Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken

Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken

foto: Bram Berkien

dinsdag 18 januari 2022 om 07:40
Opinie

Met andermaal een sterkere selectie dan het voorgaande seizoen wil Jumbo-Visma in 2022 op alle terreinen meedoen voor de grote overwinningen. Of het nu de Vlaamse of de Waalse klassiekers zijn. De Giro d’Italia of de Vuelta a España. En natuurlijk het absolute hoofddoel, hun code geel in de Tour de France. Op de meeste posities lijkt de Nederlandse ploeg opnieuw versterkt om een nog dominantere rol te kunnen vervullen.

Was het team in 2016 nog het spreekwoordelijke lelijke eendje van de WorldTour, inmiddels is het een sierlijke zwaan geworden. Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft. Het bewijst dat het team na de vele topprestaties in de afgelopen jaren de nederige houding achter zich heeft gelaten. Vol zelfvertrouwen durft de ploeg voor het beste en het allerhoogste te gaan.

Optimistisch keek Jumbo-Visma afgelopen week op de ploegpresentatie in Alicante dan ook vooruit naar het komende wielerseizoen. De transformatie die het team in enkele jaren heeft ondergaan, mag ongekend knap worden genoemd.  Niet alleen de drie Vuelta a España-eindzeges op rij van Primoz Roglic, maar ook de top-drie klasseringen in de Tour de France van Steven Kruijswijk (derde in 2019), Primoz Roglic (tweede in 2020) en Jonas Vingegaard (tweede in 2021) bewijzen dat geel-zwart momenteel misschien wel het beste team voor de grote rondes is.

De sleutelfiguren Wout van Aert en Primoz Roglic op de ploegvoorstelling in Alicante. Foto: Raymond Kerckhoffs

Vooral in de slotweek van de afgelopen Ronde van Frankrijk heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk gemaakt. Die resultaten mogen in de wielersport omschreven worden als een van de beste teamprestaties ooit. Met nog slechts vier renners in koers weet de ploeg in de laatste zeven dagen liefst drie ritten te winnen (2x Wout van Aert, 1x Sepp Kuss).

Veerkracht
Het lukt de ploeg om Jonas Vingegaard op het eindpodium (tweede) te krijgen, waarbij de jonge Deen in de laatste vijf ritten twee keer als tweede en een keer als derde eindigt. Terwijl meesterknecht Mike Teunissen zelf als vierde eindigt in de rit op de laatste vrijdag en vervolgens op fenomenale wijze de sprint voor Van Aert op de Champs Elysées aantrekt. Het toont niet alleen de klasse en sterke conditionele opbouw van de ploeg in deze Tour, maar bovenal ook de veerkracht in het team.

Richting 2022 heeft de ploeg zich vooral versterkt met Rohan Dennis, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Tosh Van der Sande. Daarmee kiest Jumbo-Visma voor een verdere internationalisering van het team. Tel daar het verrassende vertrek van topsprinter Dylan Groenewegen (naar BikeExchange-Jayco) bij op en het wordt duidelijk dat het Nederlandse aandeel binnen Jumbo-Visma steeds kleiner wordt. En ook de voorlopige zes namen voor de Tour-selectie, waarin Steven Kruijswijk de enige Nederlander is, bewijst dat het team steeds meer voor het internationale karakter kiest.

In de Tour de France doet Jumbo-Visma komende zomer met Primoz Roglic en Jonas Vingegaard opnieuw een gooi naar de eindzege. Merijn Zeeman bevestigt dat dit de Sloveen en de Deen de uitgesproken kopmannen zullen zijn en dat Kruijswijk in een ondersteunende rol voor dit tweetal in de Tour van start gaat. Een logische rolverdeling gezien de prestaties van Roglic en Vingegaard in de afgelopen jaren. De Nederlandse klassementsrenners in de ploeg moeten zich dus in een andere rol schikken. Tom Dumoulin (tweede in Tour van 2018) heeft zelf gekozen voor het mede-kopmanschap naast de jonge Noor Tobias Foss in de Giro d’Italia, terwijl Kruijswijk (derde in de Tour van 2019) dus een luxe knecht in de Tour is.

foto: Bram Berkien

Allerhoogste
Natuurlijk als je voor het allerhoogste wilt gaan, dan moet je voor de beste renners kiezen. Dan moet de nationaliteit niet bepalend zijn welke renners je wilt aantrekken of wie je gaat uitspelen. Maar je hebt ook te maken met de belangen van de sponsors. De belangrijkste geldschieter Jumbo Supermarkten heeft alleen een marktaandeel in Nederland en België en is daardoor vooral verlegen voor goede publiciteit in beide Lage Landen.

Hoewel Jumbo-Visma door de wielerwereld (en het publiek) wordt gezien als een Nederlandse ploeg, moeten we langzamerhand constateren dat de meeste Nederlandse toppers in buitenlandse dienst rijden. Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Dylan van Baarle (INEOS Grenadiers), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Wilco Kelderman (BORA hansgrohe), Fabio Jakobsen (Quick-Step-Alpha Vinyl), Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) zijn belangrijke vaderlandse toppers die bij goede prestaties volop in de picture staan.

Presteren met buitenlandse toppers is schitterend, maar dit heeft als logisch gevolg dat het Nederlandse publiek de buitenlandse ploegen met de andere Nederlanders intensiever gaat volgen. Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt.

Nu Jumbo-Visma de internationale koers nog nadrukkelijker heeft ingezet, moet het rekening houden dat de aandacht van het Nederlandse publiek vaker op de andere Nederlandse toppers is gericht dan op hun eigen coureurs. De vraag is hoe hoofdsponsor Jumbo Supermarkten, dat een contract voor onbepaalde tijd met de wielerploeg heeft, er na enige tijd mee omgaat wanneer de ploeg in de Nederlandse media de tweede viool speelt? Hierover zullen de ploeg en de hoofdsponsor nu al duidelijke afspraken moeten maken. Teammanager Richard Plugge zal zich bewust zijn dat de Nederlandse identiteit bewaakt moet worden. Wat dat betreft is onze hoop gevestigd op het ‘Nederlandse’ opleidingsproject van Jumbo-Visma…

Dit artikel delen:

139 Reacties

Peetvader 17 januari 2022 om 10:29

Voor hoofdsponsor Jumbo is Wout Van Aert even belangrijk als een Nederlander, omdat ze in België meer en meer winkels beginnen te openen.

Voor andere nationaliteiten ligt dit mss wel even anders.

Oblomov 17 januari 2022 om 10:53

Alleen zou het wel veel beter zijn geweest als de Belg die Jumbo in dienst heeft niet de wat antipathiek over komende antagonist van het grootste Nederlandse wielertalent sinds Raas was. Sympathieke types als Naesen, Stuyven of Wellens zouden beter geweest zijn.

Ronellenfitsch 17 januari 2022 om 10:55

Haha, Van Aert ruilen tegen Wellens of Naesen, jij moet echt iets met wielermanagement gaan doen …

Groetjesaandevoetjes 17 januari 2022 om 10:55

Visma is ook een belangrijke geldschieter en die hebben alleen Foss als uithangbord. Uiteindelijk heeft Jumbo goud in handen met Van Aert (heb vaak het idee dat die net zo Nederlands is als vd Poel) en zullen er in de toekomst weer genoeg Nederlandse renners bij de top komen via Jumbo Visma. Project van de lange termijn met de opleidingsploeg. En jammer genoeg voor de ploeg heb je persoonlijke ambities van renners die niet bij de ploeg horen (zoals Groenewegen) en dat betekend niet dat je star vast moet blijven houden aan zo’n renner. Als Primoz de tour wint in het shirt van Jumbo dan levert dat ook genoeg aandacht op.

Oblomov 17 januari 2022 om 11:26

@Groetjesaandevoetjes

Visma is specifiek gaan sponsoren om naamsbekendheid op de Nederlandse markt te verwerven, nadat ze door een aantal grote overnames daarop de dominante speler werden. Die zullen op een gegeven moment weer vertrekken, aangezien het doel bereikt is, en dan ben je gewoon op de Nederlandse markt aangewezen bij het vinden van een vervanger. Het leveren van sponsorwaarde op die markt verwaarlozen, is spelen met vuur.

@Ronellenfitsch

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Wat trekt in Vlaanderen de meeste kijkers? Tour de France? Fout. De Vlaamse klassiekers. Met afstand.

In Nederland? De Tour de France. Met afstand.

Als je op beide markten sponsorwaarde wil leveren, dan combineer je een paar sympathieke Belgische renners voor de klassiekers zoals Stuyven, Naesen en Wellens met een Nederlandse sprinter en klassementsrenner.

Van Aert is een onsympathiek figuur, die heel zijn carrière al van conflict naar conflict rolt (nu weer met Evenepoel). Als die dan ook nog eens het meenemen van een Nederlandse sprinter naar de Tour in de weg staat, is dat gewoon een dramatische keuze. Het was voor iedereen beter geweest als Van Aert bij Lotto had gereden.

Theo H 17 januari 2022 om 11:30

Wout van Aert is even belangrijk als een Nederlander lijkt me sterk overdreven. Belgische markt is en blijft in termen van omzet voorlopig klein bier voor het totale Jumbo concern.

Alfons Haavers 17 januari 2022 om 11:33

Dat jij van Aert antipathiek vindt, kan natuurlijk. Maar in Vlaanderen heeft hij het imago van een zeer sympathieke kerel, in tegenstelling tot bv. een Tim Wellens die je noemt. De populariteit van WvA is ook groter dan die van alle namen die je opnoemt samen, dus in die zin is het wel een goede keuze geweest van de ploeg.

Beer 17 januari 2022 om 11:35

Ze bestaan dus nog; de anti-van Aert diehards. Gelukkig gaat het om enkelingen. Mijn algemeen gevoel, onder andere op basis van de reacties hier op Wielerflits, is dat het met de populariteit van van Aert in Nederland reuze meevalt, zelfs al is het de grote tegenstander van de belangrijkste Nederlandse renner. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat van Aert naast een steengoed renner ook een heel sympathieke gast is met een gefundeerde mening die het teambelang steeds juist weet in te schatten. Het mag duidelijk zijn dat zowel Jumbo als van Aert de juiste keuze maakten door met elkaar in zee te gaan.

Aart van Woud 17 januari 2022 om 12:29

Helemaal eens Beer. En ik ben als Nederlander zeker fan van WvA. Ook van voor zijn transfer naar TJV.

LaDoyenne 17 januari 2022 om 12:50

En zijn de grootouders van Wout niet Nederlanders?

rahimns 17 januari 2022 om 12:54

Ik sta bekend als een diehard fan dat besef ik maar ik vind Wout een hele sympathieke kerel hoor, dat hij af en toe in een conflict situatie komt zit hem misschien gewoon wel in zijn directheid en dat valt misschien in Belgie soms niet goed, maar ik hou er wel van. Maar wat ik van hem zie komt hij gewoon heel sympathiek over, emotioneel maar heel open. Ik vind hem ook goed bij de ploeg passen.

Verder investeert de ploeg ook in Nederlands talent en hebben de afgelopen 2 jaar nu toch al meerdere jonge Nederlandse renners de overstap gemaakt naar de profploeg. Verder als je de hele geschiedenis van de ploeg uitpluist tot in de beginjaren is de verhouding Nederlanders-buitenlanders altijd ongeveer hetzelfde geweest, de enige uitschieters waren 2015, 2016 en dat was net het moment dat de ploeg het minst presteerde. Verder hebben we op dit moment natuurlijk ook weer 2 Nederlandse WT ploegen en die andere ploeg trekt natuurlijk ook aan de grootste talenten. Arensman zou ik ook liever bij TJV zien fietsen. En dat buitenlandse ploegen ook aan de betere Nederlandse renners trekt is ook niet vreemd natuurlijk. Maar ik zie in ieder geval geen probleem op dit moment. Al mis ik wel een Nederlands rondetalent op dit moment, die zie ik 1,2,3 niet voor de komende jaren bij de ploeg als Arensman bij DSM blijft.

Aart van Woud 17 januari 2022 om 13:06

Hoewel een goede renner, zie ik Arensman niet als een rondetalent. Althans niet voor winst of een andere podiumplaats.

veld 17 januari 2022 om 14:50

Beetje suggestief verhaal van Kerckhofs. Het Nederlandse aandeel in de ploeg is dit jaar zelfs nog iets gestegen, van 53 naar 55%, oftewel van 15 op 28 naar 16 op 29. Met de mutaties is met name de klassieke kern veel sterker geworden en de rondekern is redelijk op peil gebleven. Te bedenken is voorts dat Jumbo (mn in Belgie) en
de talrijke andere sponsors ook in het buitenland belangen hebben.Bv. Visma, die allicht de komende jaren met Staune Mettet en Hagens en ik hoop ook die gebrs. Johannessen meer aan hun trekken zullen komen. Ook Cervelo en Agu bv hebben in het buitenland belangen.

VerstandOpNul 17 januari 2022 om 14:53

Wout is volgens mij een prima kerel. Had alleen de pech dat hij een complete non-valeur als Nick Nuyens op zijn weg trof..

adelaarvanantwerpen 17 januari 2022 om 15:35

@ Oblomolov

Jij maakt de fout om jouw eigen mening te projecteren naar een hele samenleving. In België kwam er de afgelopen 20 jaar ,behalve Peak Boonen, geen enkele wielrenner in de buurt qua de populariteit die WVA ( Bij Boonen lag het nog hoger). Ik denk dat WVA ook zeker de populairste Belgische wielrenner is in Nederland. Ik denk niet dat er veel mensen hem antipathiek vinden. Ook internationaal heeft hij top tier populariteit. Hij won zelfs de PCS favoriete renner van 2021 prijs.

Naesen, Wellens en Stuyven brengen alle drie zowel op basis van uitslagen als op basis van publiciteit gecombineerd niet dezelfde waarde als WVA

Michelangelo 17 januari 2022 om 15:59

Wout is wat mij betreft een prima kerel… GEWORDEN!

Ik vond hem bij aanvang van zijn carriere niet bijster sympathiek overkomen. Altijd een beetje zeurderig en nors, een beetje verbeten en verbitterd.

Maar dat is de laatste jaren wel veranderd. Eigenlijk sinds hij vertrokken is bij Nuyens, is hij een stuk relaxter en opener geworden. Hij zit denk ik gewoon vanaf het begin heerlijk op zijn plek bij TJV. Niet alle focus meer enkel op hem, volgens mij kan hij prima met o.a. Kruijswijk, papa geworden. En voor mij heeft dat niks met het shirtje te maken; zelfs als hij een blauw truitje aan had, dan zou ik gerust hetzelfde over hem zeggen. Vergelijk de interviews uit zijn laatste jaar Nuyens eens met de interviews van nu….

Op dit moment gewoon een fantastisch uithangbord voor de sponsor. Zowel op de fiets als ernaast levert hij prima werk. En persoonlijk denk ik dat het dan voor heel veel Nederlanders niet veel uit maakt of hij nou een Belg is. Vooral belangrijk blijft m.i. dat de ploeg een Nederlandse smoel blijft houden; Nederlandse nummerplaten op de auto, grotendeels Nederlandse sponsoren, Nederlandse ploegleiders en diverse Nederlandse renners. Zo is uiteindelijk ook Sunweb altijd gezien als Nederlandse ploeg, ondanks de Duitse licentie. Of kijk naar het voetbal, waarin soms 11 buitenlanders op het veld staan, maar het hele stadion enkel kijkt naar de kleur van het t-shirt….

Merlinappa 17 januari 2022 om 18:22

Van Aert is in Nederland ook gewoon razend populair. Iedereen die ik spreek kent ‘m, zelfs mensen die niks van wielrennen af weten. Al mijn wielervrienden en -kennissen vinden het een mooie sympathieke gozer, hij heeft natuurlijk ook wel wat weg van een Nederlander zoals hij altijd praat zonder blad voor z’n mond. En z’n manier van koersen, tsja. Daarmee win je toch wel de harten hoor.

Dat Oblomov ‘m niet mag, dat mag gelukkig ook gewoon. Maar het is absoluut geen miskoop. Net zoals Evenepoel ook geen miskoop is geweest, ongeacht of de meeste mensen hem een irritant ventje vinden of niet.

assen 17 januari 2022 om 18:46

@Peetvader Helemaal mee eens, voor TJV is WvA SUPERbelangrijk voor de Belgische markt van Jumbo. Met het aantrekken van die andere Vlaamse en klassiekerrenners heeft TJV mijns inziens een zeer goede zet gedaan. Het zou mij niet verbazen als TJV binnen afzienbare tijd meer populariteit geniet dan (D)QS…

Lalsacien 17 januari 2022 om 19:18

@Oblomov De Tour bevat 21 etappes. Dan denk ik toch dat die meer kijkers genereert dan de Vlaamse klassiekers.

Ronellenfitsch 17 januari 2022 om 10:29

De tweede viool spelen ten opzichte van wie dan? Van der Poel is de enige renner die publicitair een merk op zichzelf is. Maar Mollema, Groenewegen of Van Baarle vullen echt niet het hele jaar de kranten.

Beer 17 januari 2022 om 10:37

Klopt. Zo’n Kelderman, kan me niet voorstellen dat die publicitair zo heel interessant is. En je gaat er ook geen grote ronde mee winnen. Voor Jakobsen & Groenewegen heeft Jumbo geen plaats. De interessantste Nederlandse optie zou Van Baarle geweest zijn volgens mij; hadden ze die kunnen halen ipv Benoot of Laporte.

Uiteindelijk heeft Jumbo met Dumoulin, Teunissen & Kruijswijk nog wel wat Nederlandse toppers in huis. Hopelijk komt het er bij deze renners volgend seizoen terug wat meer uit.

Tenslotte mag het artikel best meer aandacht hebben voor de voortrekkersrol die Jumbo speelt in de opleiding van nieuw Nederlands talent. Er wordt stevig gewerkt en geïnvesteerd om in de toekomst wel met Nederlandse kopmannen te kunnen werken. Met Dekker, Kooij, Leemreize en de Van Dijke brothers krijgt er momenteel al heel wat talent de kans op het hoogste niveau, met de beste begeleiding en toppers om zich aan op te trekken. Dankzij Jumbo. Wat mij betreft verdient dit team dan ook wel een positievere benadering op het valk van de oranje juichcape.

Alfons Haavers 17 januari 2022 om 10:53

Eens met de Beer. Wil ik er nog wel aan toevoegen dat Jumbo-Visma ook het soort van team is waar niet iedereen gedijt.

Vrij rigide aanpak met veel hoogtestages enz. die totaal niet past bij bv. een ongeleid projectiel als MvdP. Evenmin is er nog plaats voor een pure sprinter als Jakobsen of Groenewegen, dat valt niet te rijmen met een team dat vol inzet op eindwinst in de GT’s (o.a. met de Nederlandse Dumoulin).

Van Baarle is inderdaad dan de overgebleven optie. Die past wel binnen de filosofie van het team denk ik, alleen had die in de klassiekers nog minder voor eigen kans mogen rijden dan bij Ineos, waar hij 1 van de kopmannen is voor het voorjaar.

Als team hebben ze een weg gekozen die duidelijk tot succes leidt en niet puur voor de ‘Nederlandse identiteit’ onder het rennersbestand. Dat lijkt me ook de betere piste om een ploeg van wereldklasse uit te bouwen, al vindt misschien niet iedere Nederlandse supporter het leuk.

De sponsor zelf wordt toch ook liever geassocieerd met grote successen dan met een meer ‘Nederlands’ team dat dan misschien veel mindere resultaten behaalt en in de middelmaat blijft steken?

Verder zie je aan de top nog weinig ploegen die qua rennersbestand duidelijk gebonden zijn aan 1 land, dus waarom Jumbo-Visma dan de uitzondering op de regel zou moeten vormen?

Michelangelo 17 januari 2022 om 19:13

Beer z’n account is opnieuw gehackt lijkt het… een post uit de pen van Beer, over TJV, die er boenk op is!! Het zijn bijna teksten die ik zelf had kunnen schrijven ;-))))

Deo 17 januari 2022 om 10:29

Het is tegenwoordig helaas bijna niet meer mogelijk om een selectie te werven met voornamelijk toppers uit hetzelfde land. Nederland zou een prima ploeg kunnen hebben maar de steeds groter wordende belangen van ploegen en renners maken dit lastig. Ik zou het mooi vinden als 1 van de Nederlandse continentale teams doorstoot naar Pro Tour.

mocca 17 januari 2022 om 14:40

En grappig dat hij het over 2016 heeft. Toen reden er 17 nederlanders voor de ploeg, 1 meer als nu. Dus zoveel nedelandse identiteit hebben ze in die jaren dus niet verloren.

Reutemeteut 17 januari 2022 om 10:34

Leuke opinie.

Panache 17 januari 2022 om 10:35

Je kan Nederlandse identiteit bewaken door van de 5 beste Nederlandse renners er minimaal 3 onder contract te hebben. Maar wat heeft dat voor functie als deze individuen hun ambities niet kunnen waarmaken omdat ze qua klassement onder Roglic staan en qua klassiek werk en sprinten onder Van Aert staan? Voor het Nederlandse wielrennen is het een goede zaak dat Groenewegen vertrok en dat MvdP, Mollema, Jakobsen en van Baarle elders onder contract staan.

platteprijs 17 januari 2022 om 10:43

Het opinieverhaal gaat om Jumbo niet om het NL wielrennen.

Oblomov 17 januari 2022 om 11:03

Dat precies waarom de keuzes voor Roglic en Van Aert zo dubieus zijn. Roglic hadden ze moeten laten gaan, zeker aangezien die de Tour toch nooit gaat winnen. Twee jaar geleden was zijn grote kans en die heeft hij verprutst met zijn scheve helmpje. Van Aert is veel te dominant aanwezig.

Alfons Haavers 17 januari 2022 om 11:18

Roglic hebben ze nogal lang vastgelegd in mijn ogen, maar moeten laten gaan vind ik toch echt niet.

Wat een successen heeft hij hen de afgelopen jaren bezorgd, de voorbije 2 seizoenen was hij 1 van de 2 beste renners van de wereld. Ook de enige die momenteel in staat kan worden geacht om Pogacar in een rechtstreeks duel te verslaan.

Als we de salarislijstjes mogen geloven, is Primoz dan ook nog eens zeker niet de duurste vogel van het peloton. Een contract tot eind 2025 is lang, maar zo’n topper laat je toch niet zomaar gaan? Welk alternatief is er op de markt om hem op korte termijn te vervangen?

Brabander 17 januari 2022 om 13:05

Roglič laten gaan? Die vat ik even niet hoor. 1 van de 5 beste renners ter wereld

seanroja 17 januari 2022 om 10:37

Ik vind het stuk een beetje overtrokken. Als enige Nederlandse World Tour ploeg zal Jumbo altijd de aandacht van het Nederlandse publiek blijven houden. Ben er ook van overtuigd dat het merendeel van de Nederlandse wielerliefhebbers liever Jumbo de Tour ziet winnen met Roglic, dan 8e ziet worden met Mollema. Daarnaast heeft Jumbo nog genoeg Nederlandse renners om zich als Nederlands te profileren. Tot slot is het voorbeeld van weinig aandacht voor Roglic die goud wint in tokyo wel slecht gekozen. Hij reed voor Slovenië, niet voor Jumbo. Ik heb de kranten ook niet vol zien staan over Antony van Ajax die voetbalgoud won.

Casar 17 januari 2022 om 10:40

Deze opinie popt eigenlijk om de zoveel maanden op. Als ik naar mezelf kijk supporteer ik voor een Jumbo Visma renner ongeacht van welke nationaliteit die is. Ik heb liever dat Jumbo met Roglic strijd om het geel dat met Kruijswijk als kopman om plek 7.

Ik ben het echt oneens met de zin ”Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht” Ik heb heel veel Nederlandse aandacht voor WvA ervaren toen.

petervms 17 januari 2022 om 10:55

Helemaal mee eens. Ik snap de discussie ook niet zo. Vergelijk het met voetbal: als je fan bent van Ajax, maakt het niets uit of Tadic of Berghuis scoort. Zo is het voor mij ook met wielrennen. Ik ben fan van Jumbo, of dat nou om Van Aert, Roglic of Dumoulin gaat. En natuurlijk supporter ik ook voor de Nederlanders in buitenlandse dienst, maar dat betekent niet dat ik minder fan van Jumbo kan zijn. En als de grote sponsor er problemen mee heeft, zal die dat wel kenbaar maken lijkt me. Ik mag aannemen dat de sponsor toch een aardige vinger in de pap heeft (Wie betaalt, bepaalt tenslotte).

Arie den Blanken 17 januari 2022 om 11:15

Ik “supporter” alleen voor renners die ik of persoonlijk ken of hun familie. Welke nationaliteit ze hebben zal me worst zijn.

Barry Batsbak 17 januari 2022 om 12:38

Tenzij het Annemarie Worst is toch Arie?

