Jumbo-Visma haakt af in de strijd om Mikkel Bjerg
Jumbo-Visma mengt zich niet meer in de strijd om Mikkel Bjerg te contracteren. Het 20-jarige Deense toptalent is gewild op de transfermarkt; onder meer Deceuninck-Quick-Step en UAE Emirates jagen op zijn handtekening. Bjerg stond lange tijd hoog op het scoutinglijstje van de Nederlandse ploeg, maar uiteindelijk bleek er geen match te zijn.
Bjerg – titelhouder en tweevoudig wereldkampioen tijdrijden bij de beloften – geldt als een van de grootste talenten binnen de wielerwereld. De Deen beschikt over een aflopend contract bij Hagens Berman Axeon, de ploeg die volgend seizoen een stapje terug doet van ProContinental naar Continental. Dit jaar gaat hij een poging doen om het werelduurrecord van Victor Campenaerts te verbreken, nadat hij eerder in 2019 openlijk twijfelde over zijn specialisme: klassiekercoureur of een ronderenner.
Die ontwikkeling gaat hij niet bij de Nederlandse ploeg maken. Een van de redenen van de weggeëbde interesse zou de hoge salariseis zijn, maar dat ontkent de ploeg. Eén aanwijsbare reden zou er niet zijn. De ploeg spreekt van een geleidelijk proces waarin duidelijk werd dat de renner en de ploeg momenteel niet bij elkaar passen.
Bjerg was een van de zes beloften die Jumbo-Visma nauwgezet volgt. Eerder werd Tobias Foss uit deze groep wel vastgelegd. Diens landgenoot Andreas Leknessund tekende reeds bij Team Sunweb, terwijl de jonge Nederlander Thymen Arensman nog een jaar belofte blijft. Mark Donovan en Filip Maciejuk – de overige twee namen op dat lijstje – maken beiden een lastig seizoen mee.
Twee Denen mee op traingingsstage in Oostenrijk
Jumbo-Visma is tijdens de Tour de France opnieuw op trainingskamp in het Oostenrijkse Kuhtai. Vorig jaar testte de ploeg daar Jonas Vingegaard en was de zojuist genoemde Maciejuk mee om kennis te maken. Ook dit seizoen gebruikt de Nederlandse ploeg de stage om een aantal renners beter te leren kennen. Zo is Foss nu mee, maar ook Niklas Larsen (22) en dat andere grote Deense talent: Julius Johansen (19). Beiden rijden nu voor ColoQuick, maar maken volgend jaar hun profdebuut bij Uno-X. Johansen en Larsen zijn mee om te kijken of ze ver in de toekomst (vanaf 2022) een aanwinst kunnen zijn.

Johansen wint een rit in Olympia’s Tour 2018 – foto: Cor Vos
Eerder dit jaar gaf de ploeg nog aan dat er voor komend seizoen ruimte in de selectie was ingebouwd om twee beloften een contract te geven. De vraag is in hoeverre dat nu nog van toepassing is. De geruchtmakende transfer van Tom Dumoulin hangt in de lucht en daarnaast bestaat er ook nog altijd een kans dat de Nederlandse ploeg de nieuwe bestemming is van Marcel Kittel. De voormalig Duitse sprintbom (31) liet eerder dit jaar zijn contract bij Katusha-Alpecin verscheuren en maakt na de Tour de afweging of hij doorgaat.

Als je Kittel weer mentaal en fysiek fit krijgt dan kunnen er ook leuke dingen gebeuren. Je kunt alleen niet Kittel én Groenewegen mee naar de Tour nemen. Zou een Kittel het ok vinden om de Giro te rijden ipv de Tour ?
Dat Jumbo wordt straks nog die ploeg waar je een pleurishekel aan krijgt omdat ze al het goeds aantrekken. ;-)
2 - een World tour ploeg heeft verplichtingen om een minimaal aantal jonge renners aan te nemen per jaar geloof ik. (ik denk 2, kan de regel even niet terug vinden )
jumbo-visma VOLGT huppeldepup
(zelfs stevie wonder snapt dat je bjerg in je ploeg wilt)
Het is geen kritiek, maar het had iets genuanceerder gebracht kunnen worden. In de JV app werd een dag van te voren gemeld dat er groot nieuws aan kwam. Terwijl we nu kunnen concluderen dat het een informatief artikel is geweest.
Zo werkt het, inderdaad.
Waarom genuanceerder? Van de zes opties liggen er altijd nog twee open.