Jumbo-Visma bevestigt lancering eigen vrouwenploeg
Jumbo-Visma heeft de opstart van een eigen vrouwenploeg officieel aangekondigd. De uitbreiding is tot stand gekomen in samenwerking met sponsors Jumbo en Visma. Ook Parkhotel Valkenburg verbindt zich aan het nieuwe team, dat onder een continentale licentie begint.
Teammanager Richard Plugge had al langer de ambitie om een vrouwenploeg te beginnen. “De tijd is inmiddels rijp om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het is fantastisch om middels een eigen vrouwenploeg een grote bijdrage te gaan leveren aan het nationale en internationale vrouwenwielrennen. Met de komst van deze vrouwenploeg maken we Jumbo-Visma compleet, waarbij we talentherkenning, talentontwikkeling en topsport op het hoogste niveau omarmen.”
De ploeg gaat in 2021 onder een continentale licentie van start, aangezien de regelgeving van de UCI een nieuwe ploeg niet toestaat direct tot de WorldTour toe te treden. Esra Tromp, voormalig manager van Parkhotel Valkenburg, neemt de ploegleiding op zich. “De doelstelling is om het beste vrouwenteam ter wereld te worden.” Ze gaat samenwerken met de coaches Marco Postma en Lieselot Decroix. Marieke van Wanroij wordt performance coach.
Meervoudig wereldkampioene Marianne Vos wordt een van de boegbeelden van de nieuwe ploeg. “Ik ben trots dat ik vanaf volgend jaar onderdeel ben van Jumbo-Visma. De visie en ambitie van de ploeg spreken mij er aan. Ik kijk ernaar uit om samen van start te gaan.”
Selectie vrouwenploeg Jumbo-Visma in 2021
Teuntje Beekhuis (Lotto Soudal Ladies)
Jip van den Bos (Boels-Dolmans)
Nancy van der Burg (Parkhotel Valkenburg)
Anna Henderson (Team Sunweb)
Romy Kasper (Parkhotel Valkenburg)
Anouska Koster (Parkhotel Valkenburg)
Riejanne Markus (CCC-Liv)
Pernille Mathiesen (Team Sunweb)
Aafke Soet (Ceratizit-WNT)
Karlijn Swinkels (Parkhotel Valkenburg)
Julie Van de Velde (Lotto Soudal Ladies)
Marianne Vos (CCC-Liv)
[i]Edit redactie: Is nu aangepast[/i]
Benieuwd hoe ze het volgend jaar gaan doen en op welke manier ze kunnen profiteren van de voordelen die het mannenteam met zich mee brengt.
Qua begeleiding is Tromp natuurlijk al een gevestigde naam in het vrouwenwiellrennen, echter van de coaches komen alleen Lieselot en Marieke mij bekend voor als rensters.
Beide vind ik ook niet heel logisch. Het eerste zou betekenen dat twee continentale teams met elkaar verbonden zijn. Het tweede zie je ook niet vaak tenzij het fiets of materiaal sponsoren betreft. Lekker verwarrend in ieder geval.
Hoe dan ook blijf ik het een beetje vreemd vinden maar het zal wel blijken wet het allemaal wordt. De sponsor zal er vast wel zijn redenen voor hebben.
Die Lieselot Decroix is die uitstekende dame die ook verslag doet op de Belg?
Het kan natuurlijk dat er geen enkele vrouw is die beter is dan de honderden mannelijke ploegleiders in het mannenwielrennen. Maar ik denk dat er meer redenen zijn. Wil hier niet dramatisch over doen, maar interessant is het op zijn minst.
Moet je gewoon gaan voor de beste? Of voor een vrouw die van 'voldoende' kwaliteit is?
We voeren gewoon een normale zinvolle discussie toch? Er dramatisch over doen is nergens voor nodig. Uit politieke correctheid en 'cancel culture' is nog nooit iets goeds voortgekomen, dus laten we de discussie vooral voeren!
Ik denk dat de kans heel groot is dat een cultureel bepaald beeld van de ideale ploegleider dan een rol gaat spelen bij de keuzes die je maakt. En de Grote Heroïsche Ploegleiders uit het heden & verleden (Raas, Post, Lefevere, Brailsford) zijn (natuurlijk) allemaal mannen. Ze zijn bovendien allemaal een tikje macho. Zeeman is, denk ik, een uitzondering.
Misschien werkt dat ook in een vrouwenpeloton, hoor, een alfa-gorilla 'boven' de vrouwen zetten. Maar het zou ook kunnen dat dit juist helemaal niet goed werkt. De dynamiek is toch anders.
M.a.w. ik zou wel goed met de rensters zelf overleggen met wie ze gaan werken.
Ikzelf vind het er altijd wat knullig uitzien, een vrouwenteam met voornamelijk mannelijke coachen. Maar goed, ik vond zelf de dubbele kus van de rondemiss bij het mannenwielrennen ook altijd overkomen uit folklore uit de jaren vijftig.
Knap staaltje virtue signalling..
Denk dat we beiden vinden dat een kandidaat goed moet zijn. Wat dat dan inhoudt is weer de volgende vraag, maar dat "zachte" criterium geldt ook voor mannen. Uiteindelijk zie ik er geen probleem is vrouwelijk staf te selecteren als die kwaliteit leveren. Sterker nog, mij lijkt dat vrouwelijke ploegleiding met ervaring in het vrouwenpeloton van meerwaarde is voor een ploeg die rijdt in het vrouwenpeloton.
Want die oververtegenwoordiging is te verklaren op basis van..... ?
Klopt dat? Als het niet zo is, bij voorbaat excuses.
100% eens. Goede discussie.
En ik had het sowieso al over de gehele ploeg met alle functies eromheen. Ken mij prima voorstellen dat men uitkomt bij een vrouwelijke ploegleider, en dat hier capabele vrouwen voor te vinden zijn lijkt mij vanzelfsprekend. Dat er voor alle andere functies OOK capabele dames te vinden zijn, twijfel ik ook niet aan. Maar wanneer het echt allemaal door vrouwen zal worden ingevult, zijn ze daar mijngedacht iets te geforceert naar op zoek geweest, en dat vind ik geen goede zaak.
Nancy van den Burg als wielrenster/diëtiste?
Nancy was al Foodcoach bij de heren toch?
Wel doet ze nog wat werk voor de Jumbo foodcoach app, maar dat daarvoor hoeft ze niet op locatie te zijn.
Uit hoeveel dames mag/moet een vrouwen team bestaan
Decroix is een uitstekend analist. En in feite ook commentator, want Van Gucht stelt maar weinig voor. Flauwe grappen maken is zijn kracht.
1 a 3 miljoen voor een WT-ploeg. De contiploegen beginnen vanaf 100k, maar de 'betere' contiploegen zullen ook richting de 500k en hoger zitten.
Bron: https://www.cyclingnews.com/features/transfer-mechanics-the-inner-workings-of-the-womens-market-part-2-agents/