Koen Bouwman acht hulp noodzakelijk in jacht op bergtrui: “Zoiets kun je niet alleen”

donderdag 19 mei 2022 om 10:18
Koen Bouwman acht hulp noodzakelijk in jacht op bergtrui: “Zoiets kun je niet alleen”

foto: Cor Vos

Koen Bouwman reed, na zijn ritwinst in Potenza, twee dagen rond in de blauwe bergtrui van de Ronde van Italië. Inmiddels is de Nederlander het tricot weer kwijt, maar hij hoopt het kleinood te heroveren. “Binnen de ploeg moeten we het bespreken en kijken of ik hulp van jongens kan krijgen om ervoor te gaan”, zegt Bouwman in gesprek met het Algemeen Dagblad.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Want zoiets kun je niet alleen. Je hebt ploeggenoten nodig om mee te zitten in de kopgroep of die vanuit de kopgroep iets voor mij kunnen doen”, legt de renner van Jumbo-Visma uit. Momenteel staat Bouwman op de tweede plaats. Hij is in het bezit van 69 punten, terwijl leider Diego Rosa er 83 heeft. “Ik sta nog steeds kort in dat klassement en er zijn nog genoeg punten te verdienen.”

Bouwman is niet alleen bezig met de bergtrui. “Nu het klassement om zeep is (Sam Oomen is op de achttiende plaats de beste renner van Jumbo-Visma in het algemeen klassement, red.), hebben we met de ploeg het doel nog een rit te winnen. Maar ik heb geen kapsones. In zes jaar tijd heb ik twee wedstrijden gewonnen. Dan is het raar om te zeggen dat ik nog wel even voor nog een etappe ga. Statistisch gezien is die kans niet heel groot.’”

Bescheiden
“Ik ben zeker geen slechte wielrenner, maar binnen de ploeg zijn er minimaal tien beter dan ik”, klinkt het bescheiden. “Ik vind het ook helemaal niet erg om voor een ander te rijden. Ik ben niet iemand die het hele jaar scherp staat en elke koers meedoet voor de overwinning. Soms kan ik mezelf verrassen. Dit was zo’n dag dat ik boven mezelf uitsteeg en een killer was in de finale”, zegt Bouwman over de rit naar Potenza.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Barry Batsbak 19 mei 2022 om 10:34

Part-time-killers. Ik hou ervan.

Henk van Bouw 19 mei 2022 om 10:38

Lijkt me een logisch doel voor een ploeg zonder klassement of sprint

evanderwel 19 mei 2022 om 10:39

Mooi bescheiden. Altijd veel voor anderen gewerkt. Nu het klassement weg is en hij er goed voor staat verdient hij wel wat hulp vanuit de ploeg. Zou toch geweldig voor hem zijn als hij thuiskomt met een etappe en een trui.

peterwinnen 19 mei 2022 om 10:40

Bewonderenswaardig realisme voor een wielrenner, al denk ik soms dat hij zichzelf wat onderschat.

Tinus1984 19 mei 2022 om 10:40

Ik zou dan toch voor de rit van zaterdag gaan als ik hem was. Denk dat de mannen voor het klassement voor zondag kiezen.

Mooi bescheiden interview. Niet te beroerd zich weg te cijferen. Maar ook uitspreken als er een ander doel haalbaar is

arviidd 19 mei 2022 om 10:49

Nou Koen in deze Giro ben je misschien toch wel de beste van de ploeg. Maar een mooi bescheiden en realistische reactie.

josi 19 mei 2022 om 11:04

Als ik de ploeg was, zou ik zeker proberen hem te ondersteunen bij het winnen van die trui. Het is een realistisch doel, zeker met de punch die hij heeft. Er is een groot verschil in bergpunten tussen plek 1 en 2, wat een duidelijk voordeel is voor de meer explosieve types.

RLM 19 mei 2022 om 11:07

Ik vind de titel een beetje vreemd, want Rosa die staat daar nu bovenaan dit klassement volledig op eigen kracht. Langs de andere kant is Bouwman waarschijnlijk (samen met Leemreize) de enige Jumbo die op niveau is hier (geen flauw idee hoe Eenkhoorn, Van Emden en Affini het doen om eerlijk te zijn) dus waarom hem niet helpen? Misschien nog eens aan Affini gaan vragen om te rijden zoals hij vorig jaar in de Zoncolan rit heeft gedaan.

Pannenkoek 19 mei 2022 om 11:18

Volgens mij kan hij, juist door voor de bergtrui te gaan, nog een behoorlijk aardig klassement gaan rijden. Beetje aanvallen en in kopgroepen belanden en soms net achter de toppers van het klassement binnenkomen omdat je terug gepakt wordt.
Op die manier kan je prima stiekem de top 10 in rijden, samen met Sam O

Jacob Lohof 19 mei 2022 om 11:33

Hij is gewoon goed, als je met zo,’n sprint maar zo weinig wedstrijden wint zit je bij de verkeerde ploeg. En dat vind ik ook, goede vooral Nederlandse jongens krijgen bij TJV geen tot weinig kans

JopieZ 19 mei 2022 om 15:41

Ik denk dat ze genoeg kansen krijgen. De kansen ook benutten is totaal iets anders. Vaak zitten deze rijders in de tweede helft van peloton als er een groep wegrijdt, tja en dan zijn ze te laat.

kelderfan 19 mei 2022 om 11:33

Lijkt mij een goed idee om voor die trui te rijden, want dan heeft ’t team ook een doel.

Romāns Vainšteins 19 mei 2022 om 11:51

Statistisch is de kans juist veel groter dat je als vluchter meerdere ritten in dezelfde ronde wint. Je zit immers daar met een bepaalde vorm, palet aan tegenstanders, taken en mentale mindset. Die combi is voor hem nu perfect om er een tweede dagzege aan te willen knopen.

Bergtrui is iets waar je je idd je ploeg veel meer voor nodig hebt en daarnaast ook afhankelijk bent van wat de ak mannen uitvreten. Ik zou die echt op een lager potje zetten.

Anton van Valouwe 19 mei 2022 om 12:40

Misschien wat meer cooperation tonen met elkaar…?

Headlines

Materiaalzone