Koen Bouwman herovert bergtrui in de Giro: “Daar ga ik voor vechten”

zondag 22 mei 2022 om 18:54
Koen Bouwman herovert bergtrui in de Giro: “Daar ga ik voor vechten”

foto: Cor Vos

Koen Bouwman maakte op de eerste beklimming van de dag een ijzersterke indruk. De 28-jarige klimmer van Jumbo-Visma leek de sterkste uit een omvangrijke kopgroep met veel grote namen. In de afdaling zag hij Mathieu van der Poel en Martijn Tusveld aansluiten, maar plots moest Bouwman afhaken op de tweede klim van de dag. Last van zijn rug, vertelt hij.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Ik ben blij dat ik terug ben in blauwe trui”, laat Bouwman na afloop weten. Hij gaat de rustdag van maandag in als leider van het bergklassement. “Ik had goede benen en besloot daarom om te versnellen op de eerste klim van de dag. Ook op de tweede wilde ik voor de punten gaan, maar in de afdaling na de eerste klim kreeg ik plotseling last van mijn rug. Ik kon geen kracht meer zetten en besloot toen al snel om in mijn eigen tempo de rit uit te rijden.”

Een goede keuze, met nog vier bergetappes op de laatste zes ritten in het verschiet. “Er komt nog een heel zware slotweek aan waarin veel punten te verdienen zijn. Onder meer de Mortirolo wacht nog. Een heel zware klim, maar daar komen er nog heel veel van. In de bus zeiden we zondagmorgen nog dat de Giro eigenlijk pas dinsdag begint. Ik ga proberen om mijn trui te behouden, daar ga ik voor vechten.”

Koen Blauwman – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

21 Reacties

Monsieur vdS 22 mei 2022 om 19:14

Ook al last van de rug. Daar moeten ze toch een keer iets op verzinnen

Titaantje 22 mei 2022 om 19:17

asl hij nu al rugpijn heeft zal continu aanvalen om een bergtrui te verdedigen toch lastig worden. ben benieuwd.

Koers 22 mei 2022 om 19:53

Het zou mij niets verbazen dat de meerderheid van de renners pijn heeft, en rugpijn lijkt me gezien de houding zeker niet uniek.

Anton van Valouwe 22 mei 2022 om 19:24

Zal zeker moeilijk worden, maar hij heeft wel een grote gunfactor wat mij betreft!

Herman Koers 22 mei 2022 om 19:39

Koen is een topper en buiten de jongeren de enige die een beetje form too t

Arie den Blanken 22 mei 2022 om 19:54

Redactie: De Mortirolo wordt van de gemakkelijkste kant gedaan.

Vierkante Wielen 22 mei 2022 om 20:17

“Minst lastige” lijkt me een betere verwoording dan “gemakkelijkste”.

Koers 22 mei 2022 om 19:57

Knalluh! Van mij mag er eigenlijk best een artikel komen met de standen in de nevenklassementen. Makkelijker kun je de kliks niet pakken.

Koen 109
Rosa 92
Hindley 62

Baukema Tomoulin 22 mei 2022 om 20:26

Heeft ciccone vandaag niet een karrevracht aan punten gepakt? 80 ofzo?

Koers 22 mei 2022 om 20:53

ciccone 4e met 58, die laatste berg was 2e cat. en dus geen 40pnt maar 18.

Wheely 22 mei 2022 om 20:55

Ciccone hoogste nieuwe binnenkomer met 58 punten.

Vierkante Wielen 22 mei 2022 om 20:16

Als Ciccone zijn zinnen op de trui zet na vandaag wordt het verdomd lastig maar het is Koen van harte gegund.

Quincy Adams 22 mei 2022 om 23:15

Ciccone lijkt me de enige tegenkandidaat. Hindley en carapaz kunnen hem meepikken op hun weg naar het roze. Als bouwman nog twee keer een 1e cat pakt issie een heel eind verwacht ik

Turtlehead 22 mei 2022 om 20:18

Hopelijk inderdaad geen terugkerend probleem. Jammer van de punten vandaag. Nog een bevlieging voor Ciccone en die zit opeens op poleposition.

annabella 22 mei 2022 om 20:21

Benieuwd welke renners echt strijd willen leveren voor de bergtrui.

Bouwman
Rosa
Ciccone??

Gevaar komt denk ik vooral van de mannen van het klassement als je het mij vraagt. Dus…altijd in de vroege vlucht voor koen.

Koers 22 mei 2022 om 20:56

Bauke vandaag een beetje halfjes, er zijn nog genoeg punten te rapen, maar of die er nog echt voor wil gaan weet ik niet. Maandag 3 bergen van 1ste cat. Denk dat we dan meer weten.

Wim Kruithof 22 mei 2022 om 22:56

zou zweren dat het een rustdag is maandag…

Kartouche 22 mei 2022 om 21:23

Het is Koen gegund! Vandaag toch geprobeerd en ondanks de rugpijn toch dinsdag in het blauw aan het vertrek. En dan proberen als eerste over de eerste twee bergen te komen. Wordt lastig maar is koen genoeg om ervoor te gaan.

D.Koch 22 mei 2022 om 22:12

Koen Blauwman. Lekker bezig weer

klaasd 23 mei 2022 om 08:16

Komop Koen idd, Al lijkt Ciccone wel in vorm ineens, heeft 2 weken lopez op de bagaggedrager gehad.

Tinus1984 23 mei 2022 om 11:51

Als hij maandag meezit en desnoods dinsdag de 1e col. Dan is hij toch een heel eind voor de eindzege.