Jurylid UCI over massale diskwalificatie: “Geen strenge beslissing”

Jurylid UCI over massale diskwalificatie: “Geen strenge beslissing”

foto: Sirotti (archief)

woensdag 4 april 2018 om 17:49

De Scheldeprijs werd honderd kilometer voor de finish verrast door een passerende trein. Een dertigtal renners dook onder de sluitende spoorbomen door, waarna UCI-jurylid Luc Gheysen de knoop doorhakte en de renners uit koers haalde, onder wie Dylan Groenewegen en Arnaud Démare. “Ik vind dit geen strenge beslissing. We zijn immers al jaren bezig over veiligheid, veiligheid, veiligheid”, zegt hij tegen Sporza.

“Het reglement is heel duidelijk: als het licht op rood springt, moet er gestopt worden. Als dit niet gebeurt, moeten de renners uit koers genomen worden. Er zal zeker nog een boete volgen en de UCI kan later nog een extra sanctie opleggen.” Volgens de reglementen hangt de renners een schorsing van maximaal een maand boven het hoofd.

Voor de groep-Groenewegen ging mogelijk ook een motard nog onder de gesloten spoorweg door, is op de beelden te zien. “Dat zullen we na de finish moeten analyseren”, zegt Gheysen. “Maar het kan niet zo dat de renners hierdoor op het verkeerde been worden gezet. Je moet voor je eigen veiligheid instaan. Rood licht is rood licht.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

ditisdavid 4 april 2018 om 17:53

Ah ja, de renners ter plekke uit de koers zetten en misschien een maand schorsen, en dezelfde fout van de eigen mensen misschien na de koers mogelijk ooit nog eventueel aandacht aan besteden. Wat een correcte, consequente navolging van de regels.

theking 4 april 2018 om 17:59

Als dit de regels zijn ok dan die maar volgen. Maar de organisatie had dit natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen daar de koers even een aantal minuten te neutraliseren. Door alleen een regel op te stellen wordt het natuurlijk niet veiliger. Het kan wel veiliger worden als je even de koers neutraliseert.

Sjoerd102 4 april 2018 om 18:00

Motor onder de slagbomen door??? De motor staat al aan de andere kant

leegloper 4 april 2018 om 18:02

@theking,
Volgens de regels moet er in dit soort situaties niet worden geneutraliseerd. Waarom zou je dan wel neutraliseren?

AndriesW 4 april 2018 om 18:03

In het artikel van Sporza staat: “Uit sommige beelden die circuleren, zou je ook kunnen opmaken dat een motorrijder ook door het rood is gereden. ”

En dat lijkt me een voorbarige conclusie die door velen schijnbaar al is getrokken. Ik zie in elk geval nergens een motard de spoorwegovergang oversteken. De motard aan de overkant kan prima voor de eerste signalen zijn overgestoken.

Mwielerfan 4 april 2018 om 18:12

Ze zouden beter op AG jansen in kunnen gaan. Als je dit ziet in het peloton en je rijdt vooraan hoe kun je dan stoppen zonder valpartij te veroorzaken?!?
Dat moet veel gelijdelijker dan in normaal verkeer dus dat werkt alleen als de organisatie al voor de spoorweg begint met seinen dat er gestopt moet worden. Organisatie en jury hebben boter op het hoofd en vragen iets onmogelijks van renners.
De eerste van een peloton zullen vaak wel moeten en neutraliseren is dan ook redelijke optie. Beter is nog dat organisatie en uci verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat er afstemming is door treinen of peloton stil te leggen voor zo’n situatie zich voordoet.

theking 4 april 2018 om 18:13

@leegloper ik snap ook wel dat dat niet de regels zijn. Mij gaat het om het argument veiligheid. Met de huidige regels is de veiligheid er gewoonweg niet. Zo vaak komt deze situatie in koers niet voor. Komt het wel voor dan moeten telkens renners uit koers gehaald worden. Met nog altijd het risico dat er ongelukken gebeuren. Dus deugen de huidige regels niet.

assen 4 april 2018 om 19:03

Eerste groep reed inderdaad ook al door rood.

EdEnd 4 april 2018 om 19:08

Maar een organisatie kan dit toch wel zien aankomen? Een trein verschijnt niet opeens zo maar op die overgang namelijk. Desnoods zet je 3km voor elke overgang een waarnemer neer die doorgeeft dat er een trein aan komt. Dan leg je de koers op tijd stil en wacht je gewoon tot de trein voorbij is. Neutraliseren staat dan misschien niet in de regels, maar dan moet het er maar in. Nu is de wedstrijd voorbij voor je als je stopt en als je niet stopt kom je er misschien mee weg. Lijkt mij geen goede situatie voor de veiligheid!

west 4 april 2018 om 19:10

Als je in de koers voor een overgang een dubbele chicane op de weg legt? Kost je maximaal een stuk of tien dranghek-achtige dingen of hooibalen, het is in 2 minuten op te bouwen en af te breken als je weet wat je doet, je hebt het tempo er volledig uit, het is voor iedereen hetzelfde, maar als de bomen dicht gaan staan wel alle renners al praktisch stil?

Wildebert 4 april 2018 om 19:12

Lijkt me nogal wild@west te worden.

Romāns Vainšteins 4 april 2018 om 20:25

Je moet gewoon stoppen in deze unieke situatie en als je per se er niet door op achterstand wilt komen zorg er dan lekker voor dat je bij de eersten rijdt, wanneer je het toch gebeurt is dat dan maar net zoiets als achter de valpartij zitten. Laten we nou niet doen alsof een koers iets heiligs is dat altijd en te immer ‘zuiver’ verreden dient te worden, trein = gewoon trein = remmen. Demare trouwens een recidivist in deze, die stond er al eens lekker op in PR.

skylimit 4 april 2018 om 21:06

Geen strenge beslissing, wel een onnodige beslissing. De wedstrijdleiding had de renners tijdig moeten laten stoppen. Nu wordt er onnodig een onveilige situatie gecreeerd, ook doordat er geen neutralisatie van de koers volgt. Natuurlijk moeten de renners niet door een rood licht en neerdalende slagbomen rijden, maar de organisatie moet ervoor zorgen dat de renners niet in deze situatie terecht kunnen komen.

xistnc 4 april 2018 om 23:00

Dat van die motorrijder moet worden uitgezocht, maar mag niet als excuus dienen. Hooguit een verzachtende omstandigheid. En ik moet nog zien of het klopt. Volgens mij stond die motard de renners aan de overzijde op te wachten.

Ik heb het idee dat het licht op rood ging terwijl de voorste groep overstak. Dan zou je eventueel de laatste renner van die groep kunnen diskwalificeren, maar dat lijkt me onterecht. Al is dat moeilijk, want het zou immers ook om een heel peloton kunnen gaan.

Koersmaniak 4 april 2018 om 23:11

Een peloton dat aan 60 rijdt en dan verschil tussen renners met schijfremmen en klassieke remmen, het zou nogal een vleeshoop op de sporen geven.
Ik ben ook voorstander van als er een trein aankomt men de renners tijdig stopt, de tijden opneemt en erna met die tijden weer kan vertrekken.
De organisatie kiest er immers bewust voor om deze spoorovergangen op te nemen in het parcours.

Headlines

Materiaalzone

Populair