Jumbo-Visma biedt excuses aan voor valpartij in Ronde van Polen

Jumbo-Visma biedt excuses aan voor valpartij in Ronde van Polen

foto: Cor Vos (archief)

Jumbo-Visma heeft zijn excuses aangeboden voor de valpartij die sprinter Dylan Groenewegen veroorzaakte in de eerste etappe van de Ronde van Polen. Onder meer Fabio Jakobsen kwam door de manoeuvre van Groenewegen hard ten val.

“Onze gedachtes gaan uit naar Fabio Jakobsen en iedereen die vandaag betrokken was bij de verschrikkelijke valpartij in de Ronde van Polen.”, zo laat het Nederlandse WorldTour-team weten. “Valpartijen zoals deze horen niet te gebeuren.”

“Daarom bieden wij onze excuses aan”, klinkt het slot. “We gaan intern bespreken wat er is gebeurd voordat we opnieuw naar buiten treden.”

Dit artikel delen:

66 Reacties

bartp25 5 augustus 2020 om 20:37

Enige wat ze momenteel kunnen en moeten doen. Voor sancties richting Groenewegen moet eerst de emotie zakken, al vind ik consequenties zeker op zijn plaats, hem ontslaan vind ik te ver gaan. Rest van het seizoen schorsen zou mijn idee zijn ongeacht de verdere afloop. Hopelijk komt jakobsen hier goed uit dat is voor nu het enige wat telt.

DeGroteMolen 5 augustus 2020 om 22:05

Schorsen, levenslang. En voor de rechter wegens zware mishandeling / doodslag. Hier was niets ‘per ongeluk’ aan. Met een dergelijke mentaliteit hoor je niet in het peloton.

RiGHT 5 augustus 2020 om 22:41

Het is gewoon zo zwaar overdreven allemaal richting Groenewegen. Ja de gevolgen zijn verschrikkelijk, maar dat zie ik maar beperkt als de fout van Groenewegen. Fabio dook in een gat waarvan je weet dat je dat niet moet doen tussen renner en dranghek.

Maar sowieso is er hier maar 1 echte schuldige : de organisatie. Waarom ga je een massasprint op een naar beneden lopende weg organiseren ?!!!? Je weet dan dat de snelheden oplopen naar pakweg 80 km/u.

Groenewegen deed wat elke sprinter ooit voor hem heeft gedaan en alle sprinters ook nog in de toekomst weer opnieuw zullen doen : de deur dichtgooien en breed maken.

VerstandOpNul 5 augustus 2020 om 22:50

Oh ja tuurlijk Right.. als iedereen het doet, dan zal hrt wel goed zijn…

Sephiroth 5 augustus 2020 om 22:57

nee, als iedereen het doet, is de UCI goed fout bezig. Dylan verdient een sanctie, ja, maar geen schorsing voor het leven. Dan kan je namelijk alle top sprinters inc. viviani, jakobsen, cavendish, bouhanni etc schorsen en nog een groot deel van de leadout mannen als Morkov en richeze. Zolang de UCI niet structureel optreed hiertegen hebben ze (de UCI) deel schuld door hun gedoogbeleid en enkel actie ondernemen wanneer het misgaat.

roeleur 5 augustus 2020 om 23:28

Groenewegen kan nooit meer winnen. Iedereen zal zich alleen nog maar zijn miezerige misdadige elleboogje herinneren. Hij zal eindigen als een Lee Towers imitator in een smerige karaokebar ergens in Laos of Cambodja.

Murcia 5 augustus 2020 om 20:37

Ze zullen wel worden afgemaakt op twitter met dit statement, maar dit is ook het enige wat ze op dit moment kunnen zeggen. Ook zij moeten intern onderzoeken en eerst volledige duidelijkheid hebben voordat ze meer kunnen melden of maatregelen kunnen aankondigen jegens Groenewegen.

Matxin 5 augustus 2020 om 20:38

Elke dag die ze langer wachten met het ontslaan van Groenewegen levert hele grote imagoschade op voor de ploeg. Een simpele disciplinaire schorsing van een paar maanden voor Groenewegen gaat de extreem negatieve publieke opinie richting de ploeg echt niet veranderen.

Ben heel benieuwd hoe Frits van Eerd en de baas van Visma dit gaan afhandelen. Het hele positieve imago en alle goodwill die ze de afgelopen jaren hebben opgemaakt kan zomaar in 1x door de plee gespoeld worden als ze de verkeerde keuze maken. Zou me niet verbazen als Frits zeer binnenkort al aan de lijn hangt bij Plugge met de boodschap : Hoi Richard, ontbindt dat contract van Groenewegen, wij regelen de financiële en juridische afwikkeling wel."

appiett 5 augustus 2020 om 20:39

Zucht…..

Murcia 5 augustus 2020 om 20:40

Zonder onderzoek iemand meteen ontslaan zou wel eens een averechts gevolg kunnen hebben. Arbeidsrecht is gelukkig niet zo eenvoudig als jij denkt.

Jandepandaman 5 augustus 2020 om 20:41

Deze man…

bartp25 5 augustus 2020 om 20:41

Onzin, dit levert zeker negatieve publiciteit op momenteel maar mensen vergeten. Als hij volgend jaar etappes wint in de tour is het weer positief. Een straf is op zijn plaats maar ontslaan gaat te ver.

mus van de maasstad 5 augustus 2020 om 20:46

Jezus zeg

Romāns Vainšteins 5 augustus 2020 om 20:50

Wat een hyena ben jij zeg, precies wat we niet nodig hebben nu.

Arie den Blanken 5 augustus 2020 om 20:53

Een dopingverdachte wordt toch ook voor een verder onderzoek meteen op non actief gezet. Dit geval is wel even een erger vergrijp dan een dopingvergrijpje.

assen 5 augustus 2020 om 20:54

Je kunt het walgelijk vinden wat Matxin zegt, maar het is zeker niet ondenkbaar dat dit gebeurt. Jumbo betaalt, en het imago van het bedrijf is belangrijk.

Matxin 5 augustus 2020 om 20:56

Niet 1 inhoudelijk argument waarom ik geen gelijk zou hebben, typisch weer.
Dit nieuwsbericht gaat over de reactie van de ploeg over de actie van Groenewegen en mijn reactie dus ook.

Als Groenewegen bij Ineos had gereden en Greenways had geheten waren de reacties totaal anders.

Olly 5 augustus 2020 om 21:03

@Matxin; Jij bent werkelijk waar het meest sneue figuur dat ik hier ooit geflitst heb. En ik flits hier al een tijdje mee. Wat een ongenuanceerde domme opmerkingen zeg.
OT; Goed dat TJV dit doet, ook imo vrij kort na de crash. Ik hoop werkelijk dat FJ hier goed van herstelt, ik heb gewoon een beetje een kater hiervan.

LB117 5 augustus 2020 om 21:04

Vent, je zou eens een oxazepam moeten nemen…

bartp25 5 augustus 2020 om 21:05

Dus als je Groenewegen ontslaat is de hele situatie vergeten? Deze negatieve publiciteit zal nog wel een tijd rondzingen of ze hem nu ontslaan of niet. Daarbij heb je arbeidsrecht je kunt niet zomaar iemand ontslaan, daarbij impliceer ik uiteraard niet dat dit niks is grote fout van Groenewegen met ernstige gevolgen, maar er zijn geen juridische gronden om hem te ontslaan.

wolfje 5 augustus 2020 om 21:13

Genoeg inhoudelijke argumenten bij reacties op meerdere van jouw post vandaag: ook bij zeer ernstige zaken heeft een ieder recht op hoor en wederhoor, professionele ondersteuning (juridisch, psychologisch, etc) en een fair proces. Uitslag kan best worden zoals jij beschrijft/wenst, maar nooit op basis van emotie

Napoleon 5 augustus 2020 om 21:21

Jij geniet hier gewoon van, he Matxin? Zelden zo’n aasgier gezien als jij….

HF2013 5 augustus 2020 om 21:24

Misselijkmakend Matxin.
De DQ, een schorsing en het ontslag van Groenewegen. En de reputatie van de ploeg en de centen van meneer Van Eerd.

Man man man. Dat zijn echt de belangrijke zaken op dit moment. Wat een sneue reacties.

Zullen we twee tellen of misschien een beetje langer stil staan bij de gezondheid van Fabio en andere betrokken? Zowel de fysieke als geestelijke gezondheid?!

attickfan 5 augustus 2020 om 21:55

Een levenslange schorsing voor Matxin is hier wel op zijn plaats.

DeGroteMolen 5 augustus 2020 om 22:06

Eens, een schande voor de wielersport. Crimineel gedrag.

Derierre de la course 5 augustus 2020 om 22:56

@Matxin, ben jij altijd zo genuanceerd?

Zenon J. 5 augustus 2020 om 23:56

Matxin zielepiet…zeer sneue kinderachtige reactie

EHV 6 augustus 2020 om 11:18

De cancel culture verspreidt zich nog sneller dan Corona…

Kelder is de Man 5 augustus 2020 om 20:38

Goeie reactie. Een vermelding richting Jakobsen en fotograaf was wel gepast.

mus van de maasstad 5 augustus 2020 om 20:50

Onze gedachtes gaan uit naar Fabio Jakobsen en iedereen die vandaag betrokken was bij de verschrikkelijke valpartij in de Ronde van Polen

Fred Postma 5 augustus 2020 om 20:39

Ja . Dit zal ook niet de bedoeling van Groenewegen zijn geweest. Accidents happen. Niet altijd onmiddellijk op zoek naar de zondebok en schuldige.
Uiteindelijk hebben we allemaal schuld. We willen allemaal spektakel en strijd. Ik heb ook schuld . Ik ga de rozenkrans bidden nu.

ProfrondeZevenbergen 5 augustus 2020 om 20:58

Eens. Wij voelen ons allemaal al rot. Kun je nagaan hoe Groenewegen zich voelt. Dit laat hem nooit meer los.

(En ja, ik vind een sanctie op zijn plaats en ik vind het heel erg voor Jakobsen).

DeGroteMolen 5 augustus 2020 om 22:11

‘Accident’ zeg je? Ga even langs de opticien en bekijk de beelden nogmaals: hier was sprake van opzet.

jan jansen 5 augustus 2020 om 22:17

Fred;
Accidents happen is te eenvoudig.
Dit is bewust iemand in de hekken sturen

Jacco van Stierop 5 augustus 2020 om 23:01

@Fred Postma
Als je daar dan toch mee bezig bent, spreek dan “en verlos ons van het kwade” luid en duidelijk uit!

chasse patat 5 augustus 2020 om 23:53

@Jacco Is het je opgevallen dat je in het gebed wat je aanhaalt in de ons vorm bidt? Fred heeft gelijk dat ook wij in de spiegel moeten kijken over het spektakel dat we willen evenals de UCI en het wielerpeloton.

girardengo 5 augustus 2020 om 20:40

In een opwelling een beslissing nemen moet je inderdaad niet doen. Maar ik hoop dat er eens structureel wordt nagedacht over de sprintfinales. Het is te vaak chaos en wildwest.

Murcia 5 augustus 2020 om 20:42

Helemaal mee eens! Vooral deze downhill finishes zijn levensgevaarlijk.

Sephiroth 5 augustus 2020 om 21:00

Daar ligt al jaren de bal bij de UCI… Veel harder optreden tegen onregelementaire sprints. Ongeacht!! De gevolgen.. een niet goed ging nu dus niet ff helemaal niet goed

jan jansen 5 augustus 2020 om 22:19

Sephiroth;
+1

Cyclinglife 5 augustus 2020 om 20:50

Elk statement of reactie van Groenewegen zal verkeerd uitgelegd worden op dit moment. Beter dat hij zijn mond in het openbaar houdt tot er definitief bekend is wat er met fabio aan de hand is. Uiteraard wel contact zoeken met de ploeg en familie van fabio om excuses te maken buiten de media om.
De ploeg en Groenewegen doen er goed aan om hem zelf uit de ronde te halen. Als blijk van begrip voor de situatie ontstaan door iemand van de ploeg.

LB117 5 augustus 2020 om 21:05

Nette reactie, ze moesten iets zeggen dit is voor nu voldoende. Nu eerst de emotie laten zakken

Dikke Vrouw 5 augustus 2020 om 21:22

Hoe zou groenewegge zich voelen… Hel

Johnny7 5 augustus 2020 om 21:25

Ik zie zojuist het filmpje vanaf boven, het is duidelijk te zien dat Groenewegen hem wil afknijpen omdat hij er anders langs komt. Groenewegen heeft alle ruimte en zit in het midden van de weg. Dylan jongen wat heb je gedaan man! Schandalig dit kan gewoon niet. Je weet de extreme risico’s en het was niet nodig om Fabio zo de hekken in te rijden!!!!

Lance4eva 5 augustus 2020 om 21:30

Jup, hij rijdt op gegeven ogenblik voorop en hij kijkt onder zijn oksel door en ziet hem aankomen. Knijpen, knijpen, knijpen, elleboogje, knijpen, elleboogje en dan vol de hekken in.

Zeer tragisch.

nickdt 5 augustus 2020 om 23:48

En ik zag het ook van bovenaf, maar het is ook duidelijk dat Jakobsen zichzelf breed maakt om er op die manier langs te komen (Heeft ie op dat moment mazzel dat Groenewegen naar links hangt, anders had ie Groenewegen naar de grond gebeukt).

Maarten_85 7 augustus 2020 om 01:39

Ja, nickdt, werkelijk schandelijk manoeuvre van Jakobsen. Ze hebben de verkeerde gediskwalificeerd. Hoe waagt hij het trouwens om Groenewegen voorbij te rijden als hij maar een gat van vier meter heeft.

Peter Lippens 5 augustus 2020 om 21:38

C4

assen 5 augustus 2020 om 21:59

Pf6

stijnos 5 augustus 2020 om 21:58

In dit stadium kun je alleen maar hier mee komen, nu is het gewoon zaak om alleen maar te denken aan Fabio. De tijd zal dan vanzelf wel leren wat passende sancties zijn, al is een ontslag wel erg overdreven wat mij betreft. Deze situatie kent alleen maar verliezers, ook Groenewegen.

Dumoulinke 5 augustus 2020 om 22:05

Wie het filmpje nog eens heel goed vertraagd bekijkt zal zien dat uitgerekend op het moment dat Groenewegen besluit Jakobsen weer wat ruimte te geven (het aller-, allerlaatste moment dus), die op een vreemde manier uit balans raakt en tegen de hekken knalt. Dat daarbij meerdere hekken door de lucht vliegen, betekent tevens dat de organisatie heeft verzaakt in het goed bevestigen van deze hekken. Het is niet normaal dat er een twintig meter lang gat ontstaat. Dit is niet eerder vertoond.

De overtreding die Groenewegen heeft gemaakt (het geleidelijk afsnijden van je opponent) is al honderden keren eerder voorgevallen in het wielrennen. Echter, pech 1 is het eerder geschetste feit dat de hekken niet goed bevestigd zijn. Pech 2 is dat de smak die de opponent heeft gemaakt dusdanig extreem is dat er een levensbedreigende situatie is ontstaan.

Het maakt verder niet uit of Groenewegen wel of niet wordt ontslagen. Wie een beetje kaas heeft gegeten van psychologie weet dat dit dusdanig hard bij hem tussen de oren gaat zitten, dat hij nooit meer iets zal winnen. Het geloof in zijn eigen persoon, in hetgeen waar hij voor staat, is weg. Het tijdperk Groenewegen is vandaag afgesloten.

Ik wil intussen duimen voor een best mogelijk scenario. Dat Jakobsen toch nog gezond mag worden, dat beiden zich mogen verzoenen, en dat tot slot voor beiden de wielerzon weer mag schijnen. Niets is onmogelijk, behalve de mogelijkheid dat iets onmogelijk is.

jan jansen 5 augustus 2020 om 22:25

Ik heb de film van boven goed bekeken en zie dat DG FJ zozeer uit balans brengt dat hij valt, hij werd afgesneden en raakte uit balans.

penta 5 augustus 2020 om 22:30

Helemaal eens . Je ziet dat Dylan weer wat ruimte Probeert te maken l. Het lijkt wel of het parcours Smaller wordt

kevin keulers 5 augustus 2020 om 22:34

Goede reactie.
Alle speculaties over de schuldige, het parcours en sancties ten spijt. We hebben te maken met Neerlands grootste sprinttalent die momenteel vecht voor zijn leven.
Heel de wielerwereld en wij wielerfans hopen en bidden op goed nieuws vanuit Polen.

nickdt 5 augustus 2020 om 23:51

Van bovenaf gezien zie je dat Jakobsen zich ook wel erg breed maakt daar (Terwijl Groenewegen naar links had en dat niet doet).

Als je echt goed kijkt, zie je inderdaad dat het smaller wordt, dus imo, organisatie en UCI meer schuld dan de twee renners.

Maarten_85 7 augustus 2020 om 01:42

Nee, het werd daar niet smaller, nickdt. Het werd juist een tikkeltje breder. En de hekken stonden vrij goed, zeker in vergelijking met veel andere koersen. (Het soort balustrades, da’s wat anders, natuurlijk.)

Tinus1984 5 augustus 2020 om 23:23

Het leek wel een plastic bording zoals die uit elkaar spatte. En daarnaast lag gewoon een spoorlijn met grind en dikke rails.

En ja het is heftig wat er gebeurd is absoluut. Maar om nu dylan helemaal de grond in te trappen etc vind ik echt veel te ver gaan. Sommige reacties slaan nergens op. En al helemaal niet die van meneer Patrick

Al Phila 6 augustus 2020 om 08:11

P.V. is geen meneer, hij meet met 2 maten. In Milaan-Turijn komen meerdere renners ten val door een onbesuisde actie van een van zijn renners. Nikki Terpstra reeds destijds Maarten Wijnands verschillende keren de berm in, toen de destijds voor Quickstep rijdende Tony Martin was gedemarreerd. Kortom. P.L. meet zoals altijd met 2 maten.

Ik neem aan dat ‘meneer’ ook cynisch bedoeld was…

Maarten_85 7 augustus 2020 om 01:46

@Al Phila
De uitdrukking “twee maten, twee gewichten” wordt enkel gebruikt als de strafmaat in twee vergelijkbare situaties verschillend is, wat een oneerlijke beslissing in minstens één van beide impliceert. Die uitdrukking kan hier dus niet gebruikt worden, want de situaties zijn in geen honderd jaar met elkaar te vergelijken.

wielrenner 6 augustus 2020 om 06:59

Wat verschrikkelijk voor zijn familie, ik wens ze veel kracht voor de komende dagen.

Cyclinglife 6 augustus 2020 om 08:42

Voor dylan te hopen dat zijn ploeg hem in bescherming neemt. En zijn telefoon en internet voor hem tijdelijk beheert. Zodat hij niet wordt blootgesteld aan alle ellende die er op het internet gegooid wordt kan lezen. Dat ze hem op de hoogte houden van ontwikkelingen. En zorgen dat zijn geliefde hem kunnen steunen. Hij zal zich ellendig genoeg voelen over de situatie. Dat hoeft niet verergerd te worden door het internet

LaurentJalabert 6 augustus 2020 om 10:26

Ik snap de emotie bij mensen wel. Maar laten we eerlijk zijn, wat hier gebeurd, gebeurd in 9 van de 10 sprints, sterker nog we hebben de afgelopen jaren veel ernstigere dingen gezien. Het verschil is alleen dat dit ernstige gevolgen heeft, omdat het een sprint naar beneden was en ligt het aan mij of staan die dranghekken daar heel raar!?

Groenewegen gaat de fout in. Die jongen zal mentaal geknakt zijn nu. En dan gaan moraalridders hier lopen schreeuwen dat hij de gevangenis in moet of geschorst moet worden, terwijl ze bij de volgende sprint weer staan te juichen waar precies hetzelfde gebeurd.
We leven in een tijdperk waarbij hard schreeuwen blijkbaar gezien wordt als de enige manier om je emoties te uiten en de realiteit volledig uit het oog wordt verloren omdat we ons laten opfokken door social media en andere schreeuwers.

Ik hoop vooral dat iedereen hiervan zal herstellen. Als eerste Jakobsen en vervolgens ook Groenewegen en alle andere die gedupeerd zijn.

Maarten_85 7 augustus 2020 om 01:49

@LaurentJalabert “wat hier gebeurd, gebeurd in 9 van de 10 sprints” (2x sic)
Dan ben ik blij dat ik geen sprinter ben…

Doordrijver 6 augustus 2020 om 10:53

Een dag later…feiten Verbeken.

1. Grove fout van de organisatie om op deze gevaarlijke dalende finale weer een aankomst te organiseren

2. Groenewegen ‘zet een elleboog’ op een manier dat het wel vaak gebeurd in een massasprint.

3. Jacobsen duikt in een wel erg klein gat, iets dat we sowieso al niet graag zien wegens het risico – wetende dat renners vaak de deur dicht doen.

4. Groenewegen wijkt van zijn lijn af, niet met een gevaarlijle zwieper maar geleidelijk aan.

5. De gevolgen van enkele acties die wel vaker gebeuren liepen helaas desastreus af.

Dergelijke acties moeten ten alle tijde op eenzelfde, een duidige manier aangepakt/gestraft worden.

Er zijn momenteel veel extreme uitspattingen richting Groenewegen, maar betwijfel of ‘levengslange schorsing’ op zijn plaats is. Indien ja, dan moet menig renner geschorst worden om gelijkaardig gedrag.

Shoot me down, maar bekijk effe alles als de emotie wat gaan liggen is.

Maarten_85 7 augustus 2020 om 01:55

Jongen toch, het is niet omdat je argumenten 2 t.e.m. 4 en eigenlijk ook 5 belachelijk zijn, dat ik je zal neerschieten, hoor.

evos01 6 augustus 2020 om 11:43

Er waren toch meerdere valpartijen die dag?Wie zijn allemaal beschadigd?
De fotograaf ging ook hard onderuit,hoop dat het goed gaat komen.
Een sprintersetappe gaat altijd met valpartijen.
Wie hier fout is………?Bora was ook aan het duwen.

Headlines

Materiaalzone

Populair