Kevyn Ista uit uitslag Ster van Bessèges geschrapt na positieve plas

donderdag 17 mei 2018 om 13:57

Kevyn Ista - foto: Sirotti

De Belgische wielrenner Kevyn Ista van WB-Aqua Protect-Veranclassic is bij een controle in de Ster van Bessèges tegen de lamp gelopen. De 33-jarige wielrenner testte positief op Furosemide, een middel dat helpt tegen hartfalen maar ook doping kan maskeren en de bloeddruk verlaagt. Dat meldt Het Nieuwsblad.


Het middel staat op de dopinglijst van het WADA. Omdat er slechts een heel klein spoor werd gevonden, krijgt Ista van de UCI een reprimande. WB-Aqua Protect-Veranclassic zette haar renner op non-actief, maar inmiddels heeft de ploegleiding Ista groen licht gegeven om weer te koersen.

De organisatie van de Ster van Bessèges besloot de Belg echter wel te schrappen uit de uitslag. In deze Franse rittenkoers reed Ista – op een negende plaats in de tweede etappe na – redelijk anoniem rond. Volgens de renner in kwestie kreeg hij Furosemide binnen als geneesmiddel van zijn apotheker, dat hij als test had ontvangen.

20 Reacties

Piet Lut 17 mei 2018 om 14:00

Boefjes die zuiderburen

west 17 mei 2018 om 14:04

Reprimande?

Rhohan 17 mei 2018 om 14:06

Nogal vreemd doping gevalletje. Veel anoniemer dan deze renner ga je ze niet vinden en ik kan mij alleen maar bedenken dat ie het gebruikte om wat vocht kwijt te raken.

Het blijft wachten op de echte dopeurs in het Belgische wielrennen.

dikkechaap 17 mei 2018 om 14:14

Hier mist nogal wat informatie heb ik het idee. Waarom wordt hij niet geschorst?

Japsie 17 mei 2018 om 14:18

Haha idd, wat een rare berichtgeving zo.

Abdoe 17 mei 2018 om 14:19

Een reprimande. Zo. Dat zal hem leren.

ah-ja 17 mei 2018 om 14:21

Woow een reprimande, zal ie effe niet goed van zijn

thorsen 17 mei 2018 om 14:26

Als Froome dit was gebeurd dan was die heel anders behandeld…

;)

Polleke 17 mei 2018 om 14:33

Die was (is) positief maar mag gewoon verder koersen….

Polleke 17 mei 2018 om 14:34

Froome bedoel ik …. en Ista ook eigenlijk…..

Koel 17 mei 2018 om 14:38

Reprimande, mooi woord, een standje had ook gekund, maar dat is voor meerdere uitleg vatbaar….

Scott Sunderland 17 mei 2018 om 14:47

Foei stoute jongen ! Dat mag je niet meer doen hoor.

MatthiasVDH 17 mei 2018 om 14:50

Hij is niet geschorst omdat hij heeft kunnen bewijzen dat het product foutief zat in een onschuldig geneesmiddel. Jammerlijke imagoschade voor hem dus.

Tuubke 17 mei 2018 om 15:25

Sorry dat ik te veel alcohol in mijn bloed heb, agent. Ik kreeg een flesje als test van mijn slijter.
Vreemde smoes, als de berichtgeving klopt. Zou een apotheker echt medicijnen als test uitdelen?

ebl 17 mei 2018 om 15:54

@tuubke

Ja, in België ga je gewoon naar een apotheker en vraag je hem een capsule te maken met iets, doen ze gewoon. Daar zijn apothekers nog echt apothekers ipv de franchise supermarkten in NL

mark vv 17 mei 2018 om 16:44

Je verwacht het niet.

OscarV 17 mei 2018 om 17:14

Ebl, je hebt duidelijk geen idee hoe apothekers in Nederland werken.

zacht 17 mei 2018 om 17:18

Knap hoor, dat Kevin ondanks zijn hartproblemen en hoge bloeddruk toch nog als prof rond rijdt.

Mwielerfan 17 mei 2018 om 23:44

Apothekers in nl maken zga nooit hun eigen medicijnen. En als je als topsporter aan tests met lokaal gemaakte medicijnen meedoet verdien je wat mij betreft een doping schorsing. Te amateuristisch voor woorden om jezelf afhankelijk te maken van wat geklungel waar God weet wat in kan zitten.

kaalpani 18 mei 2018 om 08:41

@Mwielerfan, volledig mee eens. Dit voorbeeld tekent weer eens hoe renners op zoek zijn naar “middelen” die hen beter doet presteren. Tevens geeft het aan hoe onprofessioneel sommige renners bezig zijn. Al begrijp ik ook dat er binnen deze ploeg geen budget is voor een goede en “professionele” medische begeleiding.