echt niemand behalve de boekhouders… Sunweb heeft een Duitse licentie maar is eigenlijk gewoon een Nederlandse ploeg, Astana is dan weer Luxemburgs, enz…
Nog een wonder dat ze niet allemaal onder Liberiaanse vlag koersen.
Monegaskse vlag of die van de Kaaimaneilanden lijkt me fiscaal ook aantrekkelijk….
Er wonen wel een hoop goede renners in Monaco dus zou niet eens gek zijn.
Proficiat Mac-S. Je was de eerste.