Klimmer David De la Cruz vertrekt bij UAE Emirates

vrijdag 10 september 2021 om 10:18
Klimmer David De la Cruz vertrekt bij UAE Emirates

foto: Cor Vos

David De la Cruz zal in 2022 niet meer uitkomen voor UAE Emirates. Dat heeft de Spaanse klimmer laten weten in gesprek met het Spaanse radiostation RadiogacetaRNE. De 32-jarige De la Cruz koerst sinds 2020 voor de WorldTour-formatie uit het Midden-Oosten.

De la Cruz weet ook al waar zijn toekomst ligt. De ronderenner wil verder niet veel kwijt over zijn nieuwe werkgever, maar volgens de Spaanse wielerjournalist Iñigo Zubeldia heeft De la Cruz een akkoord bereikt met Movistar.

De ploeg van manager Eusebio Unzué is zich volgens de laatste geruchten flink aan het versterken richting 2022, want ook Alex Aranburu, Óscar Rodríguez, Gorka Izagirre, Oier Lazkano, Iván Sosa en Iván Romeo lijken op weg naar Movistar.

De la Cruz, die in het verleden ook uitkwam voor Caja Rural, Team NetApp, Quick-Step-Floors en Team Sky, werd eerder deze maand nog keurig zevende in de Vuelta a España. Ook eindigde hij dit seizoen als vijfde in de Ronde van Burgos en veroverde hij een zilveren medaille op het Spaans kampioenschap tijdrijden.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Scott Sunderland 10 september 2021 om 10:35

Best een goede renner natuurlijk die De La Cruz. Hij was niet helemaal op zijn plaats bij UAE. Maar hij werd wel gewoon twee keer zevende in de Vuelta de laatste twee jaar. Dat is zijn juiste plaats in het peloton. Movistar kan best een interessante move zijn voor hem. Als Spanjaard reed hij nooit eerder voor een grote Spaanse ploeg.

Landeirovic 10 september 2021 om 11:11

Hij zat er toch meer op zijn plek dan bij Ineos? Bij Uae kreeg hij kansen voor hem zelf en was 2x kopman in een grote ronde.

Daniel17 10 september 2021 om 11:05

Ik dacht dat hij nog een stuk jonger was dan 32, maar hij kwam pas bij een WT-team op zijn 26e.

Hij was wel redelijk sterk in de laatste week van de Vuelta, maar het is toch net-niet als kopman in een grote ronde.

vevie 10 september 2021 om 11:11

Oneens. Het is wel een kopman, maar gewoon voor de subtop. Een renner die idd meedoet voor plek 7-10 en soms hoger met een uitschieter. Je haalt een De La Cruz zeker niet als 1e kopman voor UAE, Jumbo, Bahrein, Movistar, Astana of Ineos. Dit is je tweede kopman die je, bijvoorbeeld, stuurt naar de Giro of Vuelta. Die een ronde zelf zijn kansen krijgt en in de andere ronde wellicht knecht als dat de afspraken zijn.

lampje 10 september 2021 om 12:56

Komt ruim tekort als kopman inderdaad. Het enige waar hij echt goed in is, is om constant 15-20e plaatsen te rijden en daarbij vrijwel geen Kuss-dagen te hebben.

Landeirovic 10 september 2021 om 13:24

Moet je een kuss dag hebben om 7e in de Vuelta te worden? Ook was hij vorig jaar bij de beste 8 in de laatste week ronde van Frankrijk.

lampje 10 september 2021 om 14:53

Zijn kracht is dus dat hij geen Kuss-dagen heeft.

rosencrantz 10 september 2021 om 11:09

Gezien al de renners die hebben getekend bij UAE, is het eerder “moet weg bij UAE”

Landeirovic 10 september 2021 om 11:11

Klopt! Wetende dat Uae nog 2 versterkingen gaat doen en dat ze in gesprek zijn met alweer een enorme top renner!

Dikke vrouw 10 september 2021 om 11:18

Wie Lander wie?? Lopez??

Baukema Tomoulin 10 september 2021 om 11:30

Juan Pedro Lopez is nog onder contract bij Trek tot 2023. Maar Jordi Lopez zou kunnen?

Landeirovic 10 september 2021 om 11:31

Het gaat om renners voor de klassiekers.

Dario Koelkast 10 september 2021 om 12:28

Zoveel absolute toprenners voor de klassiekers zijn er volgens mij niet. En die zie ik niet vertrekken bij hun huidige ploegen (vd Poel, Allaphilipe, Asgreen, Van Aert of Pidcock). Of het moeten om een Kragh of Bettiol gaan.

Landeirovic 10 september 2021 om 13:24

Mohoric of Moscon? ;)

Vinyakke 10 september 2021 om 11:20

Versterkingen richting 2022 veronderstel ik :)

Deel Koeper 10 september 2021 om 11:40

Geschikte kopman voor zo’n tweederangs Franse ploeg.

Chasse_patate 10 september 2021 om 11:42

Apart dat de gebroeders uit elkaar gaan.

Romāns Vainšteins 10 september 2021 om 11:43

Lekker naar Movi gaan en daar Mas flankeren. Ik vind het een prima renner.

Murcia 10 september 2021 om 11:47

David is een goede renner naast een absolute kopman als diens luitenant of voor een plek in de tweede helft van de Top 10 AK grote ronde. Deed het overigens naar behoren bij UAE en is voor de Movi’s een logische versterking. Lijkt me de man die de plek van Soler gaat innemen.

Willem Kieft 10 september 2021 om 13:26

Movistar krijgt i.i.g. weer een meer Spaans gezicht. Was langzaam, maar heel zeker, een ploeg zonder enige samenhang geworden.

lo squalo dello Stretto 10 september 2021 om 15:51

Klopt; wat jammer is want er was al maar één Spaanse ploeg meer tegenover 10 jaar geleden.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair