Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step passen voor Parijs-Tours
Ondanks dat de kritiek niet mals was na de Parijs-Tours van 2018 heeft de organisatie van de Franse najaarskoers weer besloten om onverharde grindwegen door wijngaarden in het parcours op te nemen. De ploeg van titelverdediger Søren Kragh Andersen, Team Sunweb, zal wel van de partij zijn, maar Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step zullen de koers dit jaar niet betwisten.
Vorig jaar ging de herfstklassieker mee in de trend: het wisselde de traditionele finale in voor een finale met daarin diverse onverharde stroken. “Dit zal de laatste keer zijn dat Quick-Step Floors deze wedstrijd rijdt, zelfs als we winnen”, was Patrick Lefevere vorig jaar woedend over het aangepaste parcours. “Dit heeft niets te doen met wegwielrennen.” En Lefevere heeft woord gehouden, zijn ploeg staat inderdaad niet aan de start. Jumbo-Visma, dat vorig jaar eveneens aan de start stond, zal dit jaar ook niet deelnemen.
“Op sommige stukken was het op het randje”, liet parcoursbouwer Thierry Gouvenou als reactie op de kritiek weten. “Er waren misschien wat te veel grindstroken, dat gaan we bijstellen.” En zie, ook Gouvenou heeft zich aan zijn belofte gehouden. De 217 kilometer lange koers is iets aangepast ten opzichte van vorig jaar.
Afgelopen editie waren er 12,5 kilometer aan stuiterpaden, nu is dit 10,7 kilometer. De eerste stroken doemen na 160 kilometer op. Vervolgens hebben de renners circa tien kilometer rust voor ze een laatste serie onverharde wegen zullen tegenkomen. De finish ligt op de vertrouwde Avenue de Grammont.
Deelnemende ploegen Parijs-Tours 2019
WorldTour
AG2R La Mondiale
Dimension Data
Groupama-FDJ
Katusha-Alpecin
Lotto-Soudal
Team Sunweb
UAE Team Emirates
Procontinentaal
Arkea-Samsic
Cofidis
Delko-Marseille Provence
Euskadi-Murias
Gazprom-Rusvelo
Israel Cycling Academy
Rally UHC Cycling
Riwal Readynez
Roompot-Charles
Sport Vaanderen-Baloise
Total Direct Energie
Vital Concept-B&B Hotels
Wallonie Bruxelles
Wanty-Gobert
Continentaal
Natura4Ever-Roubaix-Lille Métropole
St. Michel-Auber 93
Jumbo en DSQ werken nu vooral tegen. Juist twee van de meest in het oog springende ploegen die innovatie en vernieuwing van het koersverloop tegenwerken.
Een mogelijk oorzaak zou namelijk ook kunnen zijn dat beide ploegen niet mee doen omdat ze niet echt ruimte in hun kalender hebben om een fatsoenlijke ploeg op te stellen. Zo is de Ronde van Lombardije en de Ronde van Zeeland de dag ervoor en moet er een aantal dagen na Parijs tours alweer een ploeg staan in China.
Vaak mooie, klassieke sprints gezien, maar ook prachtige editie die in het voordeel van aanvallers beslist werden. Door dan weer met de hype van onverharde weggetjes mee te moeten haal je de traditie weg bij de koers.
Koersen moeten gewoon eens accepteren dat ze mooi zijn zoals ze zijn. Niet elke koers heeft een finale van 50 kilometer en geaccidenteerd terrein.
Vlaanderen is al een veredeld criterium. Luik moet terug naar Luik terwijl Ans alles symboliseerde waar Luik voor stond en de punchers onder de klimmers hun kansen kregen. Ik vind het maar niets.
2018 - 2e Terpstra
2017 - 1e Trentin
2016 - 1e Gaviria
2015 - 1e Trentin
Toch denk ik wel dat de organisatie zich een beetje in de vinger gesneden heeft als ze twee van de beste ploegen in het eendagwerk op deze manier voor de koers verliest.