‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’
Opinie Bij de Jumbo-supermarkten waren de oranje juichcapes de vorige maand niet aan te slepen. Met de strijdkreet ‘Naaarrr links, Naaarrr rechts’ van de Snollebollekes wakkerde de supermarktketen deze sportzomer bij alle superfans het oranjegevoel aan. Dat nationale gevoel dat het EK-voetbal oproept, laat de door Jumbo gesponsorde wielerploeg in deze Tour de France enigszins in de steek. Al kan niemand in deze ronde ook maar enige kritiek op geel-zwart hebben, want qua mentale veerkracht zetten ze misschien wel een nieuwe norm in de topsport.
Ondanks de opgave van hun kopman Primoz Roglic en het letterlijk wegvallen van Robert Gesink en Tony Martin weten de overgebleven vijf Jumbo’s hun huid héél duur te verkopen. De ritzege van Wout van Aert over de Mont Ventoux was heroïsch, terwijl Sepp Kuss zich met een etappesucces onsterfelijk maakte in zijn Europese domicilie Andorra. Daarnaast staat debutant Jonas Vingegaard nog altijd knap en sterk op de derde plaats in het klassement.
Er valt niks af te dingen op de koerswijze en de successen van Jumbo-Visma in de afgelopen jaren. Van het lelijke eendje in de WorldTour in 2015 heeft het zich ontwikkeld tot een van de dominante topploegen die op vrijwel alle terreinen succesvol is.

foto: Cor Vos
In de weg naar boven is het Nederlandse vlaggenschip echter steeds meer hun oranje-dna kwijtgeraakt. Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje. En op het fantastisch nieuw te bouwen kantoor/home van de schaats- en wielerploeg tussen Veghel en Den Bosch zal die naam ook op de gevel pronken.
Nederlandse vlag
De Jumbo-Visma-wielerploeg kleurt steeds minder oranje en de Nederlandse inbreng lijkt steeds kleiner te worden. Van de 22 overwinningen die er dit seizoen tot dusver behaald werden, staan achter welgeteld twee de Nederlandse vlag. Dat zijn de zeges van Tom Dumoulin en Timo Roosen vorige maand op respectievelijk het Nederlands kampioenschap tijdrijden en op de weg.
De andere twintig zeges waren voor een Belg (Wout van Aert, zes), Sloveen (Primoz Roglic, vijf), Deen (Jonas Vingegaard, vier), Noor (Tobias Foss, twee), Amerikaan (Sepp Kuss, een), Nieuw-Zeelander (George Bennett, een) en Duitser (Tony Martin, een).
En ook in het transferbeleid richting 2022 wordt er vooral naar versterkingen gekeken en niet naar de nationaliteit. De Fransman Christophe Laporte moet de klassieke kern rond Wout van Aert gaan versterken, en de Australische hardrijder pur sang Rohan Dennis hoopt de ploeg in te zetten in het rondewerk in dienst van Roglic.

foto: Raymond Kerckhoffs
Tijdens de eerste rustdag in Tignes gaf teammanager Richard Plugge aan dat er juist in de leeftijdsgroep tussen 25 en 30 jaar weinig Nederlandse renners te vinden zijn die aan de kwaliteiten voldoen waar de ploeg naar op zoek is. Hij wijt dit deels aan het wegvallen van de Rabobank-opleidingsploeg na 2016. Zelf is Jumbo-Visma sinds vorig jaar weer een beloftenploeg gestart. Het blijft immers het streven, zo geeft Plugge aan, dat de helft van de renners in de WorldTour-formatie de Nederlandse nationaliteit heeft.
Oranje armoede
De huidige oranje armoede bij Jumbo-Visma staat echter in schril contrast bij de successen die het Nederlandse wielrennen momenteel, en zeker ook de laatste jaren, viert. Mathieu van der Poel is een van de grootste fenomenen in het hedendaagse peloton. Dylan van Baarle hoort bij de wereldtop in de Vlaamse eendagswedstrijden. Wilco Kelderman stevent na een derde plek in de Giro d’Italia in 2020 naar een top-5-klassering in de huidige Tour de France. Bauke Mollema heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle aanvallers in het peloton.
Het bewijst dat het voor Jumbo-Visma belangrijk zal zijn om hun Nederlandse sterren Tom Dumoulin en Dylan Groenewegen tevreden en binnen hun gelederen te houden. Dumoulin neemt over het verdere verloop van zijn loopbaan pas een beslissing na de tijdrit op de Olympische Spelen in Tokio, terwijl Groenewegen zeker na de spectaculaire herrijzenis van Mark Cavendish in de massasprints in deze ronde, de wens zal koesteren om volgend jaar zijn snelheid op het belangrijkste strijdtoneel van het wielrennen te tonen.
En ook Mike Teunissen zal na anderhalf jaar vol blessureleed weer de kans willen grijpen om zijn mogelijkheden te demonstreren, want de klasse die hij in 2019 liet zien met onder meer de ritzege en gele trui in de eerste Tourrit in Brussel, zal nog steeds zijn ambities kleuren. Andere belangrijke versterkingen van Nederlandse bodem lijken er niet te komen.

Steven Kruijswijk – foto: Cor Vos
Dertigers
Het verbaasde mij dat Jumbo-Visma reeds in maart de contracten met de dertigers Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Jos van Emden had opengebroken en verlengd tot eind 2023. De betreffende renners zijn dan respectievelijk 36, 37 en 38 jaar oud. Het is een investering in cultuurbewakers, waarvan je je moet afvragen of het niet beter is om hun ontwikkeling van jaar tot jaar te bekijken. Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step, gaf me ooit aan dat het samenstellen van een sterke ploeg niet alleen neerkomt op het vinden van de juiste talenten, maar ook het op tijd afscheid nemen van bepalende renners in je team.
Juist met een hoofdsponsor die voor 97% alleen maar belangen in Nederland (een marktaandeel van liefst 21,5%) heeft, gaat het voor de wielerploeg niet alleen een uitdaging worden om een topwielerploeg te blijven, maar ook om het Nederlandse wielervaandel te blijven dragen.

Bovendien: sommige succesvolle Nederlandse renners die genoemd worden hebben wel degelijk een aanbod gekregen van TJV maar hebben dat afgeslagen (Van Baarle, Schelling, Kelderman laatst weer), anderen hebben er jaren voor gereden maar hebben besloten dat ze iets anders willen (Mollema) of hebben een totaal andere route gekozen (MvdP). Je kan mensen toch niet verplichten om voor TJV te rijden o.i.d.?
Kortom, een beetje een ondoordacht stuk.
Het tweede punt is het Oranje gevoel, dat is bij wielrennen nooit een factor geweest vergelijkbaar met het voetballen. Zelfs in de Raleigh tijd waren er geen miljoenen aan het feesten over de behaalde successen. De sport is daarvoor in Nederland te klein.
Dit alles staat los van het punt dat de aanwas van NLs wielertalent even in een dipje lijkt te zitten en dat het fijn is als daar wat aan gedaan wordt.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2021-veertien-nederlanders-aan-de-start/
Zijn er op Vd Poel na dan Nederlandse wielrenners bij andere ploegen die wel veel winnen? Het lijkt me meer dat het te maken heeft met een gebrek aan Nederlandse topwielrenners. De enige Nederlandse wereldtopper is momenteel Vd Poel.
Jonge Nederlanders moeten elders maar een plaatsje zien te fixen. Met dit beleid is het een van de vele ploegen. Geen Nederlandse ploeg om trots op te zijn of voor te juichen. De tijden van Bau en Lau liggen ver achter ons.
Daarnaast hebben ze Maas misschien niet, maar heel veel andere jonge Nederlandse renners wel gehaald de laatste jaren; de jongste kant van de selectie bestaat hoofdzakelijk uit Nederlandse renners.
Bau en Lau en Maas kunnen heel veel indruk hebben gemaakt, maar feitelijk is het onjuist dat ze niets meer doen in die richting.
Zo'n ploeg moet je toch afrekenen op resultaten, niet op bedoelingen.
Ze bakken er met Nederlanders momenteel niks van. Dat is een feit.
Rond die tour van Bau en Lau is een mythe ontstaan dat heel Nederland in een soort van voetbal euforie was maar dat is nogal bezijden de waarheid. De ploeg haalde overigens dat jaar veel Nederlandse overwinningen maar deed dat door Theo Bos in de C-koersen uit te spelen zoals Langkawi en Hainan. Zouden ze dit nu doen zou de kritiek zich daarop richten.
Verder kan ik genieten van de sporter zelf en minder van het vlaggetje achter zijn naam. Wout zou ik never nooit niet willen inruilen voor van Baarle, of Primoz voor Wilco. Ik ben een liefhebber van de renner en zijn manier van rijden niet omdat zijn wiegje in Nederland stond of niet. Raymond zijn argumentatie wordt overigens volledig onderuit gehaald door de situatie in het veel meer wielergekke Vlaanderen, alle drie de World Tour ploegen daar teren volledig op de buitenlanders die voor het succes moeten zorgen en geen hond die er daar naar kraait ook niet bij de sponsors.
Jij doet alsof ze ten tijden van Bau en Lau een heel ander beleid hadden. Blijkbaar op basis van de resultaten. Ik denk dat je voor een reëel beeld van het beleid iets verder mag kijken.
De situatie voor wat betreft de zeges door landgenoten vs buitenlanders lijkt daar dus echt niet af te wijken van TJV. En niemand in Belgie die zich er druk om maakt zelfs niet terwijl de meest succesvolle ploeg voor wat betreft Belgisch succes daar op omvallen staat.
Wat dat laatste betreft is er qua beleid weinig veranderd bij deze ploeg in vergelijking met opgehemelde tijden. Ook toen was het onzinnig om tijdens een Tour waar alle Nederlandse speerpunten tegenslag hadden en een Spanjaard de boel moest redden, te doen alsof het beleid niet verschillende met dat van een andere ploeg en totaal niet gericht was op Nederlandse resultaten. Want ja, die Nederlandse resultaten waren er niet en dat bewijst natuurlijk alles..
Daarnaast moet er ook niet vergeten worden dat er in het "post" Rabo tijdperk een langere periode geen opleidingsploeg is geweest. Waardoor er gedurende enkele jaren maar een zeer beperkte aanwas aan nieuwe jonge renners was. Dus het is gewoon even kwestie van geduld hebben.
Verder zie ik een hoop jong Nederlands talent bij diverse buitenlandse ploegen rijden, misschien wel door gebrek aan een NL pro-conti team ?
Er is voor mannekes zoals een Inkelaar, Schelling, Van den Berg Julius en Marijn, Arendsman, Eekhoff, Leijnse, Naberman, Nieuwenhuis, Reinderink, Van Uden enz enz heus wel plek binnen de Pro Tour, maar of dat ze ooit wereldtop zullen worden is maar af te wachten.
Nederlands succes komt vooral van MVDP en wat oudere renners. Kruijswijk zijn beste tijd is geweest, en was sowieso al nooit een winnaar. Van Poels en Mollema kunnen we ook nog hooguit een jaartje of twee iets verwachten, en Gesink z'n beste jaren liggen al langer achter hem.
Normaliter zou je ook Jakobsen en Groenewegen nog hebben, maar van beide is het maar af te wachten of ze ooit nog terug gaan winnen.
En met alle respect, maar eeeeeuh Van Baarle een wereldtopper ?1? Dylan is een prima knecht die daarnaast een uitstekende kasseienvreter is. Maar wereldtopper, sorry dan moet hij eerst maar eens wat wedstrijden gaan winnen.
Dumoulin heeft zichzelf uitgeschakeld, en ik verwacht dat hij na de spelen z'n fiets definitief aan de wilgen hangt.
Kortom, goedkoop scoren dit stukje. Maar we kunnen ook simpelweg concluderen dat het qua aanwas van NL talent even iets minder is geweest, en dat het nu weer even wachten is totdat er wel weer enkele toptalenten opstaan. Dus hou vooral de uitslagen van de juniores en beloften in de gaten zou ik zeggen.
Daarnaast rijden er bij het Jumbo development team voldoende NL'ers, enkel is het even afwachten hoe deze zich ontwikkelen. Even geduld hebben dus.
De renners die enkele alinea's eerder worden vernoemd vallen mijn inziens zeer duidelijk niet meer in die categorie.
Maar zoals wel vaker, zeer bedankt voor je constructieve bijdrage. ;)
Die jonge renners die er niet zijn/waren rijden toch wel bij andere ploegen? Die zijn niet opgepikt door TJV. Niemand heeft het toch over een tekort aan junioren die men in de huidige WT-ploeg verwacht? Nou ja, ik laat dat warrige verhaal maar voor wat het is.
Het valt me op dat je bij je reacties nooit inhoudelijk ergens op ingaat, en dus eigenlijk nooit iets te melden hebt over de topic inhoud zelf. Maar dat je het wel altijd nodig vindt om andere mensen hun mening te moeten bekritiseren met futiliteiten die verder geheel losstaan van het topic waarover het gaat.
Ik geef aan dat er misschien wel meerdere redenen zijn waardoor er wat minder NL successen zijn bij de Jumbo-Visma ploeg zijn op dit moment. Ik noem niet één specifieke reden, want als ik die zou weten dan zou ik die oplossing wel bij de Jumbo-Visma leiding aandragen.
Het feit dat jij je daar druk over wilt maken is uiteraard helemaal prima, maar persoonlijk wordt ik er niet echt warm of koud van. Dus reageer zoveel je wilt beste man, maar probeer misschien in het vervolg zelf eens met wat inhoudelijke zaken te komen ipv slechts anderen te bekritiseren om hun mening. Het zou je sieren. ;)
En hoe zou Frits van Eerd hiertegen aankijken? Iemand die graag succesvolle Nederlandse sporters onder zijn hoede heeft; zijn inspanning om Dumoulin naar het team te halen zal niet onaanzienlijk zijn geweest.
Verder merk ik ook bij ons platform dat er vooral veel steun is voor welke renner dan ook bij deze ploeg. We hebben weer een enorme aanwas nieuwe volgers erbij gekregen juist tijdens de Tour. Verder ben ik blij met de komst van de Academy en gaan we hopelijk ook weer nieuw Nederlands toptalent erbij krijgen in de toekomst, maar verder blijft het ook goed dat dit verdeeld zit ook over andere ploegen.
Aan de andere kant: kijk hoeveel voetballers met rood-wit-blauw de gemiddelde eredivisieclub heeft. Maar dat is geen probleem zolang ze maar een balletje in het netje schoppen. Maar supporters gaan vaak pas echt op hun achterste benen staan als de ziel van hun club verloren gaat. Kijk naar Feyenoorders die vast willen houden aan hun "Kuip".
Kortom, ik geloof niet in de juichcape. Enkel tijdens deze 3 weken....
Voor nationale gevoelens met sportprestaties als middel, zijn er het EK, WK en de OS.
Ja, het is leuk om als trotse Nederlander iets voor ons mooie kikkerlandje te claimen, maar eerlijk is eerlijk; in moderne topsport is het volgens mij in elke ploeg een mix van nationaliteiten, of het nu voetbal is of wielrennen. We verwachten van Jumbo-Visma dat ze "even" een grote ronde winnen, en als zo'n succes dichterbij komt moet dat opeens met louter Nederlanders, zo lijkt de teneur te zijn. Dat vraag je van een Nederlandse voetbalclub ook niet als ze bijna of helemaal in de Champions-leaugue finale staan.
Wat betreft die oranje juichcapes; voor zo'n effect moet je misschien het WK wielrennnen heel belangrijk maken. Daar is de koppeling aan nationaliteit logisch. Heb je allemaal Nederlanders bij elkaar, maar tot dusverre is dat ook nog niet zo succesvol, en zit ik daarvoor ook nog niet op 't puntje van m'n stoel...