KNWU aan de slag met opleiding burgermotorverkeersregelaars
De KNWU heeft in een overleg met de motorbegeleidingsteams en andere betrokken partijen de eerste aanzet gegeven om een opleiding op te zetten voor motorverkeersregelaars (MVR’s) die wielerwedstrijden op de weg gaan begeleiden.
Onlangs maakte de Tweede Kamer via een amendement 215.000 euro vrij om te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding. Dit is al enige tijd een zeer belangrijk thema, omdat er minder tot geen politie beschikbaar is vanwege de NAVO-top van komende zomer, maar de plannen zetten ook in op de verdere toekomst.
Onlangs is er door adviesorganisatie Antea een rapport opgesteld. Dit heeft er inmiddels concreet toe geleid dat er vanuit de ministeries Infrastructuur en Waterstaat, VWS en Justitie en Veiligheid en de politie een verzoek aan de KNWU is gekomen om een opleiding te ontwikkelen om deze verkeersregelaars op de motor veilig en gecertificeerd op pad te kunnen sturen.
Met de beschikbare middelen, te danken aan het recente amendement, kan daar nu handen en voeten aan worden gegeven. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wordt daarbij samenwerkingspartner van de KNWU in de ontwikkeling van de benodigde opleidingen en certificeringen.
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
E-learningcursus
Vanuit de KNWU wordt nu een e-learningcursus ontwikkeld om verkeersregelaars specifiek op de situaties in de wielersport voor te bereiden. De KNWU werkt met zogeheten Motor Begeleidings Teams (MBT’s) samen, die al de nodige ervaring hebben opgedaan in deze rol. Zo worden de motorrijders altijd op pad gestuurd nadat ze een draaiboek, een routeplanning en een instructie op voorhand hebben ontvangen.
Ook werken ze met een coach die zorgt dat deze verkeersregelaars helemaal voorbereid zijn op hun taak. In samenspraak met deze teams wordt nu gewerkt aan een algemene instructie zodat de KNWU kan garanderen dat deze motorrijders honderd procent op hun taak voorbereid zijn. En zo in de toekomst vaker de rol kunnen overnemen van de politie, waar dat veilig en wenselijk is. Dit kan op omlopen, zoals de KNWU al enige tijd propageert, maar ook in stad-tot-stadwedstrijden.
Suggesties en aanbevelingen
Uit een overleg met betrokken partijen kwamen een aantal suggesties naar voren, zo meldt de KNWU.
- Daarbij is van belang dat bij het overnemen van één politierol (molen, buffer of volger) er meer dan één motorverkeersregelaar (mvr) nodig is voor het uitvoeren van de begeleidingstaken. Dit vanwege beperkte bevoegdheden.
- Een suggestie is een goede basis voor wederzijds vertrouwen tussen het politieteam en de verkeersbegeleiders te creëren. Dit kan door een gezamenlijke voorbereiding en een gezamenlijke briefing en debriefing te doen bij het begeleiden van een wielerwedstrijd.
- Ook moet er een duidelijk profiel komen met een set van competenties, vaardigheden en minimale opleiding. Dit dient landelijk vastgelegd te worden. Net als een uniform en landelijk opleidingstraject waar alle mvr’s aan deel moeten nemen.
- Er zal een landelijke database voor gecertificeerde mvr’s moeten komen. Het inzetten van mvr’s met regionale kennis van de koersregio heeft een sterke voorkeur en er moet duidelijkheid zijn over de juridische aansprakelijkheid.
- Tenslotte is de aanbeveling: maak tijdens de race gebruik van dezelfde communicatiemiddelen en zorg voor een duidelijk herkenbaar beeld.
Le papier souffre tout et ne rougit de rien!