Koen Bouwman realistisch: “Ik hoor niet bij de beste acht voor de Tour”

woensdag 29 december 2021 om 14:31
Koen Bouwman realistisch: “Ik hoor niet bij de beste acht voor de Tour”

foto: Cor Vos

Koen Bouwman verraste afgelopen Ronde van Italië met een twaalfde plaats in het eindklassement. Na afloop sprak hij de hoop uit in 2022 de Ronde van Frankrijk te rijden. Nu komt hij op die uitspraak terug. “Op dit moment is dat niet aan de orde. Het is te hoog gegrepen voor mij”, zegt de renner van Jumbo-Visma in gesprek met De Gelderlander over een eventuele Tourdeelname.

“De kans is minder dan één procent, denk ik. Daar gaan de beste acht renners van onze ploeg naar toe en daar hoor ik niet bij. Ik denk niet dat ze Steven Kruijswijk voor mij thuislaten. Zo realistisch moet ik zijn. Ik heb wel een aardig zelfbeeld, ja. In de toekomst zit een deelname aan de Tour de France er hopelijk nog een keer in”, klinkt het.

Om die reden heeft Bouwman nu eerst zijn zinnen opnieuw op de Giro gezet. “Ik hoop dat ik in 2022 weer de Ronde van Italië mag rijden. Of de Ronde van Spanje. Die heb ik dit jaar ook gereden. In beide rondes heb ik ook enorm genoten van de sfeer met al het publiek erbij. Daar krijg je een kick van. Dat hadden we een jaar eerder vanwege corona wel gemist”, geeft de 28-jarige renner aan.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Bart 29 december 2021 om 14:56

Kruijswijk is de slechtste knecht ooit – dus ik verwacht dat hij sowieso niet mee mag. Gezien Van Aert zijn plannen met het groen kunnen ze niet nog een renner missen.

Gebruikersnaam 29 december 2021 om 16:05

Denk dat je meer aan Bouwman hebt. Kruijswijk zal er wel langer aan blijven hangen, maar zelden op een manier dat een kopman er iets aan heeft. Die moet je eigenlijk ergens voor zichzelf laten rijden.

Marik 29 december 2021 om 16:13

Mee eens, Kruijswijk lekker de Giro laten rijden en zeker niet meenemen naar de Tour. Als ploeg heb je niet zoveel aan Steven helaas.

kelderfan 29 december 2021 om 15:07

Wat mij betreft mag Koen weer de dubbel Giro/Vuelta doen. Hij kan met Foss in de Giro weer leuk meedoen.

the student 29 december 2021 om 15:34

Ik acht de kans voor de tour nog wel aanwezig. Want het komt maar zelden voor dat er niemand uitvalt door blessureleed valpatijen of andere redenen.

Jean Dumas 29 december 2021 om 15:34

Bouwman 12e in de Giro vorig jaar, waarom zou die niet op een shortlist staan?

koos1 29 december 2021 om 15:50

Wat Bouwman zelf ook zegt hoort hij niet bij de beste 8 voor de Tour. Maar met zijn ervaring is hij toch zeker een van de eerste reserves mocht er een klimmer uitvallen voor de Tour.
Een programma als dit jaar met Giro-Vuelta zijn heel mooie koersen waar hij zowel voor eigen kans als voor kopmannen kan rijden. Mocht het zo zijn dat Dumoulin naar de Giro gaat, dan kan Bouwman zomaar een van de belangrijkste klimknechten worden.

Wildebert 29 december 2021 om 16:29

Zo is het. Op naar mogelijk Tom’s tweede. Bouw op Koen man!

Fenno de Groot 29 december 2021 om 15:59

Als je simpel kijkt zijn de volgende namen mijns inziens zeker van de tour. Van Aert en Roglic als kopmannen. Gesink en Kuss als gewaardeerd knechten. Vingegaard als schaduwkopman en meesterknecht. Heb ik nog 3 plekken over. Denk dat Dennis wel mee gaat, kruijswijk mits in vorm en dan teunnissen of laporte lijkt mij.

bartp25 29 december 2021 om 16:10

Roglic, Vingegaard, van Aert, Kuss en Dennis lijken me zekerheidjes.
Gesink als wegkapitein lijkt me van wel
Teunissen die heeft van Aert zeker een paar keer goed geholpen en in de jacht op groen zeker handig, dus die denk ik ook

Voor de laatste plek zijn er heel veel kandidaten maar het lijkt me dat er nog wel een klimmer bij moet, de mannen die voor mij de overweging waard zijn:
Dumoulin, denk dat hij de giro gaat doen
Kruijswijk Inderdaad niet de beste knecht zie hem ook liever richting een Giro gaan
Benoot een allrounder die zowel van Aert als Roglic kan bijstaan (mijn keuze zou voor hem zijn)
Bouwman/foss dark horses bij eventuele blessures.

Groetjesaandevoetjes 30 december 2021 om 00:35

Ik hoop dat Teunissen naar de Tour mag, maar ik zou het ook begrijpen als ze kiezen voor Laporte ipv Teunissen naast Van Aert.

Roglic, Van Aert, Kuss, Gesink, Vingegaard, Dennis + Laporte/Teunissen + klimknecht (Kruijswijk, Benoot, Dumoulin, Bouwman, Oomen)

Dus ik vind het een logische inschatting van Bouwman. De Giro/Vuelta ploegen zullen ook giga sterk zijn.

japio 29 december 2021 om 16:06

Tussen de regels door geeft hij hier dus aan dat Kruijswijk naar de Tour zal gaan. Dat vind ik toch wel verrassend, aangezien hij wat mij betreft niet écht een knecht is. Dat heeft hij althans nog nooit zo laten zien. Hij lijkt toch altijd nog wel de ambitie te hebben om als kopman te starten, en dan zou de Giro logischer zijn.

Yeez 29 december 2021 om 16:12

Volgensmij is het meer een voorbeeld wat hij aanhaalt

peterwinnen 29 december 2021 om 16:17

Toch wel jammer dat Nederlandse renners van dit kaliber dan niet naar de Tour kunnen.

Wildebert 29 december 2021 om 16:34

Yep. Mooi hoor zo’n internationaal sterrenensemble. Maar daar zit een keerzijde aan.

Romāns Vainšteins 29 december 2021 om 16:59

Veel te snel geredeneerd, van die top 8 zullen er wellicht nog wat uitvallen, tegenvallen etc. Als dat onder de klimmers gebeurt komt ook Bouwman in zicht vd tour.

bartp25 29 december 2021 om 17:07

Hoeveel klimmers denk je dat er mee gaan en als je kijkt naar de selectie op welke plaats zou je bouwman zetten op het gebied van klimmers?

bellevue 29 december 2021 om 17:19

Zou Bouwman het zoveel slechter doen dan Gesink?

Murcia 29 december 2021 om 17:37

Gesink zal niet in de Tour ploeg meer zitten maar de concurrent voor Koen lijkt mij Dennis en die is mits in topvorm en mentaal stabiel wel een slag beter. Dankzij hem staat Hart voor eeuwig in de boeken. Een peloton decimeren bergop kan Rohan wel en Koen niet.

bellevue 29 december 2021 om 17:50

klopt Murcia, ik moet er nog aan wennen. Rohan in het geel-zwart.

S. Morgenstern 29 december 2021 om 17:56

Bouwman komt weer op een traject richting de Giro terecht en zal daardoor dus zo goed als zeker niet naar de Tour gaan, ook niet nadat er wat anderen klimmers tegenvallen, geblesseerd raken of wat anders meemaken.

Daarvoor kun je gerust naar afgelopen jaar kijken, waar Dumoulin afhaakte en Kruijswijk tegenviel. De klimmers die naar de Giro toe werkten (Bennett, Foss en Bouwman) zijn nooit in aanmerking gekomen voor die plekken. Vingegaard reed zich in april in de ploeg, Kruijswijk behield het vertrouwen en Oomen ging als reserve mee op hoogtestage met de Tour selectie.

Gebruikersnaam 29 december 2021 om 18:19

Bij Dennis is ’t wel afwachten welke versie je krijgt. Je hebt er eentje die concurrenten in de vernieling kan rijden, je hebt er ook eentje waaraan je echt niets hebt.

Petje 29 december 2021 om 17:30

Dumoulin en Kruiswijk Giro. Roglic, Vingegaard, Kuss, v. Aert, Laporte, Teunissen, Dennis, Benoot TOUR.

bartp25 29 december 2021 om 17:38

Laporte en teunissen zijn 2 precies dezelfde renners denk je niet? WvA heeft al aangetoond niet veel hulp nodig te hebben.

Michelangelo 29 december 2021 om 18:11

Ik ben benieuwd hoeveel mensen Wout in steun gaat krijgen voor groen.

Aan de andere kant: je hoeft als TJV ook de Tour niet te dragen zoals 2 jaar terug, dat was gekkenwerk. Ik geloof dat Dumoulin dat toen ook zei in de bus. Ik denk dat ze daar echt wel van hebben geleerd, net als van het feit dat het na 1 lullige etappe over kan zijn met de uitgesproken kopman.

Ik ga denk ik ook voor:
Van Aert en Roglic als speerpunten (met Van Aert indien nodig ook dienend)
Vingegaard als plan B voor het klassement, en als knecht bergop
Kuss (die moet denk ik in de rol van meesterknecht blijven ipv de ambitie te hebben kopman te worden)
Gesink als manusje van alles/wegkapitein/brok ervaring (mits hij zijn niveau van afgelopen twee jaar weer haalt)
Dennis als tempobeul

En dan denk ik dat ik verder zou kiezen voor een type als Benoot (soort manusje van alles) en Laporte of Teunisse. Maar wat mij betreft zit de onzekerheid vooral bij de laatste 3. Wil je nog wat meer klimvermogen mee, dan kom je toch uit bij Kruijswijk, Dumoulin, Bouwman, Oomen of Foss. Maar wil je met nog een “schaduwkopman” aan het vertrek staan?
Ik denk ook dat het voor Bouwman zeker geen gelopen race is… en dat het voor hem spreekt dat hij zijn rol en plek goed kent.

Zelf zou ik graag Dumoulin en Kruijswijk in de Giro zien, met wat jong spul er omheen. En dan afhankelijk van het seizoen met alle kleppers naar de Vuelta…

TCR 29 december 2021 om 17:45

bescheidenheid siert de mens, maar in dit geval is het wel jammer te lezen. Koen lijkt me een prima kandidaat voor een plek de tourploeg. (in alle opzichten een betere (klim)knecht dan bv Kruiswijk)

Dupouey 29 december 2021 om 17:46

Typisch een opmerking van een hele goede, trouwe helper.

Scott Sunderland 30 december 2021 om 02:02

Ik gok Dumoulin naar de Giro, met Koen Bouwman, Foss en Oomen aan zijn zijde. Roglic met Vingegaard, Kuss, Kruijswijk en Dennis naar de Tour. Wel benieuwd of Kruijswijk de topvorm voor de Tour nog gaat halen. Zo niet, dan kan hij weleens buiten de boot vallen. Dumoulin wil zelf een klassement gaan rijden en in de Tour wordt voor Roglic gereden, met Vingegaard als reservekopman.

tdola 30 december 2021 om 11:44

Dit is ook mijn verwachting ja.

Primoz Zomirp 30 december 2021 om 09:14

Mijn eerste bijdrage hier:
We weten niet hoe goed Bouwman is in vergelijking met de nieuwe jongens. Die nieuwkomers (Benoot, Denis, van der Sande – alle goede climers) mogen (samen met Bouwman volgens mij) naar de Giro. Als ze goed presteren, komen ze in aanmerking voor de Tourploeg.

tdola 30 december 2021 om 11:45

Vd sande is geen klimmer.
En ik verwacht weinig of geen dubbelaars giro-tour

Primoz Zomirp 30 december 2021 om 16:41

Bedankt. Je zou gelijk hebben.

Mystieke_Monnik 30 december 2021 om 09:40

Ben meer excited over een aankondiging van Dumoulin naar de Giro (nederlandse klasbak terug naar zijn favoriete koers) dan wie er naar de Tour gaat (ja ik ben een chauvinist).

Primoz Zomirp 30 december 2021 om 16:47

Heel mooi artikel vandaag in l’Equipe over Jumbo trainingskamp in Spanje. Een anekdote met Van Aert, iets over Demoulin. Veel vanuit het perspectief van Laporte.

tdola 30 december 2021 om 19:12

Linkje? Zou leuk zijn.

I Langof 30 december 2021 om 21:54

Wat zegen ze over Tom? Mag je vertalen? A.u.b.?

RLM 30 december 2021 om 21:25

Qua talent heeft hij gelijk, en in een videospel zou hij er niet tussen staan. Maar dit is het echte leven, en hij heeft avast de instelling om zich volledig te smijten voor Roglic (en Vingegaard indien nodig), iets wat van Kruijswijk niet volledig gezegd kan worden. Kuss is eigenlijk iets te goed, zo nog net op het punt waarop je zou kunnen denken dat hij misschien zelf een mooi klassement kan rijden ipv zich leegrijden voor een ander, maar de Vuelta was al een goed teken.
Kruijswijk is eerder iemand die niet echt een trein nodig heeft, iemand die je met 1 klimmer naar een grote ronde stuurt om hem te helpen in geval van pech. Behalve dat laat je hem als een soort super-Meintjes zijn ding doen. Paste goed bij Groenewegen, misschien dat ze dat nu in de Giro doen met Dekker.

Primoz Zomirp 31 december 2021 om 08:21

De link naar het artikel staat al op het forum. Laten we het daar bespreken.

https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/team-jumbo-visma-2022/page/30

Headlines

Materiaalzone

Populair