Jumbo-Visma: “Het was niet dat Primož niet wilde rijden”

vrijdag 24 mei 2019 om 18:50
Jumbo-Visma: “Het was niet dat Primož niet wilde rijden”

foto: La Presse

Jumbo-Visma heeft zich allerminst weggestopt in de eerste echte bergrit van de Giro d’Italia. Antwan Tolhoek was mee in de vroege vlucht en in het peloton bepaalde de ploeg langere tijd het tempo. Maar het was met name kopman Primož Roglič, die in de slotfase van zich deed spreken.


Roglič kwam als zevende over de streep en gaf net geen drie minuten toe op ritwinnaar Ilnur Zakarin. In het algemeen klassement blijft hij tweede op bijna tweeënhalve minuut van leider Jan Polanc. Maar de Sloveen viel vooral op door het ogenschijnlijke spierballengevecht met Vincenzo Nibali.

“Na een lastige start was het goed dat we iemand mee hadden in de vlucht van de dag”, blikte ploegleider Addy Engels terug. “We controleerden de koers samen met UAE Emirates en we hebben ons als ploeg getoond tot op de tweede klim. Ook lieten we zien dat we gemotiveerd zijn om onze verantwoordelijkheid als team te nemen.”

Individueel duel
“Op de slotklim bevestigde Primož dat hij in orde is. Het zag er misschien uit alsof hij een individueel duel aan het uitvechten was met Nibali, maar er reden natuurlijk ook nog gevaarlijke mannen voor en achter hem. Het was niet zo dat Primož niet wilde rijden. Dit was zijn manier van het verdelen van zijn energie op een efficiënte manier”, zei Engels.

“We weten dat de renners die verder in het klassement staan vroeger gaan aanvallen en zelfs met de vroege vlucht meegaan. Deze renners winnen nu wat tijd op Primož, maar ik denk dat het een goede rit voor ons was. Zoals het klassement er nu uitziet, staan we er goed voor”, meldde de ploegleider tot slot.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Jandepandaman 24 mei 2019 om 18:59

Leek mij ook. Nibali speelt met hem, hij is overtuigd van zichzelf en heeft vooral zichzelf er nu mee. Roglic heeft opzich voordeel dat het dicht bij elkaar ligt dat ze nu niet zomaar weer ver weg kunnen rijden.

koos verrek 24 mei 2019 om 18:59

Voor e keer is dat ok , maar dat spelletje kan ie niet elke keer spelen, andere gevaarlijke mannen komen ook dichter. Ach kan me e sloveen schele ..

rennerske 24 mei 2019 om 19:08

Verdeel en heers-tactiek dus. Roglic heeft zijn zaakjes prima voor elkaar. Gemis aan steun in het hooggebergte lijkt hem niet tot nauwelijks te deren.

Scibby 24 mei 2019 om 19:18

Vandaag ging het goed, dat kan morgen in een keer anders zijn. Als hij een keertje pech heeft, net niet kan aanhaken. Dan heeft hij niemand om hem terug te brengen.

rennerske 24 mei 2019 om 19:38

Nee, dan heeft hij niemand. Edoch, voor dat terug brengen heb je op die hoogte wel een klimknecht van het kaliber Pozzovivo nodig. En dat zijn Tolhoek en Bouwman helaas niet.

debbie1998 24 mei 2019 om 19:11

Nibali dwingt hem gewoon om kopwerk te doen. Mooi om te zien. Gesink en de Plus worden heel erg gemist. Benieuwd hoe lang hij dit nog vol kan houden

maklukzat 24 mei 2019 om 19:15

Roglic is niet voluit gegaan vandaag blijkbaar. Energie sparen voor de komende dagen en niet smijten met je krachten, zoals Yates vorig jaar.

F4L 25 mei 2019 om 07:02

Dat vermoed ik ook. Ook in de etappe die Carapaz won ging hij in de sprint niet tot het gaatje.

Titaantje 24 mei 2019 om 19:16

Ben benieuwd. Nibali is niet bang om te verliezen. Ik denk dat er nog wel wat mannen gaan samenspannen om meer op het bordje van Roglic te leggen – “los het maar op”

vanSpringel 24 mei 2019 om 19:25

Nibali wacht,…… en wacht,…… en wacht,………. en wacht……….

koos verrek 24 mei 2019 om 21:35

Rogla spaar…. Spaar, wacht, spaar….spaar

Mwielerfan 25 mei 2019 om 00:07

Beide winnen in hun carrière overal etappes door aanvallen. Wil je dat ze zoals yates rijden vorig jaar?

Hennie.K 24 mei 2019 om 19:28

Roglic rijdt gewoon gelijkmatig z’n wattages zonder zichzelf over de kop te rijden. Vindt het volwassen overkomen, en verwacht eigenlijk dat hij alleen in de problemen kan komen door een val.

Gilberto 24 mei 2019 om 19:32

Wat je vandaag allemaal zo ziet gebeuren, dan komen er nog leuke etappes aan hoor. Overal rijd wat, heel leuk!
Maarre, wat was er zo goed aan dan dat ze iemand mee hadden in de vlucht?

rennerske 24 mei 2019 om 19:33

Niks

vanSpringel 24 mei 2019 om 19:41

Daar begrijp in het geval van vandaag ook helemaal niks van.

Gilberto 24 mei 2019 om 20:01

Ik heb Tolhoek niet eens zien terugvallen

Tuubke 24 mei 2019 om 20:15

Ik zag hem wel terugvallen, maar hij kon helemaal niks meer betekenen voor Roglic. Ja, dan heb je er inderdaad niets aan dat hij mee vooruit zit. Als je terugvalt omdat je leeg bent en moet lossen, heeft de achteropkomende kopman ook niets meer aan je. De kunst is om net iets eerder terug te zakken, zodat je nog kracht hebt om je kopman toch nog wat van dienst te zijn. Al was het maar met één kopbeurt en twee bidons.

Gilberto 24 mei 2019 om 20:17

@Tuubke
Daarom was dit gewoon lachwekkend natuurlijk.
En dan als ploeg achteraf roepen dat het prima uitpakte dat je iemand mee had in de vlucht…

Gilberto 24 mei 2019 om 20:18

Wel een beetje teleurgesteld in Tolhoek en Oomen..

rennerske 24 mei 2019 om 20:35

De jongens van TJV zijn gewoon iets te licht om, met wat voor tactiek ook, van echte waarde te zijn in het hooggebergte. Dat is nu eenmaal de kracht en macht van de sterkste. Echter, speel je het als vandaag dan komt het inderdaad een beetje knullig over.

Sebas 24 mei 2019 om 20:51

Wat zeggen jullie nou? Op het moment dat die jongens (waaronder Tolhoek) worden opgeraapt zijn er al teams op kop aan het rijden. Moet Tolhoek daar tussen gaan prutsen?

Je weet toch van te voren niet hoe het uitpakt op de slotklim. Gewoon goed dat Tolhoek erbij zat. Die gaat alleen maar beter worden, heb ik het idee.

S. Morgenstern 24 mei 2019 om 21:10

Tolhoek zat daar om eventueel iets na die voorlaatste klim te kunnen doen in het dal. Bergop hoeft Jumbo geen bepaald tempo te rijden.

Gilberto 24 mei 2019 om 19:35

Lopez had natuurlijk pech, maar is ook gewoon niet sterk genoeg volgens mij. Zag er eventjes indrukwekkend uit van Astana, maar waar Movistar het vol bleef houden en een slagje slaat, was Astana toch ineens helemaal verdwenen. Toch wel flinke teleurstelling voor mij

west 24 mei 2019 om 21:16

Nibali heeft in een grote ronde altijd momentjes dat ie kraakt. Dan moet je op een gegeven moment wel doordrukken.

Jungle Man 24 mei 2019 om 21:32

TJV toch een beetje kleurloos deze etappe. Moeten het van een joegoslaaf hebben.

Jandepandaman 24 mei 2019 om 23:14

Midden van de koers wel gezien?!? Super sterke beurt van Van Emden en vooral Martens die mij zeer positief verrast heeft vandaag.

Mwielerfan 25 mei 2019 om 00:11

Erg respectloos. Er zijn vele gestorven om geen Joegoslaven genoemd te worden

Amsterdam2028 24 mei 2019 om 21:39

Vraag het me toch af of Roglic harder kon.. ik vond dat hij telkens niet-attent achter in het groepje zat. Nibali is ook niet de grootste (en sterkste) concurrent lijkt me.
Als Carapaz en Zakarin harder omhoog rijden lijkt me Nibali niet de beste klassementsman in deze Giro.

Retro Lex 24 mei 2019 om 22:33

Er is meer dan hard omhoog rijden. Morgen ook veel hard omlaag. Dat Kan Nibali wel heel goed

MichielH 24 mei 2019 om 22:41

En Roglic niet?

Romāns Vainšteins 24 mei 2019 om 21:43

Het zou zomaar kunnen zijn dat echte, echte reuzen van bergen zoals deze, megalang en heel erg hoog, niet de fijnste zijn voor Roglic. De Gavia etappe zal vuurrood omcirkeld worden in huize Movistar.

Johnny7 24 mei 2019 om 21:55

Kan aan mij liggen maar volgens mij is Roglic de enige van alle gekkies in de top 20 die een les heeft getrokken uit de vorige Giro (Yates). Komen nog zulke enorm zware etappes, hij lijkt te begrijpen dat hij zich nu niet moet opblazen. Het is geen koers van een week. Volgens mij snappen ze het wel bij Jumbo!

NDI22 25 mei 2019 om 02:01

Dacht ik ook ja. Als je ziet hoe kapot Landa, Mollema en Majka vandaag bijvoorbeeld finishen. Dat hakt er wel in. Die moeten nog 2 zware etappes dit weekend en dan nog eens 5 zware.

wulu 25 mei 2019 om 09:21

Lopez zakte er gewoon doorheen na zijn aanval van donderdag. Landa, Carapaz, Mollema, Zakarin en Majka zakken er vandaag doorheen. Zaten allemaal op hun tandvlees en dat met marginal gains… vandaag en morgen vliegen er een paar met bosjes eraf, behalve Roglic en Nibali.

Gilberto 25 mei 2019 om 11:55

Zullen we die enge term ‘marginal gains’ ook weer in de prullenbak doen? Mensen komen daar ineens te pas en te onpas mee aanzetten..

joowii 24 mei 2019 om 22:45

@RV
Dacht ik ook. Aan de andere kant won hij toen ook die touretappe met als laatste klim Galibier, toch niet de kortste ook. Die afdaling hielp toen ook natuurlijk, maar toch. Hij is geen natte krant op lange klimmen.

Romāns Vainšteins 24 mei 2019 om 23:12

In de giro zijn de reuzen natuurlijk ook kouder daarboven. Ik zou als Movistar/Nibali het zeker proberen om hem op de Gaviapas in het verweer te drukken, het is de gok waard.

En nu maar wachten op de eerste fanboy die gaat krijsen dat schansspringen doorgaans ook in koude omstandigheden plaatsvindt !

Geraint 25 mei 2019 om 09:27

@Romans,

Ja maar schansspringen gebeurt ook best vaak in koude omstandigheden.

kelderfan 24 mei 2019 om 23:20

Ja, RV je benoemt 't zelf. Roglic voelt zich als een vis in 't water in koude omstandigheden. Die Movistar mannen hebben toch liever warme omstandigheden.

Latok 25 mei 2019 om 09:40

Ik zie hier wel erg veel vertrouwen in Roglic. Ik zag hem in zn groepje juist iets te vaak van achteren. En Nibali is niet zn grootste concurrent, dat zal hij ook weten.

Ik moet het allemaal nog zien. Worden mooie dagen!

boltthrower 25 mei 2019 om 10:44

Het vertrouwen in Roglic is bij mij wat aan het afbrokkelen. Als het koersverloop zo blijft (Veel aanvallen door alles en iedereen) zal hij jet anders moeten aanpakken dan de etappe van gisteren.