Murcia 17 januari 2022 om 10:41

De stelling van Raymond is mij gewoon te vaag, geef dan concreet aan wat de ploeg moet doen om de ‘identiteit’ te bewaken. Als ik naar de huidige samenstelling van de ploeg kijk zou alleen het aantrekken van Matthieu meteen tot een Nederlandse hoofdrol leiden. De ploeg heeft een functionerende opleiding van ook Nederlands talent maar uiteindelijk is het aan de renners zelf om uit te groeien tot meer dan knecht.

Arie den Blanken 17 januari 2022 om 11:18

Met die “identiteit” hebben vooral journalisten e.d. belang om hun artikelen en blaadjes af te kunnen zetten waardoor zij extra inkomsten kunnen genereren.

horsm 17 januari 2022 om 11:53

Eens met Murcia. Zonder aan te geven hoe het team het zou moeten aanpakken is dit eigenlijk nauwelijks een ‘opinie’ te noemen. Als Kerckhoffs een concreet scenario had doordacht waren de complicaties vanzelf in beeld gekomen. Bijvoorbeeld: een voor de hand liggende route naar Nederlands Succes was (natuurlijk) om Dylan weer een hoofdrol te geven in de Tour de France. De kans op, zeg, 2 etappezeges is aanwezig. Maar dat betekent o.a. dat Van Aert zijn ambities moet inbinden, en is dat wat de sponsor wil?

platteprijs 17 januari 2022 om 10:41

Helemaal eens met dit verhaal. Bij uitblijven van grote successen van de Nederlanders in het team is het niet meer dan logisch dat de marketingafdeling van Jumbo Nederland de sponsoruitgaven ter discussie gaat stellen. Want de hoge inflatie gaat ongetwijfeld de concurrentie om het supermarktaandeel verhevigen. Elke cent die uitgegeven wordt, komt onder het vergrootglas te liggen. Zo ook het budget van de wielerploeg.

horsm 17 januari 2022 om 12:00

Het kan zijn, platteprijs, maar daar zitten nogal wat aannames tussen over wat voor de sponsor aantrekkelijk zou zijn (en die aannames maakt Kerckhoffs ook). Maar is dat ook ergens op gebaseerd? Of is dit allemaal natte vingerwerk van boerenklompen-marketeer Raymond K.?

Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat het voor Jumbo aantrekkelijker was geweest om in de afgelopen tour, zeg, Kelderman als kopman te hebben in de tour dan Roglic? Zoveel publiciteit kreeg Wilco tenslotte ook niet met zijn (schitterende) top vijf plek de afgelopen tour. Ik kan me tenslotte geen rondvaart over de grachten o.i.d. herinneren.

Uit het boek van Kolschoot over de Raboploeg bleek bijvoorbeeld ook dat het juist de bank zelf was (ook een sponsor met voornamelijk een Nederlandse afzetmarkt) die wou dat de ploeg meer Internationale Allure zou krijgen. Weten wij wat er besproken is met Van Eerd?

Dikke Man 17 januari 2022 om 10:41

Dit is enkel een probleem voor de sponsor. Voor de ploeg is ‘nationale identiteit’ een zinloos streven dat enkel de rem op de ontwikkeling houdt en het staat recht tegenover de mondialisering van de sport. Renners komen tegenwoordig uit alle hoeken van de wereld en het is fantastisch dat ze een kans krijgen in een team uit een ander land. Er is in de World Tour simpelweg geen plek om elk land een eigen team te geven.

platteprijs 17 januari 2022 om 10:45

Als de sponsor afhaakt heeft de ploeg een probleem. Kijk maar hoeveel moeite het Lefevere kost om zijn sponsors te vervangen.

Dikke Man 17 januari 2022 om 10:51

Daarom is het ook bizar dat veel sponsoren nog altijd in één land actief zijn. Veel internationale sporten worden eigenlijk volledig gesponsord door internationals en hier moet het wielrennen ook heen. Bovendien zie ik voor Jumbo juist kansen; ze proberen uit te breiden in België en juist met wielrennen bereik je veel Belgen. Ik zie de noodzaak niet om het ‘Nederlandse’ rond hun merknaam uit te blijven stralen.

Oblomov 17 januari 2022 om 11:33

Je doet alsof de Nederlandse markt voor Jumbo (het bedrijf) een gepasseerd station is, maar we worden op televisie doodgegooid met Jumbo-reclames. Zijn hier nog steeds volop in concurrentie met Albert Heijn.

AWestie 17 januari 2022 om 10:54

Oude column in een nieuw jasje, beetje flets. Als je bijvoorbeeld dieper in gaat op waarom Nederlandse toppers bij andere teams rijden heb je een veel relevanter stuk. Veel interessanter om te weten is bijvoorbeeld hoeveel het team zijn best heeft gedaan om toch wat Hollandser te worden. Hoe dichtbij is bijvoorbeeld een contract met Van Baarle geweest (naast de gesprekken met Poels)? Hoeveel schuurde het misschien al met Groenewegen (als het al schuurde)? En is het team daar iets te verwijten?

Daarnaast weet ik het ook nooit zo goed als een medium over media begint te schrijven. Kijk dan ook eens echt naar jezelf: hoeveel scheelt het voor WF dat niet een Nederlandse kopman in Nederlandse loondienst maar een TJV-kopman scoort? Ik denk inderdaad dat wielervolgers in het algemeen minder naar een team kijken en meer naar poppetjes, maar TJV staat denk ik nog steeds tussen de grotere sportteams qua media-aandacht.

Arie den Blanken 17 januari 2022 om 11:23

Inderdaad telkens terugkerend opinie stukjes van journalisten want van die zogenaamde NL-se identiteit heeft de NL-se wielerpers belang .

Ronellenfitsch 17 januari 2022 om 10:57

Er hoort dan natuurlijk ook de andere kant van het verhaal bij, moet Jumbo Vingegard maar makkelijk laten gaan als er volgend jaar een Deense ploeg komt, want niet van belang voor de ‘Nederlandse identiteit’? De pen van Raymond zou dan vast in azijn gedoopt worden …

madeinstars 17 januari 2022 om 10:57

Gaaaaaaap.

Is dit niet gewoon copy-paste werk van een opinie deze zomer?

Voor de topsportploeg is een ‘Nederlandse identiteit’ niet relevant. Die willen gewoon het best mogelijk presteren.

Eventueel kan het voor een sponsor relevant zijn, maar ook Jumbo als sponsor moet dan afwegen of matig presteren met veel Nederlanders opweegt tegen uitzonderlijk goed presteren met voornamelijk niet-Nederlandse renners. Ik denk dat zij meer publiciteit pakken met Roglic en Van Aert dan wanneer Kruijswijk en Oomen 9e en 14e in de Giro en Tour zouden worden.

De enige Nederlandse renner die daadwerkelijk zowel qua prestaties als publicitair iets toevoegt is Van der Poel, maar dat verhaal is al heeel lang bekend. Die gaat voorlopig niet weg bij Alpecin en al gaat ‘ie daar weg, dan is de kans niet zo groot dat hij bij WvA in de ploeg gaat rijden.

Jumbo werkt (als enige ploeg of sponsor) heel hard aan het opleiden van Nederlandse renners. Heel veer meer kunnen ze niet doen om bij te dragen aan het Nederlandse wielrennen en het is hopen dat de talenten die daaruit voortkomen goed genoeg zijn om publicitair en qua prestaties relevant te worden.

Wat ik mis in dit soort opinies is het hoe en waarom. Beargumenteer en betoog.

Dit vind ik overigens een zeer zwakke alinea, zeker gezien het de meest beargumenteerde basis is voor het hele verhaal:

” Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt.”

Ten eerste: MvdP won. Dus natuurlijk ging de meeste aandacht naar hem. Ten tweede vraag ik me af of de constatering uberhaupt klopt. Ja, er ging veel aandacht naar de winnaar. Maar de strijd met WvA werd ook veelvuldig besproken dus dat was publicitair nog altijd enorm interessant.

Wat de relevantie van de OS zijn voor een wielerploeg weet ik helemaal niet. Ten eerste rijdt Dumoulin bij Jumbo, dus prima toch? Ten tweede: natuurlijk gaat de aandacht bij de OS naar nationaliteiten, want er wordt ook voor nationale ploegen gesport en niet voor sponsorploegen. Ten derde: ook hier geldt dat Jumbo echt wel veel positief in het nieuws is geweest omdat ze het hele podium van de OS onder contract hebben, ook al komen 2 van de 3 niet uit Nederland.

Oftewel: extreem zwak beargumenteerd stuk, met 0 ideeën hoe de Nederlandse identiteit überhaupt fatsoenlijk bewaard kan worden en wat dat eigenlijk inhoudt, behalve: alle Nederlanders moeten voor de Nederlandse ploeg rijden.

horsm 17 januari 2022 om 10:59

Het Nederlandse Aandeel is natuurlijk met name verminderd vanwege het vertrek van Groenewegen. Hij was een van de drie Nederlandse kopmannen.

Ik vraag me af hoe Kerckhoffs het vergroten van het Nederlandse Aandeel voor zich had gezien? Hij noemt de toppers – maar ik kan me niet voorstellen dat hij echt ervoor pleit om er een daarvan over te laten komen. Mathieu is geen optie, en Van Baarle heeft een paar keer een aanbod afgeslagen. Ik denk niet dat Mollema en Kelderman bij TJV de rol van kopman zouden kunnen opeisen (die ze nu wel hebben) en Jakobson komt natuurlijk ook niet – en wel om dezelfde reden waarom Groenewegen weg is gegaan.

In plaats van het aankopen van Nederlandse toppers richt de ploeg zich dus op het opleiden van nieuwe talenten. Dat lijkt me een prima optie. Met Kooij en de Van Dijke’s hebben ze best wat talent in huis. Ik vraag me eigenlijk af wat ze anders hadden kunnen doen. M.a.w. ik vind deze ‘opinie’ nogal gratuit.

Jean Dumas 17 januari 2022 om 11:11

Uiteindelijk telt voor deze sponsor de Nederlandse identiteit wel mee, maar de uitstraling van Roglic is zodanig positief verbonden met de ploeg, dat de Tour winnen met Roglic ook al genoeg is. Marketing is verbonden zijn met een succesvol merk.

Murcia 17 januari 2022 om 11:21

Klopt helemaal, de kracht van marketing zit hem er in dat je mensen mee krijgt in het groepsgevoel en dat gaat het snelst als er succes is bij je merk. Veel meer dan een nationale identiteit, wat je overigens heel mooi kon zien bij Roompot. Hier hadden we een totaal Oranje ploeg maar wel één zonder succes, dat was dan ook geen langdurig verhaal.

mocca 17 januari 2022 om 14:47

En niet vergeten, ze sponsoren de wielerploeg helemaal niet.
Ze sponsoren de wieler/schaats combinatie.

I. Karner 17 januari 2022 om 11:27

Ik wil de auteur van het artikel eraan herinneren dat er antwoorden zijn op de meeste vragen die in dit artikel worden besproken, namelijk Richard Plugge sprak een paar maanden geleden over dit onderwerp in BV Sport.

Hij legde mooi uit, waarom bijvoorbeeld MvdP niet verenigbaar is met de TJV-strategie, hij sprak over het streven naar een 50/50-verhouding tussen buitenlandse en Nederlandse wielrenners in de ploeg, waarom er een “tekort” is aan Nederlandse renners van een bepaalde generatie (ik denk dat hij de leeftijd tussen 24 en 28 jaar noemde). .. Hij zei ook hoe tevreden de sponsors zijn over Primoz en Wout en dat TJV contracten heeft met sponsors voor onbepaalde tijd, evenals dat sponsors het team niet aanwijzen met namen voor individuele wedstrijden en ze dit taak aan experts van het team overlaten. Ik heb de indruk, dat u dit interview over het hoofd gezien hebt of u wilt het ignoreren en bewust een vuurtje aansteken door de nadruk te leggen op nationalistische verlangens en voorkeuren zonder enige objectieve basis.
Hier is dat interview met Richard Plugge, ik raad aan, om ernaar te luisteren: https://allsportsradio.nl/artikel/2507/richard-plugge-in-de-bv-sport-2

Laat me je eraan herinneren dat momenteel de beste Nederlandse wielrenner voor rittenkoersen en grottenrondes vorig jaar willekeurig besloot om liever met de hond te wandelen, in de tuin te werken en met vrienden te praten, terwijl andere wielrenners op de weg vochten voor hun team JV (en dus ook propageerden sponsors), vielen en stonden op, hebben veel wedstrijden gewonen en toonden hun vechtlust. Ze verdienden respect ongeacht nationaliteit. Op dit moment is er helaas geen Nederlandse wielrenner zoals Roglic of Pogacar, dus we moeten erg blij zijn dat Primoz ons al zoveel jaren opvrolijkt met super mooie prestaties, evenals Wout en de andere. Je weet nooit hoe lang dit zal duren, en ik stel voor, dat we liever genieten van het kijken naar de gevechten op de wegen dan dat we onnodige nationalistische debatten aanwakkeren.

josi 17 januari 2022 om 11:32

Ik denk dat een eventuele Tourzege voor Roglic of Vingegaard voor de sponsors veel meer publiciteit zal genereren dan zeg maar een aardige top 10-plek voor een Nederlander. Buitencatgorierenners als Roglic en Van Aert zijn gewoon voor elke renner interessant, waar die zich ook bevinden. En dat soort renners zijn in Nederland nou eenmaal zeer dun gezaaid.

Oblomov 17 januari 2022 om 12:04

Ik denk dat het tegenovergestelde wel eens waar zou kunnen zijn: dat een aardige top 10 voor een Nederlandse renner (zolang die de hoogst geklasseerde Nederlander is) meer publiciteit oplevert dan misschien zelfs wel winst voor een buitenlander, maar zeker een podium (een meer realistische uitkomst van de keuze voor Roglic en Vingegard).

De beste Nederlander in de Tour krijgt een karrenvracht aan media-aandacht, die objectief gezien ongetwijfeld niet in evenwicht is met zijn prestatie, maar wel gewoon een feit. Die wordt er voortdurend uitgepikt door de commentatoren, wordt besproken in de avondetappe, daar wordt over geschreven in de kranten, en die krijgt op sites als deze na elke etappe een artikel met zijn reactie op wat dan ook.

Murcia 17 januari 2022 om 12:12

Das war einmal, toen Nederland totaal geen successen had in de Tour werden jongens als Kenny van Hummel en Rob Ruigh tot vervelens toe opgevoerd maar vorig jaar werd Wilco niet meer dan een voetnoot in de vaderlandse pers tijdens de Tour. Door Matthieu maar vooral Dumoulin eerder is een Top 10 plek voor een Oranje renner niet zo interessant meer.

bellevue 17 januari 2022 om 11:47

Dalijk rijden er dubbel zoveel Belgen als Nederlanders in de Tour selectie. Dat zou toch beschamend zijn gezien het topsportklimaat in NL!

horsm 17 januari 2022 om 12:07

Waarom is de aanwezigheid van Belgen nou juist zo beschamend?

Barry Batsbak 17 januari 2022 om 12:43

Helemaal niet beschamend. Belgen zijn nu eenmaal beter in knechten.

bellevue 17 januari 2022 om 12:58

westmalleeeuuuhh???!!!!

Michiel 17 januari 2022 om 11:53

Arensman halen na dit seizoen

Gebruikersnaam 17 januari 2022 om 11:56

Jumbo is gefixeerd op het geel in de Tour. Dat is wel voor meerdere ploegen een prioriteit in hun seizoen, maar nergens is ’t zo’n obsessie als bij Jumbo, daarvoor moet alles en iedereen wijken, bijna elke keuze wordt gemaakt in die context. Hopelijk wint Roglic dan dit jaar de Tour en worden de oogkleppen in de toekomst terug iets ruimer gezet. Maar ja, wie betaalt, bepaalt.

Whatever, mijn punt is dat er in bovenstaand verhaal op dit moment niet zo veel Nederlanders kunnen worden ingepast. En als de top uit de volgende generatie vooral bestaat uit klassiekere types en/of sprinters, dan zal dat een probleem blijven.

horsm 17 januari 2022 om 12:09

Volgens mij is er dit jaar ook echt wel ingezet op het Klassieke Voorjaar. Daarnaast hebben ze natuurlijk al drie keer achter elkaar de Vuelta gewonnen – ook al was dat, inderdaad, nooit expliciet een doelstelling.

Gebruikersnaam 17 januari 2022 om 17:58

Mja, maar die injectie in het voorjaar is vooral om Van Aert tevreden te houden en die is nu eenmaal een unicum. Er is geen enkele klassieke renner van dat niveau die bereid is dermate veel inspanningen te doen voor een andere kopman, terwijl hij zelf (tot dit jaar) nauwelijks serieuze ondersteuning kreeg.

Je kan Van Aert zeker vervangen door een andere, even sterke renner, die monumenten kan winnen, maar dat gaat er altijd eentje zijn waaraan je véél minder tot helemaal niets gaat hebben om die gele droom te bereiken. Dan doe je er als team veel aan om zo'n dubbele troefkaart te proberen behouden, de renner die van alle wereldtoppers veruit het minst uitgesproken alfamannetje is en veruit de minste eisen stelt. Als die dan een (relatieve) kleinigheid vraagt, dan doe je dat snel en zonder opmerkingen.

Munnichs 17 januari 2022 om 11:57

Jumbo ploeg moet beginnen om de staf te vervangen, Dhr. Zeeman is niet bekwaam om deze ploeg te begeleiden
Nederlandse renners krijgen ook te weinig steun van hem en mogen alleen figureren als een betrouwbare knecht.

horsm 17 januari 2022 om 12:09

Niet gevolgd hoe betrokken Zeeman was bij de opkomst van Groenewegen?

Beer 17 januari 2022 om 12:27

Ik vind dat zo'n Dumoulin genoeg steun krijgt. Er waren immers weinig prestaties de afgelopen 2 jaren in dienst bij Jumbo en toch mag hij als kopman van een mooi team naar de Giro. Niet dat ik het onterecht vind, maar de steun en kansen zijn er wel.

KevinK1986 17 januari 2022 om 12:00

Kritische noot is logisch, doch vind ik hem ongegrond. JV heeft de laatste jaren (opmars Roglic) en aantrekken van Aert een duidelijke route gekozen. De Nederlandse “kopmannen” Dumoulin, Kruijswijk zijn in geelzwarte dienst. Alleen Kelderman zit elders.

Met betrekking tot het voorjaar is Vd Poel natuurlijk al het boegbeeld van Alpecin en heeft JV het best mogelijke alternatief V Aert binnen, (Nederlandse vader).

Murcia 17 januari 2022 om 12:03

Eens met je post behalve de slotzin, Wout heeft geen Nederlandse vader maar een opa en oma uit Noord-Brabant.

Panache 17 januari 2022 om 14:37

Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat de kleine details, die Van Aert verheffen van een gewone getalenteerde wielrenner tot een absolute klasbak, verband houden met het feit dat zijn vader kind is van volledig Nederlandse ouders. Nu ik hier dieper over nadenk vermoed ik zelfs dat deze genetische suprematie gevierd mag worden als ware Van Aert er eentje van ons.

De Cabybara van de Conradkade 17 januari 2022 om 12:16

Men doet hier net of dit iets van het hier en nu is.

Rabobank met Freire, Flecha, McEwen, Leipheimer, Menchov, LL Sanchez, Rasmussen, Zberg en Luttenberger had toch precies hetzelfde of zijn we hier alweer vergeten hoe T. Dekker en Boogerd in de Tour op kop sleurde voor Rasmussen?

madeinstars 17 januari 2022 om 12:30

En in die tijd was dat internationale karakter ook nog eens veel zeldzamer (de tijd dat Ajax nog met 8 of 9 Nederlanders in de basis de Champions League won) en het geeft bovendien te denken dat dat juist op nadrukkelijke last van de Nederlandse sponsor was, om meer internationale renners aan te trekken om betere prestaties te boeken.

Het feit dat Kerckhoffs dat niet noemt, toont wel aan hoe weinig daadwerkelijk denk- en onderzoekwerk er eigenlijk in deze column zit.

20 jaar geleden vond Rabobank als sponsor de sportieve prestaties van hun renners al belangrijker dan de nationaliteit van de renners die die prestaties behaalden. Sindsdien is de wereld alleen maar meer geglobaliseerd en spelen Nationale belangen voor sponsors nog veel minder een rol.

Misschien moet Kerckhoffs eens beginnen met wat mensen bij Jumbo bellen en vragen of zij het eigenlijk als een probleem beschouwen, of dat eigenlijk alleen de Telegraaf-typetjes als hijzelf het zo erg vinden dat het niet alleen maar Hollands Glorie is.

Aart van Woud 17 januari 2022 om 12:27

Nederlandse identiteit is mooi, maar er moeten ook wel renners zijn die en de NL nationaliteit hebben, en ook het niveau hebben. En ook bij TJV willen rijden. Vooral de eerste twee zijn momenteel niet ruim voorhanden.

Fausto Roest 17 januari 2022 om 14:42

Mollema had wellicht een paar jaar geleden gerust aangetrokken kunnen worden, vandaag de dag kan hij uiteraard nog wel mooie koersen winnen maar is inmiddels ook alweer 35. Oftewel dat gaat niet meer beter worden waarschijnlijk. Kelderman hadden ze prima kunnen aantrekken ipv Bora, je hebt elk seizoen wel een grote ronde waar je hem in zou kunnen zetten. Jakobsen fietst bij het best presterende WT. Maar zou inderdaad groots zijn als Jumbo die onder contract had, gaat alleen lastig worden. Groenewegen na die crash, is voor beide partijen denk ik prima dat hij weg is. Met MvdP zou het gekkenwerk zijn qua publiciteit, alleen haalbaar de aankomende jaren niet bepaald. Van Baarle is een mooie rijder, maar heeft best een goede rol bij Ineos wat bovendien bekend staat erom dat ze ook flinke salarissen betalen. Of Jumbo zijn talenten goed genoeg kan gebruiken om hem een betere positie te geven dan Ineos doet en ook nog een gelijk of beter salaris aan te bieden, dat vraag ik me af. Road captain wellicht in de toekomst en mogelijkheden in klassiekers. Maar dat is niet veel meer dan Wat hij nu al heeft.

Klein Verzet 17 januari 2022 om 12:28
Quote:
Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft.

Tjonge jonge, meneer de stuurman praat ook een woordje over de grens. O nee, het is wat men tegenwoordig noemt "management taal." Nou, doet u mij het Nederlands maar. Dan klinkt het meteen veel aardser: prestatie.

Verder ben ik het hartstochtelijk eens met RK, en stel ik voor om Roglic en al die Scandinaviërs te verkopen, om daarmee Kelderman, Mollema, Van Baarle in het geel zwart te hullen, en Kruijswijk weer gewoon mede kopman te laten zijn. Dat verdient ie. Daarnaast vind ik WvA en Tiesj de sympathiekste Belgische renners.

Kortom, het zou o zo prettig zijn als de voertaal binnen JV gewoon Nederlands zou worden. Als Roglic heel misschien de Tour 2022 zou winnen, maakt mij dat de pis niet lauw. Maar als Dumoulin voor de tweede keer de Giro op zijn naam weet te zetten, staan mijn sokken in de fik.

De Cabybara van de Conradkade 17 januari 2022 om 12:43

Hoe kijk je dan naar DSM dat ook ‘gewoon’ een Nederlandse ploeg is? Of telt die in deze discussie niet mee?

Klein Verzet 17 januari 2022 om 14:32

DSM? Sinds Dumoulin daar vertrok, leek het een duiventil te zijn waar de duiven heel slecht naar terugkeerden. Duiven moeten van Oost naar West Berlijn kunnen vliegen, anders vinden ze er geen hol aan. De DSM-duiven kregen die vrijheid niet. Verder hoop ik uiteraard wel dat Arensman zich ontwikkelt tot een kandidaat eindpodium van een Grote Ronde, in een geel zwart tenue. Wat wel voor DSM pleit is dat ze opereren binnen de MPCC beweging en dus tegen ketonen zijn.

Ik weet het, Mollema, Kelderman en Ten Dam zijn ook allemaal uit het Rabo-nest weggevlogen. Daarom mag van mij de hele Nederlandse kliek ook naar de DSM-til verkassen. Kijk, ik ben nogal een chauvinistische wielerkijker; hoe onsympathiek die Hollandse kaaskop op twee wielen ook maar wezen mag, altijd zal ik hem een streepje voor geven op een anderstalige; zoals gezegd maak ik voor WvA en Tiesj een uitzondering.

Fausto Roest 18 januari 2022 om 14:07

Kan hier wel van genieten deze reactie’s. Gezond chauvinisme is niks mis mee. En inderdaad dat “beste performance programma” dat is managers gelul.

Headlines

Materiaalzone

Populair