KNWU en Belgian Cycling hanteren ook in 2023 maximaal verzet voor junioren
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
maandag 3 oktober 2022 om 17:32

KNWU en Belgian Cycling hanteren ook in 2023 maximaal verzet voor junioren

De UCI schrapt per 1 januari 2023 de regel omtrent het maximale verzet voor junioren. De KNWU heeft echter, na overleg met Belgian Cycling, besloten om in 2023 het huidige maximale verzet voor junioren (7,93m) te blijven hanteren in nationale en regionale wedstrijden in Nederland en België.

De KNWU legt ook uit waarom men afwijkt van de nieuwe richtlijnen van de UCI. ‘Veiligheid in het peloton vinden we erg belangrijk. Hieronder valt ook dat jeugdrenners zich kunnen ontwikkelen zonder dat hun lichaam in de groei wordt overbelast. Daarnaast is het mogelijk dat door het vrijlaten van de verzetten de snelheden in wedstrijden voor junioren hoger komt te liggen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.’

“Beide zaken kunnen volgen tot een verhoogde “drop-out” onder jeugdwielrenners. Aangezien veel Nederlandse wielersporters ook wedstrijden rijden in België, en andersom, hebben Belgian Cycling en KNWU besloten dezelfde regels te hanteren rondom de verzetten voor junioren.’

‘Het komende jaar doet de Belgische wielerfederatie een grondige studie naar het eventueel aanpassen en afstemmen van de verschillende versnellingen. De KNWU zal aansluiten bij de evaluatie en voor 2024 het besluit omtrent de maximale verzetten heroverwegen’, klinkt het.

RIDE Magazine
10 Reacties
03-10-2022 18:24
Goed zo. Cadans/Trapferquentie is in deze leefftijd belangrijker dan vermogenversterking. Zelfde geldt voor atletiek: frequente !!!
    03-10-2022 20:58
    Helemaal eens met Martijn hierin.
    03-10-2022 21:48
    Niet eens dat het een stomme regel is, over het deel snelheid ga ik me niet uitspreken, maar het stuk om overbelasting te voorkomen is toch wel een valabel argument?

    Jongeren zijn op die leeftijd lichamelijk nog niet volgroeid dus dan is het beperken van krachtontwikkeling toch beter. In andere sporten beperken (goede) trainers toch ook krachttraining bij hun jeugd om de gewrichten te sparen. Naar mijn mening moet je jongeren ook niet op hun maximale kunnen laten excelleren, maar ze wel over hun 18 jaar naar de senioren laten doorgroeien. Als je ze te hard en teveel laat trainen als kind/jongere dan haken ze toch af eens ze kunnen. Omdat ze het overdadig trainen beu zijn of omdat ze al teveel blessures hebben gehad.
    04-10-2022 08:44
    Heb zelf ook als junior gereden. Terugkijkend vind ik het een goede regel, zeker in Nederland met al zijn vlakke parcoursen.
03-10-2022 18:59
Wat ik hier niet uit kan opmaken: wat gaan ze doen als ze met een nationale selectie in het buitenland (of in eigen land in een UCI-wedstrijd) koersen? Dan wel een groter verzet toelaten bij hun renners?
    03-10-2022 21:21
    Natuurlijk, anders kun je net zo goed niet heen gaan.
03-10-2022 20:47
Ik heb zelf bij o.a. de nieuwelingen en junioren gekoerst. Ik moet zeggen dat de versnellingen eerder gevaarlijk dan veilig zijn. Met 140 omwentelingen heb je niet veel controle over je fiets. Bovendien zaten er nog steeds criteriums bij waar wij de 44 gemiddeld haalde. Dus zoveel sneller zal het ook weer niet gaan zonder verzet restrictie.
    04-10-2022 08:47
    @Thijs vreemd dat van die controle. Heb zelf nooit het idee gehad dat ik geen controle over de fiets had.
03-10-2022 20:48
Daarnaast altijd het gevoel gehad dat dit de talenten met veel kracht benadeelde.
    03-10-2022 21:51
    En nu worden laatbloeiers nog meer benadeeld.

    Een eerstejaars van eind december is bijna 2 jaar jonger dan 'n tweedejaars van begin januari.

    En als die dan ook nog eens op de grote plaat mag gaan harken...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine