Koen Bouwman veruit de snelste vluchter: “Voelde dat er nog zoveel kracht in zat”

vrijdag 13 mei 2022 om 17:23
Koen Bouwman veruit de snelste vluchter: “Voelde dat er nog zoveel kracht in zat”

foto: Cor Vos (archief)

Koen Bouwman won vandaag de zevende etappe in de Giro d’Italia, het was zijn eerste zege in een grote ronde. “Ongelofelijk”, was het eerste wat Bouwman uitbracht, toen hij na de finish een flashinterview gaf.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Het is net als bij mijn eerste zege in de Dauphine, ik kan het niet geloven”, vervolgde de Nederlander van Jumbo-Visma, die Bauke Mollema en Davide Formolo aftroefde in de sprint, nadat Tom Dumoulin de kopgroep bij elkaar had gehouden. “Het was zo’n zware dag. In de finale waren we met vier man, waarvan twee van ons. Tom deed geweldig werk in de laatste twee kilometer. De hele dag voelde ik me al goed, op één klim had ik even wat problemen, maar ik kwam terug en had vertrouwen in mijn sprint. Ik ben zo blij.”

In de sprint heuvelop ging Bouwman van ver aan en versloeg hij zijn medevluchters met ruim verschil. “Het was steiler dan ik dacht. Maar toen ik mijn sprint aanging, voelde ik dat er nog zoveel kracht in zat. Ik wist dat ik er dichtbij zou zijn. Op vijftig meter van de streep keek ik om en zag ik dat ik een groot gat had. Perfect.”

De overwinning van Bouwman was een opsteker voor Jumbo-Visma, dat tijdens de Etna-rit van dinsdag een tik kreeg. “Onze klassementsrenners verloren tijd, vooral Tom. We focussen nu met z’n tweeën op ritten, terwijl Tobias (Foss, red.) en Sam (Oomen, red.) nog steeds proberen om een klassement te rijden. Bij de eerste poging slagen we gelijk, ik kan het niet geloven.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

kelderfan 13 mei 2022 om 17:33

Een mooie zege voor Koen Bouwman. Die toch twee klasbakken achter zich weet te houden.

jv88 13 mei 2022 om 17:44

3. Maar mis even lastig op de klim maar zonder dat het stilviel kwam hij op dezelfde klim al terug. Denk dat hij de snelste maar ook gewoon de sterkste was!

Murcia 13 mei 2022 om 18:34

Ben blij dat de ploeg hem nu de ruimte gaf om zo een grote ronde te gaan rijden. Hij is zich echt gaan richten op het klimwerk en heeft zijn explosiviteit ook verbeterd. Dan is eigenlijk het falen van de kopmannen op de Etna een geluk bij een ongeluk.

Wheely 13 mei 2022 om 19:03

Vind dit ook veel leuker om te kijken.

fietsvriend 13 mei 2022 om 19:55

@Wheely heerlijke etappe natuurlijk maar vind het niet mooier dan een klassementsrenner die een deftig (lees: podium) klassement rijdt. Die spanning is wat mij betreft de mooiste die er is in een grote ronde.

Wheely 13 mei 2022 om 20:48

Dat is ook zeker mooi fietsvriend, uiteindelijk is dat ook waar een grote ronde om draait. Hopelijk gaan we dat met Kelderman meemaken. Gedurende deze fase in de Giro moet die mannen zich nog rustig houden dus ben ik blij dat we nu dit geweldige vertier hebben.

ozziepix 13 mei 2022 om 18:53

Als je hem zo ziet rijden vraag je je toch een beetje af waarom hij geen 15 profzegens achter zijn naam heeft staan.

Turtlehead 13 mei 2022 om 19:24

Ja, type Dylan Teuns. Maar kan nog komen, de komende vier-vijf jaar.

Romāns Vainšteins 13 mei 2022 om 19:38

Ik moest even aan Slagter denken vandaag. Denk daarbij wel dat het op stap zijn met nou niet de grootste spurters allertijden een beetje vertekende.

Tempobeul 13 mei 2022 om 19:51

Vorig jaar kreeg hij van Wielerflits zowat elke rit een nominatie als kanshebber voor de winst. Dit jaar kreeg hij nog geen sterretje achter zijn naam en heeft hij in de eerste week al zijn zege beet.

assen 13 mei 2022 om 20:03

In het begin van de etappe was ik TJV nog aan het verloeken. In slechts weinig vluchtpogingen zaten ze mee, die verwaande luiwammesen, dacht ik nog…

Tientallen kms later was het gelukkig anders, wow! :-)

Tom, Koen, Gijs, gaan voor etappes hoorde ik, en Sam en Tobias voor het AK. Kom maar op!

Kopinkas 14 mei 2022 om 09:13

Die keer dat hij zijn rit won in de Dauphiné, pikte hij meteen ook het bergklassement mee (voor Aru, waar is de tijd). Benieuwd of hij dat hier nog eens kan overdoen.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone