Jurgen Van den Broeck: “Het blijft de vraag wat Evenepoel waard is in het hooggebergte”

zaterdag 4 juli 2020 om 13:37
Jurgen Van den Broeck: “Het blijft de vraag wat Evenepoel waard is in het hooggebergte”

Remco Evenepoel - foto: Cor Vos

Het debuut van Remco Evenepoel in de Giro d’Italia blijft de gemoederen bezighouden. Jurgen Van den Broeck – de laatste Belgische ronderenner op het podium van de Tour de France – is met name benieuwd wat het Belgische supertalent straks in het hooggebergte laat zien.

Van den Broeck (derde in de Tour van 2010) reed zijn eerste grote ronde in 2007. Met een 74e plek in het eindklassement, viel de uitslag tegen. “Een wake-upcall. Het schudde me wakker. Ik dacht diep na, analyseerde en begreep: ik moet hier weg uit Vlaanderen. De bergen in, om er keihard te trainen. En afvallen, vooral”, vertelt hij aan Het Laatste Nieuws.

Evenepoel maakt over drie maanden net als Van den Broeck dertien jaar geleden zijn debuut in de Giro. Volgens Van den Broeck is het lastig om in te schatten hoe Evenepoel daar zal presteren. “Meedoen voor het eindklassement is zelfs niet onmogelijk”, voorspelt hij. “Al blijft dé grote vraag voor mij: wat is hij waard in het hooggebergte? Terrein waarop hij tot dusver nog niet heeft gekoerst”, stipt hij aan.

De hoop van wielerminnend België is gevestigd op Evenepoel. “De hoop van de natie is groot. Dat mag. Remco zal de lat voor zichzelf ook wel heel hoog leggen. Maar reken hem er alsjeblieft niet op af als hij daar straks onderdoor duikt. Voorlopig hoeft niets. En mag alles”, aldus Van den Broeck.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Mischa 4 juli 2020 om 13:48

Net als voor MvdP zijn er voor elk talent ook beperkingen. En voor beide zal dat waarschijnlijk het hooggebergte zijn. Leuk om te gaan zien hoe het ze zal vergaan.

boenk 4 juli 2020 om 14:58

Mathieu weegt 75kg. Evenepoel weegt 61kg. Compleet ander verhaal, lijkt me.

tvm 5 juli 2020 om 09:42

Het zou, op grond van:
-het parcours op maat (veel tt-kms)
-geringe concurrentie
-aantal watts per kilo
-uitgesproken ambitie/grootspraak
-prestaties Bernal/Pogacar

tegenvallen mocht Evenepoel niet top 3 rijden in de Giro. Buiten de top 5 zou ronduit teleurstellend zijn.

Mentale druk of niet, Pogacar en Bernal hadden de eerste ronde ook geen excuses nodig om flink uit te pakken met rit-, eindwinst en diverse eindpodia in hun eerste grote ronde.

Limal 4 juli 2020 om 13:54

Het gerefereerde interview zit spijtig genoeg achter een betaalmuur, maar het zusterartikel met statistieken over eerste grote rondes van latere eindwinnaars is ook voer voor discussie:
https://www.hln.be/sport/wielrennen/evenepoel-heeft-de-geschiedenis-tegen-scoren-in-allereerste-grote-ronde-geen-evidentie~a04c2684/

Wat de meeste kenners zeggen is als volgt samen te vatten: het zou misschien kunnen, maar we moeten afwachten hoe Evenepoel het hooggebergte en drie weken koers verteert, en reken hem vooral niet af op zijn eerste ronde op 20-jarige leeftijd.

We zullen het (hopelijk) in oktober weten!

Eljorro 4 juli 2020 om 13:59

Deze jongen heeft zoveel talent. Waarom zou hij niet kunnen winnen? TT veruit de beste, gewicht laag, professionele ploeg, matige concurrentie.

jostiband 4 juli 2020 om 14:12

@redactie, Thomas De Gendt stond op eindpodium van de Giro 2012.

edit wf: dank, aangepast

vevie 4 juli 2020 om 14:13

Redactie, was de Gendt niet 3e in de Giro van 2012?

boenk 4 juli 2020 om 14:39

Inderdaad, De Gendt is de laatste.

boenk 4 juli 2020 om 14:49

Wat betreft het artikel, Jurgen moest gewicht verliezen en dan was hij nog 7 kilo zwaarder dan Evenepoel zoals hij nu door Coronatijd is gefietst. Bij de meeste renners is dat het grote vraagteken. Kijk naar Sivakov, die wou ook gewicht verliezen, Jungels hetzelfde. Grote mannen met een grote motor, maar om echt mee te kunnen zijn ze te zwaar en moeten ze offers brengen. Bij de ene lukt dat beter dan bij de andere. Evenepoel hééft die grote motor, maar weegt ook amper 61kilo, door zijn kleine gestalte. Dat probleem is eigenlijk meteen van de baan.
Hij is ook al veel gaan trainen in het hooggebergte en zou moet het team testen gedaan hebben waaruit blijkt dat hij geen kracht verliest boven 1800m. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij het team dus geen idee hebben van of het haalbaar is of niet, en hem maar in de waan laten om nu al voor dat klassement te gaan (en zijn ambitie uit te spreken) indien ze al geen grote aanwijzingen hadden, dat dat geen probleem zou mogen zijn.
Het moet nog allemaal blijken, en als Roglic of Simon Yates erdoor kunnen zakken in de Giro, dan kan een onervaren Evenepoel dat zeker overkomen. Maar de argumenten om te stellen dat hij het niet/nooit zal kunnen zijn dun bezaaid.

Melkzuur 4 juli 2020 om 15:52

Het is bovendien een bewuste (en volgens mij ook de juiste) keuze om hem nog niet te laten diëten las ik ergens. Voorlopig mag hij nog alles eten, en wordt er niets afgewogen. Dat babyvet dat er overduidelijk nog is, zal na enkele jaren profbestaan vanzelf verdwijnen vermoed ik. Als hij er dan in zou slagen om geen vermogen te verliezen bij een lager gewicht (59 kg?) dan ziet het er niet slecht uit, zeker als het zou kloppen dat hij geen of weinig last heeft van de hoogte.

boenk 4 juli 2020 om 16:23

Ja, hij is dit jaar wel 3 à 4 kilo lichter aan het seizoen begonnen dan vorig jaar (maar toen stond hij ook 3 kilo zwaarder in vergelijking met toen hij in 2018 wereldkampioen werd).
Het oorspronkelijk idee was om tegen de Tirreno nog een kilo te verliezen, en tegen de Giro, nog een kilo, zodat hij op 59 in de Giro stond. Maar dan spreken we over 2 kilo, en echt mager staat hij aan 61 kilo ook niet, dus er is nog wel marge.
Maar grote mannen (Jungels, Van Den Broeck, Wiggins…) die moeten geen 2 kilo verliezen, die moeten 5 à 10 kilo verliezen om in de bergen mee te kunnen.

Samlambeej 4 juli 2020 om 15:16

We zullen het wel zien he. Ik ben daar zeer geduldig in. Als het niet meteen lukt kan hij ook nog naar Andorra verhuizen en dan zien we nog eens 3 jaar verder.

VerstandOpNul 4 juli 2020 om 16:56

Ik denk dat Remco zich het beste niet te veel spiegelt aan de keuzes die Jurgen vdB in het verleden maakte.. Toch zonde hoe die de belofte niet heeft kunnen waarmaken..

Neilstrung 4 juli 2020 om 17:47

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik betwijfel of iemand in de 20-jarige Jurgen Van den Broeck een rondewinnaar zag. Heeft ondanks pech toch redelijk wat uit z’n carrière gehaald. In het Belgenland der blinden (ronderenners) is Van de Broeck toch de koning eenoog van de 21e eeuw.

bonimenier 4 juli 2020 om 18:37

Precies. Jurgen was nooit het grootste talent, maar was een modelprof die waarschijnlijk bijna het maximum uit zijn carrière gehaald heeft. Jurgen is zeker geen slecht figuur voor ronderenners om te kijken hoe je het onderste uit de kan kan halen.

VerstandOpNul 4 juli 2020 om 19:13

Andere groeicurve nochtans alleszins, maar ik denk dat vanaf dat hij top 10 in de TdF reed er door velen meer was verwacht..

boenk 4 juli 2020 om 22:03

De eerste keer dat hij top 10 reed in de Tour, reed hij al top 5 (en eigenlijk podium). Twee jaar later was hij volgens mij nog sterker, maar toen deden Froome en Wiggens mee, en was ook Nibali net te sterk en strandde hij naast het podium. In 2011 had hij kans gemaakt op meer, maar was er die crash waar hij een klaplong, gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen aan overhield. Is toen op halve kracht naar de Vuelta getrokken en haalde daar nog top 10, ondanks alles.

Hij had volgens mij beter tussendoor eens meer de Giro geprobeerd, of volop voor de Vuelta gegaan, en dan had hij misschien wel voor winst kunnen gaan. Als Hesjedahl de Giro kon winnen, kon Van den Broeck dat ook. In de Tour was dat eigenlijk nooit realistisch, buiten in 2011, omwille van omstandigheden. Los daarvan, heeft zijn carrière als ronderenner maar 5 jaar geduurd. Daarna was het citroentje uitgeperst, omdat hij nooit de ondersteuning kreeg die nodig was. Ook op vlak van voeding en dieet, bleek later dat hij soms de compleet verkeerde keuzes had gemaakt. Maar qua opoffering en toewijding kan je van JVDB zeker iets leren.

boenk 4 juli 2020 om 19:10

Wel opvallend.

Nederlandse media lezen het interview met Jurgen Van Den Broeck:

-> Jurgen Van den Broeck: “Het blijft de vraag wat Evenepoel waard is in het hooggebergte”

Franse media lezen hetzelfde interview met Jurgen Van Den Broeck:

-> Evenepoel peut «jouer le général» pour Van den Broeck

Ligthning 4 juli 2020 om 20:32

Het absoluut gewicht zegt niet alles. Uiteraard moet ook rekening gehouden worden met de lichaamslengte. Alleen al door hun lengte, zullen grotere renners gemiddeld meer wegen. Toch is elke kilo er een te veel, als die naar boven moet gesleurd worden. Grotere renners hebben dan weer het voordeel dat ze over grotere hefbomen en vaak meer kracht beschikken, maar tegelijkertijd pakken ze meer wind.
Sommige renners moeten bijzonder omzichtig omgaan met afslanken. Een paar kg onder het conditiegewicht gaan, kan al voldoende zijn om het lichaam te ontregelen. Het zijn die renners die zich moeten schikken in hun lot, en zich moeten toeleggen op klassiek werk en eventueel heuvelwedstrijden. Evenepoel lijkt me meer een vrij kleine, maar vooral compacte renner te zijn. Daarom dat hij het zowel bergop als op het vlakke, en in het bijzonder in het tijdrijden, zeer goed doet. Maar naast een “vel over de beenderen” klimmer, type Colombianen, sommige Spanjaarden, een Van Impe destijds, is hij vrij stevig gebouwd. Ik zie hem dan ook tekort schieten in het hooggebergte. Als hij geduld heeft, zich niet laat ontmoedigen en zijn loopbaan geleidelijk aan opbouwt, kan hij later ook in het hooggebergte, als tempoklimmer, hoge ogen gooien.

Melkzuur 4 juli 2020 om 20:53

En dan komen we automatisch bij Indurain en Ullrich uit, en dan weet je dat het kan. Evenepoel weegt bovendien (minstens) 15 kilo minder dan die twee. Ik zie Evenepoel (op termijn) wel in staat om niet meer dan 30 seconden per aankomst bergop te verliezen in vergelijking met Pogacar en Bernal. Tijd die hij in tijdritten mogelijk kan terugpakken. En als het nodig is gaat hij wel onverwacht in de aanval in een heuvelrit, want dat durft hij wel eens doen en is ook zijn grootste sterkte volgens mij. Hopelijk blijft hij zo aanvallend en gedurfd koersen, want dat is de reden waarom ik fan ben.

boenk 4 juli 2020 om 21:41

Ik ben een beetje in verwarring. Wat is nu eigenlijk je argument om te stellen dat hij tekort gaat komen in het hooggebergte?

Massimo Bataille 4 juli 2020 om 22:37

Het gegeven dat je klein/vederlicht moet zijn als ronderenner is zowiezo al niet waar. Als je kijkt naar alle winnaars zie je dat wiggins, dumoulin, froome, nibali,thomas allemaal 1m80+ zijn. En ook contador, roglic, armstrong, valverde zijn 1m75+. De superkleine mannen zoals quintana en yates zijn echt wel de uitzonderingen.
Is ook gewoon logisch, aangezien de ‘grote’ mannen meer vermogen kunnen leveren wat veel voordeel oplevert in de tijdritten. Zelfs bergop is het een miniem voordeel om groter/zwaarder te zijn (bij gelijke W/kg) aangezien je fiets relatief lichter is.

boenk 4 juli 2020 om 23:47

Nee, je moet wel licht genoeg zijn volgens het vermogen dat je trapt. Zelfs Terpstra kon enkel de Ronde van Vlaanderen winnen omdat hij 2 extra kilo was kwijtgespeeld op aanraden van zijn trainer. Dumoulin is ook afgevallen (die woog 71kg) om ronderenner te worden, ook al weegt die nu zoveel als Van den Broeck woog (+/-68 dacht ik) en dus een stuk meer dan Evenepoel, of Bernal, of Quintana of Yates. Je moet dan eenvoudigweg een pak meer watts trappen… zo “simpel” is het. Als je dat kan moet je inderdaad niet lichter worden. Maar met 75 kilo win je geen grote ronde meer denk ik zo. Het gaat om het “tipping point” waar gewichtsverlies meer kwaad dan goed doet, wanneer je meer nadelen hebt door krachtverlies, dan voordelen door minder kilo’s de berg op te sleuren.

https://www.indeleiderstrui.nl/nederlanders/161983/ploegdokter-reageert-op-afgevallen-terpstra-niki-was-vorige-jaren-gewoon-te-zwaar

https://www.volkskrant.nl/sport/hoe-ziet-de-perfecte-fietsdag-van-tom-dumoulin-eruit~b391b488/

Eljorro 4 juli 2020 om 23:58

Je geeft precies de reden dat hij nu al zou moeten kunnen meedoen om
de Giro winst.

Joop Zoetemelk 5 juli 2020 om 01:19

Voor mij is de vraag niet of hij kan winnen, maar meer de vraag hoe doet hij het in 3 weken koers.

Op basis van zijn vo2max, omslagpunt, wattage ect.
Is het een winnaar.
De cijfers zijn niet goed, maar fenomenaal.
De laatste die zulke cijfers liet zien was Froome.
En nu Bernal.

3 weken koersen is heel anders dan een uur volle bak.
Druk, stress, herstel en hou alles maar binnen qua voeding.
Hoe reageert hij bij een grote achterstand door een valpartij.
Kan hij de rust bewaren..
Een lichaam kan alles doen in een grote ronde.

Een Nibali is een meester in spelletjes spelen in de koers, laat hij zich opnaaien door de haai.

Gesink is/was ook een enorm groot talent qua resultaten, maar de mindere jongens ala Kruijswijk en Mollema die nooit eigenlijk op het niveau kunnen zitten waar ze nu staan.
Ze staan er wel..
In theorie kan een Mollema of een Kruijswijk een grote ronde winnen met een matig rapport.

Wielrennen is zoveel meer als hard trappen.

SnellePelle 5 juli 2020 om 09:43

Bijzonder dan men hier Remco inschat als vederlicht 61 kg.
Uit redelijk betrouwbare bron weet ik dat zijn massa minstens 65 kg is en zijn threshold net boven de 400watt. Dan doe je goed mee, maar is een lange klim niet zomaar gewonnen.
Wat wel bleek is dat zijn compacte bouw ideaal is voor de tijdrit. Verder schijnt hij erg diep te kunnen gaan.

Vooral over dat laatste ben ik van mening dat dit Remco snel gaat opbreken.

In de Algarve lost notabene Daniel Martin hem op de 4e dag. Om maar een voorbeeld te noemen.

Melkzuur 5 juli 2020 om 11:32

65 kg / 410 W geeft een VO2max van 75. Volgens een (andere?) redelijk betrouwbare bron zou die waarde echter 10 à 12 punten hoger liggen. Ik zou het trouwens onlogisch vinden als zijn ploeg de concurrentie wil laten geloven dat hij minder weegt dan werkelijk het geval is (aan ProCyclingStats hebben ze laten weten dat hij 61 kg weegt). Als ze al zand in de ogen willen strooien, zou je toch eerder het tegenovergestelde verwachten?

Ligthning 5 juli 2020 om 13:41

@boenk en anderen
Goed zijn in het hooggebergte en een (goed) ronderenner zijn, is niet perse hetzelfde. Ik ben er vrij zeker van dat Evenepoel nu nog geen en misschien nooit een (gevleugeld) klimmer zal zijn. Op termijn, als hij nog wat sterker wordt en over nog meer uithouding beschikt, kan hij wel een tempoklimmer worden. Onvoldoende om de extreme en op het einde van de klim ultieme versnellingen van de klimmers te volgen, maar wel om de schade te beperken. En als hij dat elke bergrit kan doen, zoals Wiggins, Thomas, Indurain in hun beste dagen, en er voldoende tijdritkilometers zijn (en dat wordt het probleem vrees ik), dan kan hij in de toekomst wel dicht eindigen. Want ook echte klimmers fladderen niet in elke bergrit, en laten zich wel eens verrassen in overgangsritten. Om van het tijdrijden te zwijgen. Evenepoel krijgt het in de toekomst zwaarder met polyvalente types zoals Roglic (maar nog maximaal twee jaar) en Pogacar dan met echte klimmers, Bernal uitgezonderd.

Headlines

Materiaalzone

Populair