Kenneth Vanbilsen komt zwaar ten val op training: “Helm redde mijn leven”

maandag 29 augustus 2022 om 15:15
Kenneth Vanbilsen komt zwaar ten val op training: “Helm redde mijn leven”

foto: Cor Vos (archief)

Kenneth Vanbilsen is afgelopen weekend zwaar ten val gekomen tijdens een trainingsrit. De 32-jarige renner van het Franse Cofidis werd met serieuze verwondingen aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis van Lier, maar de schade valt al bij al nog mee.

Vanbilsen liet via Instagram al even van zich horen. Bij een foto van zijn helm was er het volgende onderschrift: “Mijn helm redde mijn leven.” In gesprek met Sporza geeft de ervaren coureur nog wat meer tekst en uitleg. De Belg kwam ten val tijdens een fietstocht in de buurt van zijn woonplaats, met een groepje dat hij heel goed kent. “Er wordt al eens steviger doorgefietst dan bij de wielertoeristen”, schetst Vanbilsen.

“Ik slikte mijn tong in”
“Ik verloor de controle over mijn stuur en kwam in de gracht tegen zo’n duiker, waar voertuigen op en af weilanden kunnen rijden, terecht. Van de val zelf weet ik niets meer.” Na afloop werd hem verteld wat er precies was gebeurd. “Ik botste op dat bruggetje, verloor het bewustzijn, kwam tegen een auto tot stilstand en slikte mijn tong in. Gelukkig had iemand van mijn groepje een goede reflex.”

Vanbilsen hield aan de val een geraakt staartbeen, drie hechtingen in het gezicht en een hersenschudding over. Bij controles werd ook een ingedeukte ruggenwervel ontdekt, al is het nog onduidelijk of de val daarvan de oorzaak is. “Het toont maar weer het belang van een helm”, klinkt het. “Ik heb kwetsuren op mijn hoofd van mijn helm. Zonder helm zou het veel erger zijn gelopen…”

Dit artikel delen:

10 Reacties

guyremgabdel 29 augustus 2022 om 16:34

Elke fietser zou die verplicht moeten dragen, gelet op het toegenomen drukke verkeer en de snelheid waarmee gefietst wordt (zeker met electrische fietsen)

2
jonkerdag 29 augustus 2022 om 17:12

Voornamelijk elektrische fietsen zouden een helm moeten dragen. Dit zijn vaak mensen op leeftijd die een minder besef hebben van wat er om hen heen gebeurd. Ook ligt de snelheid van elektrische fietsen vaak vele malen hoger dan iemand op een stadsfiets.

2
evanderwel 29 augustus 2022 om 16:42

Doet me denken aan de crashes van Lambrecht en Terpstra. Gelukkig is het in dit geval relatief goed afgelopen. Goed dat hij dit moment aangrijpt om het belang van een helm nogmaals te benadrukken. Ik heb deze zomer toch weer een hoop mensen (eigenlijk enkel mannen op leeftijd) zonder helm op de racefiets gezien.

1
Thoin 29 augustus 2022 om 16:49

Lambrecht is natuurlijk niet op zijn hoofd gevallen maar vol met zijn middenrif op een betonnen duiker/paaltje. Een helm zou m.i. altijd verplicht moeten zijn op de fiets. Zelfs al ga je even naar de bakker. Ik weet dat het niet leuk is, maar het is o zo belangrijk.

0
evanderwel 29 augustus 2022 om 18:02

Ik weet dat Lambrecht overigens net als Terpstra niet op zijn hoofd viel. Ik zie de vergelijking vooral door een harde val tegen een object in de berm.

0
Kopinkas 29 augustus 2022 om 19:23

@Thoin
Het is maar hoe je het bekijkt. Studies hebben uitgewezen dat achteropkomende / inhalende automobilisten minder afstand houden bij fietsers met een helm op. Laat dat nu net in België een erg courante gevaarlijke situatie zijn omdat het fietsverkeer er minder afgescheiden is van het gemotoriseerd verkeer…

1
Romāns Vainšteins 29 augustus 2022 om 20:49

Eenzijdige crashes van wielrenners komen volgens mij tig vaker voor wat netto al pleit voor helmpje op. In Belgie wordt je overigens wel harder en vlakker ingehaald ja.

0
Het Belgische Jachtluipaard 29 augustus 2022 om 15:22

Draag altijd een helm jongens en meisjes. Doe ik sinds een jaar of 7 ook altijd!

0
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 15:44

Enkel op de fiets ?

1
Bontempi1962 30 augustus 2022 om 19:13

Ik zou iedereen adviseren om op de racefiets een helm te dragen. Als er echter mensen zijn die niet de helm willen dragen vind ik dat eveneens hun goed recht.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone