Jury grijpt in: Marlen Reusser uit uitslag Gent-Wevelgem geschrapt
foto: Cor Vos
maandag 25 maart 2024 om 12:00

Jury grijpt in: Marlen Reusser uit uitslag Gent-Wevelgem geschrapt

Marlen Reusser eindigde zondag in Gent-Wevelgem in de eerste groep, maar werd uiteindelijk niet in de uitslag opgenomen. Wat blijkt: de Zwitserse hardrijdster van SD Worx-Protime is door de wedstrijdjury gediskwalificeerd.

Reusser belandde in de laatste kilometers na een verkeerde inschatting plots op het fietspad, en moest zich al slalommend een weg door het publiek banen om weer op de gewone weg te komen. De drievoudig Europees kampioene in het tijdrijden – vorig jaar nog de sterkste in Gent-Wevelgem – wist uiteindelijk wel weer aan te sluiten en finishte zo in de eerste groep van een veertigtal rensters.

Alleen: de wedstrijdjury besloot na afloop nog even naar de beelden te bekijken en daarop Reusser te diskwalificeren. Het is namelijk niet toegestaan om op het fietspad te rijden. Bovendien reed Reusser erg dicht langs de toeschouwers, maar het liep gelukkig allemaal met een sisser af.

Reusser zal – ondanks de diskwalificatie – waarschijnlijk wel tevreden terugkijken op de elfde editie van Gent-Wevelgem. Haar ploeggenote Lorena Wiebes wist de wedstrijd namelijk te winnen, na een prangende sprint met de Italiaanse Elisa Balsamo van Lidl-Trek.

RIDE Magazine
23 Reacties
25-03-2024 12:29
Een fietspad is nooit gewoon onderdeel van een weg, zou een mooie boel worden als automobilisten en vrachtwagenchauffeurs dat dachten. Reusser gaat hier in de fout en krijgt de correcte straf. Iets anders is het gebrek aan consequent toepassen van de straffen bij overtredingen door de UCI. Maar dat dit verboden is zal voor elke renner/renster duidelijk zijn.
    25-03-2024 12:33
    Inderdaad. Duidelijke fout, Reusser probeert fietspad te gebruiken om op te schuiven.
    25-03-2024 14:36
    Use of sidewalks, paths, cycle paths or verges
    It is strictly prohibited to use sidewalks, paths or cycle paths that do not form part of the
    course as defined in article 2.2.015, separated by kerbs, verges, level changes or other
    physical features.

    Geen van bovenstaand is hier aan de hand. Vervolgens als dat wel zo was had dat tenminste aangegeven kunnen worden door het pad af te zetten van waar het niet meer gelijkwaardig aan de weg ging zijn.

    EDIT allright heb even de moeite genomen om het moment terug te kijken. Het moment dat ze op het rode weggedeelte komt is dit gewoon gelijk aan de openbare weg, als je dan in volle finale in koers zit snap ik wel dat je niet direct door hebt dat daarna het een fietspad wordt dat verhoogd is ten opzichte van de weg. Blijft staan rare afzetting van het parcours deze situatie kan je niet volledig op de renner afschuiven is mijn mening.
    25-03-2024 15:28
    Je zwakt de overtreding lekker af, maar op de plek waar Reusser voor het fietspad kiest verdwijnt dit fietspad achter de parkeervakken. Ze had daar vrij zicht op en maakt de verkeerde keuze.
    25-03-2024 16:04
    Het is altijd mogelijk dat iemand per ongeluk van de weg afwijkt, door een inschattingsfout of een stuurfout/duwtje/wat dan ook. Maar dan maakt het wel verschil of je in de remmen gaat en zo veilig mogelijk probeert terug op het parcours te komen, of op hoge snelheid tussen publiek door laveert om maar geen plaatsen te verliezen.
25-03-2024 12:41
Terechte straf. Het probleem is dat de UCI niet consequent is.
25-03-2024 12:54
Ik weet niet hoe de regels in België zijn, maar in Nederland is dit geen fietspad maar een fietssuggestiestrook en daarom gewoon onderdeel van de rijbaan. Het wordt pas een fietspad na het gebruik van een fietssymbool. Bovendien is de strook gemarkeerd met een 1-1 streep en dus bedoeld om te overrijden.

Los van wat in Nederland nou de regels zijn ligt de strook hier niet apart, verhoogd op een trottoir of gescheiden met banden. Het is in de praktische zin gewoon onderdeel van het parcours. Het zou wat anders zijn wanneer Reusser gebruikt had gemaakt van de parkeervakken of het trottoir.
    25-03-2024 14:59
    Het is een fietspad ;-)

    De straf is wel nogal hard maar langs de andere kant is de impact op haar of de ploeg nihil, misschien wilden ze een duidelijk punt maken in verband met de veiligheid? Er staan daar ook kinderen, je moet er niet aan denken dat ze daar tegen vliegt omdat een kind een onverwachte move doet...
    25-03-2024 20:44
    In België is dat echt een fietspad, het heeft mij ook even gekost om een lik rode verf een fietspad te noemen ;-). Dus tja ze zit echt fout daar……
25-03-2024 14:06
Deze regel en bidonnen los de natuur ingooien… veel te laks, paar keer goed doorgrijpen en die twijfel is voorgoed weg…
    25-03-2024 15:05
    Precies dat Polleke. Maar het is niet voor niets dat we nog steeds dit soort rennersgedrag zien. Dat ligt voor een stuk bij de renners zelf, maar vooral omdat ze er gewoon mee weg komen.
25-03-2024 12:13
Wat een flauwekul weer zeg! Laat die achterlijke idioten van de jury eens iets nuttigs gaan doen i.p.v. de koers kapot te maken! Dit is geen apart liggend fietspad, het is gewoon onderdeel van de weg en dus het parcours. Die toeschouwers staan gewoon op de weg, die zijn het probleem en niet Reusser.
25-03-2024 12:20
Typisch geval weer van UCI die regels toepast wanneer het hen uitkomt. Zoals gezegd hierboven dit 'fietspad' is overduidelijk gewoon onderdeel van de weg en dan ook onderdeel van het parcours. Omdat nu toevallig toeschouwers hier zijn gaan staan en daar in beeld 1 renster tussendoor moet fietsen willen ze als jury zijnde even deugen. BAH
25-03-2024 13:16
Als je goed kijkt: Het eerste beeld is een fietspad geverfd op de asfalt van de weg, en daarop mag gefietst worden in wedstrijd. Het 2e & 3e beeld echter bewijzen dat ze daar reed op een verhoogd fietspad, wat verboden is (en daarom ook dat het publiek daar komt staan).
25-03-2024 13:18
En nu ook consequent de regels blijven hanteren bij de mannen. Of zijn die soms in de interpretatie anders als bij de vrouwen? En om koersvervalsing te voorkomen graag iemand zo snel mogelijk na de overtreding te kennen geven dat deze de wedstrijd dienst te verlaten.
25-03-2024 13:05
Ben overigens wel benieuwd naar de regels in België. De foto's suggereren een brede autoweg met een soort fietsstrook daarnaast. Je zou denken dat er geen praktische reden is dat die fietsstrook ook door automobilisten gebruikt zou mogen/moeten worden. Zou de niet-doorgebroken witte streep in Nederland iets anders dan in België betekenen?
    25-03-2024 13:13
    Was ook wel benieuwd en heb het even opgezocht: de regels zijn letterlijk tegenovergesteld wat betreft de 1-1 streep. In beide landen heeft het rode wegdek in ieder geval geen juridische status.

    In Nederland:
    - Zonder fietssymbool = fietssuggestiestrook, met fietssymbool = fietspad.
    - 1-1 streep is overrijdbaar voor ander verkeer. Bij een fietspad o.a. t.p.v. inritten en parkeervakken, bij een fietssuggestiestrook als onderdeel van de rijbaan mits er geen fietsverkeer is.
    - Ononderbroken streep is verboden voor ander verkeer.

    In België: met een dubbele 1-1 streep (zoals hier) = fietspad, zonder markering = fietssuggestiestrook.
25-03-2024 13:02
Mis ik nou iets, maar los van of dit een fietspad is of niet, fietst Reusser toch te dicht en/of achter publiek langs? Kan wel wezen dat die te ver naar voren staan, maar lijkt me hoe dan ook niet goed om daar te rijden.
25-03-2024 13:28
@Redactie: is er ook al bekend waarom Kagevi gediskwalificeerd is?
25-03-2024 14:11
Ik meende dat een aantal jaar geleden werd beslist dat alles tot de weg behoort zolang het dezelfde hoogte is/niet onderbroken wordt door groen.
25-03-2024 19:23
Wanner gaat de wedstrijd jury en de UCI zichzelf eens diqualificeren. In Gent Wevelgem stond na een bocht een massa toeschouwers op een vluchtstrook waar opdat moment helemaal geen toeschouwers mochten staan. Renners gingen voor en achterlangs. Was zeker zo gevaarlijk als rijden over een al dan niet fietspad.
    25-03-2024 20:01
    Dan was de E3, boven op de Kwaremont nog schandaliger. VDP reed zich bijna klem in een kluwen van zatlappen, waarschijnlijk dezelfden die hem ook al hadden staan afzeiken een halfuur daarvoor…
25-03-2024 20:18
De jury moet eens beter opletten hoe veel renners zich steeds langer aan de auto vasthouden…dat is belangrijker dan dit.

Reacties zijn gesloten.