Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken
Opinie Met andermaal een sterkere selectie dan het voorgaande seizoen wil Jumbo-Visma in 2022 op alle terreinen meedoen voor de grote overwinningen. Of het nu de Vlaamse of de Waalse klassiekers zijn. De Giro d’Italia of de Vuelta a España. En natuurlijk het absolute hoofddoel, hun code geel in de Tour de France. Op de meeste posities lijkt de Nederlandse ploeg opnieuw versterkt om een nog dominantere rol te kunnen vervullen.
Was het team in 2016 nog het spreekwoordelijke lelijke eendje van de WorldTour, inmiddels is het een sierlijke zwaan geworden. Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft. Het bewijst dat het team na de vele topprestaties in de afgelopen jaren de nederige houding achter zich heeft gelaten. Vol zelfvertrouwen durft de ploeg voor het beste en het allerhoogste te gaan.
Optimistisch keek Jumbo-Visma afgelopen week op de ploegpresentatie in Alicante dan ook vooruit naar het komende wielerseizoen. De transformatie die het team in enkele jaren heeft ondergaan, mag ongekend knap worden genoemd. Niet alleen de drie Vuelta a España-eindzeges op rij van Primoz Roglic, maar ook de top-drie klasseringen in de Tour de France van Steven Kruijswijk (derde in 2019), Primoz Roglic (tweede in 2020) en Jonas Vingegaard (tweede in 2021) bewijzen dat geel-zwart momenteel misschien wel het beste team voor de grote rondes is.
Vooral in de slotweek van de afgelopen Ronde van Frankrijk heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk gemaakt. Die resultaten mogen in de wielersport omschreven worden als een van de beste teamprestaties ooit. Met nog slechts vier renners in koers weet de ploeg in de laatste zeven dagen liefst drie ritten te winnen (2x Wout van Aert, 1x Sepp Kuss).
Veerkracht
Het lukt de ploeg om Jonas Vingegaard op het eindpodium (tweede) te krijgen, waarbij de jonge Deen in de laatste vijf ritten twee keer als tweede en een keer als derde eindigt. Terwijl meesterknecht Mike Teunissen zelf als vierde eindigt in de rit op de laatste vrijdag en vervolgens op fenomenale wijze de sprint voor Van Aert op de Champs Elysées aantrekt. Het toont niet alleen de klasse en sterke conditionele opbouw van de ploeg in deze Tour, maar bovenal ook de veerkracht in het team.
Richting 2022 heeft de ploeg zich vooral versterkt met Rohan Dennis, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Tosh Van der Sande. Daarmee kiest Jumbo-Visma voor een verdere internationalisering van het team. Tel daar het verrassende vertrek van topsprinter Dylan Groenewegen (naar BikeExchange-Jayco) bij op en het wordt duidelijk dat het Nederlandse aandeel binnen Jumbo-Visma steeds kleiner wordt. En ook de voorlopige zes namen voor de Tour-selectie, waarin Steven Kruijswijk de enige Nederlander is, bewijst dat het team steeds meer voor het internationale karakter kiest.
In de Tour de France doet Jumbo-Visma komende zomer met Primoz Roglic en Jonas Vingegaard opnieuw een gooi naar de eindzege. Merijn Zeeman bevestigt dat dit de Sloveen en de Deen de uitgesproken kopmannen zullen zijn en dat Kruijswijk in een ondersteunende rol voor dit tweetal in de Tour van start gaat. Een logische rolverdeling gezien de prestaties van Roglic en Vingegaard in de afgelopen jaren. De Nederlandse klassementsrenners in de ploeg moeten zich dus in een andere rol schikken. Tom Dumoulin (tweede in Tour van 2018) heeft zelf gekozen voor het mede-kopmanschap naast de jonge Noor Tobias Foss in de Giro d’Italia, terwijl Kruijswijk (derde in de Tour van 2019) dus een luxe knecht in de Tour is.
Allerhoogste
Natuurlijk als je voor het allerhoogste wilt gaan, dan moet je voor de beste renners kiezen. Dan moet de nationaliteit niet bepalend zijn welke renners je wilt aantrekken of wie je gaat uitspelen. Maar je hebt ook te maken met de belangen van de sponsors. De belangrijkste geldschieter Jumbo Supermarkten heeft alleen een marktaandeel in Nederland en België en is daardoor vooral verlegen voor goede publiciteit in beide Lage Landen.
Hoewel Jumbo-Visma door de wielerwereld (en het publiek) wordt gezien als een Nederlandse ploeg, moeten we langzamerhand constateren dat de meeste Nederlandse toppers in buitenlandse dienst rijden. Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Dylan van Baarle (INEOS Grenadiers), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Wilco Kelderman (BORA hansgrohe), Fabio Jakobsen (Quick-Step-Alpha Vinyl), Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) zijn belangrijke vaderlandse toppers die bij goede prestaties volop in de picture staan.
Presteren met buitenlandse toppers is schitterend, maar dit heeft als logisch gevolg dat het Nederlandse publiek de buitenlandse ploegen met de andere Nederlanders intensiever gaat volgen. Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt.
Nu Jumbo-Visma de internationale koers nog nadrukkelijker heeft ingezet, moet het rekening houden dat de aandacht van het Nederlandse publiek vaker op de andere Nederlandse toppers is gericht dan op hun eigen coureurs. De vraag is hoe hoofdsponsor Jumbo Supermarkten, dat een contract voor onbepaalde tijd met de wielerploeg heeft, er na enige tijd mee omgaat wanneer de ploeg in de Nederlandse media de tweede viool speelt? Hierover zullen de ploeg en de hoofdsponsor nu al duidelijke afspraken moeten maken. Teammanager Richard Plugge zal zich bewust zijn dat de Nederlandse identiteit bewaakt moet worden. Wat dat betreft is onze hoop gevestigd op het ‘Nederlandse’ opleidingsproject van Jumbo-Visma…
Voor andere nationaliteiten ligt dit mss wel even anders.
Visma is specifiek gaan sponsoren om naamsbekendheid op de Nederlandse markt te verwerven, nadat ze door een aantal grote overnames daarop de dominante speler werden. Die zullen op een gegeven moment weer vertrekken, aangezien het doel bereikt is, en dan ben je gewoon op de Nederlandse markt aangewezen bij het vinden van een vervanger. Het leveren van sponsorwaarde op die markt verwaarlozen, is spelen met vuur.
@Ronellenfitsch
edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
Wat trekt in Vlaanderen de meeste kijkers? Tour de France? Fout. De Vlaamse klassiekers. Met afstand.
In Nederland? De Tour de France. Met afstand.
Als je op beide markten sponsorwaarde wil leveren, dan combineer je een paar sympathieke Belgische renners voor de klassiekers zoals Stuyven, Naesen en Wellens met een Nederlandse sprinter en klassementsrenner.
Van Aert is een onsympathiek figuur, die heel zijn carrière al van conflict naar conflict rolt (nu weer met Evenepoel). Als die dan ook nog eens het meenemen van een Nederlandse sprinter naar de Tour in de weg staat, is dat gewoon een dramatische keuze. Het was voor iedereen beter geweest als Van Aert bij Lotto had gereden.
Verder investeert de ploeg ook in Nederlands talent en hebben de afgelopen 2 jaar nu toch al meerdere jonge Nederlandse renners de overstap gemaakt naar de profploeg. Verder als je de hele geschiedenis van de ploeg uitpluist tot in de beginjaren is de verhouding Nederlanders-buitenlanders altijd ongeveer hetzelfde geweest, de enige uitschieters waren 2015, 2016 en dat was net het moment dat de ploeg het minst presteerde. Verder hebben we op dit moment natuurlijk ook weer 2 Nederlandse WT ploegen en die andere ploeg trekt natuurlijk ook aan de grootste talenten. Arensman zou ik ook liever bij TJV zien fietsen. En dat buitenlandse ploegen ook aan de betere Nederlandse renners trekt is ook niet vreemd natuurlijk. Maar ik zie in ieder geval geen probleem op dit moment. Al mis ik wel een Nederlands rondetalent op dit moment, die zie ik 1,2,3 niet voor de komende jaren bij de ploeg als Arensman bij DSM blijft.
de talrijke andere sponsors ook in het buitenland belangen hebben.Bv. Visma, die allicht de komende jaren met Staune Mettet en Hagens en ik hoop ook die gebrs. Johannessen meer aan hun trekken zullen komen. Ook Cervelo en Agu bv hebben in het buitenland belangen.
Jij maakt de fout om jouw eigen mening te projecteren naar een hele samenleving. In België kwam er de afgelopen 20 jaar ,behalve Peak Boonen, geen enkele wielrenner in de buurt qua de populariteit die WVA ( Bij Boonen lag het nog hoger). Ik denk dat WVA ook zeker de populairste Belgische wielrenner is in Nederland. Ik denk niet dat er veel mensen hem antipathiek vinden. Ook internationaal heeft hij top tier populariteit. Hij won zelfs de PCS favoriete renner van 2021 prijs.
Naesen, Wellens en Stuyven brengen alle drie zowel op basis van uitslagen als op basis van publiciteit gecombineerd niet dezelfde waarde als WVA
Ik vond hem bij aanvang van zijn carriere niet bijster sympathiek overkomen. Altijd een beetje zeurderig en nors, een beetje verbeten en verbitterd.
Maar dat is de laatste jaren wel veranderd. Eigenlijk sinds hij vertrokken is bij Nuyens, is hij een stuk relaxter en opener geworden. Hij zit denk ik gewoon vanaf het begin heerlijk op zijn plek bij TJV. Niet alle focus meer enkel op hem, volgens mij kan hij prima met o.a. Kruijswijk, papa geworden. En voor mij heeft dat niks met het shirtje te maken; zelfs als hij een blauw truitje aan had, dan zou ik gerust hetzelfde over hem zeggen. Vergelijk de interviews uit zijn laatste jaar Nuyens eens met de interviews van nu....
Op dit moment gewoon een fantastisch uithangbord voor de sponsor. Zowel op de fiets als ernaast levert hij prima werk. En persoonlijk denk ik dat het dan voor heel veel Nederlanders niet veel uit maakt of hij nou een Belg is. Vooral belangrijk blijft m.i. dat de ploeg een Nederlandse smoel blijft houden; Nederlandse nummerplaten op de auto, grotendeels Nederlandse sponsoren, Nederlandse ploegleiders en diverse Nederlandse renners. Zo is uiteindelijk ook Sunweb altijd gezien als Nederlandse ploeg, ondanks de Duitse licentie. Of kijk naar het voetbal, waarin soms 11 buitenlanders op het veld staan, maar het hele stadion enkel kijkt naar de kleur van het t-shirt....
Dat Oblomov 'm niet mag, dat mag gelukkig ook gewoon. Maar het is absoluut geen miskoop. Net zoals Evenepoel ook geen miskoop is geweest, ongeacht of de meeste mensen hem een irritant ventje vinden of niet.
Uiteindelijk heeft Jumbo met Dumoulin, Teunissen & Kruijswijk nog wel wat Nederlandse toppers in huis. Hopelijk komt het er bij deze renners volgend seizoen terug wat meer uit.
Tenslotte mag het artikel best meer aandacht hebben voor de voortrekkersrol die Jumbo speelt in de opleiding van nieuw Nederlands talent. Er wordt stevig gewerkt en geïnvesteerd om in de toekomst wel met Nederlandse kopmannen te kunnen werken. Met Dekker, Kooij, Leemreize en de Van Dijke brothers krijgt er momenteel al heel wat talent de kans op het hoogste niveau, met de beste begeleiding en toppers om zich aan op te trekken. Dankzij Jumbo. Wat mij betreft verdient dit team dan ook wel een positievere benadering op het valk van de oranje juichcape.
Vrij rigide aanpak met veel hoogtestages enz. die totaal niet past bij bv. een ongeleid projectiel als MvdP. Evenmin is er nog plaats voor een pure sprinter als Jakobsen of Groenewegen, dat valt niet te rijmen met een team dat vol inzet op eindwinst in de GT’s (o.a. met de Nederlandse Dumoulin).
Van Baarle is inderdaad dan de overgebleven optie. Die past wel binnen de filosofie van het team denk ik, alleen had die in de klassiekers nog minder voor eigen kans mogen rijden dan bij Ineos, waar hij 1 van de kopmannen is voor het voorjaar.
Als team hebben ze een weg gekozen die duidelijk tot succes leidt en niet puur voor de ‘Nederlandse identiteit’ onder het rennersbestand. Dat lijkt me ook de betere piste om een ploeg van wereldklasse uit te bouwen, al vindt misschien niet iedere Nederlandse supporter het leuk.
De sponsor zelf wordt toch ook liever geassocieerd met grote successen dan met een meer ‘Nederlands’ team dat dan misschien veel mindere resultaten behaalt en in de middelmaat blijft steken?
Verder zie je aan de top nog weinig ploegen die qua rennersbestand duidelijk gebonden zijn aan 1 land, dus waarom Jumbo-Visma dan de uitzondering op de regel zou moeten vormen?
Wat een successen heeft hij hen de afgelopen jaren bezorgd, de voorbije 2 seizoenen was hij 1 van de 2 beste renners van de wereld. Ook de enige die momenteel in staat kan worden geacht om Pogacar in een rechtstreeks duel te verslaan.
Als we de salarislijstjes mogen geloven, is Primoz dan ook nog eens zeker niet de duurste vogel van het peloton. Een contract tot eind 2025 is lang, maar zo’n topper laat je toch niet zomaar gaan? Welk alternatief is er op de markt om hem op korte termijn te vervangen?
Ik ben het echt oneens met de zin ''Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht'' Ik heb heel veel Nederlandse aandacht voor WvA ervaren toen.
Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat het voor Jumbo aantrekkelijker was geweest om in de afgelopen tour, zeg, Kelderman als kopman te hebben in de tour dan Roglic? Zoveel publiciteit kreeg Wilco tenslotte ook niet met zijn (schitterende) top vijf plek de afgelopen tour. Ik kan me tenslotte geen rondvaart over de grachten o.i.d. herinneren.
Uit het boek van Kolschoot over de Raboploeg bleek bijvoorbeeld ook dat het juist de bank zelf was (ook een sponsor met voornamelijk een Nederlandse afzetmarkt) die wou dat de ploeg meer Internationale Allure zou krijgen. Weten wij wat er besproken is met Van Eerd?
Daarnaast weet ik het ook nooit zo goed als een medium over media begint te schrijven. Kijk dan ook eens echt naar jezelf: hoeveel scheelt het voor WF dat niet een Nederlandse kopman in Nederlandse loondienst maar een TJV-kopman scoort? Ik denk inderdaad dat wielervolgers in het algemeen minder naar een team kijken en meer naar poppetjes, maar TJV staat denk ik nog steeds tussen de grotere sportteams qua media-aandacht.
Is dit niet gewoon copy-paste werk van een opinie deze zomer?
Voor de topsportploeg is een 'Nederlandse identiteit' niet relevant. Die willen gewoon het best mogelijk presteren.
Eventueel kan het voor een sponsor relevant zijn, maar ook Jumbo als sponsor moet dan afwegen of matig presteren met veel Nederlanders opweegt tegen uitzonderlijk goed presteren met voornamelijk niet-Nederlandse renners. Ik denk dat zij meer publiciteit pakken met Roglic en Van Aert dan wanneer Kruijswijk en Oomen 9e en 14e in de Giro en Tour zouden worden.
De enige Nederlandse renner die daadwerkelijk zowel qua prestaties als publicitair iets toevoegt is Van der Poel, maar dat verhaal is al heeel lang bekend. Die gaat voorlopig niet weg bij Alpecin en al gaat 'ie daar weg, dan is de kans niet zo groot dat hij bij WvA in de ploeg gaat rijden.
Jumbo werkt (als enige ploeg of sponsor) heel hard aan het opleiden van Nederlandse renners. Heel veer meer kunnen ze niet doen om bij te dragen aan het Nederlandse wielrennen en het is hopen dat de talenten die daaruit voortkomen goed genoeg zijn om publicitair en qua prestaties relevant te worden.
Wat ik mis in dit soort opinies is het hoe en waarom. Beargumenteer en betoog.
Dit vind ik overigens een zeer zwakke alinea, zeker gezien het de meest beargumenteerde basis is voor het hele verhaal:
" Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt."
Ten eerste: MvdP won. Dus natuurlijk ging de meeste aandacht naar hem. Ten tweede vraag ik me af of de constatering uberhaupt klopt. Ja, er ging veel aandacht naar de winnaar. Maar de strijd met WvA werd ook veelvuldig besproken dus dat was publicitair nog altijd enorm interessant.
Wat de relevantie van de OS zijn voor een wielerploeg weet ik helemaal niet. Ten eerste rijdt Dumoulin bij Jumbo, dus prima toch? Ten tweede: natuurlijk gaat de aandacht bij de OS naar nationaliteiten, want er wordt ook voor nationale ploegen gesport en niet voor sponsorploegen. Ten derde: ook hier geldt dat Jumbo echt wel veel positief in het nieuws is geweest omdat ze het hele podium van de OS onder contract hebben, ook al komen 2 van de 3 niet uit Nederland.
Oftewel: extreem zwak beargumenteerd stuk, met 0 ideeën hoe de Nederlandse identiteit überhaupt fatsoenlijk bewaard kan worden en wat dat eigenlijk inhoudt, behalve: alle Nederlanders moeten voor de Nederlandse ploeg rijden.
Ik vraag me af hoe Kerckhoffs het vergroten van het Nederlandse Aandeel voor zich had gezien? Hij noemt de toppers - maar ik kan me niet voorstellen dat hij echt ervoor pleit om er een daarvan over te laten komen. Mathieu is geen optie, en Van Baarle heeft een paar keer een aanbod afgeslagen. Ik denk niet dat Mollema en Kelderman bij TJV de rol van kopman zouden kunnen opeisen (die ze nu wel hebben) en Jakobson komt natuurlijk ook niet - en wel om dezelfde reden waarom Groenewegen weg is gegaan.
In plaats van het aankopen van Nederlandse toppers richt de ploeg zich dus op het opleiden van nieuwe talenten. Dat lijkt me een prima optie. Met Kooij en de Van Dijke's hebben ze best wat talent in huis. Ik vraag me eigenlijk af wat ze anders hadden kunnen doen. M.a.w. ik vind deze 'opinie' nogal gratuit.
Ze sponsoren de wieler/schaats combinatie.
Hij legde mooi uit, waarom bijvoorbeeld MvdP niet verenigbaar is met de TJV-strategie, hij sprak over het streven naar een 50/50-verhouding tussen buitenlandse en Nederlandse wielrenners in de ploeg, waarom er een “tekort” is aan Nederlandse renners van een bepaalde generatie (ik denk dat hij de leeftijd tussen 24 en 28 jaar noemde). .. Hij zei ook hoe tevreden de sponsors zijn over Primoz en Wout en dat TJV contracten heeft met sponsors voor onbepaalde tijd, evenals dat sponsors het team niet aanwijzen met namen voor individuele wedstrijden en ze dit taak aan experts van het team overlaten. Ik heb de indruk, dat u dit interview over het hoofd gezien hebt of u wilt het ignoreren en bewust een vuurtje aansteken door de nadruk te leggen op nationalistische verlangens en voorkeuren zonder enige objectieve basis.
Hier is dat interview met Richard Plugge, ik raad aan, om ernaar te luisteren: https://allsportsradio.nl/artikel/2507/richard-plugge-in-de-bv-sport-2
Laat me je eraan herinneren dat momenteel de beste Nederlandse wielrenner voor rittenkoersen en grottenrondes vorig jaar willekeurig besloot om liever met de hond te wandelen, in de tuin te werken en met vrienden te praten, terwijl andere wielrenners op de weg vochten voor hun team JV (en dus ook propageerden sponsors), vielen en stonden op, hebben veel wedstrijden gewonen en toonden hun vechtlust. Ze verdienden respect ongeacht nationaliteit. Op dit moment is er helaas geen Nederlandse wielrenner zoals Roglic of Pogacar, dus we moeten erg blij zijn dat Primoz ons al zoveel jaren opvrolijkt met super mooie prestaties, evenals Wout en de andere. Je weet nooit hoe lang dit zal duren, en ik stel voor, dat we liever genieten van het kijken naar de gevechten op de wegen dan dat we onnodige nationalistische debatten aanwakkeren.
De beste Nederlander in de Tour krijgt een karrenvracht aan media-aandacht, die objectief gezien ongetwijfeld niet in evenwicht is met zijn prestatie, maar wel gewoon een feit. Die wordt er voortdurend uitgepikt door de commentatoren, wordt besproken in de avondetappe, daar wordt over geschreven in de kranten, en die krijgt op sites als deze na elke etappe een artikel met zijn reactie op wat dan ook.
Whatever, mijn punt is dat er in bovenstaand verhaal op dit moment niet zo veel Nederlanders kunnen worden ingepast. En als de top uit de volgende generatie vooral bestaat uit klassiekere types en/of sprinters, dan zal dat een probleem blijven.
Je kan Van Aert zeker vervangen door een andere, even sterke renner, die monumenten kan winnen, maar dat gaat er altijd eentje zijn waaraan je véél minder tot helemaal niets gaat hebben om die gele droom te bereiken. Dan doe je er als team veel aan om zo'n dubbele troefkaart te proberen behouden, de renner die van alle wereldtoppers veruit het minst uitgesproken alfamannetje is en veruit de minste eisen stelt. Als die dan een (relatieve) kleinigheid vraagt, dan doe je dat snel en zonder opmerkingen.
Nederlandse renners krijgen ook te weinig steun van hem en mogen alleen figureren als een betrouwbare knecht.
Met betrekking tot het voorjaar is Vd Poel natuurlijk al het boegbeeld van Alpecin en heeft JV het best mogelijke alternatief V Aert binnen, (Nederlandse vader).
Rabobank met Freire, Flecha, McEwen, Leipheimer, Menchov, LL Sanchez, Rasmussen, Zberg en Luttenberger had toch precies hetzelfde of zijn we hier alweer vergeten hoe T. Dekker en Boogerd in de Tour op kop sleurde voor Rasmussen?
Het feit dat Kerckhoffs dat niet noemt, toont wel aan hoe weinig daadwerkelijk denk- en onderzoekwerk er eigenlijk in deze column zit.
20 jaar geleden vond Rabobank als sponsor de sportieve prestaties van hun renners al belangrijker dan de nationaliteit van de renners die die prestaties behaalden. Sindsdien is de wereld alleen maar meer geglobaliseerd en spelen Nationale belangen voor sponsors nog veel minder een rol.
Misschien moet Kerckhoffs eens beginnen met wat mensen bij Jumbo bellen en vragen of zij het eigenlijk als een probleem beschouwen, of dat eigenlijk alleen de Telegraaf-typetjes als hijzelf het zo erg vinden dat het niet alleen maar Hollands Glorie is.
Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft.
Tjonge jonge, meneer de stuurman praat ook een woordje over de grens. O nee, het is wat men tegenwoordig noemt "management taal." Nou, doet u mij het Nederlands maar. Dan klinkt het meteen veel aardser: prestatie.
Verder ben ik het hartstochtelijk eens met RK, en stel ik voor om Roglic en al die Scandinaviërs te verkopen, om daarmee Kelderman, Mollema, Van Baarle in het geel zwart te hullen, en Kruijswijk weer gewoon mede kopman te laten zijn. Dat verdient ie. Daarnaast vind ik WvA en Tiesj de sympathiekste Belgische renners.
Kortom, het zou o zo prettig zijn als de voertaal binnen JV gewoon Nederlands zou worden. Als Roglic heel misschien de Tour 2022 zou winnen, maakt mij dat de pis niet lauw. Maar als Dumoulin voor de tweede keer de Giro op zijn naam weet te zetten, staan mijn sokken in de fik.
Ik weet het, Mollema, Kelderman en Ten Dam zijn ook allemaal uit het Rabo-nest weggevlogen. Daarom mag van mij de hele Nederlandse kliek ook naar de DSM-til verkassen. Kijk, ik ben nogal een chauvinistische wielerkijker; hoe onsympathiek die Hollandse kaaskop op twee wielen ook maar wezen mag, altijd zal ik hem een streepje voor geven op een anderstalige; zoals gezegd maak ik voor WvA en Tiesj een uitzondering.