Koen Bouwman na Mortirolo steviger in bergtrui Giro: “Is realistischer dan ritzege”

dinsdag 24 mei 2022 om 18:16
Koen Bouwman na Mortirolo steviger in bergtrui Giro: “Is realistischer dan ritzege”

foto: LaPresse

De bergtrui van de Giro d’Italia zit nog steviger om de schouders van Koen Bouwman. De klimmer van Jumbo-Visma wist in de etappe naar Aprica 58 punten te verzamelen en breidde zijn voorsprong op Giulio Ciccone verder uit. “Een nieuwe ritzege is niet heel realistisch, de blauwe trui is dat wel”, aldus Bouwman na afloop van de rit tegen Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Andermaal zat Bouwman, met veel andere Nederlanders, mee in de ontsnapping van de dag. “Het was heel lastig om in de vlucht van de dag te komen”, vertelde hij. “Ik deed een paar pogingen om mee te springen en moest uiteindelijk zelf de sprong maken. Dat laat zien dat ik goede benen had. Alleen tijdens de eerste bergsprint werd ik verrast door Ciccone. We zijn een beetje gelijk aan elkaar, want hij is ook snel. Maar ik was daarna heel boos op mezelf.”

Na de Goletto di Cadino kreeg Bouwman een herkansing op de Passo del Mortirolo. In de tussentijd had hij Ciccone weten af te schudden. “In de vallei was er een perfecte situatie, want met een man of acht reden we weg en hij kon niet meer terugkomen”, blikt hij terug. “Daarna pakte ik op de Mortirolo de volle punten. Het was een mooie ervaring en ik had een goed gevoel daar. Je wint er wel geen etappe, maar het was mooi om op de Mortirolo een bergsprint te winnen.”

Focus op de blauwe bergtrui
Vervolgens liet Bouwman op de slotklim lopen. “Ik zat eigenlijk niet op de limiet, maar het was niet genoeg voor de etappezege”, geeft hij aan. “Ik besloot daarom, in overleg met de ploegleiding, om rustig aan te doen tot de finish. Ik wil nog wel voor een tweede etappezege gaan, maar dat is niet heel realistisch. De blauwe trui is dat wel, dus daar focussen we ons nu op.”

Na zestien etappes heeft Bouwman nu 167 punten. Giulio Ciccone volgt op de tweede plaats met 99 punten, Diego Rosa is derde met 92 punten.

Dit artikel delen:

24 Reacties

kelderfan 24 mei 2022 om 18:26

Dus Giulio Ciccone blijven volgen, want die is de grote concurrent.

xistnc 24 mei 2022 om 18:27

Een paar dagen geleden had ik Rosa en Ciccone, eventueel zelfs Kämna, logischer kandidaten gevonden dan Bouwman. Knap hoe hij erin slaagt om steeds in de vlucht te zitten en dikke punten te pakken.

Turtlehead 24 mei 2022 om 18:27

Mooi. Wel scherp blijven, want dat verloren sprintje tegen Chiccone en de rugpijn zondag kunnen zomaar beslissend zijn op t laatst.
Kämna zal na vandaag wel in zijn hok moeten(?).
Toppers weinig punten vandaag, dat is goed!

Murcia 24 mei 2022 om 18:32

Kwam als laatste bij de grote kopgroep en dus al vroeg een serieuze inspanning waardoor ik zijn beslissing om te laten lopen op die klim die volgens de organisatie geen punten waard was LOL goed kan volgen. Koen is een realist nu, rit is binnen en de blauwe trui binnen bereik dan ga je jezelf niet over de kling jagen. Samen met Pascal en Gijs redt hij hier meer dan de meubelen voor JV.

Cyclejo Schwanen 24 mei 2022 om 18:36

Het zal Bouwman zijn of een van de klassementsmannen. Het is zeker nog niet binnen.

xistnc 24 mei 2022 om 19:04

Dat zijn nog eens gedurfde uitspraken.

Anton van Valouwe 24 mei 2022 om 18:53

ik vond Koen altijd een middelmatige heuvelrenner, hoe zeer heb ik mij vergist.
Hij plaatst alle drie kopmannen in de schaduw, professor Zeeman heeft behalve veel praatjes weinig inzicht!

platteprijs 24 mei 2022 om 18:57

Hij heeft echt wel vaker laten zien dat hij goed bergop kan. Hij krijgt bij TJV alleen weinig kansen, daar zien ze in hem enkel een knecht terwijl hij een steengoede renner is. Tijd voor een andere ploeg.

