Kasper Asgreen heeft na een indrukwekkende solo de winst gegrepen in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Deense hardrijder van Deceuninck-Quick-Step wist in de finale stand te houden tegen een jagend peloton. Giacomo Nizzolo sprintte naar de tweede plaats, voor Alexander Kristoff en Fabio Jakobsen.

Twee Belgen in vroege vlucht
Na een uiterst actief openingsuur wist een vijftal weg te rijden uit het peloton. Mikkel Bjerg (UAE Emirates), Hugo Houle (Astana), Roy Jans (Alpecin-Fenix), Jonas Abrahamsen (Uno-X) en Boris Vallée (Circus-Wanty Gobert) vormden de vroege vluchtersgroep. Zij kregen ruim zes minuten voorsprong van het peloton. Daar kwamen vroeg in de wedstrijd wel Yves Lampaert, Søren Kragh Andersen en Dries De Bondt ten val, maar ‘zonder erg’.
Ruim zeventig kilometer voor het einde kreeg koploper Bjerg te kampen met materiaalpech, waardoor hij de andere vier moest laten gaan. In het peloton was het bij tijd en wijlen hectisch op de smalle wegen, waardoor ook meermaals kleine valpartijen gemeld werden. Dat zorgde ook voor sliertvorming, waarbij meerdere groepen gelost werden. Kasper Asgreen was een van de tempomakers in aanloop naar de Oude Kwaremont, die op zestig kilometer van de finish lag.

De kopgroep – foto: Cor Vos
Oude Kwaremont zorgt voor eerste schifting
Trentin kwam als eerste over de top van de Kwaremont, maar voor heel veel verschillen zorgde de versnelling van de CCC-kopman niet. Toch vormde zich een prominentengroep, maar omdat het daar stil viel op de Kluisberg kon een tweede peloton de aansluiting vinden. Dat was vijftig kilometer voor het einde, op 3.30 achter de vier koplopers.
Net na de Kluisberg (de laatste beklimming van de dag) ontsnapte een selecte groep door gebruik te maken van de zijwind, met Greg Van Avermaet en Sep Vanmarcke als grote motoren. Onder meer Tim Merlier, Sonny Colbrelli, Alexander Kristoff, Cees Bol, Tiesj Benoot, John Degenkolb, Zdenek Stybar, Jasper Stuyven en Stefan Küng waren er ook bij. Een tweede peloton volgde op een halve minuut achterstand. Daar nam Deceuncinck-Quick-Step de leiding om Nederlands kampioen Fabio Jakobsen, die zich had laten verrassen, terug te brengen.
Hardrijders vallen aan, Asgreen rijdt weg
Op ruim dertig kilometer van het einde volgde de hergroepering van de twee grote groepen, mede omdat de samenwerking bij het voorste peloton niet geweldig verliep. Wat volgde was een fase waarin diverse hardrijders de koers hard probeerden te maken: Bob Jungels, Jasper Stuyven en Niki Terpstra testten hun benen.
Kasper Asgreen wist als enige de oversteek te maken naar Vallée en Jans, de laatste twee overgebleven vluchters. Onder aanvoering van de Deen van Deceuninck-Quick-Step werd het verschil alsmaar groter. Régional de l’étape Julien Vermote reed er nog tussenin, maar hij kreeg het gat niet dicht. Team Sunweb en Team Ineos bundelden de krachten in de achtervolging.
Asgreen lost zijn medevluchters
Asgreen was grotendeels op zichzelf aangewezen in de kopgroep. Jans moest op zeventien kilometer van de meet passen met krampen, waarna Vallée met de nodige moeite het wiel van Asgreen weer wist te vinden. Met 35 seconden voorsprong begon het kopduo aan de laatste lokale ronde van vijftien kilometer rondom Kuurne.

