Jumbo-Visma haalt Edoardo Affini voor drie jaar binnen
foto: Cor Vos
maandag 3 augustus 2020 om 10:04

Jumbo-Visma haalt Edoardo Affini voor drie jaar binnen

Jumbo-Visma heeft zich versterkt met Edoardo Affini. De Italiaanse tijdritspecialist komt over van Mitchelton-Scott en zette zijn handtekening onder een overeenkomst, die hem tot eind 2023 aan de Nederlandse ploeg verbindt.

Merijn Zeeman van Jumbo-Visma ziet voor Affini, die in juni 24 jaar werd, een belangrijke rol weggelegd. “Edoardo gaat in de klassiekers Wout van Aert bijstaan en krijgt een plek in de sprinttrein van Dylan Groenewegen. Daarnaast is hij een getalenteerde tijdrijder. Het team gaat hem zeker helpen om nog beter te worden in die discipline. We denken dat hij met onze begeleiding kan doorgroeien naar de wereldtop in het tijdrijden.”

Affini noemt zijn transfer een mooie kans. “Voor mij is dit een goede stap. Uit de gesprekken met de ploeg bleek dat ze veel vertrouwen in mij hebben. Ik kan me hier goed ontwikkelen en dat is heel belangrijk voor mij. Er rijdt een aantal zeer ervaren renners van wie ik veel kan leren. Ik ben bezig aan mijn tweede jaar als prof, maar dit seizoen is natuurlijk heel apart. Hopelijk ga ik vanaf volgend seizoen mooie momenten beleven in het shirt van Team Jumbo-Visma.”

Brons op EK tijdrijden
Affini koerste twee jaar voor SEG Racing Academy, voordat hij in 2019 toetrad tot de WorldTour bij Mitchelton-Scott. In zijn eerste jaar bij de Australische ploeg won de Italiaan een etappe in lijn in de Tour of Norway, pakte hij brons tijdens het EK tijdrijden in Alkmaar achter Remco Evenepoel en Kasper Asgreen en zette hij de tijdrit in de Tour of Britain achter zijn naam. Afgelopen weekend hervatte hij het huidige seizoen met Strade Bianche, maar daar haalde hij de finish niet.


Lees ook: Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma

RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
3 augustus 2020 10:10
De vervanger van Grøndahl?
3 augustus 2020 10:11
Feli Youri!

By far de beste uit je rijtje!
3 augustus 2020 10:14
Mooie transfer. Mocht er volgend jaar weer een TTT in de Tour zitten kan je een angstaanjagend goed achttal neerzetten: Dumoulin, Roglic, Van Aert, Martin, Affini en drie klimknechten.
    3 augustus 2020 10:16
    Mag van Emden ook meedoen asjeblieft?
3 augustus 2020 10:16
Dus als ik het artikel van gisteren goed begrijp was Affini niet één van de 3 onaangekondigde renners die Jumbo al had vastgelegd? Dat zou betekenen dat ze nu klaar zijn qua transfers en het enkel wachten is op de officiële aankondigingen.

Affini was wel met afstand de beste optie uit het rijtje, wat een tijdritgeweld hebben zij volgend jaar ook zeg.
    3 augustus 2020 10:21
    Er stond volgens mij dat zijn naam al rondzong in het team. Het zou dus kunnen zijn dat hij al bij de drie al vastgelegde zou horen.

    Het was zeker de beste optie van het lijstje.
    3 augustus 2020 13:36
    Die namen waren niet bekend dus dat weet je niet. Waarschijnlijk was hij wel 1 van de 3 al vastgelegde renners.
3 augustus 2020 10:17
We worden op onze wenken bediend ;)
3 augustus 2020 10:18
Geweldig voor Jumbo!
3 augustus 2020 10:18
Een goede, begrijpelijke keuze. Zowel Van Emden als Martin staan al enigszins op het punt hun fiets aan de wilgen te hangen. Met Affini halen ze de juiste vervanger in huis.
    3 augustus 2020 14:17
    Van Emden en Martin die vervullen de rol van wegkapiteins, dus deze jongen is niet echt een vervanger voor die twee.
3 augustus 2020 10:20
Heel groot tijdrittalent, heeft vorig jaar al een paar goede gereden.
3 augustus 2020 10:24
Fantastisch aanwinst.
3 augustus 2020 10:26
Een renner met potentie, en nog jong. Lijkt me een goede keuze.
3 augustus 2020 10:27
Vaag dit. Als Nederlandse ploeg hoef je hardrijders toch niet uit het buitenland te halen. Daarnaast zijn de geruchten dat Bianchi vertrekt en misschien wel Scott gaat vervangen bij Mitchelton. Dan is een transfer van een Italiaan in omgekeerde richting onlogisch qua sponsorwaarde.
    3 augustus 2020 10:30
    Misschien heeft de nieuwe fiets sponsor van Jumbo wel interesse in een grotere afzet in Italië?
    3 augustus 2020 10:32
    Noem mij dan maar even een Nederlandse renner van 24 met vergelijkbare kwaliteiten als die van Affini, want volgens mij is die er niet.
    3 augustus 2020 10:32
    Affini heeft natuurlijk bij SEG ook tussen de Nederlanders gereden. Hij wil zich doorontwikkelen in het tijdrijden (niet slechts als hardrijder) en heeft dan met Tony Martin, Roglic, Van Aert en Van Emden goede leermeesters. Ik zie niet per se een onlogische transfer.
    3 augustus 2020 10:35
    Hij heeft een Nederlandse vriendin, misschien heeft dat ook meegespeeld.
    3 augustus 2020 10:42
    @Jotto-Lumbo

    Plausibel, kan ik me goed voorstellen!

    Mooie coureur, inderdaad ter vervanging van Jansen. Goed bezig Jumbo-Visma!

    Is de ploeg nu compleet voor volgend jaar? Of gaan er nog meer aankondigingen komen?
    3 augustus 2020 11:06
    @Javier
    Als de verhalen kloppen dat Martens, Leezer, Lindeman en Vd Hoorn geen contractsverlening krijgen zullen krijgen, Jansen en De Plus vertrekken en Oomen naar Jumbo-Visma gaat moeten er (geloof ik) nog twee extra wielrenners worden aangetrokken voor 2020.
    3 augustus 2020 11:32
    @ghostwriter Inderdaad. Officieel hebben ze pas 20 renners onder contract voor volgend jaar inclusief de in April stoppende Wynants.

    Affini Bennett Bouwman Dekker Dumoulin Foss Gesink Groenewegen Harper Kruijswijk Kuss Leemreize Roglic Teunissen Tolhoek Van Aert Van Emden Vingegaard en Wynants.

    T Martin heeft nog niet verlengd, Oomen is niet officieel gemaakt nog.
    Eenkhoorn ging geloof ik verlengen. Pfingsten kan verlengen.

    De Plus, Jansen, Martens, Leezer, Lindeman en Vd Hoorn vertrekken

    Roosen Hofstede weet ik niet wat daarmee gebeurt.

    Dan zit je aan 24 van maximaal 30.
    3 augustus 2020 11:40
    Bianchi verkoopt volgens mij net zoveel fietsen buiten Italië dan in Italië zelf. Het is voor Bianchi gewoon marketing technische gezien het beste om zichtbaar te blijven in de WT of dit nu met of zonder een Italiaan is maakt in dit geval niet uit, de Italianen kijken toch naar wielrennen en zien dan ook Bianchi voorbij komen.
    Neem niet aan dat heel Nederland nu op een Bianchi rijdt omdat Tom erop rijdt of heel België omdat Wout erop rijdt. Dus voor Bianchi maakt het denk ik niet veel uit of er nu wel of geen Italiaan op rijdt anders hadden er de afgelopen jaren wel meer Italianen voor Jumbo gereden tijdens hun samenwerking.
    3 augustus 2020 12:01
    Logische keuze. Deze type renner is in NL op dit moment niet beschikbaar. Met Dekker, Oomen en Leemreize hebben ze al 3 talentvolle NL renners binnen gehaald.
    3 augustus 2020 12:27
    Bianchi verkoopt wel degelijk gigantisch veel meer fietsen in Vlaanderen sinds Van Aert er op rijdt.
    3 augustus 2020 13:25
    Voor iedereen die twijfelt of het nog niet weet hoe het met enkele renners zit (blijven/gaan):
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/tien-opties-voor-laatste-plek-jumbo-visma/
    3 augustus 2020 14:17
    Misschien gaat Fritske naar de Italiaanse Markt en begint er Supermecado,s Jumbo
3 augustus 2020 10:29
Dit lijkt mij dan een van de renners die al was aangetrokken. Maar weer feli aan Youri :).
3 augustus 2020 10:59
Voor T J V een goede aanwinst.
Echter jammer dat Lindeman het veld moet ruimen.
    3 augustus 2020 11:10
    Ja, maar Lindemann wordt niet meer beter en heeft niet een punt waarin hij wereld top is of kan worden. goeie knecht en leuke renner maar ik denk dat hij met zijn ervaring weer voor zichzelf moet gaan rijden bij een kleiner team in de Ardennen koersen die kleiner zijn dan LBL en Waalse Pijl.

    Van bijna alle renners Bij TJV moet je intussen uitgaan van een potentieel dat hem in een discipline bij de wereldtop laat horen of daar naar toe kan groeien. Dat is ook goed voor de cohesie in het team, als iedereen een kans krijgt om te schitteren en doordat ze een doel hebben te verbeteren of de top te zijn staan ze ook meer open voor innovatie en betere methodes.
    3 augustus 2020 12:35
    Het is wel heel logisch.
3 augustus 2020 11:04
Ik vind het jammer dat Jansen vertrekt maar met Affini halen ze een talentvolle hardrijder die in de toekomst een enorme waarde kan hebben voor Groenewegen, Van Aert en als sterke schakel voor een ploegentijdrit. Daarbij zal hij waarschijnlijk met enige regelmaat een overwinning voor de ploeg kunnen behalen in individuele tijdritten.
3 augustus 2020 11:29
Was mijn keuze ma tkan echt niet op.
Sky 2.0
    3 augustus 2020 11:44
    Heb je ook nog gereageerd bij de berichten dat Jansen en De Plus voor meer geld ergens anders gaan fietsen?! Daar was je vast helemaal onder de indruk van de koopzucht van die anderen, als je het al hebt bij berichten over Dekker, Affini en Leemreize..
    3 augustus 2020 12:19
    De Plus gaat naar Sky 1.0/Ineos dus dat heb ik net gezegd. Van Jansen is nog niet eens geweten waarheen laat staan het cijfer in vet gedrukt onderaan.Jansen wil een andere rol.
    JV kan plots al het beste van alle leeftijdscategoriën halen. Iets wat we Sky jaren verweten hebben. Net zo consequent om het nu ook hier te doen.
    3 augustus 2020 12:24
    Als Jumbo de knechten van Ineos wegkocht ipv vice versa zou je misschien gelijk hebben. Waarom zeg je dit niet over bv. Bora? Die halen duurdere renners.
    3 augustus 2020 12:28
    Al het beste van alle leeftijdscategorieën?! Bizarre overschatting van Dekker, Afinni en Leemreize
    3 augustus 2020 12:37
    Dekker wint massas koersen. Affini komt pas over.
    Ik heb het over Van Aert, Dumoulin, Oomen, Foss.
    Iedereen had een bod op die gasten.

    @tendam
    Bora haalt met Kelderman en Politt renners die sowieso weg zouden gaan.
    3 augustus 2020 12:43
    Je hebt het over Van Aert, Dumoulin, Oomen en Foss bij berichten over het aantrekken van Dekker, Affini en Leemreize...

    Oomen is overigens hetzelfde verhaal als Kelderman. Weet niet wat het uit maakt dat die sowieso weg hadden gegaan, maar blijkbaar vind je het zelf iets anders dan stuitend koopgedrag om zo iemand te halen.

    Foss was daarnaast niet de beste renner van zijn lichting. Zat daar duidelijk een stukje achter en bleef niet voor niets lang op beloften niveau rijden.
    3 augustus 2020 13:29
    van aert is gegaan vanwege ruzie, dumounlin onvrede, Oomen is ook niet totaal happy. Dekker is nog jong...

    Politt is een bevestigde rot die enkel bij Israel zat vanwege zijn katuscha contract, maar daarom niet goedkoop hoeft te zijn hoor. Kelderman ditto. Dus je argument is wat zwak. wbt kopen van toprijders: Bora met Sagan, Quickstep met alle mega talenten, UAE met poga en Aru(toenterdtijd) Trekt met Porte & Nibali.... moet ik nog doorgaan?
    3 augustus 2020 13:37
    Dus Van Aert en Oomen zijn niet duurder dan Politt en Kelderman?
    Er waren niet meer ploegen in de markt voor Van Aert en Oomen dan voor Politt en Kelderman?
    Daar denk ik anders over.

    @Sephiroth Je noemt er bij UAE en TREK 2, JV heeft er 3 voor het AK en ze staan ook net iets hoger aangeschreven momenteel met 2e Giro 2e Tour, 3e Tour, 3e Giro en 1e Vuelta.
    3 augustus 2020 13:41
    Oomen en Kelderman zullen elkaar weinig ontlopen, hoewel degene die de afgelopen drie jaar toptien reed in een grote ronde waarschijnlijk duurder zal zijn.

    Van Aert is een van de vijf kopmannen van de ploeg en als zodanig gehaald. Politt wordt gehaald als extra man naast Sagan.

    Nog meer scheve vergelijkingen om de zogenaamde koopzucht van Jumbo te onderbouwen?
    3 augustus 2020 13:48
    Niemand kent de exacte salarissen maar we kunnen eens bij Scorito de proef op de som nemen. :)
    3 augustus 2020 13:55
    Ja, bieden die je nog een strohalm?
    3 augustus 2020 14:20
    Nee, slechts de kroon op mijn torenhoog gelijk.
    3 augustus 2020 14:23
    Want je kwam hier natuurlijk al zo goed uit de verf in je reacties op de tegenwerpingen bij je stelling. Schatten ze bij scorito Oomen ook nog eens hoger in dan Kelderman! Wat een dag!!
    3 augustus 2020 14:32
    Kijk ik stel nog een onafhankelijke bron aan.
    Jij probeert jury te spelen over je eigen stelling.
    Dat kan natuurlijk niet.
    3 augustus 2020 14:52
    De discussie hangt totaal niet op het prijskaartje van Oomen en Kelderman en Scorito is een bron van niets. Je daar nu aan vastklampen is dus een laatste strohalm.

    Maar ga gerust weer huilen over de zogenaamde koopzucht, als ze straks de komst van Howson of O'Conner ofzo aankondigingen. En blijft dat vooral niet doen bij alle andere ploegen die renners halen, omdat je daar punten ziet die voor Jumbo blijkbaar niet tellen.
    3 augustus 2020 15:09
    Wat is jouw bron dan?? Precies! Geen.
    De discussie draait om de sterk gegroeide salarishuishouding van Jumbo-Visma.
    Ik heb deze opmerking eerder gemaakt bij Sky en over UAE.
    Dus daar heb je ook ongelijk in.

    "Strohalm", "huilen huilen" zijn geen argumenten he.
    3 augustus 2020 15:24
    Ik geef aan wat mijn inschatting is (dat ze elkaar weinig zullen ontlopen), op basis van hun recente prestaties. Goed mogelijk dat de weegschaal net de andere kant op helt, dat verandert weinig aan het algehele punt dat het onzin is om Oomen (een alternatief voor een weggekochte renner die ze eigenlijk hadden willen houden) te gebruiken om hard te maken dat er over Jumbo net zoveel gehuild moet worden als over Ineos.

    Dat het salarishuis vorige jaren ruimer is geworden is zeker, maar daar is nu weinig tot niets meer bij gekomen. Over klagen bij Van Aert en Dumoulin had je van mij dan ook geen weerwoord gehad. Nu doe je het echter stelselmatig bij iedere aankoop en dat is met Dekker, Affini en Leemreize (daar heb je hem volgens mij snel verwijderd) tamelijk lachwekkend.

    Ze verliezen nu twee renners die ze heel graag hadden gehouden; dat waren hun interessantste aflopende renners. Ze halen er redelijke vervangers voor terug en selecteren door aan de onderkant. Onder aan de streep is dat op geen enkele manier een ploeg waar de koopzucht van afstraalt. Wellicht lijkt het zo vanonder een eierschaal, maar iedereen die er een beetje reëel naar kan kijken zal tot die conclusie komen.
3 augustus 2020 11:32
Een Italiaan? OK
    3 augustus 2020 11:53
    Bianchi schrok van de berichten over Cervelo en was opeens wel bereid om meer te schuiven, met wat aanvullende mitsen en maren?
    3 augustus 2020 12:33
    bwua ik zie eerder de link SEG racing academy. Heeft volgens mij ook een tijd een Nederlandse vriendin gehad. Misschien spreekt ie nog een woordje NL.
3 augustus 2020 12:09
Ik heb wat twijfels bij deze transfer. Puur omdat ik Affini een semi-kopman vind en ik verwacht dat de renner zelf ook deze ambities heeft. Ik zou voor een 100% knecht zijn gegaan. Iemand die met plezier het vuile werk opknapt en Van Aert een lange termijn steun kan geven. De hoop is een tweede Tony Martin, maar zo iemand (qua kunde en teamgeest) vind je vrijwel niet.
    3 augustus 2020 12:15
    In welke koersen zie je hem als semi-kopman? Buiten de tijdritten zie ik die potentie nergens terug.
    3 augustus 2020 12:33
    Gaat er denk ik niet zo zeer om wat ik vind, maar wat Affini zelf vindt. Indien Affini zich zelf als pure knecht ziet en niet veel eigen ambities heeft, dan kan het zeker goed komen. Ik heb namelijk geen enkele twijfel over zijn capaciteiten (ik vind hem eerder iets té goed voor deze rol).

    Wat kan er mis gaan?
    - Affini spaart zich in zijn knechtenrol omdat hij 1-2 dagen later wil schitteren in een tijdrit.
    - Affini is U23 kampioen van Italië, zijn omgeving zal wellicht een grotere toekomst voor hem zien dan een rol als knecht.
    - Affini heeft een venijnige sprint, in een groepje zal hij zich niet kansloos achten (zie 'l Avenir, Noorwegen, Olympia's Tour).
    3 augustus 2020 12:34
    Zie Affini ook graag vooruit koersen. Een blok marmer gegoten op een fiets. Geweldige stijl. Jammer dat dat nu in een afschuwelijke kleurencombinatie zal zijn. Cervélo doe er iets aan.
    3 augustus 2020 12:39
    Heb hetzelfde gevoel als Panache. Deze renner is ZO goed... en die moet vooral gaan knechten?... doet me idd ook denken aan Sky 2.0.

    Wel goed voor TJV natuurlijk. Hopelijk ook voor Affini. Qua ontwikkelen van tijdrijden heeft hij een goede zet gedaan lijkt me.

    Voor de Vlaamse klassiekers van TJV me echter nog niet overtuigen, ben benieuwd!
    3 augustus 2020 12:41
    Dat zijn al nuance problemen, geen problemen van een renner die eigenlijk ook semi-kopman zou kunnen zijn. Van Emden zal bijvoorbeeld ook weleens met die eerste vraag geconfronteerd worden en net even een andere rol krijgen op dagen voor een tijdrit. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken.

    Dat hij zelf in een groepje op zijn sprint kan rekenen is alleen maar een voordeel. Die kwaliteit kan hij op dagen met een massasprint inzetten voor Groenewegen en daarbuiten af en toe benutten. Goed om gemotiveerd te blijven.
    3 augustus 2020 12:48
    Affini kan toch de rol van Jansen overnemen? Die was een belangrijke krecht in bepaalde wedstrijden en in andere wedstrijd kreeg hij de vrijheid om voor zichzelf te rijden. Zelfs Van Aert heeft vorig seizoen in bepaalde wedstrijden geknecht en dat ging niet ten koste van zijn eigen ambitie.
    3 augustus 2020 12:54
    Van Aert (ook Schachmann) is natuurlijk wel het bewijs dat het kan botsen. In de Tour tijdrit vallen en de kopman voor het klassement mist een belangrijke knecht. Knechten van Ineos gaan (mogen) zo ver van Parijs niet voluit en daar is een reden voor.
    Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, er is immers ook heel veel af te dingen op het temmen van Van Baarle en Kwiatkowski en Poels om die gele trui binnen te halen voor Sky/Ineos. Voor de liefhebber niet fijn.
    De sfeer bij Jumbo lijkt uitstekend en iedereen lijkt momenteel tevreden, ik hoop slechts dat dit zo blijft.
3 augustus 2020 12:31
Affini heeft niet enkel affiniteit met tijdrijden, de man kan ook ritten in lijn winnen.
3 augustus 2020 13:12
Mooie renner, waar nog flink wat rek op de prestaties zit. Zal weinig aanpassing nodig hebben met zijn opleiding bij een nederlandse ploeg + vriendin. Ook interessant is zijn opname in de sprinttrein en het ondersteunen van van Aert in het voorjaar. Gaat dus een mooi en vol programma rijden.
3 augustus 2020 14:01
Een hele interessante leeftijdscategorie die ze binnenhalen, ook al is dit (deels) ter vervanging van vertrekkers in diezelfde leeftijdscategorie (de Plus en Janssen --> Oomen en Affini). Goed dat de ploeg met deze renners niet zwakker wordt. Daarnaast goede talenten (Dekker, Leemrijze) aan de onderkant toevoegen.

Als ik het goed interpreteer allemaal, zouden náást Dekker, Leemrijze en Oomen nog 3 renners zijn vastgelegd en was er nog één renner te contracteren / zoeken. Dan was Affini 1 van die 3 neem ik aan?
    3 augustus 2020 14:18
    In het artikel stond Affini vermeld als een kandidaat voor de laatste plaats die beschikbaar was, de drie al gecontracteerde renners leken hier los van te staan.

    Mocht hij echter toch een van de drie al vastgelegden zijn dan is het wel een top transfer binnen het budget. En zal de laatste plek worden vergeven aan een bij voorkeur jonge renner voor de klassiekers. Een van Hooydonck zou een mooie kandidaat zijn.

    Als piloot voor de kopman in de vlakke etappes van de grote rondes als Wout en Tony niet beschikbaar zijn en afmaker uit de tweede rij hoop ik op Mezgec en de derde aanwinst zou idealiter een renner zijn voor de heuvelklassiekers. Misschien Valgren?
3 augustus 2020 14:02
Is het profiel van Affini wellicht te vergelijken met het type Cancellara (ander talent-niveau uiteraard) trouwens?
3 augustus 2020 14:43
Is dit de Affini die ik zichzelf eens helemaal kapot heb zien rijden in de Slag bij Norg ?
    3 augustus 2020 15:49
    Wie kopt in dat het zijn neef Afinito was?
    3 augustus 2020 16:01
    Nee @RV, je hebt de kok wel horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt. Het was zijn echtgenote Affina toen ze in Norg een brood bij een lokale bakker wilde kopen. Er was geen brood meer, en daar was ze helemaal kapot van.
    3 augustus 2020 16:20
    Neee dat was bij de Slag om de laatste slice pepperoni!
3 augustus 2020 17:28
Vraag mij af hoe een ploeg als TJV als onderdeel van het proces de fysieke vermogens van een kandidaat-renner beoordeelt? Komt een renner een dag naar het fietslab om VO-max, wattages en dergelijke door te meten? Weet iemand meer hoe het selectieproces er uit ziet?
3 augustus 2020 19:34
Mooie versterking. Ik denk dat veel koersen ploegentijdritten gaan schrappen.

Reacties zijn gesloten.