Murcia 24 mei 2022 om 19:04

Waarom zou hij naar een andere ploeg moeten? Hij heeft het naar zijn zin, kon al vroeg een langdurige verlenging tekenen en juist met de steun van de leiding zich richten op het klimmen. Meest opmerkelijke vind ik dat na die stage in Colombia Tom probleem op probleem kent maar zijn reisgenoot aan het doorgroeien is. Bouwman is het bewijs dat je ook als routinier nog zat ontwikkeling naar boven hebt.

Ronellenfitsch 24 mei 2022 om 19:23

Vorig jaar toen hij bijna een rit won en 12e werd in het klassement vond je hem nog steeds middelmatig? Zegt ook wat over je eigen inzicht, professor Anton …

horsm 24 mei 2022 om 23:33

Haha… geestige reactie. Ik dacht juist: wat knap op welk niveau het team deze renner, die bepaald geen topper was toen hij kwam, heeft weten te brengen.

Jean Dumas 24 mei 2022 om 18:57

Wat een weelde, Arensman en Bouwman vandaag. Veel meer kun je toch niet wensen van die jongens.

platteprijs 24 mei 2022 om 18:58

Het is een trend deze Grio. Wat dat betreft vallen het aantal overwinningen zelfs een beetje tegen.

Wim Kruithof 24 mei 2022 om 20:41

Persoonlijk vind ik de bergtrui binnenslepen een grotere prestatie dan nog een etappezege, maar ik lijk alleen in dat standpunt. De bergtrui is het bewijs van structureel op afspraak zijn bergop, aanvallend koersen, kansen afdwingen en je meten met rasaanvallers. Een etappe is soms heel groots, maar dikwijls ook een gelukkige samenloop van omstandigheden.

Indien Bouwman de bergtrui zondag nog draagt, heeft hij echt een grootse prestatie geleverd. Met Demare in het paars en Almeida in het wit, is alleen het roze dan nog serieus spannend.

Renaissance 24 mei 2022 om 20:44

Ik deel die mening, truien zijn episch.

Kartouche 24 mei 2022 om 21:08

Is natuurlijk persoonlijk voorkeur. Maar in geval Koen een ritwinst in de pocket en hopelijk na de derde week het blauw, zou helemaal episch zijn. Vooral omdat hij door iemand op deze site als matige renner werd weggezet.

Koers 24 mei 2022 om 21:46

Ik hou er ook van, en de strijd erom geeft ook wat kijkplezier in de eerste uren van een etappe. Niet elke trui wordt elk jaar zwaar bevochten, maar soms zitten er mooie strijdjes bij. Elke dag harken om die trui maar te verdedigen, prachtig!

Mwielerfan 24 mei 2022 om 22:25

Bergtrui is toch een soort tussensprint klassement geworden, waardoor er weinig belang aan gehecht wordt en weinig voor gereden. Maar wel erg leuk dat er eens een Nederlander mee doet, kan me dat nauwelijks herinneren

DunJay 24 mei 2022 om 23:13

Poels in de tour vorig jaar vergeten?

annabella 24 mei 2022 om 23:24

Eigenlijk is vooral de strijd om de trui leuk, maar de echte eer en glorie ligt toch meer bij ritzeges. Zeker ook omdat veel winnaars de trui meenemen omdat de beste renners andere belangen hebben.

Koers 24 mei 2022 om 23:58

@mwielerfan, 3 jaar ofzo geleden werd Bauke nog 2e in de vuelta, na een prachtige strijd. En idd Poelsch.

@annabella, maar etappes worden natuurlijk ook gewonnen doordat anderen andere belangen hebben. Koen had de etappe ook nooit gewonnen als de AK-mannen die etappe wilden winnen.

jv88 24 mei 2022 om 23:37

Dat is toch ook met ritten. Ik vind dat zo’n onzin argument. Hirt wint ook alleen omdat hij teveel ruimte kreeg van de favorieten.

thorsen 25 mei 2022 om 11:26

Als je alleen een bergtrui wint en geen rit, dan zou ik liever een rit hebben gewonnen. Maar als je al een rit hebt gewonnen dan zou ik liever de bergtrui winnen dan een 2e rit.

Hup Koen!

SpeedyLegs 25 mei 2022 om 12:22

TJV wilde een klassement / trui veroveren. Na een schijnbeweging om rose, blijkt nu wat ze werkelijk van plan waren. Proficiat!