foto: Cor Vos
Het jagende peloton wist het gat op Asgreen en Vallée langzaam dicht te rijden. De Deen had dat in de smiezen, want op tien kilometer van de streep loste hij Vallée met een stevige demarrage. Hij hield zijn voorsprong van twintig seconden vast, want ook in het peloton raakten de krachten op.
Peloton komt te laat
Vijf kilometer voor de meet kreeg het peloton Asgreen in beeld, maar het bleek verdomde lastig om dat laatste gaatje dicht te rijden. Doordat ploegmaats van Deceuninck-Quick-Step goed afstopten kwam de achtervolging niet meer op gang en kon Asgreen solo de zege grijpen.
De sprint in het peloton kwam te laat. Giacomo Nizzolo bezorgde NTT Pro Cycling de tweede plaats, vlak voor Alexander Kristoff (UAE Emirates). De vierde plaats was voor Fabio Jakobsen, die zijn teamgenoot de zege zag grijpen.
106 Reacties
Cees Bol verdient beter.
#FreeBol
Ik weet niet echt wat je Sunweb kan verwijten, ook Bol legt de schuld bij zichzelf.
Mooie solo… en met dank aan die twee uilskuikens die bij de rotonde rechtdoor reden!
Want ik denk dat hij daar net de 3-4 seconden wint die hij op het eind nodig had.
Parcoursverkenning loont!
Was mss handig om daar hekken te zetten. Maar mooie winnaar!
Fout organisatie
ogghhh 0.0
Waren ze er ook al niet een keer gepasseerd?
Iemand enig idee welke renners rechtdoor waren? Het waren er twee en een derde reed er bijna achteraan.
Asgreen oververdiende winnaar. Dat daar 2 man op die rotonde rechtdoor rijdt, doet daar absoluut geen afbreuk aan. Die 2 man hadden trouwens het verschil niet gemaakt. Asgreen was beresterk.
Voor een deel met je eens, namelijk dat Asgreen de verdiende winnaar is.
Maar die twee man van FDJ waren “vers” van achteruit, en zouden wel degelijk het verschil gemaakt hebben. Ze namen over van de opgebrande mannen van Sunweb, en reden toen rechtdoor. Meteen daarna liep de voorsprong door de desorganisatie weer op van 9 naar 14 seconden. Dus in plaats van de voorsprong te verkleinen hebben ze de voorsprong vergroot met hun verkeerde afslag.
Kijk de beelden er nog maar eens op na.
En nogmaals, doet niets af aan het beresterke rijden van Asgreen…
Waarom rijdt Alpecin het niet dicht voor merlier?
Hoeveelste is merlier? Daarom mss
Waarom rijdt NTT niet voor Nizzolo? Komt over de finish en slaat op zijn stuur… hadden die 4 ploeggenoten die nog in het peloton zaten nou maar eens een kopbeurt gedaan in de laatste 20 km. #vragenvanhetleven
Mooie overwinning voor een coureur die het onderhand zowel verdient als nodig heeft.
Al met al 2 redelijk verrassende winnaars deze opening, mooi.
Heerlijke koers, vele malen spannender en geanimeerder dan die lauwe schertsvertoning gisteren.
Knappe zege van Asgreen. Leuke finale. Raar dat niet meer ploegen hielpen in de achtervolging. De mannen van Nizzolo bijvoorbeeld.
Ik blijf altijd met een katterig gevoel zitten na zo'n solo – knap, maar als er fatsoenlijk achter gereden zou worden loopt het anders af. Het wordt tijd dat andere ploegen een oplossing vinden voor deze DQS tactiek.
Ze hebben het altijd over “marginal gains”, maar soms denk ik ook “marginal brains”.
Altijd willen wachten om iemand op de laatste meters in te lopen. Niet willen rijden, het bordje van de ander leeg eten (maar zelf ook geen eten op je bord hebben).
