Jumbo-Visma bevestigt lancering eigen vrouwenploeg

maandag 19 oktober 2020 om 10:35
Jumbo-Visma bevestigt lancering eigen vrouwenploeg

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft de opstart van een eigen vrouwenploeg officieel aangekondigd. De uitbreiding is tot stand gekomen in samenwerking met sponsors Jumbo en Visma. Ook Parkhotel Valkenburg verbindt zich aan het nieuwe team, dat onder een continentale licentie begint.

Teammanager Richard Plugge had al langer de ambitie om een vrouwenploeg te beginnen. “De tijd is inmiddels rijp om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het is fantastisch om middels een eigen vrouwenploeg een grote bijdrage te gaan leveren aan het nationale en internationale vrouwenwielrennen. Met de komst van deze vrouwenploeg maken we Jumbo-Visma compleet, waarbij we talentherkenning, talentontwikkeling en topsport op het hoogste niveau omarmen.”

De ploeg gaat in 2021 onder een continentale licentie van start, aangezien de regelgeving van de UCI een nieuwe ploeg niet toestaat direct tot de WorldTour toe te treden. Esra Tromp, voormalig manager van Parkhotel Valkenburg, neemt de ploegleiding op zich. “De doelstelling is om het beste vrouwenteam ter wereld te worden.” Ze gaat samenwerken met de coaches Marco Postma en Lieselot Decroix. Marieke van Wanroij wordt performance coach.

Meervoudig wereldkampioene Marianne Vos wordt een van de boegbeelden van de nieuwe ploeg. “Ik ben trots dat ik vanaf volgend jaar onderdeel ben van Jumbo-Visma. De visie en ambitie van de ploeg spreken mij er aan. Ik kijk ernaar uit om samen van start te gaan.”

Selectie vrouwenploeg Jumbo-Visma in 2021
flag-nl Teuntje Beekhuis (Lotto Soudal Ladies)
flag-nl Jip van den Bos (Boels-Dolmans)
flag-nl Nancy van der Burg (Parkhotel Valkenburg)
flag-gb Anna Henderson (Team Sunweb)
flag-de Romy Kasper (Parkhotel Valkenburg)
flag-nl Anouska Koster (Parkhotel Valkenburg)
flag-nl Riejanne Markus (CCC-Liv)
flag-dk Pernille Mathiesen (Team Sunweb)
flag-nl Aafke Soet (Ceratizit-WNT)
flag-nl Karlijn Swinkels (Parkhotel Valkenburg)
flag-be Julie Van de Velde (Lotto Soudal Ladies)
flag-nl Marianne Vos (CCC-Liv)

Dit artikel delen:

71 Reacties

Gilberto 19 oktober 2020 om 10:50

Benieuwd

SnellePelle 19 oktober 2020 om 11:20

Ze hebben toch lekker zitten vissen bij andere ploegen. Ook belangrijke rensters bij Boels, Sunweb en CCC losgepeuterd. Dat gaat weer wat nivellering geven.

Wim 19 oktober 2020 om 16:58

Kan SnellePelle mij vertellen hoe je een ploeg opzet zonder bij anderen te “vissen”.

JumbowintdeVuelta 19 oktober 2020 om 17:54

Paar kassieres vanwege de zelfscankassa’s op de fiets zetten.

Sephiroth 19 oktober 2020 om 10:51

Super nieuws en ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken inderdaad.

jvh93 19 oktober 2020 om 10:54

Marianne Vos uiteraard als absolute kopvrouw, maar voor de rest nog voldoende rensters met potentie (allemaal niet heel oud, dus zeer benieuwd of zij onder de juiste begeleiding kunnen excelleren). Sowieso erg goed voor het vrouwenwielrennen dit!

AWestie 19 oktober 2020 om 10:57

Ik ben benieuwd hoe succesvol ze gaan zijn in jaar 1, stiekem hoop ik er op dat ze door de TJV begeleiding meteen een blok zijn om rekening mee te houden.

Edit redactie: Is nu aangepast

007 19 oktober 2020 om 10:57

Heel mooi nieuws! Vos als absolute kopvrouw met daaronder een paar hele sterke rensters ook.

Benieuwd hoe ze het volgend jaar gaan doen en op welke manier ze kunnen profiteren van de voordelen die het mannenteam met zich mee brengt.

Qua begeleiding is Tromp natuurlijk al een gevestigde naam in het vrouwenwiellrennen, echter van de coaches komen alleen Lieselot en Marieke mij bekend voor als rensters.

T80JZ 19 oktober 2020 om 12:09

Op onze eigen Wielerflits een aantal dagen geleden over Parkhotel Valkenburg als opleidingsploeg https://www.wielerflits.nl/nieuws/team-parkhotel-valkenburg-trekt-vijf-jonge-talenten-aan/

T80JZ 19 oktober 2020 om 12:12

Sorry, onder de verkeerde naam geplaatst. Moet hieronder bij N92

n92 19 oktober 2020 om 10:58

Ik ben een beetje in de war door het artikel. Wie verbindt zich nu aan het team? Parkhotel de sponsor of parkhotel de ploeg?

Beide vind ik ook niet heel logisch. Het eerste zou betekenen dat twee continentale teams met elkaar verbonden zijn. Het tweede zie je ook niet vaak tenzij het fiets of materiaal sponsoren betreft. Lekker verwarrend in ieder geval.

jvh93 19 oktober 2020 om 11:01

Ik denk de sponsor, maar vraag me dan wel af wat er met het Parkhotel Valkenburg team gaat gebeuren

n92 19 oktober 2020 om 11:03

Ja precies. Ik denk ook de sponsor maar dan blijft het nog een beetje gek. Je bent hoofdsponsor van een ploeg en gaat dan de concurrentie (met een andere naamsponsor) ondersteunen.

Vogelenzang 19 oktober 2020 om 11:09

Het gaat volgens mij om het team zelf. Jumbo wil zo snel mogelijk doorgroeien naar de WWT en Parkhotel Valkenburg wil juist continentaal blijven en zich meer gaan richten op jonge talenten. Dus in feite zal dat een beetje de onofficiele opleidingsploeg worden.

007 19 oktober 2020 om 11:09

Parkhotel blijft bestaan, maar gaat meer als opleidingsploeg fungeren. Stond laatst een keer op Cyclingonline

jvh93 19 oktober 2020 om 11:10

wellicht (en dat is de grootste speculatie die ik me kan bedenken hoor) wil TJV na volgend jaar al doorstromen naar de Womens World Tour en wordt het huidige Parkhotel Valkenburg team (dat toch voornamelijk gericht is als opleidingsploeg voor Jonge talenten) de vrouwenploeg/opleidingsploeg van de TJV Academy??

Verweggistan 19 oktober 2020 om 11:10

Ik denk dat Parkhotel gaat functioneren als opleidingsploeg.

The Whaler 19 oktober 2020 om 11:17

Klopt wat hierboven staat. Althans meen dat ergens in ander artikel gelezen te hebben. Parkhotel stapje terug qua niveau en die als opleidingsploeg voor dit team.

n92 19 oktober 2020 om 11:19

Zou kunnen allemaal. Al zou Parkhotel hoe dan ook een volledig zelfstandige ploeg moeten blijven. Bij het vrouwenwielrennen is het niet goed mogelijk om één hoofdploeg en één opleidingsploeg te hebben zonder dat je dezelfde wedstrijden rijdt.

Hoe dan ook blijf ik het een beetje vreemd vinden maar het zal wel blijken wet het allemaal wordt. De sponsor zal er vast wel zijn redenen voor hebben.

T80JZ 19 oktober 2020 om 12:11

Op onze eigen Wielerflits een aantal dagen geleden over Parkhotel Valkenburg als opleidingsploeg https://www.wielerflits.nl/nieuws/team-parkhotel-valkenburg-trekt-vijf-jonge-talenten-aan/

Wim 19 oktober 2020 om 17:23

Denk dat je het zo moet lezen. Beide ploegen functioneren onafhankelijk van elkaar, hebben hun eigen sponsor en materialen, staf enz. Waarschijnlijk zijn er afspraken gemaakt over de overstap van een renster die het team Parkhotel is ontgroeid naar Jumbo-Visma.

doorak 19 oktober 2020 om 18:03

Zoals bij de mannen DJR ook jaren verbonden was met TJV zal nu ook het opleidingsteam van Parkhotel die verbinding hebben met het TJV damesteam.

Wheely 19 oktober 2020 om 10:59

Hartstikke mooie ontwikkeling. Met Marianne een geweldig boegbeeld en de talenten mogen me verrassen. Swinkels wel eentje met potentie volgens mij.

Verweggistan 19 oktober 2020 om 15:03

Ik ben vooral fan van de altijd vrolijke Anouska Koster.

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:01

Ik zou het vooral een goede zaak vinden als men bij het aanstellen van technische staf enzo gewoon kijkt naar kwaliteit, en niet naar het geslacht. Zijn prima dames die dit soort functies kennen invullen hoor, maar laat men vooral niet geforceert naar een vrouw uitkijken voor een bepaalde functie als je vrouwensport serieus wilt nemen.
Die Lieselot Decroix is die uitstekende dame die ook verslag doet op de Belg?

AnderJ 19 oktober 2020 om 11:21

@Gilberto: als je voldoende dames van voldoende kwaliteit kan vinden, wat is er dan mis mee om te kiezen voor dames in de begeleiding voor een damesploeg? Eens dat je iemand van te weinig kwaliteit niet moet kiezen vanwege geslacht, maar als je een lijst van begeleiding van voldoende kwaliteit hebt van beide geslachten, waarom dan niet kiezen voor dames?

Guushovd 19 oktober 2020 om 11:24

In essentie mee eens, maar bij mij kwam wel meteen een vraag op. Hoeveel vrouwelijke ploegleiders zijn er in het mannenwielrennen? Volgens mij precies nul.

Het kan natuurlijk dat er geen enkele vrouw is die beter is dan de honderden mannelijke ploegleiders in het mannenwielrennen. Maar ik denk dat er meer redenen zijn. Wil hier niet dramatisch over doen, maar interessant is het op zijn minst.

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:35

Gaat denk ik om de term ‘voldoende’
Moet je gewoon gaan voor de beste? Of voor een vrouw die van ‘voldoende’ kwaliteit is?

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:37

@Guus
We voeren gewoon een normale zinvolle discussie toch? Er dramatisch over doen is nergens voor nodig. Uit politieke correctheid en ‘cancel culture’ is nog nooit iets goeds voortgekomen, dus laten we de discussie vooral voeren!

xistnc 19 oktober 2020 om 11:40

Als ze bij het selecteren van de rensters maar wel naar het geslacht kijken. Hoewel dat tegenwoordig nog slechts een momentopname is…

horsm 19 oktober 2020 om 11:55

'Kwaliteit' is natuurlijk een onduidelijk criterium als je het hebt over ploegleiders. Bij sporters kan je kijken naar resultaten, of e.e.a. meten – maar hoe weet je of iemand een goede ploegleider is?

Ik denk dat de kans heel groot is dat een cultureel bepaald beeld van de ideale ploegleider dan een rol gaat spelen bij de keuzes die je maakt. En de Grote Heroïsche Ploegleiders uit het heden & verleden (Raas, Post, Lefevere, Brailsford) zijn (natuurlijk) allemaal mannen. Ze zijn bovendien allemaal een tikje macho. Zeeman is, denk ik, een uitzondering.

Misschien werkt dat ook in een vrouwenpeloton, hoor, een alfa-gorilla 'boven' de vrouwen zetten. Maar het zou ook kunnen dat dit juist helemaal niet goed werkt. De dynamiek is toch anders.

M.a.w. ik zou wel goed met de rensters zelf overleggen met wie ze gaan werken.

Ikzelf vind het er altijd wat knullig uitzien, een vrouwenteam met voornamelijk mannelijke coachen. Maar goed, ik vond zelf de dubbele kus van de rondemiss bij het mannenwielrennen ook altijd overkomen uit folklore uit de jaren vijftig.

Barend Boudewijn 19 oktober 2020 om 11:57

Ik ben het met je eens dat het in eerste plaats moet gaan om de kwaliteit van een persoon en daarna pas het geslacht, maar ik denk dat Marieke van Wanroij en Esra Tromp bij Parkhotel Valkenburg hebben laten zien dat ze het aankunnen. Een mooie en verdiende stap voor die twee.

Gilberto 19 oktober 2020 om 12:05

@Barend, oh, maar ik sprak ook helemaal geen waarde oordeel uit over de desbetreffende dames hoor, die verdienen het absoluut en hebben zich wel bewezen

Gilberto 19 oktober 2020 om 12:07

@hors, sjee, je zal je maar druk kennen maken om die dubbele kus van de rondemiss…
Knap staaltje virtue signalling..

AnderJ 19 oktober 2020 om 12:12

@Gilberto: niets mis met een discussie toch? Waarom heb je anders een forum…

Denk dat we beiden vinden dat een kandidaat goed moet zijn. Wat dat dan inhoudt is weer de volgende vraag, maar dat “zachte” criterium geldt ook voor mannen. Uiteindelijk zie ik er geen probleem is vrouwelijk staf te selecteren als die kwaliteit leveren. Sterker nog, mij lijkt dat vrouwelijke ploegleiding met ervaring in het vrouwenpeloton van meerwaarde is voor een ploeg die rijdt in het vrouwenpeloton.

Poeksel 19 oktober 2020 om 12:43

GIlberto, prima dat je vindt dat de beste aangesteld moet worden, onafhankelijk van geslacht. Maar maak je zo'n opmerking ook als een man aangesteld wordt, of alleen bij vrouwen?

Gilberto 19 oktober 2020 om 12:50

Alleen bij vrouwen, in dit geval

Poeksel 19 oktober 2020 om 13:22

Dat helpt de emancipatie niet echt, lijkt me. Probeer het voor de grap voortaan ook bij mannen te doen? De oververtegenwoordiging van mannen in bepaalde beroepen zijn namelijk vaak toch niet puur op basis van kwaliteit en aanbod te verklaren…

horsm 19 oktober 2020 om 13:31

@Gilberto, ik maak me daar niet echt druk om, hoor. Ik vind het juist prettig dat de sport wat van zijn suffe seksisme aan het verliezen is.

Gilberto 19 oktober 2020 om 13:48

@poeksel,
Want die oververtegenwoordiging is te verklaren op basis van….. ?

horsm 19 oktober 2020 om 14:29

Ik denk dat Poeksel ‘vanwege structureel seksisme’ bedoelt, en ik neem aan dat jij dat ook verwacht en dat je het vraagt omdat je hierop iets wil terugzeggen met ‘politiek correct’ of ‘sneeuwvlok’ of ‘SJW’ of een van die andere toverwoorden uit jouw hoek van het internet.

Klopt dat? Als het niet zo is, bij voorbaat excuses.

Gilberto 19 oktober 2020 om 14:41

Dat klopt

horsm 19 oktober 2020 om 14:53

@Gilberto, hahaha… Nou dat is duidelijk!

Poeksel 19 oktober 2020 om 16:08

Vooruit dan maar: "wegens structureel seksisme" (Vlinder legt dit soort dingen wat beter uit).

Guushovd 19 oktober 2020 om 16:57

@Gilberto
100% eens. Goede discussie.

Wim 19 oktober 2020 om 17:27

Met de rensters overleggen over wie hun ploegleider zou moeten worden? Twaalf rensters, twaalf verschillende meningen. Ik denk niet dat ze er uitkomen.

Wim 19 oktober 2020 om 17:31

Zullen we dit ook doorvoeren naar de andere functies binnen het team. Denk aan verzorgers en mecaniciens. Denk dat het heel moeilijk gaat worden met de personele bezetting van een team.

Gilberto 19 oktober 2020 om 20:26

@Wim, gebeurt dit bij de mannen ook? Vragen wie ze als ploegleider willen hebben? Bedoel je dan dat ze een naam mogen laten vallen? Of zo van ‘dames, wat hebben jullie het liefst als ploegleider? Een man of een vrouw?
En ik had het sowieso al over de gehele ploeg met alle functies eromheen. Ken mij prima voorstellen dat men uitkomt bij een vrouwelijke ploegleider, en dat hier capabele vrouwen voor te vinden zijn lijkt mij vanzelfsprekend. Dat er voor alle andere functies OOK capabele dames te vinden zijn, twijfel ik ook niet aan. Maar wanneer het echt allemaal door vrouwen zal worden ingevult, zijn ze daar mijngedacht iets te geforceert naar op zoek geweest, en dat vind ik geen goede zaak.

ApaKabar?Bike-Bike! 19 oktober 2020 om 11:03

En Nelissen was gisteren nog wel heel stellig dat ze meteen World Tour zouden worden wat zelfs resulteerde in een woordenwisseling met Roxanne. Enfin…

Nancy van den Burg als wielrenster/diëtiste?

007 19 oktober 2020 om 11:14

Nelissen gewoon een typische journalist.

Nancy was al Foodcoach bij de heren toch?

SnellePelle 19 oktober 2020 om 11:19

Nou, Nelissen vertelde dat hij plugge gesproken had en zijn ambitie was een WWT licentie aanvragen. Echter voor nieuwe ploegen kan dat niet, en dat gaf Danny al aan.

storm-biker 19 oktober 2020 om 12:08

Nancy heeft vorig jaar haar functie als foodcoach bij de mannen opgegeven om volledig voor haar wielercarrière te gaan.
Wel doet ze nog wat werk voor de Jumbo foodcoach app, maar dat daarvoor hoeft ze niet op locatie te zijn.

AWestie 19 oktober 2020 om 11:19

Wel interessant dat ondanks het stoppen van Paule Ka daar geen renster de overstap van maakt. Of zeg ik dan iets geks? De zus van Fisher-Black zit daar zelfs bij, zie ik!

Verweggistan 19 oktober 2020 om 11:27

Ik denk dat deze ploeg al eerder rond was dan dat bekend was dat Paule ke zou stoppen.

john 19 oktober 2020 om 11:48

Misschien kan ze er nog bij komen of zitten ze al aan hun limit
Uit hoeveel dames mag/moet een vrouwen team bestaan

xistnc 19 oktober 2020 om 11:35

Dat heeft Lieselot goed voor zich gehouden, afgelopen tijd. Terwijl Ruben er toch af en toe best naar heeft zitten vissen.

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:43

Ik vind Lieselot echt uitstekend

platteprijs 19 oktober 2020 om 12:46

Inderdaad sterk om dat voor zich te houden

Decroix is een uitstekend analist. En in feite ook commentator, want Van Gucht stelt maar weinig voor. Flauwe grappen maken is zijn kracht.

Verweggistan 19 oktober 2020 om 12:51

Inderdaad

Franco Ballerini 19 oktober 2020 om 16:16

Ja. Ze maakte een paar weken geleden alleen een slippertje door min of meer te onthullen dat Julie Van de Velde naar TJV zou gaan.

SjorsPatate 19 oktober 2020 om 12:13

Weet iemand wat voor bedragen er komen kijken bij het opzetten van zo’n team? Gewoon uit interesse.

Massimo Bataille 19 oktober 2020 om 12:58

Naar wat ik heb gelezen ( en Lefevere zij ook 3miljoen, maar dat is dan de hoge kant)
1 a 3 miljoen voor een WT-ploeg. De contiploegen beginnen vanaf 100k, maar de ‘betere’ contiploegen zullen ook richting de 500k en hoger zitten.

Bron: https://www.cyclingnews.com/features/transfer-mechanics-the-inner-workings-of-the-womens-market-part-2-agents/

Olly 19 oktober 2020 om 13:10

Ook op Bianchi neem ik aan. Hoe lang gaat deze synthese nog blijven bestaan tussen TJV en de Italiaanse fietsenbouwer? Is daar iets over bekend?

Wheely 19 oktober 2020 om 13:19

Volgend jaar rijden ze op Cervelo.

Jerry 19 oktober 2020 om 13:26

De geel zwarte Cervelo’s staan al klaar. Dat is al maanden duidelijk…

nobrakes 19 oktober 2020 om 14:24

maar nog nergens bevestigd

Vlinder 19 oktober 2020 om 14:58

Wat fantastisch dat het nu definitief is. Heel veel zin in deze ploeg. Ik denk overigens dat een mix van mannen en vrouwen in leidinggevende functies in de meeste gevallen beter is voor elke organisatie of bedrijf. In bijvoorbeeld het onderwijs en de zorg zijn veel te weinig mannen, en dat is ook niet goed. En soms bewust kiezen voor een bepaalde sekse om een ingeslepen patroon te doorbreken vind ik dan ook best een goed idee. Mits kwaliteit voorop blijft staan. Uit onderzoek is gebleken dat mensen toch vaak kiezen voor die gene waarmee ze zich sneller indentificeren terwijl het een grote meerwaarde kan zijn juist iets anders toe te voegen.

MvdP Fan 19 oktober 2020 om 16:23

Mooi, zo’n sterke sponsor erbij, even een paar jaar opbouwen met Marianne als mentor.

De Rooie 19 oktober 2020 om 19:01

Jammer dat TJV de talentvolle Demi Vollering niet ingelijfd heeft, rijdt momenteel als top 5 Nederlandse vrouw rond. Zeker als Parkhotel een opleidingsploeg wordt heeft zij daar niets meer te zoeken. Ook voor Vos een mooie aanvulling om tegen gewicht te geven aan de sterke Boels Dolmans ploeg die meerdere troeven uitspeelt iedere wedstrijd.

007 20 oktober 2020 om 10:55

It’s all about the money…

Wim 26 oktober 2020 om 13:47

Vollering is plm 14 dagen geleden al gecontracteerd door SD Works.

Headlines

Materiaalzone

Populair