Jurgen Van den Broeck over Evenepoel: “Een rondecarrière is een proces van jaren”
foto: Cor Vos
dinsdag 15 maart 2022 om 16:53

Jurgen Van den Broeck over Evenepoel: “Een rondecarrière is een proces van jaren”

Remco Evenepoel moet tijd worden gegeven om zichzelf en zijn limieten verder te ontdekken. Dat vindt Jurgen Van den Broeck, de Belgische klassementsrenner die in de voorbije decennia de top tien haalde in zowel de Giro d’Italia, de Tour de France als de Vuelta a España.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Volgens Van den Broeck moeten niet te snel conclusies worden getrokken uit de elfde plaats van het kopstuk van Quick-Step Alpha Vinyl in Tirreno-Adriatico. “Remco is nog jong, hé. Heel jong zelfs. Goed, Pogačar is dat ook, maar die zijn motor is nog net iets groter. Ik vind dat we Evenepoel nog altijd tijd moeten geven”, zegt hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Tijd om zichzelf en zijn limieten verder te ontdekken. Helaas pinnen de mensen zich al te vaak vast op een resultaat en als dat dan eens tegenvalt, is het vooral dat wat onthouden wordt.”

Volgens de ex-prof is één mislukte Tirreno geen reden om de ambities in het rondewerk nu al bij te stellen. “De realiteit is dat je als renner niet enkel en alleen goede dagen hebt. Een rondecarrière uitbouwen is een proces van jaren.” Een proces waar zowel Evenepoel als zijn ploeg verder in moet groeien. “Bij Lotto was het destijds ook zoeken. De ploeg koos er bijvoorbeeld voor om naast mij altijd een sprinter mee te nemen. Zo had ik eigenlijk maar een man voor mij alleen, maar ik had dat graag. Evenepoel en zijn dichte omkadering moeten dat soort zaken nog uitzoeken.”

Van den Broeck tijdens de Vuelta a España van 2011 – foto: Cor Vos

Van den Broeck juicht toe dat Evenepoel dit jaar wordt weggehouden uit de drukte van de Tour en mag starten in de Vuelta. “In de Ronde van Frankrijk kun je niet op je gemak rondrijden, hé. Of je nu voor het klassement gaat of niet. In de Ronde van Spanje liggen de zaken wat dat betreft toch anders. Ik vind het zelfs goed wat ze met hem doen. Luik-Bastenaken-Luik rijden en zo. Je leert wringen, koersen in andere omstandigheden. Ach, Evenepoel heeft de toekomst voor zich. Er is nog zoveel voor hem om te ontdekken.”

Normaal gesproken hervat Evenepoel na een hoogtestage de competitie met de Ronde van het Baskenland, die op 4 april van start gaat. Die etappekoers kan een herkansing zijn. “Net daarom: deze Tirreno mag mentaal niet al te veel in zijn kleren kruipen”, stelt Van den Broeck. “Stap voor stap blijven timmeren aan de weg. Veel meer huiswerk kan ik hem eigenlijk niet geven.”

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
15 maart 2022 17:09
In alles de antipode van Evenepoel: stille jongen, volger, langzaam gegroeid naar zijn hoogste niveau, in de luwte naar hoge GC-noteringen, maar geen enkele bravoure, nooit eens een nummer opvoeren, twee overwinningen behaald in zijn carrière.
Maar het is fijn om zijn kijk op Evenepoels toekomst te horen ;-)
    15 maart 2022 17:15
    Precies. Zijn totaal niet vergelijkbaar en dus weet ik niet of wat voor Jurgen werkte ook voor Remco gaat werken. Enige overeenkomst is dat ze allebei ronderenner willen zijn.
    15 maart 2022 18:34
    Tsja, bekijk het eens van de andere kant: waarschijnlijk kan Remco daar wel lessen uit trekken. Jurgen heeft natuurlijk wél ervaring met klassementen rijden in grote rondes.

    Daarnaast heeft ie natuurlijk gelijk dat Evenepoel ook nog maar een jonkie is en de ruimte moet krijgen om zich te ontwikkelen. Alleen gunt ie zichzelf weinig ruimte met zijn strapatsen en juist dat is iets waar Jurgen nooit last van had.
    15 maart 2022 21:43
    Jurgen Van den Broeck, dat was een lekker relaxte kerel ja. Zelden iemand zo opgefokt geweten als VdB tijdens zijn Tourjaren. Geloof dat ie op een gegeven moment nog Sarkozy zijn lijfwacht bijna te lijf ging tijdens een live-interview.

    Toen hij eenmaal af was van zijn Tourpodium-obsessie kon ie eindelijk het juk afgooien en werd hij terug normaal.

    Ondanks dat hij ontegensprekelijk knap presteerde met zijn ‘beperkte’ talent, moet Evenepoel net géén voorbeeld nemen aan VdB, wat mij betreft. Moet je als sponsor ook niet willen. Totaal kleurloos ‘het maximale uit je talent halen’ door 1x per jaar top-10 te rijden in de Tour en dan eens een vergeten ritje in de Dauphiné winnen om toch iets op je palmares te hebben staan.

    Dan maar geen GT-ambities meer en gewoon doldwaas blijven knallen in ritten en eendagskoersen, zeg ik. Ik heb nu al veel meer genoten van de renner Evenepoel dan van de hele carrière van VdB bijeen. Ondanks dat het dan een niveau of 2 lager is dan de Tour, het is koérsen.

    Verder verkoopt Jurgen hier gewoon zinnige praat. Een gelouterde blik van iemand die met een beetje afstand naar een wielercarrière kan kijken. Boonen zijn kijk op Evenepoels Tirreno getuigde overigens ook weer van een verfrissende zin voor relativering.
    16 maart 2022 05:59
    Eens, maar het ontbreekt bij QS wel aan een ervaren ronderenner die een mentor kan zijn. Ze mogen dan het tempo wat gematigd hebben voor zijn ontwikkeling, maar de druk van het rondewerk ligt compleet op zijn schouders.
15 maart 2022 18:24
Jvdb was niet het grootste talent en miste kwaliteiten die je nodig hebt om veel koersen te winnen. Ook voor hem kwam het beklimmen van de lange cols niet van nature. Hij heeft jaren heel veel opgeofferd om in grote rondes goede klassementen te halen, tot het op een gegeven moment niet meer lukte. Hij heeft alles uit zijn lijf geschraapt. Diep respect daarvoor.

Evenepoel zijn focus is niet dezelfde. Die jongen wint te gemakkelijk links en rechts koersen. Dat hij trots in het begin van het seizoen meldde dat hij explosiever en sterker was geworden op de kortere inspanningen, gaat hem echt niet helpen op de Monte Carpegna, Arrate en alle echte cols die nog volgen dit jaar. Hij wil nog te veel alles kunnen. Als Evenepoel ooit GTs wil winnen, zal hij toch een blaadje uit het boek van Jvdb moeten halen, zonder te weten of het voldoende gaat zijn. Het is maar de vraag of hij daarvoor zijn andere kwaliteiten op het spel wil zetten. Koersen voor te winnen in klassiekers, WKs en een ganse hoop kleinere rittenkoersen zonder hooggebergte is ook mooi.

Ik wens Evenepoel een goed gesprek met Jvdb toe. Hij kan er echt nog iets van leren over hoe hij zijn toekomst wil invullen.
    15 maart 2022 20:20
    Haha dat kwam niet van nature nee...
15 maart 2022 18:40
Je kan die carrières niet vergelijken. Alhoewel Remco het nog moet bewijzen in grote rondes heeft hij al een palmares waar Jürgen alleen maar kon van dromen. Desondanks veel respect voor Jürgen. Hij was jaren onze beste renner in de Tour. Hopelijk kan Remco de (hoge) verwachtingen werkelijkheid maken en kunnen we nog jaren genieten van zijn toch wel mooi manier van koersen.
    15 maart 2022 19:04
    Jaren de beste klassementsrenner bedoel je dan denk ik. In die jaren waren er andere renners minstens zo goed, alleen in andere onderdelen
15 maart 2022 18:43
Dit voelt toch een beetje alsof Alexander Pechtold aan Poetin vertelt hoe hij politiek moet bedrijven. Het is vast handig en met een kern van waarheid, maar het is waarschijnlijk aan dovemansoren besteed.
15 maart 2022 18:47
Ik kan me nog goed herinneren hoe Renaat dag na dag het hele Tour-circus afliep om voor de draaiende camera te vragen wat men van JvdB vond. Niet zo zeer vanuit overtuiging van diens kunnen, maar veel meer vanuit verbazing. Hoe andersom is dat bij REV: de verbazing is er ook, maar dan vanwege de mate waarin hij de verwachtingen juist niét waarmaakt.

Totaal verschillend, qua persoon en qua situatie.

De jaren na zijn puike prestatie in de Tour van 2010 koos JvdB er meestal voor om vroegtijdig uit te vallen, waarna veel Vlaamse fans hier kwamen vertellen dat hij die Tour anders hoe dan ook gewonnen zou hebben. Dat zou eventueel nog wel een scenario voor REV kunnen zijn, maar hopelijk krijgt hij de tijd en luwte om door te groeien.

Overigens is Gesink wat mij betreft de werkelijke winnaar van die Tour van 2010, maar dat terzijde.
    15 maart 2022 20:01
    Zo, dat is wel even wat meer dan jouw gebruikelijke cynische, sarcastische oneliners. Maar het strookt volledig met mijn herinneringen. Goede terugblik cq analyse. Petje af.
15 maart 2022 18:52
Ik vind het wel een sympathieke geste vanuit JVDB naar Evenepoel.
15 maart 2022 19:07
Evenepoel overschatte (zeker tot afgelopen winter) zijn huidige klassementsrenners kwaliteiten en onderschat wat er op dat vlak nodig is om wereldtop te zijn. Reality checks zoals afgelopen weekend en wijze raad van een harde werker, iemand die ontiegelijk veel opgeofferd heeft om richting podium Tour te geraken, kunnen hem eye-openers en aanknopingspunten geven. Talent en hard werken is immers het beginpunt, het is niet de graad waarmee je meedingt om de grootste prijzen. Kan en wil Evenepoel meer en grotere opofferingen maken voor een droom, of wordt het een rationele keuze om tijdrijder, rittenkaper en heuvelrenner op topniveau te worden, een verzameling niches die gegarandeerd binnen bereik liggen? Wat vindt Remco zelf en wat denkt Lefevere?
    16 maart 2022 08:21
    Moet zijn grootste handicap ook niet in rekening gebracht worden, dat hij vrij laat is beginnen fietsen? Want een Pogacar is even oud maar die zit al wel van zijn tien jaar op de fiets.

    Al die kleine beetjes energie die hij verspeeld omdat hij korter fietst maken volgens mij dat hij soms te kort komt of een inzinking heeft. Techniek hebben die kerels meer omdat ze dat als kind hebben geleerd, ze hebben een normale groei gehad en geleerd in een peloton te fietsen en te positioneren. Met Remco hebben ze stappen overgeslagen en nu krijgen ze dat bij Quickstep op hun bord vind ik. Dus ik denk dat we pas kunnen oordelen over een vijf jaar als hij meer ervaring heeft op de stukken die hij niet geleerd heeft als jongere/kind.

    Als hij echt zou kunnen concurreren met een Pogacar, dat zou eerder verdacht zijn bij mij
15 maart 2022 19:19
Veel verschillen inderdaad tussen de twee, zoals genoemd. Maar, van Van den Broeck werd destijds na zn eerste succesjes veel te veel verwacht en vervolgens werd hij veel te hard beoordeeld door de Belgische pers en fans die smachten na eindelijk weer eens een goede klassementsrenner. Wellicht is hij een beetje bezorgd dat het met Evenepoel ook die kant op zal gaan..
15 maart 2022 19:56
Een proces van jaren voordat de renners die voor je staan geschrapt worden uit de uitslag en je er een knap palmares er aan overhoudt bedoelt ie?

Over een paar jaar staat Evenepoel op het podium van afgelopen Tirreno en heeft Arensman hem gewonnen...
    15 maart 2022 20:35
    Dan moet Evenepoel bij de keuze van bijvoorbeeld zijn finalebidons wel proberen om een lager rapportcijfer te halen dan zijn zelfbenoemde adviseur.
    15 maart 2022 20:36
    Heerlijk cynisch!
    16 maart 2022 08:50
    OK, en Greg Lemond was de laatste renner die de Tour won zonder epo.
    16 maart 2022 10:56
    Tot ruim na het tijdperk Armstrong zou dat best wel eens geklopt kunnen hebben.
    16 maart 2022 11:39
    Klinkt allemaal een beetje als ‘ik heb een hele stomme hobby’
15 maart 2022 20:03
De groei curve van Evenepoel is nihil sinds hij prof is, hij is blijven steken op dat wat hij in zijn eerste profjaar al liet zien in mijn ogen, als dat niet vooruitgaat dan blijft hij dus ook op dit niveau en dan komt ie net te kort voor het grote rondewerk
15 maart 2022 21:01
Het mag duidelijk zijn dat de evenepoel-hype over is na TA.

Persoonlijk denk ik dat dit goed nieuws is voor evenepoel. Want hij kan vanaf nu op een min of meer normale manier als renner gaan groeien. En niet als de wonderboy die overal alles wint, of hij nu op een brancard uit een ravijn gedragen wordt of niet eens aan de start staat.

Hij is gezakt voor zijn eerste examens, maar net als vdbroeck denk ik dat evenepoel nog genoeg herexamens gaat krijgen. Gewoon naar de vuelta straks, 1 of max 2 knechten mee en lekker koersen om te zien waar je uit kunt komen. Maar vooral een keer een grote ronde uitfietsen op een goed niveau als hoofddoel, zonder er een klassering op te plakken.

Kortom een beetje meer Jurgen voor remco...
15 maart 2022 22:28
De imagoschade wat controleren. Zeker na de woorden van Patlef.
Het is deels de waan van de dag. Gisteren heette het een grote ronde winnen never ever, en nu de deur weer op een kier : het is een proces.
Gewoon simpel, in België moet er altijd een opvolger van Merckx zijn, of tenminste een vergelijk met hem. Wat dat betreft kunnen alle pijlen realistisch gezien nu alleen nog op Wout. Punt is dat Wout daar slim genoeg niet intrapt. Die trekt z'n eigen lijn. Hij spreekt met de pedalen.
    15 maart 2022 22:46
    Juist dat spreken met de pedalen lijkt hem dat op te leveren toch?

    Misschien gewoon eens goed er mee breken door in de media haarscherp te stellen ‘Merckx zegt me geen zak, het is nu 2022’ Klein tijdje boze tweeties en daarna ben je er van af.
15 maart 2022 23:36
Evenepoel mist ook de intelligentie van een toprenner. Van nature een grote motor, maar mavo-verstand.
    16 maart 2022 07:27
    Overschat wordt dat sowieso altijd.

    Genoeg supersporters die hun wenkbrauw optrekken wanneer bij het doormidddensnijden van een appel de dooier ineens weg is. En net alsof bijvoorbeeld een MvdP, van Aert en Pogacar over significant betere cognitieve vermogens beschikken dan een REVKET.

    Beetje aangenomen vaststelling dit, niet erg overtuigend.
    16 maart 2022 07:51
    Koersverstand is toch iets helemaal anders?
    Maertens, Museeuw om maar eens twee Vlaamsche namen te noemen, zijn geen bollebozen, maar konden de koers lezen en ernaar handelen.
    Bij Remco is het vooral zijn bewijsdrang die het handelen naar een misschien wel aanwezig koersverstand voortdurend in de weg zit.

    @RV Qua cognitieve vermogens komt Van Aert volgens mij dicht in de buurt van Merckx, wat zich uit in de trage, wat stroeve spreekstijl. 'Er staat een goed hoofd op', zeggen ze dan, maar de pedaalslag is duidelijk radder dan de tong. Pogacar lijkt me ook naast de fiets een kwikzilveren baasje, en doet zich volgens mij naïever voor dan hij is.
    16 maart 2022 08:30
    Veel wielrenners zijn van nature echt geen domme mannetjes maar missen een vervolgopleiding en levenservaring door het leven in een topsportbubbeltje. Ze komen hierdoor vaak wat simpel over. En laten we eerlijk zijn, een peloton vol pocket klimmers en tractoren zou maar een saaie boel zijn.
    16 maart 2022 08:43
    Zeker wanneer alle nog vrije tijd opgaat aan pief paf poef op het hallogeen en vroem vroem vroem in dikke binkiebak gaat zoiets al rap aantikken ja.
    16 maart 2022 09:23
    @Kopinkas, heeft dat niet eerder te maken met het dialect of zo want mij komt Van Aert niet echt stroef over in interviews. Ik neem ook wel in rekening dat die interviews vaak gebeuren na een aankomst of bij een vertrek, dat is nooit een optimaal moment om welbespraakt over te komen. Overigens als je wetenschappen-wiskunde hebt gestudeerd lijkt het niveau van iemands leer- en verwerkvermogen best wel in orde.

    Remco moet ook nog leren in een peloton te opereren, als je laat begint en dan ook nog eens veel solo gaat leer je niet hoe je moet positioneren of waar je wanneer moet zitten. Dat kost nu veel energie en geeft fouten, en hij is zoals je zegt ook wel nog ietwat te fel in zijn koersen waardoor. Zal wel wat slijten veronderstel ik, net zoals zijn interviews die dit jaar ineens minder puberaal zijn :-)
    16 maart 2022 09:34
    Domheid hoeft op zich geen handicap te zijn in de topsport, zo lang je de koers maar begrijpt en in de wedstrijd intuïtief aan kan voelen welke spelletjes er gespeeld worden en welke belangen er mee gediend zijn. Domheid kan zeker wel een probleem zijn binnen de voorbereiding en trainingen. Zo gauw de dommerik zelf gaat nadenken dan ontstaan er namelijk problemen. Wat voorbeelden: door drie weken op een berg te zitten verbeter je de bloedwaarden. Als dommerik moet je maar aannemen dat dit zo is en niet op zeeniveau gaan slapen. Een blessure moet helen en er staat gewoon een hersteltijd voor. Je kan dat als dommerik aan je laars lappen omdat je de vorige keer ook een weekje eerder alweer kon gaan trainen, het kan je op een ander moment een maand kosten (per saldo lever je in). Laatste voorbeeld: werk je met een kundige trainer en ligt een schema dat opbouwt naar je seizoensdoelen, dan moet je er op vertrouwen dat dit schema werkt. Ga dan niet denken dat iedere dag een uurtje extra doortrekken je nóg beter zal maken en als een kip zonder kop op de pedalen rammen. Samengevat: dom + eigenwijs = destructief.
    16 maart 2022 10:24
    Panache, ik ben op zoek naar de steek in de rug, de hint, de link… ik kan geen enkele renner hieraan koppelen, ik ruik slechts een vleugje Mathieu Boss in de verte. Is dit puur hypothetisch?
    16 maart 2022 10:27
    @Kopinkas: van Aert vind ik net 1 van de meer welbespraakte renners uit het peloton, zowel in het Nederlands, Frans als Engels. Praat naar mijn gevoel ook veel vlotter dan Merckx, die amper volzinnen krijgt uitgesproken en eigenlijk inhoudelijk nooit verder komt dan platitudes.

    Wout zijn interviews doen mij een beetje denken aan die van Tom Boonen. Het lokale accent is duidelijk aanwezig, maar ze spreken vlot, beschikken over een zekere relativeringszin en het is vaak met een kwinkslag. Bij Boonen zat daar in zijn goeie jaren misschien wel net nog wat meer 'Evenepoel' in.

    Een zogenaamd intelligent coureur als Jan Bakelants kan ik bv. zelf amper bezig horen. Die lijkt ook daadwerkelijk overtuigd te zijn dat hij een soort wielerprofessor is, compleet met anderen minachtend aankijken als ze een mening hebben die niet helemaal in zijn kraam past. Kan oeverloos beginnen leuteren omdat hij ervan overtuigd is dat hij met inzichten komt waar een gewoon sterveling met zijn miezerig breintje in geen duizend jaar zou aan denken, terwijl zijn uiteenzettingen naar mijn gevoel vaak heel weinig voorstellen.

    Doe mij dan maar een no-nonsense type als van Aert of Boonen. Gewoon to-the-point je mening geven en de betrekkelijkheid ervan inzien, niet denken dat je de Plato van deze eeuw bent.

    Koersintelligentie is inderdaad nog iets anders. Museeuw en Maertens vind ik mooie voorbeelden, want dat lijken haast zwakzinngen als je ze gewoon hoort praten.
    16 maart 2022 11:45
    Museeuw heeft dan ook hersenletsel als gevold van een ongeluk met zijn motor
16 maart 2022 08:48
Evenepoel kan nog wat rondewerk alle kanten op. Hij is nog jong dus kan nog doorgroeien als ronderenner. Maar helaas kan het ook een vroegbloeier zijn en dat zijn piek min of meer al is geweest in zijn jeugdcategorieen. Daar zijn echt veel voorbeelden van die in de jeugd alles op een hoop rijden maar nooit de vervolgstap maken wat er van hem verwacht zou worden. Daarbij is de erelijst van Evenepoel nog niet echt slecht natuurlijk, zouden veel renners gelijk voor tekenen.

Enige wat Evenepoel tegen heeft is de Belgische pers. Alles wat Pogacar nu is en doet hadden ze van Remco verwacht dat hij die man zou zijn.
    16 maart 2022 09:16
    Het uitsluiten van Belgisch roddelpapier zou voor iedereen een verademing zijn.
16 maart 2022 10:56
Wie het advies ook geeft, en wat dat inhoudelijk ook moge zijn, om van een wolvenjong kannibaal te maken is en blijft onmogelijk. Toch best een mooi verhaal zo: Het Wolfje en de Hypo?

Reacties zijn gesloten.