Jumbo-Visma baalt na val kopman Tobias Foss: “Teleurstelling overheerst”

vrijdag 18 februari 2022 om 08:40
Jumbo-Visma baalt na val kopman Tobias Foss: “Teleurstelling overheerst”

foto: Cor Vos

Bij Jumbo-Visma overheerste de teleurstelling na de tweede etappe van de Volta ao Algarve. De kopman van de ploeg, Tobias Foss, leek op weg naar een korte uitslag, maar door een botsing met Sergio Higuita kwam de Noor in de laatste meters ten val. Door die valpartij kwam Foss met gescheurde kleding, schaafwonden en 41 seconden achterstand over de finish.

Volgens Maarten Wynants, ploegleider bij het Nederlandse WorldTeam, valt de schade na de val redelijk mee. “Met Tobias gaat het wel oké. Hij heeft wat schaafwonden en last van zijn elleboog. Hij deed alles goed tot aan die valpartij. De teleurstelling overheerst, zeker omdat hij ruim veertig seconden verliest. Zijn klassementsambities hebben een flinke knauw gekregen.”

Op de valpartij na verliep de etappe zoals gepland, stelde Wynants vast. “We hadden verwacht dat de aankomst bergop in een groepssprint ging eindigen. De jongens moesten ervoor zorgen dat Tobias zo goed mogelijk werd afgezet en dat is ook mooi gelukt. Alle renners, zeker ook onze jonge renners, hebben hun taak perfect uitgevoerd vandaag.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Geel Zwarte Bril 18 februari 2022 om 08:46

Foss was hartstikke goed. Misschien wel de beste van allemaal. Alleen zo’n kleine colombiaan denkt even snel langs hem te kunnen schieten. Ja dat gaat niet!

Landeirovic 18 februari 2022 om 08:53

Je gebruikersnaam zegt al genoeg.

KimJungPoels 18 februari 2022 om 08:56

Belachelijk gedrag inderdaad van zo’n kleine Colombiaan dat hij de veel sterkere Foss zomaar voorbij rijdt richting finish. En dan ook nog eens niet van je lijn af willen wijken terwijl je aan het inhalen bent. Schandalig gewoon. Higuita verdient een DSQ en Foss zouden ze toch gewoon de rit moeten geven!

harryjohan71 18 februari 2022 om 09:03

@KimJungPoels is dit nu een reactie op Geel Zwarte Bril? Ik krijg meer het idee dat je je frustratie kwijt moet. Ga rustig buiten lopen.

KimJungPoels 18 februari 2022 om 09:08

Weinig frustratie hier harryjohan, toch bedankt voor de tip! :)

Mystery Rider 18 februari 2022 om 10:34

Volgens mij was die kleine Colombiaan al een half wieltje voorbij Foss toen ze in elkaar haakten!

Mijn gok zonder de val:
1. Higuata
2. Gaudu
3. Battistela
4. Foss

En beiden geen tijdverlies ten opzichte van Remco, McNulty en Martinez – alle drie samen met Kung toch wel een dikke kans voor de tijdrit van vandaag!

vincenzo 18 februari 2022 om 11:38

Zonder helicopterbeelden is lastig te zeggen of de kleine Colombiaan half voorbij de sterke Noor was, toen hij hem raakte.

Jacco van Stierop 18 februari 2022 om 13:00

https://www.youtube.com/watch?v=r7JWZZtIgeY

Ga naar instellingen, zet de afspeelsnelheid op 0,25 en kijk wat er gebeurt op 1.12.
Duidelijk genoeg.

vincenzo 18 februari 2022 om 13:53

Inderdaad is het is op die wijze goed te zien wat er gebeurt: Foss waaiert wat breed uit de bocht en zwiept in de sprint zoveel met zijn fiets dat hij een tik uitdeelt aan Higuita. Higuita tracht te corrigeren in een poging een val te voorkomen, maar komt daardoor teveel naar Foss toegezwiept (overcorrectie) waardoor hij Foss raakt en beiden vallen.

sooike 18 februari 2022 om 09:16

Alles went, zelfs de kleur van de brillen

Lay On 18 februari 2022 om 09:49

Toch wel raar dat er een regel is waardoor je bij een vlakke sprint op 3 km voor de streep als je ergens in de buik van het peloton valt dezelfde tijd als de winnaar krijgt, terwijl je bovenop een klim 20 meter voor de finish in de strijd om de dagzege onderuit kunt gaan en dan 40 seconden verliest. Eigenlijk zouden Higuita en Foss toch gewoon de tijd van Gaudu & co verdienen?

dit is mijn voorwiel 18 februari 2022 om 09:56

Goed punt.

Dikke Vrouw 18 februari 2022 om 10:13

Klopt Toby moet dezelfde tijd als gaudu

Mystery Rider 18 februari 2022 om 10:38

Dat vroeg ik me eerlijk gezegd toch ook wel af…

Ik begrijp dat die 3-km regel in vlakke ritten erin bestaat om ervoor de zorgen dat klassementsrijders geen tijd verliezen door een val.

In dacht ik dat dit ook bestond voor bergritten…maar blijkbaar niet, kan eventueel in een reglementswijziging komen voor de laatste km of 500 meter.

Vind het persoonlijk jammer voor die twee dat dit hun klassementsambities fnuikt, terwijl het in principe hetzelfde scenario is in een vlakke rit!

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 11:52

Ook eens, maf dat je hier niet gewoon voor in dezelfde tijd geplaatst wordt.

reusjen 18 februari 2022 om 12:06

Die regel is er niet zozeer om ervoor te zorgen dat klassementsrenners geen tijd verliezen door een val, maar om te zorgen dat ze zich niet tot de laatste kilometers met de koers voorin blijven bemoeien met hun treinen. Het is eigenlijk een maatregel omdat de heren wielrenners zelf niet verstandig genoeg zijn om zich normaal te gedragen in de finale en daarmee de veiligheid structureel in het geding was. Bergop zie je dit probleem eigenlijk bijna nooit, en is een valpartij over het algemeen ook wat minder heftig.

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 10:10

Als goed kijkt zie je dat die koersbril van Foss niet doorschijnend is

Harm Zijlstra 18 februari 2022 om 10:17

Ha ha, klopt, maar hij is niet geel-zwart.

Petje 18 februari 2022 om 10:14

Jammer, maar Foss is goed. En het echte seizoen moet nog beginnen.

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 10:30

Inderdaad, rond september is de hoop lomp murw gebeukte collega’s hoger dan de VAM.

klimmer99 18 februari 2022 om 10:32

Iemand nog helikopterbeelden van de aankomst?

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 10:49

Wat heb je er voor over?

AnderJ 18 februari 2022 om 12:31

Ik zeg: allemaal de zelfde tijd ls Mollema!

Kopinkas 18 februari 2022 om 15:21

Eindelijk nog eens een mooi uitgevoerde Fossbury Flop!

Headlines

Materiaalzone