Ik vind het een wanvertoning van veel andere ploegleiders. Hulde aan Sunweb en Ineos (en DQS), maar de rest simpelweg lafjes gereden. Tactisch inzicht is ver te zoeken in de ploegleiderswagens, ze komen niet verder dan “eat and drink”….
Misschien moet ik maar eens solliciteren ;-)
Het begint al eens met meespringen. Een dqs’er last je toch niet alleen rijden. Verder moet je het gewoon dichtrijden. Ntt, fdj, Bahrein hebben gewoon mannetjes over..
@Gladiool: Meespringen ben ik niet met je eens, dát is in de praktijk wel een heel stuk moeilijker dan het lijkt, op dat punt ben ik het met Wheely hieronder eens dat het geen Playstation is. Dichtrijden is een ander verhaal, dat dat níet gebeurt lijkt toch gewoon het gevolg van een slechte gok van ploegleiders met een sprinter in huis.
Wat mij betreft hebben een aantal ploegen een bijzonder vreemde koers gereden. Een aantal ploegen willen niet aanvallen maar willen zich ook niet inzetten om het op een sprint te gooien. Tot overmaat van ramp loopt iedereen naar elkaar te kijken als Sunweb van kop gaat terwijl Asgreen voor het grijpen is. Op die manier is het natuurlijk vrij kansloos.
Straffe prestatie, maar een bedankje voor de ‘rechtdoorrijders’ is op zijn plaats.
Knappe solo, maar ook wel frustrerend om te kijken. Als je ziet wie er in de top 10 staan, dan heeft alleen INEOS voor Swift werk opgeknapt. Als men iets meer in winnen gelooft dan wordt Asgreen met gemak teruggepakt.
Enfin, dat aanvallend koersen loont is ook wel weer mooi.
Naar elkaar kijken kan ook 'zelf niet sterk genoeg om 50km/u. te rijden' zijn.
Makkelijk lullen zonder pijn in de benen.
Je maakt mij niet wijs dat je met 8-10 man kop over kop Asgreen niet meer kunt bijhalen. Ook die andere mannen kunnen dan gewoon 50 rijden.
Maar iedereen wil wachten tot het laatste moment. Totaal brevet van onvermogen van de ploegleiders en wegkapiteins.
En ja, als je hem bij haalt dan gaat misschien de volgende van DQS. Maar dan zorg je dat je dáár op het wiel zit met 1 van de mannen.
Ken jij het verschil tussen op kop stormen en te midden het pak aan 50 per uur?
Dat hou je 30 meter vol en dan druip je in schaamte af.
Ja.. maar als ze alles hebben gegeven om Asgreen terug te halen, zal er niet veel meer in de tank zitten om op het wiel te wippen.
In de laatste 10 km kwamen nog andere ploegen op kop van het peloton en toch kwamen zij nog amper terug.
@Samlambeej: Ken jij het verschil tussen
– helemaal in je eentje 250 meter in de wind fietsen als je nog vijf kilometer door moet
en
– vanuit het wiel van een ander 250 meter in de wind fietsen als je het daarna helemaal kunt laten lopen?
Ik heb vaak genoeg op de fiets gezeten om te snappen dat je normaal gesproken kansloos ben als eenling tegen een groepje van een man of 10 dat ronddraait. Ook al heet de solist Asgreen. Er zat nog genoeg kwaliteit en sprintgeweld in de groep om dit gat te dichten.
Heeft alles te maken met het gebrek aan lef bij de ploegleiders. Geen mannetje bij steken, en vervolgens te laat komen.
Thomas De Gendt lapt het ook elk seizoen een paar keer. Denk je nu echt dat ze die zo maar de koers cadeau geven?
Ik zeg niet dat solo’s onmogelijk zijn, maar 15 seconden in 10 kilometer met nog een groep van een man of veertig, vijftig is écht wel te doen.
@DD,
Verschil met De Gendt is dat hij dat doet in rittenkoersen. Waar je ploegen hebt die strijden voor de dagzege, maar ook ploegen die enkel naar het algemeen klassement kijken.
In een eendagskoers telt er maar 1 ding, Namelijk wie er als eerste over de streep komt. En dan kan (of mág) het niet zo zijn dat je je op deze manier een loer laat draaien door DQS. Omdat je té lang wacht met je inspanningen om de groep bij elkaar bij elkaar te brengen.
De vorige 185km context gooi je gemakshalve overboord? Of de vorige dichtgereden 15 sec.
@ParijsTours2004
Ik snap je opmerkingen, maar ik vind het wel amusant dat die komen van iemand met zo’n gebruikersnaam.
@Jacco van Stierop
Haha, zo had ik het nog niet bekeken. Tuurlijk, mij hoor je niet klagen als één van mijn favoriete renners wint, maar ook dán blijf ik in sommige koersen nieuwsgierig naar de overwegingen van sommige ploegen om knechten van renners met sprintkansen niet mee te laten achtervolgen terwijl ze behalve dat nauwelijks nog een rol van betekenis kunnen spelen in de koers.
Heerlijk, die Vlaamse voorjaarskoersen!
Beste Wielerflits, kunnen jullie misschien niet eens een onderzoekje doen: zoek van de renners die hier (een beetje) kans hadden op een sprint de ploegleiders op, en vraag waarom zij niet reden. Dit blijft toch een groot mysterie. Kijk, het is anders als er een groep van tien eenlingen achter rijdt, voor wie geldt dat ze hun eigen kans vergooien als ze niet rijden. Maar wat kan in vredesnaam er de reden van zijn dat die laatste vijf kilometer niet álle helpers die er nog zijn even op kop komen? Tuurlijk, veel zijn kapot, dan doe je een hele korte beurt, het kan gewoon niet waar zijn dat in zo’n grote groep niet nog acht helpers zitten die allemaal één seconde kunnen dichtrijden. En tuurlijk, je maakt niet veel kans tegen Jakobsen, maar het is een stuk meer dan de nul kans die je hebt als Asgreen vooruit blijft. En tuurlijk, het is lekkerder om óók nog eens een mannetje te houden voor de laatste vijfhonderd meter, maar het is niet dat winnen onmogelijk is als je dat mannetje kwijt bent, terwijl winnen wél onmogelijk is als Asgreen vooruit blijft. En tuurlijk, als er morgen nog een zware koers op het programma staat is het misschien een ander verhaal, maar ik heb de kalender even gecheckt en dat blijkt niet het geval.
Dus, WF: een diepgaand onderzoek graag! ;-)
Graag
+1
O ja, en zoek dan meteen ook ff de nog in het peloton aanwezige helpers op, en vraag hen of zij denken nog 250 meter op kop hadden kunnen trekken ergens in de laatste tien kilometer, als ze geweten hadden dat ze daarna helemaal mochten laten lopen. In theorie kán het natuurlijk zo zijn dat ál die renners echt níks anders meer konden dan in het wiel zitten, maar daarvoor is de groep wel héél erg groot.
Misschien moet je zelf eens op de fiets kruipen en jezelf afmatten tot je leeg bent. Dan heb je een antwoord op je vraag.
Dat lijkt me uitstekend en zeer interessant!
Voor de proconti teams gaat het allemaal om de UCI punten, dus van hen zal het niet komen in zo’n achtervolging
@Dirty Derrick: dat is een terechte opmerking als het om een klein groepje gaat (je zag ook goed hoe kapot Roy Jans was), maar het bestaat gewoon niet dat in een groep van een man of vijftig iedereen even kapot is. Die groep heeft kilometerslang bestaan, er zitten er dan echt wel een paar tussen die genoeg gerecupereerd zijn om een piepklein beurtje (meer is echt niet nodig) op kop te doen.
En bovendien: de meeste nog aanwezige helpers hebben het niet eens geprobéérd! FDJ en Sunweb hadden duidelijk opdracht om te rijden, de andere ploegen duidelijk de opdracht om níet te rijden.
De kopmannen zullen nog wat over hebben ja. Maar dan kunnen ze zelf niet winnen. Je kan je de vraag stellen waarom een Van Avermaet zich niet opoffert voor Trentin of omgekeerd. Het is ook een mentaal aspect want je weet dat wanneer Asgreen gegrepen wordt hoogstwaarschijnlijk Lampaert of Jungels vertrekt. Lefevre doet dat niet slecht!
Ja, zeker is het DQS-blok te sterk, en zeker is de gedachte aan een wegspringende Jungels niet aantrekkelijk. Punt is alleen: nu heb je helemáál niets, en als dát de afweging is, dan is toch duidelijk wat je moet doen?
Juist het interview gezien met Bol. Ik denk dat het overgrote deel piepedood zat.
Er is maar 1 antwoord, en dat is idd dat als Asgreen gegrepen wordt, er een andere sterke DQS vertrekt. Dus beste afweging maken tussen krachten gebruiken en sparen, zo laat mogelijk terugpakken, en hopen dat je zelf met late uitval of in de spurt het verschil kan maken.
Een oplossing is: zelf even aanvallend koersen. Maar daar hebben de meeste ploegen de renners niet voor.
@Pietgat
Dat is wel een goeie, maar zijn die DQS’ers daar allemaal nog wél fris genoeg voor dan? En: als het binnen de laatste vijf kilometer gebeurt, trekken zij dan niet gewoon de kaart-Jakobsen?
Je kunt er vergif op innemen dat Stybie, Lampaert of Jungels gaat als Asgreen wordt teruggepakt. En het is geen kado om die terug te halen. Maar je kunt daar ook op anticiperen. En je mag toch hopen dat pakweg Van Avermaet sterk genoeg is om met Jungels of Lampaert mee te springen.
Gewoon een CCC erbij, en mee zijn als de volgende gaat. En ja, klinkt gemakkelijk. Maar niet onmogelijk, zeker niet voor een Van Avermaet in goede doen, een Stuyven in vorm, of een Vanmarcke die in goede opbouw zou moeten zijn.
@PT2004
Ja, relatief wel.
Ja, verklaart des te meer waarom anderen niet volle bak rijden.
Trouwens, diepgaand onderzoek is hier niet nodig. 1 vraag stellen aan 1 ploegleider en die zal u hetzelfde zeggen als al de rest.
Is dit zo nieuw? Jungels, Stuyven, Terpstra, Bettiol,… Voorbeelden genoeg.
Aanvallend koersen, durven verliezen om te kunnen winnen. Mooi dat dit beloond wordt.
Nee hoor, het is niet nieuw, het is juist van alle tijden. Maar daarom ben ik des te nieuwsgieriger.
En Michelangelo maakt een goed punt hieronder: ook de niet-sprintersploegen maken hun kansen groter als ze op tijd meerijden: wachten tot het op 1,5 kilometer wordt dichtgereden heeft voor hen geen zin, omdat dan een massasprint niet meer te vermijden is. Dus beter eerder dichtrijden, en zorgen dat je mee bent als de Quickstepper gaat. En ja, dat is heel moeilijk, maar nu was voor de niet-sprintersploegen de kans helemaal nul. En wat hebben ze te verliezen? Morgen is er geen koers, dus ze kunnen gerust volle bak gaan.
Tuurlijk, het is mooi dat het beloond wordt, dat ben ik met je eens.
Ik zou toch nog wel eens willen weten wat er misging met Sunweb bij die rotonde. Twee man ging rechtdoor en een Sunweb-renner bijna. Vanaf dat moment was Sunweb niet meer aan het commando te zien, terwijl die ploeg het gaatje bijna dicht had voor Bol.
Leken me eerder de mannen van FDj, maar ben ook wel benieuwd hoe dat kan gebeuren
Lijkt Sarreau zelf te zijn geweest, heeft een dnf’je achter zijn naam
Asgreen, dark horse voor Roubaix
Dark horse? Eerder topfavoriet!
Nummertje 14 alweer. Is dit protour of krijgen we dat gezeur terug?
Wielrennen is geen playstation he jongens. Onderschat niet wat het parcours en het weer doet met het peloton zo vroeg in het seizoen, daarnaast hebben de meesten ook nog eens de Omloop gereden gisteren. Juist dat is nou ook het mooie van dit soort koersen.
Asgreen had hetzelfde parcours, hetzelfde weer en reed gisteren ook de Omloop, dus die argumenten vallen af.
Asgreen was gewoon supersterk. Het gaat over de knechten die op hem moesten jagen. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat dit niet te vergelijken is met een sprintersrit in een etappekoers.
Asgreen is dan ook een beest met een motor groter dan vele andere.
Dat Asgreen de sterkste was vandaag, daarover hoeft wat mij betreft niet getwist te worden, je zag hoe langzaam de voorsprong terugliep met die twee Sunwebbers. Maar met Valgren (NTT), Laengen, Haussler (UAE), Maes, Van Goethem (Lotto Soudal) erbij had je die 1,5 seconden per kilometer die op het tienkilometerpunt nodig was echt wel kunnen pakken.
Van Goethem reed toch? Dat was die ene lotto man die daar met zijn bek open zat te fietsen. Waarom dat een NTT of een UAE niet reden weet ik ook niet
Super knap van Asgreen en super laf van alle andere ploegen behalve Sunweb en Ineos.
Simpel
Wielrennen is doorgaans geen hogere wiskunde hè
Heeft Wuyts al gezegd dat dit de verkeerde winnaar is, zoals vorig jaar met Bettiol in Vlaanderen? Oh wacht, deze was natuurlijk wel van een Belgische ploeg.
Hij zei wel dat je deze prestatie moet waarderen, “ondanks dat het geen Belg.”
Alsof je dus standaard neerbuigend hoort te doen over elke buitenlandse overwinning.
Wie luistert nog naar Wuyts. Standaard Eurosport met Engels commentaar.
Misschien niet naar Wuyts, maar het commentaar van De Cauwer wil ik voor geen GOUD missen.
‘Laf’ zou ik voortaan exclusief willen reserveren voor de keyboardwarriors hierboven.
#betweter
Stop met dat irritant #-gedoe. Open u een account op Twitter, daar kan je #’en naar hartelust!
DD.. Helemaal correct.
Keyboardwarriors zijn we allemaal, Samlambeej. Het is niet zo dat iedere beslissing die ín de koers genomen wordt SOWIESO de beste beslissing is, puur vanwege het feit dat ‘ie nou eenmaal in de koers wordt genomen.
#huiliehuilie
Michelangelo..
Je toetsenbord staat weer in de verkleinwoordstandmodus.
Vanaf nu is Michelangelo mijn vriend
Samlambeej lekker feitjes bij elkaar schrapen om zo er van overtuigd te blijven dat hij het altijd bij het rechte eind heeft. Ik zie een vergelijking met Peter R de Vries.
Die zie ik vooral bij jou Marik.. De opsomming van 3 comments.. Betweter, huilie en dat Mich je vriend is.. Voegt heel wat toe.
@ Marik
Dit is de laatste keer dat ik op jou irritante gedrag reageer. Probeer wat meer over de koers te babbelen i.p.v. de kinderachtige puber uit te hangen.
Je hoeft heus geen Quick Step brilletje op te zetten om in te zien dat de tactiek duidelijk werkt. Het is nu het derde seizoen op rij dat ze de pannen van dak fietsen. Als je dat nu steeds wil steken op het gebrek van initiatief bij andere ploegen dan denk ik vooral dat jij je anti-quick step bril moet afzetten. Als je wilt winnen, moet je mee zijn en daar zijn ze meesters in.
DD dank je wel voor jouw laatste keer. Dan wordt het vanaf nu wat rustiger. Heb een fijn leven!
Niet weggaan Marik.
Ik denk dat het vooral dat afstopwerk is dat zand in de machine gooide bij de achtervolging..
Hele leuke rit gezien. Dacht op een kilometer of 6 van het einde dat hij het niet zou halen. Gelukkig Asgreen hield ie het vol.
Jammer dat Jans niet meer mee kon voor een mooie ereplaats. Ook geweldig gereden natuurlijk.
Weer veel geniale inzichten hier. Tactieken superieur aan al dat geknoei van die ploegleiders.
Je vraagt je af waarom die ploegen hun eigen tactieken ook niet gewoon afstemmen op de achteraf kennis die wij hier hebben. Amateurs zijn het. Ze komen nog niet tot aan onze enkels.
'De winnaar heeft altijd gelijk', zeggen ze wel eens.
Maar de verliezer dus niet.
Kijk, bij veel duursporten (zwemmen, hardlopen, veldrijden, mountainbiken) wint gewoon altijd de beste. Daarom zie je daar ook veel kleiner groepje sporters dat de prijzen verdeelt. Bij het wielrennen speelt tactiek een veel grotere rol, en daar is slechts één gegeven grotendeels verantwoordelijk: het enorme verschil tussen met je neus in de wind rijden en in het wiel rijden. Daardoor is wielrennen veel meer dan die andere sporten een tactisch spel, en over die tactiek kun je twisten. Daarvoor komen we bij elkaar op Wielerflits.
Kijk eens naar Haussler. Die had in de slotkilometer duidelijk nog iets over. Hij gaat daar volle bak. Op dat moment kan hooguit nog de tweede plaats gepakt worden. Zouden Colbrelli en Bahrain erg geïnteresseerd zijn in een tweede plek? Denk het niet. En: zou Colbrelli ook zónder Haussler niet prima tweede kunnen zijn geworden? Ik denk het wel.
En dan: volle bak gaan in de laatste kilometer had kun je misschien ook uitsmeren over een paar kleine kopbeurten met die Sunwebgasten. De meesten hier fietsen volgens mij zelf ook, dus je weet hoe dat werkt: of er twee of drie draaien maakt een groot verschil, zelfs als die derde maar kort meedraait, omdat de andere twee dan een beetje kunnen herstellen. Dat hád dus het verschil kunnen maken. En dán heb je opeens een heel andere situatie: dan kan Colbrelli meesprinten om de winst. De kans dát 'ie wint is vervolgens niet zo groot (je verslaat Jakobsen, Kristoff en anderen niet zomaar), maar je hébt tenminste een kans.
Natuurlijk is het theoretisch mogelijk dat, als Asgreen wél was teruggepakt zónder medewerking van UAE, Haussler in de laatste kilometer het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Maar volgens mij is Colbrelli niet het type sprinter die erg afhankelijk is van een lead-out. Dus ik denk dat de kans veel groter was dat Haussler dat verschil had kunnen maken in de kilometers daarvoor, als je ziet hoe dichtbij ze kwamen.
Ik snap ook wel dat het achteraf gepraat is: als Asgreen volkomen onverwachts compleet was stilgevallen in de laatste paar honderd meter en Colbrelli had dankzij een briljante lead-out van Haussler gewonnen, dan was het een tactische meesterzet geweest. Maar die kans lijkt mij een heel stuk kleiner dan het scenario dat Haussler meedraait, Asgreen wordt teruggepakt en Colbrelli vervolgens naar de winst sprint.
Het kan best zijn dat ik dat helemaal verkeerd inschat, daarom zou ik dus heel graag zien dat WF daar een keer op springt, en aan de hand van een paar van dit soort concrete gevallen een paar betrokken ploegleiders en renners bevraagt om te horen wat voor beweegredenen hier nou achter schuilgaan.
@ParijsTours2004,
Haarscherpe analyse in mijn ogen. En geeft volgens mij exact aan waar in de ploegleidersauto’s de denkfout zit. Natuurlijk kun je je ideale sprint rijden als je een gangmaker hebt die een perfecte leadout doet. Maar hoe groot is die kans? En kies je niet liever voor een sprint zonder leadout maar wel voor de eerste plaats.
En jij praat alleen over ploegen met sprinters; ik zou hier ook de ploegen zonder sprinter in willen betrekken. Waar wachten zij op? Tot het gat is dichtgereden op 1,5 km van de streep? Dan weet je zeker dat er een massasprint komt. Als je het gat dicht krijgt met 5 km te gaan, is de kans groot dat de volgende DQS-er gaat. En als je dan zorgt dat je mee bent, maar je ineens wel kans. En dat door een mannetje bij te steken.
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar de verklaringen en afwegingen van de ploegleiders. Helaas komen de beelden uit de ploegleiderswagens niet verder dan “goed eten, goed drinken,goed van voren blijven zitten”…
Iemand de sterk rijdende neo’s van Movistar al opgemerkt? Echt, dikke pluim voor die mannen. Behalve Mas rijdt de hele ploeg uit en Roelandts sprint nog even naar plekje tien.
En de jonge Johan Jacobs zat bij de eerste groep over de Kwaremont, vond het al gek dat er 2 movistars bij de laatste 20-25 renners zaten.
Vorig jaar tweede in U23-Roubaix. Zie hem wel een goede klassieke renner worden.
Ik wou hier net komen vertellen dat er voor het eerst in de geschiedenis 4 Movistar-renners bij de eerste 40 eindigen in KBK.
Verdiende winnaar… maar zoals zovelen hier ook gezien hebben kan hij nooit voorop blijven als die andere ploegen met ‘sprinters’ elk een mannetje bij zetten… bij NTT zag ik er bv minstens nog 4, als Nizollo ontgoocheld is dan kan hij te rade gaan bij orakel Riis… en bij zichzelf natuurlijk want je moet ook de ballen tonen om op zijn minst voorin te komen om te kunnen winnen… idem trouwens voor UAE, Bahrein, etccc
als er in de achtergrond wordt samengewerkt, dan worden 90% van de eenzame vluchters simpel teruggehaald, dan winnen bettiol, evenepoel en mollema hun klassiekers van vorig jaar ook niet
@Chippen,
Ik denk dat niet iedere koerssituatie hetzelfde is. Bijvoorbeeld de overwinning van Mollema; geen knechten meer, enkel kopmannen. De kans dat die samen vol gaan rijden is niet heel groot. Terwijl vandaag bijna alle sprinters nog wel 2 of 3 mannetjes hadden.
En als ze Asgreen eerder teruggepakt hadden, dan was gegarandeerd Lampaert of Jungels gegaan. Ook daar zou je als pakweg CCC (Van Avermaet) of EF (Vanmarcke) op kunnen speculeren. Mannetje erbij zetten op kop, gaatje dicht, en zorgen dat je met de volgende demarrage van DQS wel mee bent. Je hebt dan in ieder geval een kans op de overwinning; nu gooien deze ploegen hun kansen weg door niet te rijden.
Achteraf is het mooi wonen. Maar ik mag toch hopen dat ploegleiders vaker koers kijken, en dit scenario intussen wel kennen. Maar eerst mag Sunweb zich het schompes rijden, en als deze helemaal uitgepierd zijn, dan komt ineens FDJ met twee mannetjes (die vervolgens verkeerd rijden). Terwijl als ze meteen met 6-8 man rond gaan draaien, dan komt ook Asgreen (hoe goed hij ook is) niet weg.