Jumbo-Visma bindt talenten Tim van Dijke en Johannes Staune-Mittet langer aan zich

vrijdag 8 oktober 2021 om 14:18
Jumbo-Visma bindt talenten Tim van Dijke en Johannes Staune-Mittet langer aan zich

Van Dijke tijdens de tijdrit op het EK wielrennen in Trentino - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft twee wielrenners uit de opleidingsploeg voor meerdere jaren vastgelegd. De Nederlandse U23-kampioen Tim van Dijke tekende een contract tot en met 2024 bij de ploeg en stapt vanaf 2023 over naar het WorldTeam. Johannes Staune-Mittet, onlangs etappewinnaar in de Ronde de l’Isard, tekende tot en met 2026 en zet in 2024 de stap naar de hoofdmacht.

Van Dijke (21) is blij met zijn nieuwe contract. “De afgelopen maanden is het supersnel gegaan en is mijn ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen. Een half jaar geleden had ik niet gedacht al zo snel een profcontract te tekenen. Het vertrouwen van de ploeg doet me ontzettend goed en is erg belangrijk voor me. Ik denk dat ik een goede basis voor mezelf creëer door mijn periode bij de beloften helemaal af te maken en daarna over te stappen naar de profs. Op die manier creëren we rust. Daar gedij ik het best bij, want ik koers nog niet zo heel lang op de weg. Dit is eigenlijk pas mijn eerste volledige wegseizoen.”

De 19-jarige Noor Staune-Mittet had nog een contract voor volgend jaar bij de opleidingsploeg. “Maar dit nieuwe contract is echt next level. Daar ben ik heel blij mee en trots op. Het wordt een mooie reis samen en deze verbintenis geeft me vertrouwen richting de toekomst. Dat ik de komende vijf jaar bij Jumbo-Visma rijd, geeft me ook de kans en ruimte om me te ontwikkelen zoals ik en het team dat samen voor ogen hebben. Deze constructie past daar perfect bij. Ik voel me thuis bij deze ploeg en kijk erg uit naar de komende jaren”, aldus de beloftevolle renner die in de Ronde de l’Isard een etappe won en vierde werd in het klassement.

Staune-Mittet is blij: “Dit nieuwe contract is echt next level” – foto: Cor Vos

Volgens Merijn Zeeman is Staune-Mittet een veelbelovend talent. “Hij is heel leergierig en heeft een open houding. De persoonlijkheid die hij heeft sluit nauw aan bij de eigenschappen die wij denken die nodig zijn om op het hoogste niveau actief te zijn. Ik denk dat we goed bij elkaar passen. De laatste weken zag je dat hij zijn neus aan het venster begint te steken. Dat geldt ook voor Tim. Hij werd kampioen van Nederland bij de beloften en boekte onlangs al zijn eerste profoverwinning (in de CRO Race, red.). Dat zegt wel genoeg over wat hij in zijn mars heeft. Tim is een renner met een grote motivatie en welwillend om er hard voor te werken.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Timothy12 8 oktober 2021 om 14:22

Zo te zien hebben ze geleerd van de Fisher-Black situatie.

Xevar 8 oktober 2021 om 14:23

5 jaar voor Staune-Mittet, toe maar.

Vind het ook heel positief dat Jumbo hun talenten zo rustig en geleidelijk brengt. Lijkt me een stuk beter dan 19-jarige jochies direct in de WT te gooien zoals steeds meer de trend is.

horsm 8 oktober 2021 om 14:24

Zoals Kooij? Dat gaat toch best redelijk?

Daniel17 8 oktober 2021 om 14:52

Kooij heeft eerst ook gewoon een heel goed beloftejaar gehad voordat hij is overgestapt.

horsm 8 oktober 2021 om 14:24

Dat lijkt me toch een slimme move, van die lange contracten. Anders loop je het risico dat je renners opleidt die uiteindelijk bij een nadere ploeg terecht komen.

Casar 8 oktober 2021 om 14:38

Goede zaak!

josi 8 oktober 2021 om 14:39

Goede move, want allebei renners met flink wat potentie die zich dit jaar prima ontwikkeld hebben.

Wheely 8 oktober 2021 om 14:57

De broertjes blijven dus samen, das fijn.

harryjohan71 8 oktober 2021 om 15:12

Daarnaast weer een Nederlandse renner vanuit het Development Team die de stap maakt naar de World Tour

Romāns Vainšteins 8 oktober 2021 om 15:29

En ze hadden ook die Scheveninger nog toch?

Wheely 8 oktober 2021 om 15:38

Per is nog maar net 18 maar die hebben ze de komende twee jaar inderdaad bij het development team. Als die bevestigt leggen ze hem hopelijk ook aan de ketting.

Franco Ballerini 8 oktober 2021 om 15:39

Inderdaad mooi dat er nu al diverse Nederlanders vanuit de opleidingsploeg de stap naar de WT maken. De investering is er, dunkt me, al dik uit.

AnderJ 8 oktober 2021 om 15:35

Lijkt inderdaad mede een poging om te voorkomen dat talenten uit de opleidingsploeg zo maar naar een andere ploeg gaan. Eerlijke ruil: talenten waar TJV écht perspectief in zien, kunnen niet zo maar weg, maar hebben wel zekerheid op een contract bij de profploeg. Vraag me wel af wat er gebeurt als de ontwikkeling van zo’n talent toch tegenvalt. Koopt TJV het contract dan zelf af?

Murcia 8 oktober 2021 om 15:50

Goede zaak, vooral opvallend is het met vier jaar verlengen van Staune-Mittet’s contract. Dat is meer dan alleen je investering veilig stellen, er is een ongekend vertrouwen in ontwikkeling van deze jongen. Bij Tim gaat het ook snel maar ik begrijp heel goed dat hij nog niet meteen zijn broer achterna gaat.

kelderfan 8 oktober 2021 om 16:12

Ik vind 't wel opmerkelijk, dat Tim niet meteen de overstap maakt. Hij laat toch ook zien, dat hij de sprong kan maken.
Ik denk, dat hij nu met Rick Pluimers, wat vaker worden ingezet bij de hoofdmacht..

Innsbruck 8 oktober 2021 om 16:21

Ik heb de powerfile van Hulgaard gezien van die finale met Tim Van Dijcke in Kroatië..

Dat kunnen de meeste weekend warrior ook.

Zou het dus zeker niet overroepen.

Wheely 8 oktober 2021 om 16:46

Kunnen die weekend warriors dat ook in een finale na 150 km aan het eind van een zesdaagse koers?

goldone123 8 oktober 2021 om 16:58

@wheely ik denk van niet

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair