Jumbo-Visma speelt Harper uit in UAE Tour: “Zicht op korte eindklassering”

maandag 22 februari 2021 om 17:01
Jumbo-Visma speelt Harper uit in UAE Tour: “Zicht op korte eindklassering”

Chris Harper - foto: Cor Vos

Chris Harper is sinds de openingsrit van de UAE Tour de kopman van Jumbo-Visma voor het klassement. De Australiër wist zich in de tijdrit op te werken naar de vierde plek in de rangschikking, op 33 seconden van de nieuwe klassementsleider Tadej Pogačar. “Hij heeft het vooruitzicht op een korte eindklassering”, vertelt ploegleider Addy Engels.

Harper werd in de daguitslag 24ste op 52 seconden van ritwinnaar Filippo Ganna. “Ik had misschien wel wat sneller willen zijn, maar er zat nu niet meer in. Ik heb vandaag alles gegeven wat in mijn benen zat”, aldus Harper, die dinsdag de kans krijgt om zich bergop te tonen. “Ik ga nu zo goed mogelijk proberen te herstellen, om morgen weer alles te geven.”

Volgens Engels doet de 26-jarige Aussie mee om de knikkers in de UAE Tour. “Chris is na gisteren en vandaag onze klassementsman. Hij heeft goed standgehouden en heeft het vooruitzicht op een korte eindklassering”, zegt de ploegleider.

Dekker verliest leiderstrui
Jumbo-Visma kreeg maandagochtend de rode leiderstrui in handen, omdat na de opgave van Alpecin-Fenix en Mathieu van der Poel opeens David Dekker (tweede in de openingsrit, red.) de leider was in het klassement. Dekker werd 58ste, moest de leiding afgeven aan Pogačar en is zelf gezakt naar de achtste plaats in het klassement.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Murcia 22 februari 2021 om 17:07

Dat hij nu de kopman is betekend hopelijk niet dat jongens als Kuss en Vingegaard bij hem moeten blijven, ik hoop dat zij wel de vrijheid krijgen om voor een etappezege te gaan morgen en donderdag.

Turtlehead 22 februari 2021 om 17:14

Ik denk dat een potentiële 5e plek (of zo) in het eindklassement voor de ploeg meer waard is dan een eventuele etappezege, gezien de WT-punten enzo.

Franco Ballerini 22 februari 2021 om 17:27

@Turtlehead: dat meen je toch niet? Een etappezege lijkt me 100x meer waard dan een 5e plek in het eindklassement, zeker qua publiciteit. Lijkt me zwaarder wegen dan een paar extra WT puntjes.

S. Morgenstern 22 februari 2021 om 17:31

Lijkt me sterk dat Vingegaard of Kuss hier Pogacar en Yates gaat verslaan.

Groetjesaandevoetjes 22 februari 2021 om 18:27

Een middenweg is ook mogelijk. Morgen de één voor etappe, donderdag de ander. De ene blijft dan bij Harper, de ander niet. Harper kan 4e – 8e worden (Caruso, Yates, Masnada, Powless, Fernandez staan vlak achter hem, maar Cattaneo kan hij wellicht nog pakken). Levert tussen 75 – 175 punten op. Etappe winst is 40 UCI punten.

Yates en Pogacar zullen voornamelijk naar elkaar kijken, dus wellicht dat er een derde met de dagwinst vandoor kan gaan.

ewoedski 22 februari 2021 om 19:10

Met of zonder steun gaat misschien om enkele plekken verschil in het klassement. Dan moet je naar het puntenverschil kijken. Dat weegt dan niet gauw op tegen punten voor een etappe + bijbehorende publiciteit.

Westfalen 22 februari 2021 om 19:31

Ze gaan hier echt geen etappezege laten liggen voor wat punten. Op de klim zelf is dat wel in te schatten als ze nog met een man of 10 zijn. Maar ik denk niet dat Kuss of Vingegaard hier kanshebber zijn. Daarvoor is de klim niet steil genoeg.

Franco Ballerini 22 februari 2021 om 17:08

Als er positief getest wordt bij UAE, QS en Ineos kan hij dit rondje, mits het dan niet wordt afgeblazen, zelfs winnen!

Turtlehead 22 februari 2021 om 17:16

Dat is een positieve instelling! Als hij vanavond de oma van de emir beledigt op Twitter, staat ie zelf aan de kant. Wie wint er dan?

Franco Ballerini 22 februari 2021 om 17:23

Dekker!!!!

john 22 februari 2021 om 17:38

Leeft de Oma dan nog

Wheely 22 februari 2021 om 18:02

Mocht ze niet meer leven dan is het vast nog veel erger om haar te beledigen. Wat bezielt Harper eigenlijk om zo’n tweet te versturen?

Romāns Vainšteins 22 februari 2021 om 19:49

Hij bedoelde het volgens mij nou niet per se als ‘belediging’ hoor, wat wellicht aldaar NOG slechter valt zelfs..

kelderfan 22 februari 2021 om 17:38

Kuss moet normaal gesproken wel mee kunnen komen met Pogacar en Yates op deze aankomst.
Alleen Kuss moet zich kennelijk nog opladen met wat meer koersen in de benen.

S. Morgenstern 22 februari 2021 om 17:43

Kuss kan op bepaalde momenten de strijd met Yates wel aan, met Pogacar sowieso nagenoeg nooit. Normaal gesproken wordt hij er op dit moment door beide echter makkelijk afgereden in ritten als die van morgen.

bartp25 22 februari 2021 om 17:48

Kuss is 1 van de beste klimmers in het peloton en op een goede dag kan hij iedereen zijn hielen laat zien. Ik denk alleen niet dat deze klim moeilijk genoeg is.

Franco Ballerini 22 februari 2021 om 17:55

@bartp25: dat zou je denken, maar Yates reed hier vorig jaar iedereen (inclusief Pogacar) aan gort. Je hebt er niet zoveel aan om nu al in topvorm te zijn, maar als er eentje dat wel is zijn dus wel degelijk grote verschillen mogelijk.

S. Morgenstern 22 februari 2021 om 17:59

Kuss kan in de zomer in echte bergritten op zijn beste dagen inderdaad de strijd met bijna iedereen aan. Daaromheen komt hij vaak nog een tandje tekort ten opzichte van de toppers. Erbuiten (qua type ritten en qua periode in het seizoen) is hij vooralsnog altijd een stuk minder dan degenen waar hij het morgen tegen op zou moeten nemen.

Wheely 22 februari 2021 om 18:06

Qua temperatuur is het wel praktisch zomer daar natuurlijk, wie weet… Zelf hoop ik dan dat Poels een nummertje opvoert nu we het toch over pure klimtalenten hebben.

Wheely 22 februari 2021 om 17:51

Het moet gek lopen wil Harper hier geen top 10 notering uit slepen, die kan morgen gewoon eigen tempo omhoog buffelen. Er staan volgens mij nog minder dan 10 klimmers kort in het klassement. Alleen oppassen voor eventuele waaiers natuurlijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair