‘Jumbo-Visma in gesprek met ploegloze Marcel Kittel’

maandag 3 juni 2019 om 08:20
‘Jumbo-Visma in gesprek met ploegloze Marcel Kittel’

foto: Cor Vos

Marcel Kittel kan rekenen op de interesse van Jumbo-Visma. Volgens De Telegraaf voert de Nederlandse ploeg gesprekken met de Duitser om hem in te lijven. Kittel zit sinds begin mei zonder ploeg, nadat hij vroegtijdig opstapte bij Katusha-Alpecin.

Door sports director Merijn Zeeman zou het balletje zijn gaan rollen. Hij kent Kittel nog uit hun gezamenlijke tijd bij Skil-Shimano en Argos-Shimano, waar de Duitser omturnde van tijdrijder tot sprinter. Bij Jumbo-Visma zou hij twee landgenoten treffen: Tony Martin en Paul Martens. Met Dylan Groenewegen en Danny van Poppel heeft de ploeg al twee rappe mannen onder contract.

Begin mei werd bekend dat Kittel en Katusha-Alpecin per direct uit elkaar gingen. “De laatste twee maanden voelde ik mij uitgeput. Momenteel ben ik niet in staat om te trainen en te koersen op het hoogste niveau. Daarom besloot ik om een pauze in te lassen en tijd voor mezelf te nemen. Ik ga nadenken over mijn doelen en plannen maken voor de toekomst”, lichtte hij zijn besluit toe.

Dit artikel delen:

80 Reacties

john 3 juni 2019 om 10:47

Dus dit wordt dan de eerste versterking voor Roglic (als die blijft)

Spinergy 3 juni 2019 om 11:05

goed idee!

Thoin 3 juni 2019 om 11:09

Welke grote ronde gaat hij rijden?

Kittel heeft een trein nodig, minstens 4 man…
Dan blijven er nog 3 plaatsen over dus je kan hem al niet combineren met een klassementsrenner.

Dus Giro: Roglic of Kruiswijk wordt al moeilijk
Tour: Groenewegen
Vuelta eventueel… maar is hij tegen dan nog een renner die je wil meenemen, zeker met de steile hellingen in het achterhoofd?

Lijkt mij veel geld voor weinig prijs…

krypton 3 juni 2019 om 11:15

Dat vind ik echt onzin. Als je Roglic of Kruijswijk drie goede klimmers (bijv. Bennett, Gesink en De Plus) meegeeft dan is dat sowieso ruim voldoende. En twee meer dan Roglic dit jaar aan de start had staan uiteindelijk… Dan één man voor het vlakke die allebei kan ondersteunen (bijv. van Emden) en Kittel twee man lead-out en je bent klaar.

Jan Blokland 3 juni 2019 om 11:24

Ik vind dit echt onbegrijpelijk. Als je al Groenwegen, van Poppel, Grondal Jansen, Teunissen hebt, wat moet je dan nog met Kittel. Terwijl het nu goed loopt.

Koen35 3 juni 2019 om 12:03

Het is onzin dat DVP nu moet vertrekken of wordt weggedrukt. Als Kittel komt en weer in vorm raakt heb je gewoon de twee snelste sprinters ter wereld in de ploeg. En DVP is nu al eigenlijk geen sprinter meer, hij is nu meer een man voor de zware wedstrijden met een goede sprint. En je hoeft niet perse een tweede trein te bouwen want die is er al in Leezer , van Emden, van der Hoorn en Roosen.

Mystery Rider 3 juni 2019 om 12:36

Hij zou beter net zoals Gilbert tekenen bij DQS voor een prestatie contract en de tweede topsprinter worden na Viviani en tegelijkertijd Hodge en Jakobsen begeleiden in hun carrière!

sooike 3 juni 2019 om 12:57

Als hij lekker goedkoop is, gewoon doen. Heeft weinig recht van spreken voor een “Gesink-contract”. Trouwens het nieuwe contract van Gesink zal wel lager gaan uitvallen. Kun je het bespaarde bedrag aan Kittel besteden. Twee voor de prijs van één !

skylimit 3 juni 2019 om 15:43

Twee voor de prijs van een, maar daar heb je weinig aan als ze niet in staat zijn te leveren naar de verwachtingen.
Mag natuurlijk niet discrimineren op leeftijd, maar Kittel zou ik niet bij de ploeg halen, die lijkt mij al verder weg van het vereiste niveau dan Greipel.

Laatste man 3 juni 2019 om 21:42

Treurige reactie. Niet anders gewend trouwens van je.

Piet Roskam 3 juni 2019 om 13:18

Een paar jaar sprinten en dan verder als trainer of coach? Er staat niet dat ze hem als sprinter aantrekken.

Gina Dietters 3 juni 2019 om 13:24

Ze hebben enkel een gesprekje gehaald. Sommige mensen praten hier alsof hij al is binnengehaald.

Van Poppel en Teunissen zijn jong en hebben ook snelle benen, maar zijn uiteraard geen garantie op succes in de toekomst. Pluspunt van beide heren is dat ze in de klassiekers langer zullen meegaan als een Kittel.

Het zou een gedurfde move zijn van de ploeg om Kittel in huis te halen. Maar hem zonder druk laten rijden zal nooit lukken. Waar Kittel ook start, al is het een rondje rond de kerk, de ogen zullen altijd op hem gericht zijn.

Mits alles goed zitten tussen de oren dan heb je er een fantastische sprinter aan. Maar we hebben al meerdere malen mogen aanschouwen dat vooral dat eerste nogal eens een probleem kan zijn voor Marcel. Waar dit specifiek mee te maken heeft daar kan ik natuurlijk ook niet over oordelen, maar ik denk wel dat hij ontzettend gevoelig is voor de sfeer die er binnen een ploeg hangt.

Dat hij klasse heeft staat als een paal boven water, maar of het een verstandige versterking zou zijn ?

Olly 3 juni 2019 om 14:04

Hij kon vroeger ook redelijk tijdrijden. Ik denk dat ze hem 25 KG af laten vallen en richtten op het kleinere rondewerk. Hij kan dan tevens als schaduwkopman dienen als laatste knecht voor Roglic in het hooggebergte bij de grote rondes.
Ik zie niet in wat ze bij TJV met deze man moeten gaan doen. Op de rails terug zetten is een goede zaak, maar dit is een man die het niet redt zonder sprinttrein. En daar hebben ze DG voor bij dit team. Het lijkt mij beter om bij een kleiner team te laten startten en dan daar kopman zijn in wat kleinere koersen om te beginnen. Hij heeft geen koers uitgereden na TDU.

Wheely 3 juni 2019 om 14:16

Fabio Jakobsen en Cees Bol zullen ieder wel bij hun ploeg blijven maar dat zijn natuurlijk veel interessantere knapen om in te lijven. Nu ik toch bezig ben. Van Aert en Roglič eruit, VdP en Dumoulin erin. Beste Nederlandsche ploeg ever.

volger 3 juni 2019 om 16:55

Tour ploeg Raleigh 1980 mag er ook zijn als beste ploeg ever…..of zegt dit iets over mijn leeftijd;)

Wheely 3 juni 2019 om 17:39

Ongetwijfeld maar dat zal wel nooit meer geëvenaard worden.

$kedel 3 juni 2019 om 14:57

Vergane glorie…. met nog een dopingluchtje ook.

jooprioolpijp 3 juni 2019 om 20:09

Dat ozon-verhaal was indertijd niet verboden. Daarbij volkomen zinloos. Geen doping dus.

Jeff 3 juni 2019 om 15:31

Lefevre doet het al jaren met meerdere sprinters in één team. Het is gewoon dé manier om veel wedstrijden te winnen. En aangezien Jumbo al veel renners heeft die als wagon in een sprinttrein kunnen dienen, lijkt me dit wel een goed idee.

Van Poppel is een renner voor Roompot, niet Jumbo. Als je voor zijn loon Kittel kan halen; doen!

Fish-180 3 juni 2019 om 16:35

Qua leeftijd van Kittel zou ik liever zien dat ze een talent de kans geven. Denk dat Kittel niet meer terugkomt op het niveau wat ie ooit had.

FDJ 3 juni 2019 om 17:42

Zou ik een top zet vinden, mits er a la Gilbert met een prestatiecontract gewerkt gaat worden.

Kittel kan in de schaduw van Groenewegen werken aan een comeback met mensen in zijn omgeving die hij kent. Zeeman en Tony Martin.

Mocht Kittel zijn krachten hervinden en hij in bijvoorbeeld een Giro of Vuelta ouderwets sterk blijken te zijn heeft Kittel zijn carrière weer op gang getrokken en Jumbo een aantal mooie zeges behaald en financieel gezien is het risico 0.0 met een prestatiecontract.

Glorious 3 juni 2019 om 18:15

Hoop dat Dylan zsm zijn contract verlengt t/m 2023! Kittel voor de andere wedstrijden..

Sephiroth 3 juni 2019 om 18:51

Eerste gedachte: nee tjv die het niet! Tweede gedachte: nee doe het niet, ook al kent zeeman hem.

De derde na het lezen van de eerste 20 reacties: nee doe het niet zoek liever een talent, enkel als Kittel 10mil aan sponsorgeld meebrengt is het boeiend als je ook 30rijders gaat hebben.

BenderBeach 3 juni 2019 om 19:36

Een woord: dom

Rkromkamp 3 juni 2019 om 20:19

Ik vind het op zich juist niet zo’n gek plan. Tot nu toe hebben 3 renners een overwinning voor TJV: Roglic, Groenewegen en Teunissen. Verder hebben we niet echte afmakers.

Van Poppel komt op de vlakke sprints snelheid te kort, daarnaast gaat hij zich meer op klassiekers richten en de wat moeilijkere aankomsten.

Groenewegen is top en toekomst. Die gaat voor de grote rondes en WT koersen. Kittel kunnen ze langzaam brengen voor de wat makkelijkere koersen en ik denk dat groenewegen en hij elkaar nauwelijks tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan Californië of norway.

BenderBeach 3 juni 2019 om 23:56

Een grote naam als Kittel voorzichtig brengen en dan uitspelen in kleinere koersen of ToC haha

Helaas dat gaat um nii worden vriend

The Whaler 4 juni 2019 om 14:53

@bender waar basseer je dat op (dat gaat m nii worden?).
Er is nog niets bekend wat Kittel dan zal gaan doen. Alleen dat er met elkaar gesproken is. Alle scenarios die hierboven besproken zijn, zijn denk ik van toepassing.
Extra sprinttrein om meer mee te doen in verschillende WT koersen (TA/PN, DL/TS).
Ook in de Giro of Vuelta versus Dylan in Tour.
Maar je kan ook juist denken aan hem als laatste man in de Dylan trein te zetten.
Of wellicht de trein nog beter te maken door meer adviserende rol te geven. Dat hij niet in vorm is wil niet zeggen dat hij geen aanwijzingen en ervaring mee brengt.
Maar wellicht goede aanvulling voor TTT ook.

Overigens las ik mooi commentaar op telegraaf site vandaag ook dat TJV inderdaad wel keuzes moet gaan maken. Het is heel moeilijk Rogliz en Kruiswijk te ondersteunen en ook met sprinttrein te werken in een grote ronde.
Dan kun je hiervan juist vinden dat ze inderdaad beter nog een goede ondersteuning in de bergen kunnen zoeken. Bedenk met net dat Bauke Mollema welliswaar zelf aangeeft nog voor klassementen te willen gaan maar met de komst van Nibali komend jaar en Richie Porte kan hij dat wel vergeten bij Trek (denk ik dan) en kan je ook hem halen als extra ondersteuning. Allemaal opties om de komende maanden naar te kijken.

Alexander 4 juni 2019 om 17:50

Kittel wilde zelf niet meer fietsen. Dus gaat vooral om plezier terug te vinden. Nu was in mijn ogen niet eens zijn sprint het grote probleem. Hij kwam vaak niet eens in de positie omdat hij zware koers al niet aan kon. Ik zou hem zeker binnenhalen als zij denken hem het plezier in fietsen weer te kunnen geven. Zeeman is hier in mijn ogen wel goed in. Als hij weer plezier heeft dan kan hij makkelijker zwaarder trainen. DAARNA ga jij op basis van resultaten in de trainingen en lichte koersen kijken of hij een zwaarder programma gaat rijden. Denk dat geld er niet toe doet anders had hij contract wel uitgezeten. Dus goedkoop hem binnenhalen zal wel lukken als hij uberhaupt geloof heeft met plezier bij Jumbo te kunnen trainen/koersen. En juist als dat lukt dan gaat hij ook weer resultaten rijden. Daar ben ik zeker van. Dylan is sowieso echt nog wel de beste komende tijd. Dus ik zou als ik hem was eerder blij zijn met zijn kennis die in de ploeg komt dan mij benadeelt voelen. En ook lekker samen trainen op knallen.

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll