Kittel roept op om attesten te verbannen
foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media
donderdag 12 januari 2017 om 16:38

Kittel roept op om attesten te verbannen

Marcel Kittel heeft zijn uitgesproken mening altijd paraat. Dit keer gaat hij in op het gebruik van zogenoemde TUEs, waarmee Sir Bradley Wiggins de gemoederen bezighield de afgelopen maanden. “Die horen niet meer in onze sport thuis”, zegt Kittel tegen de NOS.

De Duitser is van mening dat TUEs, attesten voor stoffen die normaal gesproken niet toegestaan zijn, niet nodig zijn om wedstrijden te rijden. “Ik denk dat iemand die echt ziek is, zo’n attest niet zou moeten gebruiken. En als iemand het nodig heeft moet hij eerst volledig herstellen, van een blessure bijvoorbeeld, en dan pas terugkeren.”

Stokpaardje
Dat juist Kittel in deze discussie stelling neemt, is niet verrassend. In het verleden bekritiseerde hij onder meer Astana, zette hij vraagtekens bij het optreden van Mustafa Sayar in de Ronde van Turkije 2013, stelde hij voor om dopeurs levenslang te schorsen, hekelde hij Aleksandr Vinokourov en Bjarne Riis, pleitte hij voor meer dopingcontroles, wilde hij meer aandacht voor de veiligheid van renners en zei hij onlangs over Wiggins: “Voor zo iemand hebben ze de Paralympics in het leven geroepen.” Saillant detail: Kittels naam viel in een Duitse dopingzaak rondom de arts Andreas Franke in 2012, maar al snel bleek dat hij geen verdachte in die zaak was.

RIDE Magazine
82 Reacties
12-01-2017 18:44
"der hinkende Bote kommt nach"

Ik meen dat Tom Dumoulin enige tijd geleden al de knuppel in het hoederhok heeft gegooid, dan wel de het kooltjes uit het vuur gehaald....
12-01-2017 20:01
"Renners met astma en dergelijke chronische aandoeningen mogen een leven in de topsport dus ook meteen uit hun hoofd zetten? Sorry, lijkt me niet eerlijk en/of realistisch."

Waarom is dat een probleem? Je kan ook geboren zijn met een laag hematocriet, met te korte benen, met een klein hart, met slecht ontwikkelde longen, of aan één oog blind zijn waardoor je geen diepte ziet. Wat attesten doen is de grens van het lichaam op een onnatuurlijke manier oprekken, terwijl topsport eigenlijk een wedstrijd is tussen de beste atleten met de beste tactiek. Zo gauw je voorstander bent om een vorm van astma te behandelen, dan is dat zelfde argument van toepassing om een dalend hematocriet in de derde week (bloedarmoede) te behandelen met epo om zodoende "gelijke kansen" te waarborgen.

Kittel slaat dus de spijker op z'n kop. Attesten verbieden is een mooi streven. Attesten op dezelfde dag openbaar maken zou ook al een hele verbetering zijn tov de huidige situatie.
12-01-2017 20:06
Helemaal mee eens. Geen attesten meer en een levenslange schorsing bij dopinggebruik.
12-01-2017 20:12
als je een TUE nodig hebt, ben je ziek. Dus op zijn minst hoor je thuis te zitten en niet te koersen. En verbannen, ja waarom niet. of je creert een aparte competitie zoals op de paralympics.
12-01-2017 20:28
Wijze woorden van Orakel.
12-01-2017 21:07
Kittel heeft hartstikke gelijk. En diegenen die piepen over mensen met chronische aandoeningen die dan geen topsport meer kunnen doen.... Oorspronkelijk ging wedstrijdsport om het je fysiek meten met een ander. Als je talent in de vorm van fysieke voordelen (minder blessuregevoelig, goed herstelvermogen, meer longcapaciteit etc.) hebt, win je. Zo weet je dat je met de beste atleet te maken hebt.

Mensen met zware chronische ziektes of de minder getalenteerden, zouden in een schone sport niet tot de top kunnen reiken of weinig tot niets winnen. Dat is nu juist waar de medicamenten (en het misbruik ervan) bij helpen. Zo werd ooit een middelmatige ronderenner uit Texas een meervoudig Tourwinnaar.....

Survival of the fittest versus Survival of the best preparation (by doctor's and TUE's)

Edit: wat @Orakel ook zegt dus :p
12-01-2017 21:09
Serieus? Een lichamelijke handicap vergelijken met een aandoening met astma e.d. Man, man, man.
12-01-2017 21:14
@Orakel

Mee eens. Topsport is keihard. Als je niet gezond bent val je dus buiten de boot net zoals gezonde mensen die onvoldoende fysieke capaciteiten hebben voor topsport. Je tekortkoming voor topsport door ziekte elimineren met medicatie om toch maar te kunnen topsporten is voor mij niet anders dan je fysieke mindere talenten oprekken door ongeoorloofde middelen.

Als iemand astmatisch is en alleen met pufjes recreatief kan sporten dan vind ik het wat anders, maar topsport; nee
12-01-2017 21:14
@Orakel: +10
12-01-2017 22:00
Aan orakel heb ik niets meer toe te voegen, je doet jouw naam eer aan
12-01-2017 22:26
Eens met ....... ons Orakel. En Kittel.
12-01-2017 23:01
Topsport en zeker wielrennen is echt niet zo gezond, sporters vragen enorm veel van hun lichaam en beschadigen juist vooral de luchtwegen. Dat veel topsporters tijdens hun carriere daarom medicatie voor de ;luchtwegen nodig hebben is echt niet zo heel vreemd. Als we dat gaan verbieden hebben we over een half jaar nog maar een half peloton en duren carrières van topsporters nog geen 5 jaar. Je kan ook te kort door de bocht gaan. Wel vind ik dat als je echt ziek bent (virus of iets anders waardoor je tijdelijk medicijnen moet gaan gebruiken, je eerst moet uitzieken en dan pas weer kan gaan fietsen) maar er zijn echt uitzonderingen.
13-01-2017 08:45
Fantastisch dat Marcel Kittel zo in de bres sprin(g)t voor zijn sport.
13-01-2017 09:38
@ Rahims > dat is gewoon niet waar want dat halve peloton met luchtwegklachten taait af waar eenzelfde aantal renners met sterkere luchtwegen deze hiaten opvult.
13-01-2017 09:43
@RV je begrijpt wat ik bedoel... het is gewoon praktisch onmogelijk om geheel zonder TUE's een peloton op de been te houden. Maar natuurlijk moet je er kritisch naar kijken. Een vaste groep artsen om het te beoordelen bijvoorbeeld ipv teamartsen. Je kan van alles bedenken om te voorkomen dat er misbruik van gemaakt wordt. Alleen moet er eens een voorzitter komen bij de UCI met ballen.
13-01-2017 09:51
@rahimns
Volgens mij kan het peloton prima zonder attesten hoor. Ik geloof niet dat het halve peloton dan ineens te ziek is om nog aan topsport te doen.
Thijs Zonneveld deed in 2014 een [url=https://twitter.com/thijszonneveld/status/776823497117097984]onderzoekje[/url] naar hoeveel attesten de ploegen hadden aangevraagd. Mits alle ploegen eerlijk hebben geantwoord zijn het er toch niet zoveel. In ieder geval niet genoeg om een half peloton op de been te houden ;)
En als je Novo niet meerekent blijft er bijna niks meer over.
13-01-2017 10:00
@Puffin87 dat onderzoekje daar kan je van alles van vinden, de helft heeft geen reactie gegeven en dan is nog maar de vraag van diegene die het wel gedaan hebben of dit de waarheid is. Maar dan nog moet je meer kijken naar wie gebruikt wat en waarvoor. En iedereen gewoon uitsluiten als ze wat nodig hebben vind ik te kort door de bocht.
13-01-2017 10:01
Interessant idee van Kittel, dit zou wat mij betreft wat verder bekeken mogen worden. Wat is hiervan de impact? Als dit betekent dat ploegen meer renners in hun ploeg moeten nemen omdat het uitval van niet fitte renners enorm toe neemt moet hier even naar gekeken worden. Ik vind het een aardig plan, maar wel even naar de gevolgen kijken en niet blind invoeren.
13-01-2017 11:10
Een verhaal met twee kanten. Enerzijds vind ik dat renners die te ziek zijn om zonder medicijnen te koersen niet in het peloton thuishoren. Anderzijds ben ik van mening dat renners best iets tegen kleine kwaaltjes als verkoudheid, hoofdpijn of diarree mogen nemen of een zalfje mogen gebruiken om een wond te behandelen.
13-01-2017 11:20
Echt onzin, als je als topsporter met een chronische aandoening met medicatie gewoon topsport kan bedrijven dan moet dat gewoon kunnen. Het is aan een arts om te bepalen of het medisch verantwoord is, net zoals in de hele samenleving. Het recht om je beroep uit te voeren geldt net zo goed voor topsporters.
13-01-2017 12:38
Onzin, topsport is voor ' gezonde ' mensen, dus zonder attesten.
13-01-2017 12:48
@rahimns

Met een chronische aandoening ben je geen topsporter.
Als je medicijnen gaat gebruiken om een beperkende factor te minimaliseren dan is dat gewoon niet eerlijk tegenover degene die het puur natuur doen.
13-01-2017 12:53
In het verlengde van deze discussie mag je je ook zeker afvragen of een neusholte-pimp-up en de nieuwe 16V liesslagader -verwijding van Kruijswijk wel kunnen. Wanneer je TUE's uitbant op basis van de hier opgeorakelde theorie kunnen dit type ingrepen dan wel ?
13-01-2017 13:16
@janjanssen98765 Er zijn zoveel topsporters met een chronische aandoening, eerst jezelf verdiepen in de materie voordat je iets zegt.

@RV ik heb een dejavu, volgens mij hebben we die discussie al eens gehad op wielerflits.
13-01-2017 13:19
Alle renners gewoon de optie geven om deels bionisch te worden RV. Kunnen we net als in de F1 kijken hoe ver onze techniek is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine