Jumbo-Visma heeft selectie voor Luik-Bastenaken-Luik op papier

donderdag 25 april 2019 om 16:34
Jumbo-Visma heeft selectie voor Luik-Bastenaken-Luik op papier

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma is klaar voor Luik-Bastenaken-Luik. De Nederlandse WorldTour-formatie rekent vooral op de Belg Laurens De Plus. Vanuit Nederlands oogpunt is het onder meer uitkijken naar het rijden van Robert Gesink en Antwan Tolhoek.


De Plus werd woensdag als kopman uitgespeeld in de Waalse Pijl, maar de 23-jarige klimmer wist niet bij de eerste tien te eindigen op de Muur van Hoei. Toch biedt zijn vijftiende plaats perspectief met het oog op Luik-Bastenaken-Luik. De Plus is niet de enige Belg in de selectie, aangezien ook Floris De Tier is geselecteerd.

Rentree Tolhoek 
Verder bestaat de selectie uit vier Nederlanders en Duitser Paul Martens. Gesink, Tolhoek en Koen Bouwman kunnen wellicht een rol spelen in de finale van La Doyenne. Bouwman was woensdag nog lange tijd in de aanval, terwijl Gesink kan terugkijken op een goede Amstel Gold Race.

Voor Tolhoek zal het zijn eerste wedstrijd worden sinds de Ronde van Catalonië, waar hij viel in de tweede etappe naar Sant Feliu de Guixols. De selectie wordt aangevuld met Bert-Jan Lindeman. “Het parcours is behoorlijk veranderd. We gaan het vrijdag verkennen”, zo laat ploegleider Addy Engels weten.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-be Luik-Bastenaken-Luik (28 april)
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-be Laurens De Plus
flag-be Floris De Tier
flag-nl Antwan Tolhoek

Dit artikel delen:

32 Reacties

madeinstars 25 april 2019 om 16:49

Relatief zwakke selectie. Al met al is het klassieke voorjaar toch niet geworden wat Jumbo had gehoopt, denk ik.

snoep de hond 25 april 2019 om 18:28

Ik denk dat dat nogal meevalt. Ze hebben geïnvesteerd in jonge renners voor de Vlaamse klassiekers en dat heeft ze dit jaar al verschillende top 10 plaatsen opgeleverd tijdens de eendaagse WT-wedstrijden. Dat sommige wielervolgers vooraf hogere verwachtingen hadden wil niet zeggen dat dat bij de ploeg ook het geval was.
Natuurlijk bleek tijdens het voorjaar dat Wout erg sterk reed en dan worden gedurende het voorjaar de verwachtingen hoger voor wedstrijden als E3, GW, RvV en PR. Echter was vooraf volgens mij het voornaamste doel om met de ploeg voor de Vlaamse klassiekers naar een hoger niveau toe te groeien, want de jaren hiervoor was het natuurlijk heel erg mager.

Romāns Vainšteins 25 april 2019 om 16:55

Dit is een selectie waar je bij elke vlucht, zowel de vroege als de tweede en de mogelijk laatste met je beste mannen mee moet zitten. Er zit er niet 1 tussen die het aan gaat kunnen om met de besten mee te gaan op het moment van exploderen.

Teejay 25 april 2019 om 17:04

leuke training voor de giro en een plekje rond 15 tot 25

kelderfan 25 april 2019 om 17:23

Tolhoek en De Plus met Gesink en De Tier als luitenanten moet toch meer kunnen laten zien, dan in de WP.

Gilberto 25 april 2019 om 17:36

Wat gaat er naar Romandie?

Gilberto 25 april 2019 om 17:37

Mag Kruijswijk die winnen?

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 18:42

Kruijswijk en Roglic

Gilberto 25 april 2019 om 20:10

Verder niet gek veel tegenstand, Zakarin? Rui Costa?
Kruijswijk zou best eens kennen winnen

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 21:02

Ik maakte eerder in het jumbo visma forum al dezelfde opmerking. Zowel rui costa en Zakarin rijden al heel het seizoen als een natte vaatdoek.

Pogacar, Spilak, en vooral Martinez en Buchmann zijn de grote concurrenten voor eindwinst in mijn ogen

Mwielerfan 25 april 2019 om 22:36

Kruijswijk is natuurlijk meestal een volger en zo lang zijn de meeste berg etappes niet meestal in romandie

Tripodboom 25 april 2019 om 17:44

Zijn er ook Jumbo’s in Belgie? Alle voorjaarsklassiekers worden geleid door een Belg. Alle voorjaarsrondes door Roglic. Ook de giro weer Roglic. Ik heb er niets mee met Jumbo Visma. Straks mag Kruiswijk in de Tour de Nederlandse kastanjes uit het vuur halen, waarvan ik niet al te hoge verwachtingen heb.

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 18:43

De tour is anders wel de belangrijkste wedstrijd van het jaar en volgensmij vergeet je Groenewegen even gemakshalve

Brabander 25 april 2019 om 19:36

Ik vind Jumbo toch aardig ‘Nederlands’ . Je moet ook niet vergeten dat het geen landenteams zijn. Als je merendeels vaderlandsche renners hebt, maar daar zitten (buiten Groenewegen uiteraard) geen veelvraten tussen, dan is het toch logisch dat je ‘over de grens’ gaat kijken? Of moeten ze bij Roompot gaan winkelen dan? Nogmaals: Jumbo is geen Nederlandse selectie ofzo, maar een wielerteam met een behoorlijke Nederlandse kern

DrJ 26 april 2019 om 00:43

Jumbo gaat winkels openen in België inderdaad. Vandaar De Plus en Van Aert.

Pol 26 april 2019 om 08:36

@Drj
Waarom hebben ze dan niet de laatste klassiekers in België gereden. Op de eendaags koersen is het helemaal niets met Jumo. Wat een zielige vertoning in de laatste koersen.

Tripodboom 25 april 2019 om 19:05

Nee ik ben Groenewegen niet vergeten maar ik vindt sprint etappes dodelijk saai. Bij elke ronde zijn de eerste twee a drie etappes voor de Sprinters en daarna gaan ze achter in het peloton hangen of stappen af. Ik heb daar niets mee. Voor een goede sprint kijk ik wel baanwielrennen.

Niklas 25 april 2019 om 19:23

Waarom post je dit soort berichten? Wij zijn er niet in geïnteresseerd, want het heeft bar weinig met wielrennen te maken. Als je het doet om jezelf te kietelen, mag je het van mij ergens anders doen.

UrbanSteel 25 april 2019 om 19:33

@Niklas

Iedereen mag toch zijn mening plaatsen, dus ook Tripodboom en laat ik nu net het zelfde voelen als Tripodboom, ik heb het ook niet op Jumbo Visma met alleen maar voor buitenlanders rijden. Over het sprinten ben ik het dan weer niet eens, wegsprinten is niet te vergelijken met baan sprinten en met Dylan hebben we de beste van allemaal.
Is niet heel Nederland ontploft afgelopen zondag met Mathieu Van Der Poel na die finale in de Amstel Gold Race? Dat zou niet gebeuren als welke buitenlander dan ook van Jumbo Visma.

Gilberto 25 april 2019 om 20:12

Een ronderenner die 180 kilometer achter zijn controlerende ploegentreintje hangt en dan in de laatste 2 kilometer wegspringt vind je dan weer wel interessant?

ParijsTours2004 25 april 2019 om 21:01

Tsja, maar je kunt het TJV toch moeilijk kwalijk nemen dat ze Van der Poel niet binnen de gelederen hebben? Dumoulin en Terpstra willen volgens mij allebei niet voor TJV rijden, Mollema is zelf weggegaan, welke Nederlander zou je dan nog willen dat ze gaan halen?

Mwielerfan 25 april 2019 om 22:39

Natuurlijk kun je hun dat wel kwalijk nemen, ze hadden toch een gecombineerd programma kunnen verzinnen?

DrJ 26 april 2019 om 00:45

Ik ben wel Jumbo fan. Ik kan blij worden als Roglic wint.

kelderfan 25 april 2019 om 20:40

Gelukkig is Floris De Tier {Belg} ook weer ok om de LBL te rijden. Ik snap die discussie over TJV met buitenlandse kopmannen niet, omdat bijvoorbeeld Mathieu Van Der Poel direct bij Quickstep aansluit en gaan de Belgen dan roeptoeteren dat zij niks met die ploeg hebben, omdat een Nederlander de zeges aaneen rijgt.
Elke ploeg wil winnen en haalt de sterkste renners, die zij budgettair kunnen halen.
Juist Roglic heeft TJV weer op de kaart gezet.

Verweggistan 25 april 2019 om 20:47

Mathieu van der Poel bij een Belgische ploeg is een slecht voorbeeld.

ParijsTours2004 25 april 2019 om 21:04

Ik denk dat veruit de meeste Nederlandse wielervolgers het hardst juichen voor een Nederlander, en daarna voor een buitenlander van een Nederlandse ploeg. Natuurlijk, als Gesink en Kruiswijk de beste ronderenners van de wereld waren geweest hadden ze Roglic niet hoeven halen. Maar dat zijn ze niet, en TJV wil ook wel eens winnen, en dat willen de meeste Nederlandse fans ook.

Mwielerfan 25 april 2019 om 22:41

Ik denk dat de meeste Nederlandse wielervolgers na nlse renners voor Vlaamse en Belgische renners zijn, omdat ze die op sporza intensief volgen

DrJ 26 april 2019 om 00:49

Ik heb niks met Belgische renners an sich. Ik vind bijvoorbeeld Vanmarcke wel een leuke aanvallende renner die ik eens een overwinning gun. Maar meer met een Nibali, Kwiatkowski, Fuglsang, Jungels, Sagan. Aanvallende renners.

Romāns Vainšteins 26 april 2019 om 10:33

Ik juich voor een goede koers, elke renner maakt derhalve kans op mijn gejuich.

ParijsTours2004 25 april 2019 om 21:08

TJV heeft vier toppers: Roglic, Kruiswijk, Groenewegen en Van Aert. Twee Nederlanders, twee buitenlanders. Keurige score, lijkt me. En je houdt wel een heeeel mager ploegen over zonder die twee buitenlanders. Dan heb je niemand meer voor de kleine rondes waar Roglic wereldtop is, en moet je het met Teunissen en Van Poppel doen in het Vlaamse voorjaar…

Mwielerfan 25 april 2019 om 22:43

Waarvan kruijswijk en waar nauwelijks winnen en dat zonder echt wapen ook niet zomaar wel gaan doen.

Pascal De Kooning 26 april 2019 om 08:21

Roglic zie ik zo maar de Giro winnen. Die doet het gewoon prima. De Tireno winnen is al een topprestatie hoewel het parcours dit jaar zonder echte bergen was. Ik zie Groenewegen en Kruyswijk gewoon een prima Tour rijden. Ze hebben voor de rondes een prima ploeg met meesterknechten als Tolhoek, Geesink en Tony Martin. Voor de Waalse pijl komen ze net explosiviteit te kort maar in LBL verwacht ik echt wel dat De Plus mee gaat doen..