Kasper Asgreen zegeviert in E3 Classic na ijzersterke koers
Kasper Asgreen heeft de E3 Saxo Bank Classic op zijn naam gezet. Nadat de Deen al een lange solo in de benen had, viel hij op vijf kilometer van de streep aan uit een kopgroep met onder meer Mathieu van der Poel en hield hij in zijn eentje stand tot aan de finish. Florian Sénéchal maakte het feest bij Deceuninck-Quick-Step compleet met de tweede plek. Van der Poel werd derde.
In 2020 ging er wegens de coronamaatregelen nog een streep door de klassieker. De organisatie zag het niet zitten om de koers in oktober te houden en richtte haar pijlen op het nieuwe jaar. “We streven naar een nieuwe topeditie in 2021 met het sterkst mogelijke deelnemersveld”, klonk het bij monde van PR-verantwoordelijke Jacques Coussens. Met onder andere Mathieu van der Poel en Wout van Aert aan het vertrek had men in Harelbeke alvast een startlijst om door een ringetje te halen. Even dreigden strengere coronamaatregelen wederom roet in het eten te gooien, maar uiteindelijk kreeg de koers groen licht.
Peloton vertrekt zonder BORA-hansgrohe
Om kwart over twaalf werd in Harelbeke het startsein gegeven voor de koers over 203,9 kilometer. Het peloton trok in gang zonder BORA-hansgrohe. De ploeg van Nils Politt had te maken met een positieve coronatest van haar renner Matthew Walls en verscheen niet aan het vertrek. Na een erg snelle beginfase kwam in stappen de vroege vlucht tot stand. Bahrain Victorious (Haller en Milan) en Movistar (Jacobs en Mas) hadden een koppel vooraan, de Nederlanders Taco van der Hoorn, Julius van den Berg en Niki Terpstra, de Belgen Jelle Wallays en Lindsay De Vylder, André Greipel, Alexys Brunel en Rasmus Tiller waren de andere namen vooraan.

foto: Cor Vos
Op weg naar La Houppe, de eerste van de hele ris beklimmingen in de laatste 120 kilometer, werd het verschil met de kopgroep tussen de twee en drie minuten gehouden door Deceuninck-Quick-Step en Jumbo-Visma. Vlak voor de klim kwam Jhonatan Narváez ten val en Fernando Gaviria buitelde over hem heen. Voor beide renners waren daarmee hun kansen in de wedstrijd verkeken. De koers trok over La Houppe, de Kanarieberg en de Oude Kruisberg, waarna de nervositeit in de aanloop naar de Knokteberg toenam en het dringen werd in de spits van het peloton. De vluchters hadden op dat moment nog meer dan twee minuten voorsprong.
Op de Knokteberg testte Victor Campenaerts de tegenstand eens en hij kreeg onder anderen de Belgische kampioen, Dries De Bondt, mee in zijn wiel. Het peloton kraakte en achter in de koers stond de deur open. Ook had het consequenties voor het verschil met de kopgroep, die plots een halve minuut kwijtraakte. Op de Kortekeer, de volgende klim, versnelde dan Quinn Simmons. De jonge Amerikaan reed even vooruit, maar werd in de eerste meters van de Taaienberg bijgehaald door de mannen van Deceuninck-Quick-Step. Zdenek Štybar en Kasper Asgreen zorgden voor de eerste schifting en zij zagen Wout van Aert en Mathieu van der Poel aansluiten.
Elitegroep met negen man na Taaienberg
Zoals verwacht stelde de passage van de Taaienberg niet teleur. Na het machtsvertoon van Deceuninck-Quick-Step ontstond een elitegroep met negen man, met naast Štybar, Asgreen, Van Aert en Van der Poel ook Yves Lampaert, Florian Sénéchal, Matteo Trentin, Michael Matthews en Jasper Stuyven. In aanloop naar de Berg Ten Stene raapten zij al de geloste Milan en Van den Berg uit de vroege vlucht op, terwijl Van Aert kreeg af te rekenen met een lekke band. De Belg viel daardoor terug. Op zeventig kilometer van de streep daalde de achtervolgende groep met onder anderen Van der Poel neer op de lange ontsnapping, waardoor we negentien man vooraan kregen.

foto: Cor Vos
Op de Boigneberg, met nog 67 kilometer te gaan, gaf Štybar eerst stevig gas, waarna ploegmaat Asgreen op kousenvoeten wegreed. De mannen van Deceuninck-Quick-Step hielden hun benen stil, zodat de Deen afstand kon nemen. In aanloop naar de Eikenberg smolten de achtervolgende groepen samen tot een omvangrijke groep. Op de Eikenberg en daarna probeerden meerdere renners wat te forceren, maar niemand geraakte echt weg. Asgreen reed intussen nog steeds vooruit. Met achttien seconden voorsprong begon de Deense hardrijder aan de volgende klim, de Stationsberg.
Daar ging Terpstra op zoek naar Asgreen. Van der Poel nam dan over van Terpstra, maar kreeg Van Aert en Štybar mee in zijn wiel. Stefan Küng bracht de rest echter terug, waarna het bij de favorieten weer stilviel. Florian Sénéchal, Oliver Naesen, vroege vluchter Marco Haller, Gianni Vermeersch, Anthony Turgis en Markus Hoelgaard gingen dan in de tegenaanval en pakten in aanloop naar de Kapelberg twintig seconden. Op de Kapelberg kwamen de zes renners tot op minder dan een halve minuut van Asgreen, die dapper standhield. De volgende helling in de koers was dan de steile Paterberg.
Deceuninck-Quick-Step met een overtal
Daar versnelde Van Aert en hij zag Štybar, Van der Poel en Greg Van Avermaet volgen. De Belg van Jumbo-Visma moest echter het werk alleen opknappen, omdat de andere drie met Asgreen en Sénéchal, Vermeersch en Naesen nog een collega van voor hadden. Op de Oude Kwaremont sloten Van Aert, Štybar, Van der Poel en Van Avermaet aan bij de zes man voor hen, waarmee we tien achtervolgers op Asgreen kregen. De erg sterke Deen had intussen nog vijftien tellen voorsprong. Van achteruit wilden Yves Lampaert en Dylan van Baarle oversteken en net na de passage van de Karnemelkbeekstraat konden zij bij de groep met tien aanhaken.

foto: Cor Vos
Deceuninck-Quick-Step was met drie renners in die groep goed vertegenwoordigd en verstoorde de achtervolging. Daardoor kon Asgreen voor de Tiegemberg, met nog twintig kilometer te gaan, zijn voorsprong uitbouwen tot meer dan een halve minuut. Vlak voor de klim moest Lampaert voet aan de grond zetten als gevolg van een lekke band. De Belg viel terug tot het koppel Tiesj Benoot-Jasper Stuyven. Op de Tiegemberg zette Van Aert aan en Van der Poel sprong op zijn achterwiel. De Nederlandse kampioen trok vervolgens zelf door, terwijl de Belg moest passen. Toen Van der Poel op de top omkeek, keek hij Štybar, Sénéchal, Van Avermaet en Naesen in het gelaat.
Door het krachtexploot waren de vijf tegenaanvallers – die er even later zes werden met de komst van Van Baarle – leider Asgreen tot op tien seconden genaderd. Even later werd de Deen na zijn knappe solo ingerekend. Daarachter vroeg Van Aert om steun, maar kreeg die niet voldoende. Vooraan werd goed samengewerkt, waardoor wel duidelijk werd dat de winnaar daar moest worden gezocht. Asgreen had al een flinke inspanning achter de rug, maar dat weerhield hem er niet van op vijf kilometer nog eens aan te vallen. Van Avermaet en Naesen probeerden de tegenaanval in te zetten, maar dan viel het toch steeds weer stil.
Asgreen bekroont ploegwerk
Ook Van der Poel probeerde nog weg te rijden, maar stuitte daarbij op de weerstand van Štybar en Sénéchal. De strijd was daarmee beslist. Na een erg knappe koers en een solo van al meer dan vijftig kilometer, stelde Asgreen na 203,9 kilometer zijn overwinning veilig en bekroonde zo het ploegwerk van Deceuninck-Quick-Step. Sénéchal maakte de feestvreugde compleet door naar de tweede plaats te sprinten. Van der Poel werd derde. Asgreen werd zo, na Søren Lilholt in 1990, de tweede Deense renner die de E3 Saxo Bank Classic achter zijn naam zette. Op de erelijst volgde hij zijn ploegmakker Štybar op.
De blauwe mannen hebben tactisch een ijzersterke wedstrijd gereden. Maar ze zijn in een zetel gezet door die twee witte slepers. Draaien Naesen en Van Avermaet gewoon goed mee, dan halen ze Asgreen op 35 km van de meet terug. En dan zit ineens Quickstep niet meer in de zetel, en moeten ze zelf ook wat gaan doen. Ja, ze zijn in de meerderheid, maar dan moet er wel opnieuw iemand wegrijden. En Stybar zie ik zo'n solo niet doen. Senechal ook niet. Misschien Lampaert, maar die had al veel moeten geven. Dan had iedereen kunnen zeggen: jullie zijn met 4, los het maar op.
Als Mathieu en Wout niet rijden, dan heeft Asgreen op 40 km van de streep 2 minuten en is het boeken toe.
Ik heb het idee dat Naesen en Greg niet rijden om te winnen, maar bang zijn om te verliezen. En dan ga je niet veel winnen.
Ik ben geen uitgesproken DQS fan. Maar vind Asgreen een mooie coureur en een mooie winnaar. Stybar had van mij ook gerust mogen winnen.
Maar ik probeer ook te kijken waar en waarom renners hebben gewonnen en verloren. En als je de koers van vandaag bekijkt, dan heeft Quickstep de hele tijd in de zetel kunnen zitten. En waarom? Omdat Asgreen voorop reed.
Hoe haal je DQS uit hun zetel? Door Asgreen terug te halen, en het liefst zo snel mogelijk. En dat is wat Naesen en Van Avermaet vergeten zijn. Als die eerder in de koes vol meedraaien ipv af en toe een halfzachte kopbeurt en meteen beginnen omkijken, dan hadden ze Asgreen op 35 km van de streep teruggehaald.
Nu dachten Olli en Greg slim te zijn door het bord van Mathieu en Wout leeg te eten. Ja, dat is gelukt. Maar ze vergaten dat er nog een paar blauwe borden onaangeroerd bleven. En da's dom.
Doet niks af aan de koers van Asgreen, want die was ijzersterk (net als Stybar trouwens). Maar ik hoop dat de parelvissers toch een keer goed in de spiegel kijken,en zich afvragen hoe ze met hun koersgedrag ooit nog denken een koers te winnen.
"Hoe haal je DQS uit hun zetel? Door Asgreen terug te halen, en het liefst zo snel mogelijk. En dat is wat Naesen en Van Avermaet vergeten zijn. Als die eerder in de koes vol meedraaien ipv af en toe een halfzachte kopbeurt en meteen beginnen omkijken, dan hadden ze Asgreen op 35 km van de streep teruggehaald."
Ik zie bevestiging dat jouw adoratie voor de één, en compulsief misprijzen voor de ander jouw herinnering van de koers nogal in de war stuurt.
Ik zie een bij het haar getrokken karikatuur (witte slepers) en een kilometeraanduiding die sterk naar natte vingers ruikt. En ik krijg jouw invraagstelling van de sterkte van Asgreen, die op 67km van de meet voor het eerst alleen vertrekt op de Boigneberg, dan Eikenberg, niet doorgeslikt . De TV staat meestal op de achtergrond terwijl ik lees en Eurosport zendt de laatste 45 toch nog eens uit op de late avond...
Op 45km van de meet was Asgreen dus al effe pleite. [b]Naesen[/b], ja 'Olli' Naesen, is in G2 vol aan het geven met Turgis. Hoelgaard de vroege vluchter, Sénéchal en Vermeersch aan 80%, Haller hangt achterin.
MVDP en GVA zitten te freewheelen in de grote groep G3 van circa 35 man. Op de Pater neemt Van Aert het initiatief met Stybar, Van Avermaet en Van der Poel (in die volgorde) in zijn wiel.
Van Aert trekt ook na de Pater nog 1,1km vol door met die 3 in zijn wiel. Een heel stuk verder op de betonbaan neemt Van der Poel pas over. Beseft hij dan pas dat ook Stybar en GVA een man voorin hebben??
Ze zijn snel aan de Kwaremont en daar doet VDP het asfalt en WVA rijdt op de kasseien bergop het gat naar G2 in enen trok dicht. Weet je wat VDP(!!!) én "de witte slepers" dan doen? Ze laten die Hoelgaard honderden meters op kop rijden op het vlakke stuk van de Kwaremont!!!
Asgreen pakt 6 seconden en Van Aert beseft dat Hoelgaard niet rap genoeg rijdt dus Van Aert pakt over. Vermeersch, VDP(!!!) (en de witte slepers..) doen niks.
Van Aert is ondertussen weer 800 meter op de kasseien aan het rijden tot ze weer op de asfaltweg bergaf komen. [b]VDP en Vermeersch waren op de Kwaremont dus net zozeer niks aan het doen als AG2R.[/b] Nà het opdraaien van 2de deel nieuwe Kwaremont pakt VDP over, het gaat daar bergaf (lol). Hij rijdt de put in en de eerste 100m bergop.
Van Aert ziet dat het niet rap genoeg gaat en neemt op de trappers het lastige 2de deel van de Nieuwe Kwaremont voor zijn rekening. Hij moet 2 keer lonken voor de top voor VDP over pakt.
Asgreen op 12 seconden. De afdaling in nu. Hier maken ze geen tijd goed. Hier zitten we op jouw 35km. Ze hadden het kunnen goedmaken, als VDP, Vermeersch en de andere slepers hadden gereden op de Kwaremont.
Naesen neemt nu over in de afdaling en Van Aert zit al weer [b]te springen[/b] om over te nemen. Ze vragen Van Avermaet zelfs niets (wat RV terecht opmerkt: die 2 rijden te gulzig)
Naesen/Van Avermaet/Turgis/Haller/GVA/Turgis en weer Van Aert, VDP, Turgis, GVA, Naesen draaien in de afdaling. Maar na de afslag beneden rechts bij 'frituur de Klijpe', de chaussée de Russeignies op stokt het. DQS is weer beginnen storen. En nu neemt een thans nog niet verminkte Vermeersch over. De ploegmaat van VDP (wat zou ploegleider Michelangelo gezegd hebben?) met een korte beurt.
Ik weet niet hoe goed je dat lapje grond kent, (ik kom er minimaal 1x per week) maar dit is met deze opeenvolging waanzinnig zwaar. Kwaremont, 2de deel Nieuwe Kwaremont bergop, 900 meter steil bergaf, 2 km betonbaan, Karnemelkbeek... dik 1km klimmen.
GVA en Naesen bereiden zich voor op een finale explosie naar Asgreen toe op de Karnemelkbeekstraat. VDP rijdt het vals platte gedeelte tempo en Van Aert klimt de rest van de 1.530m lange helling aan een tempo dat niemand een sprong waagt. Van der Poel wel veilig in 2de positie. Boven nemen VDP en Naesen over. En dan zit Van Aert weer klaar. Dan GVA dan VDP, Naesen, het draait nu weer en ze komen tot op 9 seconden. Maar in de afdaling waar het 90 per uur gaat loopt Asgreen weer 5sec uit.
Hoe hard heeft Asgreen eigenlijk op de Karnemelkbeek nog kunnen rijden??? Ook nu stoomt hij op het vlakke door.
Olli rijdt de eerste 500 m Berchem binnen. Langs het politiebureau waar ik zelf al eens noodlot tartend 56km/u voorbij rij. Ik wil naar huis! En de renners ook. VDP, dan Turgis pakken de brug over. Nu Vermeersch, GVA, Hoelgaard. Asgreen zit op 19seconden. Hoelgaard, GVA, Van Avermaet, Vermeersch.
VDP skipt nu een paar beurten. Tussen de brug en de dik 2km lange Varent. GVA neemt aanstalte om 500m tempo te maken maar DQS en Haller storen. WVA gaat zich achterin bij VDP zetten. Asgreen 25sec. Stybar zowaar op kop. Asgreen 28". Vermeersch doet niks. (?) Wil VDP Van Aert zich nog verder laten leegrijden terwijl hij zelf achterin de groep hangt?
Van Aert is met VDP gaan praten. VDP pakt na 3,5km pauze weer over maar Asgreen is inmiddels uitgelopen tot 37seconden. Wat half en half gedraai van heel de groep want de Tiegem komt eraan. Vermeersch links en Hoelgaard rechts vatten aan. Ze laten het tempo nog verder zakken. Van Aert zit links met [b]zijn schadow[/b] in het wiel en toen...(ik zei het al in de chat: de Tiegem is langer dan hij lijkt)
doet Van Aert iets heel dom. Hij zet nog voor de bocht de aanval in. Dit is een gebrek aan terreinkennis. De antwerpse wonderboys steken de verduvelde ring niet over, door het hellegaat van Kennedy om hier te komen trainen maar een ploegleiding dient hiervoor. En dan countert VDP. De leeuw brult.
(Hier sprong je wellicht een gat in de lucht want dan schrijf je hier nog dol: "Ik had Mathieu zijnde gepokerd want Mathieu had Van Aert net uit zijn wiel had gepoefd." (ja hij heeft met ongeloof de lastigste 20 kilometer van de koers naar zijn rug en hol zitten turen)
GVA, Naesen en Sénéchal kunnen op hangen en wurgen, [i](godzijdank hebben we gespaard)[/i] waardoor ze met de leeuw mee kunnen. En nu gaan ze vol. GVA, MVDP & Naesen. Maar Stybar en Sénéchal zijn mee. Naesen, GVA en MVDP rijden nu echt wel vol. En ze zullen bij Asgreen komen. Het enige realistische plan AG2R is gelukt. Ze hebben de hellingen met VDP en WVA ternauwernood overleeft en als bonus zelf WVA kwijtgespeeld. [b]en hier wil u playstation spelen[/b]
Iedereen zit op de limiet, bakkes open, [i]Van Aert moet op achterstand gehouden worden![/i] Ze rijden daar een dikke 2% bergop (ik rij er wekelijks) 40 per uur(!) Ingooigem binnen. Asgreen op 6 seconden. Maar die rijdt daar dus nog altijd alleen he! Alé... doe effkes normaal. :) GVA, VDP en Naesen draaien vol rond en ze komen er niieeeet. NIET he. Naesen rijdt vol! Hij rijdt de bijna 2km op kop. VDP, GVA, Naesen. Hij rijdt in een laatste ruk een laatste 100m op Asgreen in en VDP volmaakt de aansluiting. GVA pakt nu over. DQS ertussen. Baler. Van Baarle pakt over! Ze gaan nu verder ronddraaien.
En hier komt de allerDOMste VDP. AG2R zit er met 2 man DQS met 3 man. Dit is de kopgroep. Maaaaarr...hij aan denkt: "A ja ik moet wel nog een paar serieuze beurten op kop rijden want Wout mag niet terugkomennn!?! (Hij moet gewoon mooi in de ketting meedraaien en niet meer.)
GVA doet nog eens een beurt, Van Baarle. VDP schuift weer in. Stybar en Sénéchal doen lachen in hun binnenste en doen koeltjes, soepeltjes de ketting. (VDP met hollywoodgrimasjes volgens RV)
Asgreen zet zijn 6km microrecup in. De ketting met GVA, DQS, Van Baarle en MVDP draait. En op 5km van de meet gebeurt het. Hij demarreert rechts van het verkeerseiland. VDP stampt door maar kijkt snel om. Van Baarle probeert, GVA probeert, telkens een QSer op het wiel. Naesen doet een finale versnelling op de trappers. VDP rijdt op de uiterste limiet het gat op Stybar en Naesen toe. Naesen blijft volhouden. Nog 300 meter. Van Avermaet doet een versnelling, hij komt los maar hij valt stil. De benen zijn op. Sénéchal zijn bovendien nog in het wiel. VDP springt er niet over. Hij is ook op.
Van Baarle springt. Stybar zit erop. 2,5km 10 seconden. VDP probeert finaal maar Sénéchal zit op het wiel. Naesen die eigelijk pieredood zit probeert nog eens maar VDP zit op het wiel. VDP gaat de laatste kilometer in om op kop de sprint aan te vatten. Sénéchal wordt makkelijk 2de.
Ziezo, toen ik jouw korte, zure beschrijving van de koers las kon ik me er niet in vinden. Ik voelde aan dat het niet precies beschreef hoe het gegaan was. Ik had een ander beeld en als een doorgeslagen fanaat in coronatijden bekeek ik de koers een tweede keer. (Zo zag ik ook dat Kragh Andersen helemaal niet meteen overnam bij Stuyven maar 2 bochten in het wiel zat, er met een sprint over probeerde denderen maar Jasper ving hem op.(was heel kort in beeld) (en Jasper zei het ook in extra time koers) Toen heeft Kragh Andersen de knop omgedraaid en voor zijn 2de plek ocharm 400meter voor Stuyven uitgereden waarin Stuyven ijzig kalm bleef en de sprint inzette.)
Ere wie ere toekomt. Die RV moest de koers geen tweede keer bekijken om dit hele lange verhaal in twee zinnen samen te vatten. Van Aert heel lang teveel, VDP, vooral op het eind, super domme beurten in de kopgroep om Van Aert achter te houden. En dan achteraf het spijtig noemen dat Van Aert er niet meer bij was. Huh?? Een halve dag eerder liet hij een z'n makkers lekke band niet onbenut om te demarreren.
Maar Asgreen was gewoon de sterkste. En AG2R heeft er alles uit gehaald wat erin zat.
Maar met jouw verhaal lezen heb ik wel het gevoel de E3 21 2 x gezien te hebben, dikke bis bis ! Frank. Dit is wat ons forum glans geeft, chapeau.
Dit is mijn laatste bijdrage.
Zelfs in deze tijd politiek correct blijven!
Ik ga er een boek over schrijven. Dat meen ik serieus.
Groet aan allen!