‘Kleine musketier’ Alaphilippe kijkt uit naar Baskische Tourstart: “Op mijn maat”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 29 juni 2023 om 09:18

‘Kleine musketier’ Alaphilippe kijkt uit naar Baskische Tourstart: “Op mijn maat”

In de openingsetappe van de Tour de France krijgen de renners meteen enkele korte en vooral steile hellingen voor de wielen geschoven. Julian Alaphilippe zal het graag horen: de Fransman is een specialist in het korte heuvelwerk, en mag dus ook dromen van de eerste gele trui. “In principe is dit op mijn maat”, vertelde hij op een persconferentie aan Het Laatste Nieuws.

De Tour de France 2023 gaat op zaterdag 1 juli van start in het wielergekke Baskenland met een rit van 182 kilometer van en naar Bilbao. En de finale is niet van de poes, met de Côte de Morga (3,8 km aan 4,8%), Côte de Vivero (4,3 km aan 6,9%) en Côte de Pike (2,2 km aan 9,9%) als scherprechters. Dit is spek naar de bek van Alaphilippe, maar ziet de tweevoudig wereldkampioen zichzelf ook als een van de favorieten?

“Ik heb er alles aan gedaan om hier top te zijn”, liet hij woensdag op een persconferentie van zijn werkgever Soudal Quick-Step weten. “In het Critérium du Dauphiné heb ik voor het eerst in lange tijd nog een keer gewonnen. Daar had ik naar uitgekeken. De trainingen nadien gingen ook heel goed. Ik sta hier wel met vertrouwen.” Alaphilippe heeft de Baskische openingsritten meermaals verkend. “De winnaar zal een goeie dag en sterke benen nodig hebben.”

De drie grote musketiers 
De 31-jarige Alaphilippe gelooft in zijn kansen, maar is tegelijkertijd ook realistisch. “Ik heb nog steeds een punch, maar er zijn tegenwoordig drie grote musketiers met Tadej Pogacar, Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Ik ben nu de kleine musketier”, lijkt hij zichzelf een underdogrol aan te praten.

Tom Steels, een van de ploegleiders van Soudal Quick-Step in de aankomende Tour, keek ook alvast vooruit naar de openingsrit naar Bilbao. “Veel zal afhangen van hoe hard er onderweg gekoerst wordt. Dit is het sterkste deelnemersveld van het hele jaar en ik vermoed dat de ploegen van de klassementsrenners meteen druk gaan zetten. Om veilig te blijven – het is makkelijker koersen met een kleinere groep.”

“Het wordt dus zaak om vooraan te koersen, maar dat kost energie. Ik denk niet dat wij de koers lastig gaan moeten maken om die mannen (doelt op Van Aert en Van der Poel, red.) moe te maken. Het gaat vanzelf lastig zijn”, aldus Steels.

RIDE Magazine
7 Reacties
29-06-2023 09:46
Hij was ziek tijdens FK. Is ie daarvan hersteld?
    29-06-2023 09:56
    Hij was niet ziek maar bevangen door de warmte . Hij is herstelt ja
29-06-2023 10:07
Ah, bedankt. Dikke Vrouw
29-06-2023 11:44
Ik zou het hem graag zien doen, nog eens wervelen als ‘weleer’. Eigenlijk is 2021 nog niet eens zo lang geleden.

Toch kan ik het mij bijkans niet voorstellen dat hij op dergelijk terrein mannen als Pogacar en Vingegaard losrijdt. Bovendien kan een zuinig ingestelde Pogi nog altijd mikken op de sprint en bijkomende boni, en daarin zie ik hem Alaphilippe toch ook wel vloeren.

Enige kans lijkt me dat de groten Mur de Bretagne-gewijs (toen Pogi en Roglic) elkaar wat te lang in de ogen blijven kijken en de kleine musketier is gaan vliegen.
30-06-2023 06:40
Gaan we niks van zien
29-06-2023 11:24
Ik geef Flip goede kansen op basis van A : de steilheid hoogtemeters (tov MvdP) B : de voorzichtigheid na terugkeer (tov Pogacar) en de stalorders (tov van Aert). Denk dat de in Uranus +++ - vorm verkerende Vingegaard nog zijn grootste tegenstander gaat zijn in een op hol geslagen koers, in een juist te tamme uitvoering Pedersen en Girmay.
    29-06-2023 11:51
    Denk dat Flip dan toch meer kans maakt vanuit de vlucht dan vanuit een sprint met de topfavorieten. Als Pogacar en Vingegaard er aan de voet nog bij zijn, dan denk ik dat de koers zodanig hard zal zijn dat Flip als "kleine musketier" tekort gaat komen tegen de grote musketiers. Tenzij zijn vorm beter is dan ik denk, en hij aanleunt tegen het niveau van zijn topjaren. Want in zijn topjaren was dit natuurlijk wel 100% Alaphillipe-terrein.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine