Dylan van Baarle mist Ronde van Vlaanderen, Jumbo-Visma bouwt ploeg rond Wout van Aert
foto: Cor Vos
donderdag 30 maart 2023 om 15:17

Dylan van Baarle mist Ronde van Vlaanderen, Jumbo-Visma bouwt ploeg rond Wout van Aert

Jumbo-Visma moet het in de Ronde van Vlaanderen doen zonder Dylan van Baarle. De Nederlandse kopman is nog niet volledig hersteld van zijn valpartij van vorige week in de E3 Saxo Classic en bovendien ziek geworden. Dat betekent dat kopman Wout van Aert een belangrijke schaduwkopman moet missen in Vlaanderens Mooiste.

Het gemis van Omloop Het Nieuwsblad-winnaar Van Baarle zal een tik zijn voor het sterke blok van Jumbo-Visma. Vorig jaar wist de Nederlandse klassiekerrenner nog tweede te worden in de Vlaamse Hoogmis.

Aanvankelijk gaf Van Baarle nog aan niet te verwachten dat hij de Ronde van Vlaanderen moest overslaan na zijn val. “Ik had gelijk super veel last van m’n knie, dus ik kon zelf ook niet opstaan. Al met al viel het uiteindelijk redelijk mee. Op zaterdag kon ik alweer twee uurtjes losfietsen. Nu heb ik eigenlijk meer last van mijn schouder dan mijn knie of heup, dus het verspringt een beetje”, zei hij woensdag nog.

Wout van Aert baalt van de afmelding van Van Baarle. “Het is een aderlating voor de ploeg. In de lange klassiekers heeft hij al bewezen dat hij een meerwaarde is. Het is aan ons om dit nu goed op te vangen”, vertelde hij op een persconferentie van de ploeg.

Sterke groep rond Van Aert
De belangrijkste pionnen rond Van Aert gaan Christophe Laporte en Tiesj Benoot zijn. Laporte wist afgelopen week Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen te winnen, terwijl Benoot dit voorjaar al Kuurne-Brussel-Kuurne op zijn naam schreef.

Ook Nathan Van Hooydonck heeft laten zien een belangrijke rol te kunnen spelen in de finale van grote klassiekers als de Ronde van Vlaanderen. Het zevental van Jumbo-Visma wordt gecompleteerd door Tosh Van der Sande, Edoardo Affini en Tim van Dijke. Laatstgenoemde is de vervanger van Van Baarle en debuteert in de Ronde.

RIDE Magazine
49 Reacties
Sorteer op:
30 maart 2023 15:42
Dat is jammer zeg, ik zat al het hele voorseizoen te hopen dat Van Baarle dit jaar de Ronde zou gaan pakken. Was volkomen logisch geweest gezien zijn 2e plek vorig jaar, zijn zege in de Omloop en de positie binnen de ploeg. Wel meer kansen voor VdP nu.
    31 maart 2023 00:23
    Lijkt erop Wheely, dat de transformatie van INEOS naar Jumbo wellicht snel resultaat heeft gekregen in prestaties, maar dat de basis iets minder is dan voorheen.
30 maart 2023 16:03
Vlaanderen haalt opgelucht adem.
    30 maart 2023 16:15
    Zeker weten! De kansen van Matje zijn hierdoor immers exponentieel gestegen.
    31 maart 2023 00:38
    Inderdaad. De Ollanders daarentegen, moeten die nu voor bijtje Van Aert supporteren? Achteraf, ja. Maar vooraf, of tijdens de koers? Of toch maar voor Matje bij de Belgische ploeg? Mmmm. Moeilijk, hé?
30 maart 2023 15:26
Bij alle andere ploegen zou dit een grote ramp zijn. Bij Jumbo slechts een kleine ramp.
30 maart 2023 15:29
Het is vooral jammer voor Van Baarle. Hopelijk wel op tijd fit voor Roubaix. Mooi dat Tim van Dijke aan de selectie is toegevoegd
30 maart 2023 17:37
Ik snap nog steeds niet waarom Tratnik deze klassiekers niet rijd... vorig jaar was hij megagoed in deze koersen. En het is echt wel te combineren met de Giro... als zelfs Girokopmannen het kunnen een knecht helemaal
    30 maart 2023 17:55
    Welke uitgesproken Giro-kopman rijdt het Vlaamse voorjaar dan? Tratnik is inderdaad een goede veelzijdige renner maar hij is duidelijk voor Roglic gehaald.
    30 maart 2023 18:01
    Evenepoel en vele Giro kopmannen doen toch mee in een LBL bv.

    In het Vlaamse werk zie je die mannen minder, maar eerder omdat ze het niet kunnen dan omdat t niet te combineren is.
    30 maart 2023 18:23
    @Rawolf Tratnik rijdt LBL omdat dat wel te combineren is met Giro, net als Evenepoel. RVV is niet goed te combineren omdat dat in de ideale periode van de hoogte stage valt
30 maart 2023 15:25
Dit is een ferme aderlating. Van Baarle was de man die met zijn hardrijderscapaciteiten echt een bedreiging kon vormen voor VDP en Pogi. Dat zie ik in Benoot of Van Hooydonck niet echt, daar walsen die 2 vlotter overheen als ze van achteruit komen.

Nog steeds de beste ploeg, maar Van Baarle was toch wel een belangrijke pion om mee te schaken.
30 maart 2023 15:20
Dat is toch bepaald balen!
30 maart 2023 15:26
Koers strategie verandert wel, desalniettemin een sterke Tim gezien, dus komt wel goed lijkt mij
    30 maart 2023 15:42
    Ik denk niet dat we sterke Tim nog gaan zien na de tweede keer Kwaremont. En dat was bij van Baarle vermoedelijk wel het geval geweest.
    30 maart 2023 15:44
    Klopt Melkzuur, maar het rijden van Tim zorgt er dan wel weer voor dat Van Hooydonck wat langer bewaard kan worden en dat is dan wel weer aangenaam. Ik zie het dan ook niet echt als een downgrade van Dylan > Tim van Dijke, maar eerder van Dylan > Nathan. Dat is alsnog een downgrade natuurlijk, maar iets minder groot.
30 maart 2023 15:32
Gemiste kans om de Roglic-in-de-Tour-strategie toe te passen: van te ver aanvallen in de hoop dat de luitenanten van de andere grote favorieten zo hun krachten verspelen terwijl dat eigenlijk nog niet nodig is. Zo hadden ze misschien al een Kragh Andersen of Wellens kunnen elimineren. Of misschien was zelfs VDP in al zijn enthousiasme al meegegaan op 100 km van het einde?
30 maart 2023 15:54
Waarom geen Kooij ??
    30 maart 2023 16:00
    Kooij is sowieso met buikklachten afgestapt in DDV, bovendien heeft Van Dijke al aangetoond goed te kunnen knechten.
30 maart 2023 16:12
De ploeg is verder mooi uitgebalanceerd en de verdeling duidelijk. Denk dat het hele scenario iemand vooruit sturen nu van tafel is.

Benoot en Laporte zullen in die volgorde als lijfwacht de gaten moeten gaan dichtpoeffen tot het moment dat het echt los gaat. Wanneer je die eerste lang intact houdt kan die tweede misschien zelfs mee naar het einde toe en dat is een gigantisch voordeel.
    30 maart 2023 17:06
    Laporte als lijfwacht lijkt me goed, die kan ook terugkeren als de grote 3 even hun benen stilhouden. Je kan natuurlijk nooit iets perfect vooraf plannen, maar als van hooydonck en benoot bovenop de kanarieberg aanvallen en een groepje van 8 meekrijgen kunnen die denk ik nog wel 2de keer kwaremont overleven. Een hele vreemde plek om aan te vallen is dta namelijk niet. Die aanvallen gebeuren daar namelijk elk jaar terwijl het peleton op de top stilvalt. Ze zijn alleen nooit echt succesvol in het behalen van hun doel omdat er meestal geen grote teams in meerijden. Als jumbo dat nu wel doet heb je kans dat ze vooruit blijven tot na de top van 2de keer kwaremont en daar wout steunen of een andere vorm van het spelletje eventueel kunnen spelen.
    30 maart 2023 17:08
    Ik vermoed dat ofwel VdPoel/Pogacar zelf terug aangaan van pakweg 80km vd streep om er echt een man-tegen man gevecht van te maken ( en dan denk ik nog dat Laporte missschien nog 1ste keer meekan).

    Ofwel laten ze Jumbo controleren en krijg je situatie waar ze zelf ergens doortrekken en er een groep van +-15 overblijven met 4 jumbo's bij. Deze zullen vervolgens slag om slinger aanvallen om druk te zetten. En dan is het hopen dat pakweg Wellens of SKA meezijn om hun kopmannen te helpen.

    Een ontsnappend groepje Benoot, Kung en Mohoric lijkt me wel iets dat spanning kan brengen =D
    30 maart 2023 18:01
    @Massimo
    Dat weet ik zeker.. het wordt een hele lange finale.. Pogi en vdPoel willen zo snel mogelijk VAert centraliseren, zeker nadat ze hem gezien hebben op de Kwaremont vorige week.. Ze zullen echt niet wachten totdat Benoot/ VHooydonck de koers opent op 50km voor t eind.
    Ben benieuwd wat VAert op dat moment doet.. meerijden of “gokken op een terugkomst” van Laporte..

    We gaan het meemaken zondag.
    30 maart 2023 21:51
    @Massimo Bataille De enige plekken voor 2de keer kwaremont waar pogi of VDp kunne gaan zijn naar mijn mening de molenberg (op 100km van de streep) of de berendries (op 90km van de streep). De rest lijkt mij niet lastig genoeg om een groot genoeg gat te creeren de het peleton niet meer terugkomt. Ook omdat WvA bij een aanval op 100km van de finish wel meespringt, maar niet volle bak mee zal draaien, en de rets daardoor terug kan komen. Ze mogen mij verassen maar ik gok dat 2e keer kwaremont het spektakel tussen de grote 3 begint.
30 maart 2023 16:16
Dat zag je van ver aankomen
30 maart 2023 17:50
Jammer hoor, dan maar PR 2x op rij winnen, en dan RVV voor Van Aert. Leuk voor Van Dijke Tim, die ontwikkelt zich mooi dit jaar, so faar.
30 maart 2023 19:35
Even wat nieuws: volgens Omroep Brabant is Wout van Aert tijdens een training in Brabant aan de dood ontsnapt! Van de weg gereden door een betonmixer!
    30 maart 2023 20:11
    'Eigenlijk was het het soort incident dat jammer genoeg dagelijks voorkomt als je op de openbare weg fietst. Het was zeker niet veilig, maar tja, bijna dood...'

    'We schrokken gewoon van een vrachtwagen die ons de pas afsneed, meer was er niet aan de hand. Ik schrok dan nog eens een tweede keer toen ik zag dat Jan dat in een podcast verteld had, want plots kreeg ik veel ongeruste berichtjes. Dat was nergens voor nodig' aldus Wout.
    30 maart 2023 20:25
    Technisch gezien ontsnapt iedere dag iedereen ontelbare malen aan de dood.
    31 maart 2023 09:10
    De heren hadden uiteraard ook gewoon op het fietspad kunnen rijden, dat twee meter naast de openbare weg lag waar ze naast elkaar op reden.

    Het is zoals Jan al zei in de podcast, "Het is in Nederland een stuk gevaarlijker om op de openbare weg te fietsen dan in Vlaanderen. Waarschijnlijk omdat de infrastructuur wat betreft fietspaden zoveel malen beter is in Nederland."

    On-Topic ...> Ontzettend jammer voor Dylan dat hij 'de ronde' moet missen, de enige renner in het peloton die ik de "grote drie" had zien verslaan.
30 maart 2023 22:20
Hij heeft tegenwoordig een hele goede reden om thuis te blijven;)

Hij anticipeert op zijn gekende wijze gewoon op Roubaix en laat het knechten hier over aan de knechten.
30 maart 2023 18:18
Zeg maar gerust volgens de luim van de dag: Jumbo bouwt 'noodploeg' rond Wout Van Aert, na het 'noodlottig' wegvallen van Van Baarle
30 maart 2023 19:07
Het geschifte scenario zou zijn dat uit dr vroege vlucht Laporte zou winnen. Stel je voor ( wout) .
    30 maart 2023 22:19
    Benoot lijkt me dan zelfs realistischer
30 maart 2023 15:41
Zo houden we nog maar 1 Nederlander over die op de startlijst, die iets toevoegt. De rest is allemaal veldvulling. Jumbo begint een beetje op DSM te lijken, maar éen Nederlander, DSM heeft er zelfs twee. Zonder VdP doen we helemaal niet mee. Misschien Taco in een vroege vlucht.
    30 maart 2023 15:56
    Sowieso het aantal Nederlanders die iets toevoegen in klassiekers is laag, dus wat is je punt?
    30 maart 2023 16:10
    Inderdaad, voor een Nederlandse ploeg voegt dit weinig toe aan het Nederlandse wielrennen. Begrijp heel goed dat Jumbo stopt dit vreemdelingenlegioen te sponsoren.
    30 maart 2023 16:17
    Inderdaad, vanuit oogpunt van Jumbo snap ik het. Een internationale sponsor zal er wellicht meer aan hebben.
    30 maart 2023 20:05
    3 van de laatste 5 monumenten zijn door een Nederlander gewonnen. Raar (beetje verwend) om nu een discussie te starten of we als natie wel competitief zijn in de grote eendaagse wedstrijden.
    30 maart 2023 20:33
    Toch valt er op jou respons ook goed te zagen door eerstvast te stellen dat er 2 van eendezelfde renner waren die ook nog eens geboren, getogen en coureur geworden is in Belgie.
30 maart 2023 15:57
Eerlijk is eerlijk dat hij reeds voor zijn val in de E3 al anoniem rondkachelde terwijl er kansen lagen om dat medekopmanschap steviger af te dwingen. Er zal wel echt gewoon iets aan schelen en om voor lul mee te rijden of de eerste 150 k kopwerk te doen ga je hem niet opstellen natuurlijk.
    30 maart 2023 16:43
    Volgens mij is hij ziek. En wat E3 betreft: hij reed in de Omloop in het begin ook achterop, daar wist hij uiteindelijk toch mooi voorop te komen.
    30 maart 2023 17:22
    van Baarle lijkt inderdaad moeite te hebben met positioneren. Wat hem als knecht in de ronde eigenlijk nutteloos maakt.

    Echter als medekopman, met zijn kwaliteiten ook naar het einde vd wedstrijd en koersinzicht had hij WvA op momenten misschien wel in een zetel kunnen zetten.
30 maart 2023 15:49
Hij mag niet meedoen van Wout .
    30 maart 2023 15:50
    Heftige taal! Heb je bewijs voor deze beschuldiging? Niet leuk voor Wout als hij dit leest…
    30 maart 2023 15:51
    Bijna juist. Dit is Van Baarles manier om van Aert te laten winnen.

Reacties zijn gesloten.